Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 171 415
  • 81 180

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Aamu-uutisissa käsiteltiin Uruguayn tilannetta, joka on heikennyt huomattavasti. Käytännössä Uruguay on mennyt Suomen kanssa aika tasatahtia tartunnoissa, eli määrät ovat olleet maltillisia. Paitsi siis nyt, kun ne ovat äkisti lisääntyneet.

Näin on käynyt monessa muussakin maassa, eli tartuntamäärät ovat olleet pitkään alhaalla, kunnes ne ovat yhtäkkiä kasvaneet voimakkaasti. Globaalisti tartuntamäärät on pidetty kurissa lähinnä rajoituksilla, jotka ovat Suomessa verrattain lievät.
Kyllä. Ja henki vaikuttaisi tällä hetkellä olevan vähän joka puolella se, että rajoituksia ei olla avaamassa kunnolla vielä hyvään aikaan. Voi mennä pitkällekin kevääseen. Sieltä niitä aikoja tulee sitten normaalin kausivaihtelun tuoma viruksen leviämisen väheneminen, jonka lisäksi kesällä päästään rokottamaan jo peruspopulaakin ympäriinsä.

Kesän jälkeen rokotekattavuus rupeaa olemaan jo sitä luokkaa, että on täysin realistista, jotta esimerkiksi urheilutapahtumia järjestetään jo normaaleille yleisöille. Kesälläkin saamme jo luultavasti elää melkoisen normaalia elämää, pl. isoimmat massatapahtumat, joita on tosi vaikeaa nähdä järjestettävän ainakaan alkukesästä.

Mutta joka tapauksessa: en malta odottaa kesää! Lähden heti ensimmäiseksi kesälomalla ainakin Helsinkiin. Saas nähdä, pääseekö jo syksyllä matkustamaan Eurooppaan, vai pitääkö odottaa ensi vuoden puolelle. Parempaan päin olemme kuitenkin nyt menossa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uruguayn tilanne ei liity millään tavalla Suomeen. Täällä ollaan kauhisteltu ainakin Italian, Tsekin, Belgian, Irlannin, USA:n ja Tanskan tilanteita aiemmin. Hyvähän se on maalata skenaarioita, mutta jos katsotaan vain Suomea niin tilanne on pysynyt tähän asti varsin hyvänä koko epidemian ajan. Pitäisikö vaihteeksi iloita tästä vai vieläkö tosiaan jaksetaan hakea negatiivisia skenaarioita vaikkapa Etelä-Amerikasta?
Onko Uruguayssa jokin eri tauti vai?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Montako kertaa tämäkin aihe on täällä jo läpikäyty? Suomi ei ole mikään Italia taikka Belgia ja ylipäätään Suomen vertaaminen Euroopan kriisipesäkkeisiin on väärin, kun niin maantieteellisesti, väestöllisesti sekä kulttuurillisesti puhutaan yöstä ja päivästä jos halutaan verrata Suomea ja muuta Eurooppaa.
Eipä Suomi eroa oleellisilta osin esim. Ruotsista, Tanskasta tai Norjasta. Verrokkeja kyllä löytyy, jos niin halutaan.

Uruguayn tilanne ei liity millään tavalla Suomeen. Täällä ollaan kauhisteltu ainakin Italian, Tsekin, Belgian, Irlannin, USA:n ja Tanskan tilanteita aiemmin. Hyvähän se on maalata skenaarioita, mutta jos katsotaan vain Suomea niin tilanne on pysynyt tähän asti varsin hyvänä koko epidemian ajan. Pitäisikö vaihteeksi iloita tästä vai vieläkö tosiaan jaksetaan hakea negatiivisia skenaarioita vaikkapa Etelä-Amerikasta?
Otin vertauksen sen takia, että täällä tuijotellaan säännönmukaisesti menneitä tartuntamääriä, vaikka koko ajan on ollut selvää - mm. eurooppalaisia verrokkeja tarkastelemalla - että tilanteet muuttuvat nopeasti. Virus ei anna mitään ennakkovaroitusta, vaan tartunnat rekisteröityvät parin viikon viiveellä, jolloin on usein jo liian myöhäistä. Sitten tulee niitä ikäviä lockdowneja ja ulkonaliikkumiskieltoja, joilla tilanne saadaan kyllä haltuun.

Mainitussa Uruguayssa on varmaan paikalliset sergiot ja diegot paukuttaneet viestiä someen, että kun tartuntatilanne on nyt ollut vuoden verran tämä ja tämä, niin mitään huolta ei ole jatkossakaan. Aivan kuten siis Suomessa ja muuallakin. Se on ymmärrettävää ja inhimillistä, mutta valtionhallinto ei pohjaa toimiaan (tai ainakaan sen ei pitäisi) nykytilanteen fiilikseen, vaan ennakoituun tulevaisuuteen.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä. Ja henki vaikuttaisi tällä hetkellä olevan vähän joka puolella se, että rajoituksia ei olla avaamassa kunnolla vielä hyvään aikaan. Voi mennä pitkällekin kevääseen. Sieltä niitä aikoja tulee sitten normaalin kausivaihtelun tuoma viruksen leviämisen väheneminen, jonka lisäksi kesällä päästään rokottamaan jo peruspopulaakin ympäriinsä.

Kesän jälkeen rokotekattavuus rupeaa olemaan jo sitä luokkaa, että on täysin realistista, jotta esimerkiksi urheilutapahtumia järjestetään jo normaaleille yleisöille. Kesälläkin saamme jo luultavasti elää melkoisen normaalia elämää, pl. isoimmat massatapahtumat, joita on tosi vaikeaa nähdä järjestettävän ainakaan alkukesästä.

Mutta joka tapauksessa: en malta odottaa kesää! Lähden heti ensimmäiseksi kesälomalla ainakin Helsinkiin. Saas nähdä, pääseekö jo syksyllä matkustamaan Eurooppaan, vai pitääkö odottaa ensi vuoden puolelle. Parempaan päin olemme kuitenkin nyt menossa.
Tästä olen suurelta osin samaa mieltä. Kesää kohti mennään ja tilanne helpottaa. Sitä ennen en kuitenkaan usko kovin radikaaleihin muutoksiin, ellei sitten varianttien uhka hälvene tai rokotuksiin saada lisävauhtia.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Miksi kaikille on vaihtoehtoiset asiat nuo lasten harrastukset sekä aikuisten ryyppääminen? Itse en näe niillä mitään korrelaatiota keskenään.

No kaiketi lähinnä siksi että on absurdia pitää sisäliikunta-harrastuspaikat suljettuina kun samaan aikaan aikuiset saa vetää ravintoloissa nakit silmillä klo 23 asti. Ja niitähän ei koske myöskään tuo 10 hengen maksimimäärä ellei kyse satu olemaan 20 hengen ravintolasta, toisin kuin koskee esim ryhmäliikuntaa, oli se harrastustila sitten kuinka iso tai pieni tahansa.

Omalla riskiarviolla nuo ravintolat nyky rajoituksin on huomattavasti riskialttiinpi paikka koronan leviämisellä kuin nämä sisäliikuntaharrastukset. Ja jos minulta kysyttäisiin (ei kysytä) niin minä suuntaisin rajoituksia riskiarvion mukaan, enkä näin että ammutaan lähinnä haulikolla siihen mikä on nyky lainsäädännön mukaan mahdollista, eli pyrkisin muuttamaan lainsäädäntöä niin että rajoitukset kohdistuisi paremmin riskiarvion mukaan nykyisin sijaan. Ja tottakai ravintoloille pitäisi kompensoida menetyksiä jos eivät voi liiketoimintaa harrastaa. Tällä hetkellä vain julkisten tilojen sulkeminen on helppoa ja elinkeinon rajoittaminen taas tyssää perustuslakiin, joten liikuntaharrastukset ja yleisötilaisuudet pysyy kiinni ja baarit auki, oli se sitten kuinka tyhmää tai fiksua tahansa. Eikä mielestäni tämä ole mikään että kaikilla pitää olla kurjaa kun itsellä on, vaan eiköhän tavoite ole hillitä taudin leviämistä parhaan mahdollisuuden mukaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Eipä Suomi eroa oleellisilta osin esim. Ruotsista, Tanskasta tai Norjasta. Verrokkeja kyllä löytyy, jos niin halutaan.

Ei oikeastaan muuten, kuin aikalailla täysin sosiaaliselta kulttuuriltaan, joka taas on aika olennaisena osana tartuntojen kasvua. Kohta on tosiaan vuoden varoiteltu, että katsokaa muita maita, noin nopeasti tilanne voi huonontua. Tilanne ei kuitenkaan ole Suomessa missään vaiheessa ollut lähelläkään huonoa. Joku tähän varmaan taas heittää rajoituskortin, mutta niinhän niitä rajoituksia on ollut myös näissä verrokkimaissa. Kai se pitäisi nyt pikkuhiljaa vaan hyväksyä, että tämänkaltainen tauti, tuollaisella tartuntamekanismilla, ei vain leviä samalla tavalla kulttuurissa, jossa ihmiset luontaisesti pitävät välimatkaa toisiin ihmisiin.

Tästä olen suurelta osin samaa mieltä. Kesää kohti mennään ja tilanne helpottaa. Sitä ennen en kuitenkaan usko kovin radikaaleihin muutoksiin, ellei sitten varianttien uhka hälvene tai rokotuksiin saada lisävauhtia.

Itse taas edelleen luulen ja uskon, että mikäli tässä nyt maalis-huhtikuun aikana, viimeistään toukokuun alkuun mennessä, saadaan riskiryhmät ja iäkkäät rokotettua, aletaan rajoituksia purkamaan. Oli niitä variantteja tai ei.

Samalla odotan, että Kristan mieli mustuisi välillä vaikka niistä huolestuttavista uutisista, jotka huutavat nuorten pahaa oloa ja sen purkautumista joukkotappeluina Tikkurilan juna-asemalla tai niistä uutisista, kuinka nuoret ovat tyytymättömiä elämäänsä. Tai niistä uutisista, jossa viranomaiset ovat huolissaan kasvaneesta rikollisuuden määrästä. Tai lisääntyneestä perheväkivallasta. Tai lisääntyneestä yksinäisyydestä. Tai ihan mistä vaan lieveilmiöstä, jota tämä pandemia on aiheuttanut.
 
Viimeksi muokattu:

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Otin vertauksen sen takia, että täällä tuijotellaan säännönmukaisesti menneitä tartuntamääriä, vaikka koko ajan on ollut selvää - mm. eurooppalaisia verrokkeja tarkastelemalla - että tilanteet muuttuvat nopeasti. Virus ei anna mitään ennakkovaroitusta, vaan tartunnat rekisteröityvät parin viikon viiveellä, jolloin on usein jo liian myöhäistä.

Olen pääosin eri mieltä. Virus "antaa ennakkovaroituksen" ja sen leviämistä pystyy ennakoimaan aivan kuten tähän asti ollaan Suomessa tehtykin aika hyvällä menestyksellä.

Rajoituksia pitää kiristää kun näyttää siltä, että tartunnat lisääntyvät uhkaavaa tahtia eli kun R-luku ja positiivisten näytteiden prosentti nousevat.

Suomella on jo aika hyvä track-record tästä toiminnasta eikä meidän tarvitse olla huolissaan esim. Uruguayn tilanteesta.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka ihmisiä on erilaisia, niin kyllä sellainen kliseinen suomalainen epäsosiaalisuus tuntemattomien suhteen on tosijuttu. Vuosia ovat jotkut ihmiset seisoneet mielummin sateessa kuin täydellä pysäkillä katoksen alla.

Tunnistan tämän jossain määrin myös itsessäni ja siksi juuri mitään erikoisia muutoksia elämään ei ole tarvinnut tehdä. Luulen myös tuntevani vastaavanlaisia ihmisiä aika paljon.

Apua tarjotaan vieraille tarpeen tullen, mutta vieras on vieras ja jos ei ole tarvetta puhua ja ei ole tarvetta olla vieressä, niin sitten ei ole. Kännissä tilanne on ehkä joidenkin osalla toinen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo nyt on vähän sama kuin vertaisi IFK:n päästettyjä maaleja tammi-helmikuussa vuosina 2020 ja 2021 ja iloitsisi, kun niitä on 2021 vähemmän, mutta ei ottaisi huomioon, että 2021 on pelattu pelejä 1/3 siitä mitä 2020 vastaavana ajankohtana. Voihan siitä iloita, mutta ei siinä mitään järkeä ole.

Sinulla taisi nyt vähän mennä pointti ohi. Vain helmikuun luvun tuijottaminen on lätkävertauksin sama kuin katsoisi sarjataulukon sijaan ainoastaan viimeisen viiden ottelun kuntopuntaria ja sen perusteella julistaisi runkosarjaa selvästi johtavan jengin kauden täydelliseksi pannukakuksi.

Kyllä, konkurssisuojan päättyminen lisää konkursseja, mutta lisääkö se niitä enemmän kuin (tai varsinkaan paljon enemmän) kuin mitä "konkurssivelkaa" on kertynyt, on se oikea kysymys. Vielä ei ole toki ilakoinnin aika, mutta olisiko kohtuullista että ne jotka niin kammoavat "pelottelua ja tuomiopäivän julistamista" pidättäytyisivät itse väistämättömän talousluhistumisen julistamisesta, joka vastoin heidän aiempia ennusteitaan yhä antaa odottaa itseään.

Mitä maskeihin tulee, näyttö niiden tehosta (minkä ei pitäisi olla kovin yllättävää) tuntuu lähinnä vahvistuvan ja asettaa denialistit jonnekin rokottamisesta kieltäytyjien suuntaan huuhaajanalla. Tässä alle kuukausi sitten julkaistu vertaisarvioitu tutkimuskatsaus, joka siis julkaistu Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of Americassa.




Our review of the literature offers evidence in favor of widespread mask use as source control to reduce community transmission: Nonmedical masks use materials that obstruct particles of the necessary size; people are most infectious in the initial period postinfection, where it is common to have few or no symptoms (45, 46, 141); nonmedical masks have been effective in reducing transmission of respiratory viruses; and places and time periods where mask usage is required or widespread have shown substantially lower community transmission.

The available evidence suggests that near-universal adoption of nonmedical masks when out in public, in combination with complementary public health measures, could successfully reduce Re to below 1, thereby reducing community spread if such measures are sustained. Economic analysis suggests that mask wearing mandates could add 1 trillion dollars to the US GDP (32, 34).

Models suggest that public mask wearing is most effective at reducing spread of the virus when compliance is high (39). We recommend that mask use requirements are implemented by governments, or, when governments do not, by organizations that provide public-facing services. Such mandates must be accompanied by measures to ensure access to masks, possibly including distribution and rationing mechanisms so that they do not become discriminatory. Given the value of the source control principle, especially for presymptomatic people, it is not sufficient for only employees to wear masks; customers must wear masks as well.



Jostain syystä osalla ihmisiä on asennevamma, jonka takia ei haluta pitää maskia mutta valitetaan sitten osaltaan sen aiheuttaman leviämisen tuomista rajoituksista. Minusta maskipakko olisi todella halpa ja oikeudenmukainen tapa vähentää tartuntoja verrattuna esimerkiksi lasten harrastamisen rajoittamiseen. Mutta liian moni haluaa ajatella että voi syödä ja säästää kakkua ja että maalaisjärki on avain kaikkeen. Ennen lääketieteen kehittymistä maalaisjärki kuitenkin palveli meitä verrattain huonosti sodassa viruksia vastaan.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Vaikea uskoa mihinkään rajoitusten höllentämiseen tämän vuoden puolella. Nyt on saatu mankeli pyörimään ja uudet rajoitustasotkin keksitty. Ei kai niitä turhan takia ole väännetty, pitäähän niille käyttöäkin löytyä, muutenhan se näyttäisi hölmöltä.

Tämä poukkoilu rajoitusten kanssa tulee vielä todella kalliiksi etenkin lasten ja muiden opiskelijoiden kannalta. Enkä nyt oikein ymmärrä tuota jatkuvaa vertailua johonkin Keski-Eurooppaan, Etelä-Amerikkaan tai vastaaviin, koska me olemme kuitenkin niin syrjässä oleva pieni kansa harvaan asutussa maassa. Meidän talous on myös muutenkin isojen haasteiden edessä mm. ikääntymisen vuoksi, ettei turhia lisäosumia kannattaisi vapaaehtoisesti ottaa.

Kyllä se Pihtiputaan mummo ja pappakin varmaan ihmettelee, jos ei koko kylällä ole yhtään tartuntaa, miksi heidän elämäänsä pitäisi määräänsä enempää rajoittaa. Alueelliset rajoitukset olisi aivan ok, mutta kai se sitten on todellakin joku tasa-arvoasia, jos etelän serkultakin on jokin kielletty, niin pitäähän sen pihtiputaalaisenkin kärsiä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Hallitus miettii kylpylöiden, yleisten saunojen jne. kiinni laittamista, pitäskö koittaa alkuun kiirehtimään lakimuutokset jotta saataisiin pakkotestaukset rajoille?

Huvittavaa kun Venäjältä koronaa itärajalta ja muualta tulee, vuosi menty eikä olla saatu rajoille tehty mitään järkevää rajoitusta..

Mikä on järkevä rajoitus?
Eikö mitään ole tehty?


Maahantulon rajoitukset ja terveystoimet Suomessa

Hallitus arvioi maahantulorajoitusten tarvetta ja laajuutta epidemiologisen tilanteen perusteella.


Kun maahantuloa tietystä maasta rajoitetaan korkean koronailmaantuvuuden vuoksi, Suomeen ei voi tulla vapaa-ajan matkalle. Tällöin on mahdollista vain paluuliikenne Suomeen, kauttakulkuliikenne, työmatka tai matka muusta välttämättömästä syystä. Maahantulijalle suositellaan omaehtoista karanteenia ja testauksia.


Maahantulon rajoitusten poistuminen tarkoittaa, että Suomeen voi tulla lomamatkalle. Tällöin ei tarvitse jäädä omaehtoiseen karanteeniin Suomessa tai mennä koronatestiin.


Mahdolliset muutokset rajoituksiin tehdään sisäministeriössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntija-arvion perusteella. Muutoksista päätetään valtioneuvoston istunnossa.

Terveysturvallisuustoimet rajoilla

Matkustajille, jotka tulevat Suomeen korkean koronailmaantuvuuden maista, suositellaan 14 vuorokauden omaehtoista karanteenia, jota voi halutessaan lyhentää kahdella negatiivisella koronavirustestillä.


Suomessa asuva voi korkean ilmaantuvuuden maasta palatessaan lyhentää 14 vuorokauden omaehtoista karanteenia menemällä koronatestiin heti Suomeen saavuttuaan lentokentällä tai satamassa ja toiseen testiin kotipaikkakunnalla aikaisintaan 72 tuntia ensimmäisen testin jälkeen. Testien välillä suositellaan omaehtoista karanteenia kotona.


Matkustajille, jotka eivät asu Suomessa, suositellaan koronatestiä alle 72 tuntia ennen Suomeen saapumista. Toiseen testiin voi mennä Suomessa aikaisintaan 72 tuntia maahantulon jälkeen. Testien välillä suositellaan omaehtoista karanteenia majoituskohteessa. Omaehtoinen karanteeni päättyy, jos testitulos on negatiivinen. Jos testitulos on positiivinen, tartuntatautilääkäri voi määrätä karanteenin. Karanteenia jatketaan, kunnes on parantunut.


Suomen kansalaisella ja Suomessa asuvalla on aina oikeus palata Suomeen, ja jokaisella on oikeus halutessaan lähteä Suomesta, ellei oikeutta ole lailla rajoitettu. Hallitus kuitenkin suosittelee edelleen välttämään tarpeetonta matkustamista paitsi niihin maihin, joiden osalta on luovuttu maahantulon rajoituksista.


Matkustussuositukset - um.fiAvautuu uudessa välilehdessä


Lapissa länsirajalla sekä Suomen itärajalla rajoitetaan tiettyjen rajanylityspaikkojen aukioloaikoja. Muutoksilla pyritään vähentämään rajan yli saapuvaa liikennettä, jotta estettäisiin uusien koronavirusmuunnosten leviämistä. Terveysviranomaisten tavoitteena on, että kaikki rajanylittäjät saadaan ohjattua koronatestiin.


Maahantulon rajoituksiin muutoksia (tiedote 11.2.2021)

Maahantulon rajoitukset

Rajoitukset ovat voimassa 25.2.2021 asti.

Sisärajat

Sisärajavalvonta on palautettu 25.2.2021 asti Suomen ja kaikkien Schengen-maiden välisessä liikenteessä. Samat rajoitukset koskevat myös EU-maita, jotka eivät kuulu Schengen-alueeseen sekä Andorraa, Monacoa ja San Marinoa.

Ulkorajat

Ulkorajaliikenteellä tarkoitetaan Suomen ja Schengen-alueeseen kuulumattomien maiden välistä liikennettä. Maahantulon rajoituksia ei ole Australian, Etelä-Korean, Ruandan, Singaporen, Thaimaan ja Uuden-Seelannin asukkaille kyseisiltä alueilta saapuvassa liikenteessä. Myöskään Vatikaanista tulevalla liikenteellä ei ole rajoituksia.


Rajoitukset poistuvat Kiinan sekä Hongkongin ja Macaon erityishallintoalueiden asukkailta, jotka matkustavat näiltä alueilta Suomeen, vasta silloin, jos EU:n neuvosto toteaa vastavuoroisuuden riittävän toteutumisen.


Muista Schengen-alueeseen kuulumattomista maista maahantulon rajoitukset mahdollistavat vain paluuliikenteen Suomeen ja muihin EU- ja Schengen-valtioihin, kauttakulkuliikenteen Helsinki-Vantaan lentokentällä sekä muun välttämättömän liikenteen. Lisäksi maahantulijoille suositellaan 14 vuorokauden omaehtoista karanteenia, jota voi halutessaan lyhentää kahdella vapaaehtoisella koronatestillä.


Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisiin sovelletaan 1.1.2021 lukien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisia koskevia säännöksiä rajatarkastuksissa.

Työmatkaliikenne

Sisärajoilla sallitaan työmatkaliikenteenä vain huoltovarmuuden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämätön työmatkaliikenne. Maahantulo sallitaan asiaan liittyvällä työnantajan täyttämällä lomakkeella. Työ- ja elinkeinoministeriö ylläpitää listaa, jossa on määritetty huoltovarmuuden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämättömät työt.


Huoltovarmuuden kannalta akuutit tai toimialan toiminnan kannalta kriittiset työtehtävät (25.1.2021)Avautuu uudessa välilehdessä


Lisäksi rajayhteisöihin kuuluvien asukkaiden erivapaudet lakkautetaan. Rajakuntien asukkaiden vapaa oikeus asioida naapurivaltion puolella lakkaa. Rajanylityksiin palaa karanteenisuositus.


Hallitus päätti rajaliikenteen kiristämisestä (tiedote 22.1.2021)

Kausityövoima

Hallitus päätti kausityöntekijöiden terveysturvallisen maahantulon ohjeista. Työnantajan on ilmoitettava ulkomaisen työvoiman saapumisesta kunnan terveysviranomaisille.


Hallitus päätti kausityövoiman terveysturvallisesta maahantulosta (tiedote 4.2.2021)
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinulla taisi nyt vähän mennä pointti ohi. Vain helmikuun luvun tuijottaminen on lätkävertauksin sama kuin katsoisi sarjataulukon sijaan ainoastaan viimeisen viiden ottelun kuntopuntaria ja sen perusteella julistaisi runkosarjaa selvästi johtavan jengin kauden täydelliseksi pannukakuksi.

Kyllä, konkurssisuojan päättyminen lisää konkursseja, mutta lisääkö se niitä enemmän kuin (tai varsinkaan paljon enemmän) kuin mitä "konkurssivelkaa" on kertynyt, on se oikea kysymys. Vielä ei ole toki ilakoinnin aika, mutta olisiko kohtuullista että ne jotka niin kammoavat "pelottelua ja tuomiopäivän julistamista" pidättäytyisivät itse väistämättömän talousluhistumisen julistamisesta, joka vastoin heidän aiempia ennusteitaan yhä antaa odottaa itseään.

No, jos jokaisessa kahden viikon jaksossa niitä tulee 50% enemmän kuin edellisenä vuonna, niin tällainen eksponentiaalinen kasvu johtaa aika murhaaviin lukemiin vuoden lopussa.

Respect myös, että sait jotenkin maskikeskustelun ujutettua mukaan. Johan tästä ehkä viisi päivää oltu täällä jauhamatta. Kyllä niitä kannattaa käyttää silloin, kun on vaarana olla tuntemattoman ihmisen kanssa se 10 minuuttia samassa tilassa alle parin metrin etäisyydellä. Todettu varmaan miljoona kertaa kesästä lähtien. Suomessa tällaisia paikkoja ei vain kovin montaa ole.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten tämä meni noin omasta mielestä?

Tähän täytyy kyllä rehellisyyden nimissä todeta, että tartuntojen jyrkkä laskuhan pysähtyi noin viikko joulun jälkeen ja kääntyi siitä jälleen nousevaksi. Mihin siis tarkalleen ottaen viittaat? Täältä voi katsoa 7 päivän liukuvaa keskiarvoa. Aika selvästi näkyy että ennen joulua ja joulun aikaan lasketeltiin alas iloista vauhtia alaspäin uusien tartuntojen määrissä, mutta vuoden vaihtuessa lasku oli pysähtynyt täysin.


Olen pääosin eri mieltä. Virus "antaa ennakkovaroituksen" ja sen leviämistä pystyy ennakoimaan aivan kuten tähän asti ollaan Suomessa tehtykin aika hyvällä menestyksellä.

Rajoituksia pitää kiristää kun näyttää siltä, että tartunnat lisääntyvät uhkaavaa tahtia eli kun R-luku ja positiivisten näytteiden prosentti nousevat.

Tähän aiempaan joulukeskusteluun ja nimimerkin @Näkkäri huomautukseen liittyen pieni tiedonmurunen: Joulun jälkeen R-luku lähti nousuun jostain 0,8 tienoilta selvästi ykkösen päälle. Se on onneksi kääntynyt laskuun, vaikkei vielä nollan alapuolelle.

Toki varmaan joulusta vinoilijoiden mielestä on täysin sattumaa että R-luvun aallonpohja osui täsmälleen joulun ajalle jne.

Kuvaaja C: Covid-19: Estimates for Finland
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, jos jokaisessa kahden viikon jaksossa niitä tulee 50% enemmän kuin edellisenä vuonna, niin tällainen eksponentiaalinen kasvu johtaa aika murhaaviin lukemiin vuoden lopussa.

Tuota noin, miksi oletat että konkurssien määrä kasvaisi eksponentiaalisesti? Kyllä taloudessakin jonkinlaista "tartuntavaikutusta" voidaan ajatella olevan kun ketjureaktion omaisesti yritykset voivat lähteä kaatumaan, mutta olemmeko tuollaisessa pisteessä? Minusta tämä näyttää pahasti jälleen yhdeltä osoitukselta siitä, ettei ymmärretä mistä se tartuntatautien eksponentiaalisen kasvun luonne syntyy.

Vihjeenä: Jos minä saan tartuntataudin, voin tartuttaa sitä eteenpäin henkilöille jotka sitten edelleen tartuttavat sitä eteenpäin henkilöille, jotka... Sen sijaan jos naapurin parturikampaamo menee nurin, konkurssi ei millään kausaalisella mekanismilla tartu viereiseen LVI-yrittäjään.

Ei eksponentiaalisesta kasvusta puhuta vain siksi että joku käyrä joskus muistuttaa hetkellisesti eksponentiaalista kasvua, vaan siksi että tartuntataudin leviämisen mekaniikasta ymmärretään paljon ja siihen liittyy kausaalisesti eksponentiaalisuus. Taloudessa kai enemmän on kyse siitä, että joku shokki voi selittää sekä esimerkin LVI-yrittäjän että parturikampaamon yhtäaikaisen konkurssin, eikä näillä (yleensä) ole samalla tavalla keskinäistä syy-seuraussuhdetta kuin mitä tartuntaketjuissa.

Mutta toki, jos noin kävisi kuin esität, olisimme todella kusessa.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuota noin, miksi oletat että konkurssien määrä kasvaisi eksponentiaalisesti? Kyllä taloudessakin jonkinlaista "tartuntavaikutusta" voidaan ajatella olevan kun ketjureaktion omaisesti yritykset voivat lähteä kaatumaan, mutta olemmeko tuollaisessa pisteessä? Minusta tämä näyttää pahasti jälleen yhdeltä osoitukselta siitä, ettei ymmärretä mistä se tartuntatautien eksponentiaalisen kasvun luonne syntyy.

Vihjeenä: Jos minä saan tartuntataudin, voin tartuttaa sitä eteenpäin henkilöille jotka sitten edelleen tartuttavat sitä eteenpäin henkilöille, jotka... Sen sijaan jos naapurin parturikampaamo menee nurin, konkurssi ei millään kausaalisella mekanismilla tartu viereiseen LVI-yrittäjään.

Ei eksponentiaalisesta kasvusta puhuta vain siksi että joku käyrä joskus muistuttaa hetkellisesti eksponentiaalista kasvua, vaan siksi että tartuntataudin leviämisen mekaniikasta ymmärretään paljon ja siihen liittyy kausaalisesti eksponentiaalisuus. Taloudessa kai enemmän on kyse siitä, että joku shokki voi selittää sekä esimerkin LVI-yrittäjän että parturikampaamon yhtäaikaisen konkurssin, eikä näillä (yleensä) ole samalla tavalla keskinäistä syy-seuraussuhdetta kuin mitä tartuntaketjuissa.

Mutta toki, jos noin kävisi kuin esität, olisimme todella kusessa.

Huoh, vähän voi yrittää ottaa sitä tosikko-hattua aina silloin tällöin pois päästä, vaikka onkin ehkä tyydyttävää esittää asiantuntijaa.

Toivottavasti olet oikeassa ja konkursseja ei synny. Talouden tilannekuva joulukuulta:

Pelättyä yritysten konkurssiaaltoa ei ole toistaiseksi näkynyt. Tammi–lokakuussa pantiin vireille 1 886 konkurssia, mikä on 15 prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Konkurssiin haetuissa yrityksissä työskenteli kaikkiaan 9 770 henkeä. Konkurssien alhaiseen määrään ovat vaikuttaneet yritystuet, verohallinnon tarjoamat verohelpotukset ja väliaikainen konkurssilaki. Yritystuilla on pyritty lieventämään koronan aiheuttamaa suhdanneheikentymää. Tukia maksettiin tai myönnettiin toisella neljänneksellä yhteensä 43 677 yritykselle. Lakimuutoksella on puolestaan rajoitettu velkojan mahdollisuutta hakea yritys konkurssiin maaliskuun jälkeen syntyneiden maksurästien perusteella.


17.2.2021:

Vireille pantujen konkurssien määrä on ollut poikkeuksellisen matala kesäkuusta 2020 alkaen. Koronavirustilanteen myötä konkurssiin hakemista rajoitettiin määräaikaisella lakimuutoksella 1.5.2020 alkaen, lakimuutos oli voimassa 31.1.2021 saakka. Lakimuutos on rajoittanut velkojan mahdollisuutta hakea velallista konkurssiin. Velallisten itse tekemien hakemusten osuus konkurssihakemuksista on ollut edellisvuotta suurempi 2020 toisesta neljänneksestä lähtien. Konkurssitilaston aineistosta em. lakimuutoksen mahdollista vaikutusta konkurssimääriin on mahdotonta erotella muista mahdollisista vuonna 2020 vaikuttaneista tekijöistä, kuten Verohallinnon tai muiden velkojien omaehtoisista toimista.

Omaan korvaan kuulostaa, että tuolta on tulossa aika järkyttävä pommi, ellei jotain uutta lakia tuoda nopeasti vireille. Samaan aikaan valtionvelka kasvaa verotulojen vähentyessä ja tukimenojen noustessa, niin on hankala nähdä valtionkaan tukevan yrityksiä ihan loputtomiin (kuten ei markkinataloudessa pidäkään).
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vaikea uskoa mihinkään rajoitusten höllentämiseen tämän vuoden puolella. Nyt on saatu mankeli pyörimään ja uudet rajoitustasotkin keksitty. Ei kai niitä turhan takia ole väännetty, pitäähän niille käyttöäkin löytyä, muutenhan se näyttäisi hölmöltä.

Pitää aina muistaa kansalaistottelemattomuuden mahdollisuus.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valitettavasti näitä somen maskikuvahulluja taitaa löytyä enemmän kuin uskoisi ja pitää gallupeissa demarit korkealla.

Respect myös, että sait jotenkin maskikeskustelun ujutettua mukaan.

Jep jep... Kaikella ystävällisyydellä, sinulla tuntuu olevan maskien suhteen joku sokea piste. Ja vaikka miten yrität rationalisoida tätä "ei Suomessa" -logiikkaa, veikkaan niiden aiemmin esillä olleiden maskiviestiesi paljastavan enemmän siitä mikä suhtautumisen taustalla on.

Toivottavasti olet oikeassa ja konkursseja ei synny.

Mitään tuollaista en tietenkään ole väittänyt, mutta hauska olkiukko. Toivottavasti et ole oikeassa kun sanot että konkurssien määrä lisääntyy 50% kahdessa viikossa tästä eteenpäin, jolloin 50 viikossa meillä pitäisi olla 25-tuhatkertainen määrä konkursseja. He he jne.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei oikeastaan muuten, kuin aikalailla täysin sosiaaliselta kulttuuriltaan, joka taas on aika olennaisena osana tartuntojen kasvua.
Tästä on varmaan monta näkemystä, mutta minun mielestä Suomi ei eroa oleellisesti muista Pohjoismaista, ei edes Ruotsista.

Se on mielestäni näissä keskusteluissa ollut alusta lähtien tunnustettu tosiasia, että Suomi on suurten etäisyyksien ja harvan asutustiheyden vuoksi edullisemmassa asemassa kuin Belgia tai Hollanti. Suomen asukastiheys ei kuitenkaan eroa merkittävästi muista Pohjoismaista. Esim. Norja on Wikipedian mukaan harvemmin asuttu kuin Suomi.

Kohta on tosiaan vuoden varoiteltu, että katsokaa muita maita, noin nopeasti tilanne voi huonontua. Tilanne ei kuitenkaan ole Suomessa missään vaiheessa ollut lähelläkään huonoa. Joku tähän varmaan taas heittää rajoituskortin, mutta niinhän niitä rajoituksia on ollut myös näissä verrokkimaissa. Kai se pitäisi nyt pikkuhiljaa vaan hyväksyä, että tämänkaltainen tauti, tuollaisella tartuntamekanismilla, ei vain leviä samalla tavalla kulttuurissa, jossa ihmiset luontaisesti pitävät välimatkaa toisiin ihmisiin.
Onko sinun johtopäätöksesi siis se, että kun virus ei ole toistaiseksi näissä oloissa levinnyt, niin hallituksen pitäisi nostaa jalat pöydälle ja luopua rajoitteista? Eikä siis esimerkiksi varautua siihen, että Suomessa käy kuten lukuisissa muissakin maissa (ml. Ruotsi)?

Loppusyksystä rauhoittunut tartuntamäärien kasvu sijoittuu samalle aikajanalle rajoitusten asettamisen kanssa. Sitä ennen tartunnat levisivät pitkälti samalla kaavalla kuin muuallakin.

Vaihtoehtoista skenaariota, jossa yhteiskunta pyörisi normaalisti, ei ole tarkasteltavissa. Sen takia ei olekaan mitään takeita, että jos nyt palaamme alkusyksyn strategiaan, virus ei lähde uudelleen leviämään.


Itse taas edelleen luulen ja uskon, että mikäli tässä nyt maalis-huhtikuun aikana, viimeistään toukokuun alkuun mennessä, saadaan riskiryhmät ja iäkkäät rokotettua, aletaan rajoituksia purkamaan. Oli niitä variantteja tai ei.
Varmaankin jonkin verran voidaan purkaa. Mutta henk.koht en usko, että esim. etätyön teettäminen lakkaa vielä toviin. Vaikka virus on suurelle osalle melko vaaraton, harva sitä kuitenkaan vapaaehtoisesti haluaa. Ja kustannukset koituvat joka tapauksessa yrityksille mm. sairauspoissaolojen kautta.

Samalla odotan, että Kristan mieli mustuisi välillä vaikka niistä huolestuttavista uutisista, jotka huutavat nuorten pahaa oloa ja sen purkautumista joukkotappeluina Tikkurilan juna-asemalla tai niistä uutisista, kuinka nuoret ovat tyytymättömiä elämäänsä. Tai niistä uutisista, jossa viranomaiset ovat huolissaan kasvaneesta rikollisuuden määrästä. Tai lisääntyneestä perheväkivallasta. Tai lisääntyneestä yksinäisyydestä. Tai ihan mistä vaan lieveilmiöstä, jota tämä pandemia on aiheuttanut.
Mikä saa olettamaan, että näistä asioista ei oltaisi huolissaan? Vastahan tänne linkitettiin se uutinen, jossa vuodentakaisessa tilanteessa S. Niinistö oli vaatimassa kovempia otteita (mm. koulut ja päiväkodit kiinni), mutta hallitus ei halunnut tarttua toimeen, kun se olisi ymmärrettävästi ollut vakava uhka taloudelle ja yhteiskunnan toimivuudelle.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä on järkevä rajoitus?
Eikö mitään ole tehty?


Maahantulon rajoitukset ja terveystoimet Suomessa

Hallitus arvioi maahantulorajoitusten tarvetta ja laajuutta epidemiologisen tilanteen perusteella.


Kun maahantuloa tietystä maasta rajoitetaan korkean koronailmaantuvuuden vuoksi, Suomeen ei voi tulla vapaa-ajan matkalle. Tällöin on mahdollista vain paluuliikenne Suomeen, kauttakulkuliikenne, työmatka tai matka muusta välttämättömästä syystä. Maahantulijalle suositellaan omaehtoista karanteenia ja testauksia.


Maahantulon rajoitusten poistuminen tarkoittaa, että Suomeen voi tulla lomamatkalle. Tällöin ei tarvitse jäädä omaehtoiseen karanteeniin Suomessa tai mennä koronatestiin.


Mahdolliset muutokset rajoituksiin tehdään sisäministeriössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntija-arvion perusteella. Muutoksista päätetään valtioneuvoston istunnossa.

Terveysturvallisuustoimet rajoilla

Matkustajille, jotka tulevat Suomeen korkean koronailmaantuvuuden maista, suositellaan 14 vuorokauden omaehtoista karanteenia, jota voi halutessaan lyhentää kahdella negatiivisella koronavirustestillä.


Suomessa asuva voi korkean ilmaantuvuuden maasta palatessaan lyhentää 14 vuorokauden omaehtoista karanteenia menemällä koronatestiin heti Suomeen saavuttuaan lentokentällä tai satamassa ja toiseen testiin kotipaikkakunnalla aikaisintaan 72 tuntia ensimmäisen testin jälkeen. Testien välillä suositellaan omaehtoista karanteenia kotona.


Matkustajille, jotka eivät asu Suomessa, suositellaan koronatestiä alle 72 tuntia ennen Suomeen saapumista. Toiseen testiin voi mennä Suomessa aikaisintaan 72 tuntia maahantulon jälkeen. Testien välillä suositellaan omaehtoista karanteenia majoituskohteessa. Omaehtoinen karanteeni päättyy, jos testitulos on negatiivinen. Jos testitulos on positiivinen, tartuntatautilääkäri voi määrätä karanteenin. Karanteenia jatketaan, kunnes on parantunut.


Suomen kansalaisella ja Suomessa asuvalla on aina oikeus palata Suomeen, ja jokaisella on oikeus halutessaan lähteä Suomesta, ellei oikeutta ole lailla rajoitettu. Hallitus kuitenkin suosittelee edelleen välttämään tarpeetonta matkustamista paitsi niihin maihin, joiden osalta on luovuttu maahantulon rajoituksista.


Matkustussuositukset - um.fiAvautuu uudessa välilehdessä


Lapissa länsirajalla sekä Suomen itärajalla rajoitetaan tiettyjen rajanylityspaikkojen aukioloaikoja. Muutoksilla pyritään vähentämään rajan yli saapuvaa liikennettä, jotta estettäisiin uusien koronavirusmuunnosten leviämistä. Terveysviranomaisten tavoitteena on, että kaikki rajanylittäjät saadaan ohjattua koronatestiin.


Maahantulon rajoituksiin muutoksia (tiedote 11.2.2021)

Maahantulon rajoitukset

Rajoitukset ovat voimassa 25.2.2021 asti.

Sisärajat

Sisärajavalvonta on palautettu 25.2.2021 asti Suomen ja kaikkien Schengen-maiden välisessä liikenteessä. Samat rajoitukset koskevat myös EU-maita, jotka eivät kuulu Schengen-alueeseen sekä Andorraa, Monacoa ja San Marinoa.

Ulkorajat

Ulkorajaliikenteellä tarkoitetaan Suomen ja Schengen-alueeseen kuulumattomien maiden välistä liikennettä. Maahantulon rajoituksia ei ole Australian, Etelä-Korean, Ruandan, Singaporen, Thaimaan ja Uuden-Seelannin asukkaille kyseisiltä alueilta saapuvassa liikenteessä. Myöskään Vatikaanista tulevalla liikenteellä ei ole rajoituksia.


Rajoitukset poistuvat Kiinan sekä Hongkongin ja Macaon erityishallintoalueiden asukkailta, jotka matkustavat näiltä alueilta Suomeen, vasta silloin, jos EU:n neuvosto toteaa vastavuoroisuuden riittävän toteutumisen.


Muista Schengen-alueeseen kuulumattomista maista maahantulon rajoitukset mahdollistavat vain paluuliikenteen Suomeen ja muihin EU- ja Schengen-valtioihin, kauttakulkuliikenteen Helsinki-Vantaan lentokentällä sekä muun välttämättömän liikenteen. Lisäksi maahantulijoille suositellaan 14 vuorokauden omaehtoista karanteenia, jota voi halutessaan lyhentää kahdella vapaaehtoisella koronatestillä.


Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisiin sovelletaan 1.1.2021 lukien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisia koskevia säännöksiä rajatarkastuksissa.

Työmatkaliikenne

Sisärajoilla sallitaan työmatkaliikenteenä vain huoltovarmuuden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämätön työmatkaliikenne. Maahantulo sallitaan asiaan liittyvällä työnantajan täyttämällä lomakkeella. Työ- ja elinkeinoministeriö ylläpitää listaa, jossa on määritetty huoltovarmuuden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämättömät työt.


Huoltovarmuuden kannalta akuutit tai toimialan toiminnan kannalta kriittiset työtehtävät (25.1.2021)Avautuu uudessa välilehdessä


Lisäksi rajayhteisöihin kuuluvien asukkaiden erivapaudet lakkautetaan. Rajakuntien asukkaiden vapaa oikeus asioida naapurivaltion puolella lakkaa. Rajanylityksiin palaa karanteenisuositus.


Hallitus päätti rajaliikenteen kiristämisestä (tiedote 22.1.2021)

Kausityövoima

Hallitus päätti kausityöntekijöiden terveysturvallisen maahantulon ohjeista. Työnantajan on ilmoitettava ulkomaisen työvoiman saapumisesta kunnan terveysviranomaisille.


Hallitus päätti kausityövoiman terveysturvallisesta maahantulosta (tiedote 4.2.2021)
Noh, kahden passin kansalaiset pääsevät kulkemaan Nuijamaalta ja Imatralta Venäjälle ja takaisin niin monta kertaa kuin tarvis on.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jep jep... Kaikella ystävällisyydellä, sinulla tuntuu olevan maskien suhteen joku sokea piste. Ja vaikka miten yrität rationalisoida tätä "ei Suomessa" -logiikkaa, veikkaan niiden aiemmin esillä olleiden maskiviestiesi paljastavan enemmän siitä mikä suhtautumisen taustalla on.

Kannattaa käydä ensin tutustumassa näiden maskikuvaprofiilien tarjontaan Twitterissä tägin #koronafi alta. Siellä on sellaiset tukahdutus- ja lynkkaysfantasiat ollut käynnissä että ansaitsevat täysin tuon lempinimensä.

Maskien suhteen voi olla sokea piste. En näe niistä mitään hyötyä puolityhjässä supermarketissa, ulkoillessa tai vaikka autoa ajaessa. Sen sijaan hyötyä on silloin, kun oikeasti pitkäkestoisen altistumisen vaara on. Ja tällaisia vaaroja ei Suomessa kovin usein ole, vaikka mitä "agendaa" yrität mulle tyrkyttää. Vai oletko tästä eri mieltä? Missä sinun mielestäsi sitä maskia sitten pitää käyttää, jos se on hyödyllinen muuallakin kuin pitkäkestoisessa altistumistilanteessa?

Mitään tuollaista en tietenkään ole väittänyt, mutta hauska olkiukko. Toivottavasti et ole oikeassa kun sanot että konkurssien määrä lisääntyy 50% kahdessa viikossa tästä eteenpäin, jolloin 50 viikossa meillä pitäisi olla 25-tuhatkertainen määrä konkursseja. He he jne.

Mitä siis väität? Ettei konkursseja synny enempää kuin vuonna 2020? Tai enempää kuin sanotaan vaikka 2015-2020 vuosittaisella keskiarvolla?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
18 pilkku olisi suorastaan nerokas veto hallitukselta. Ei tarvitse maksaa mitään korvauksia, kun paikkoja ei ole tarvinnut sulkea - ne sulkevat ovensa itse.

Toivon todella, että tällainen ei oikeasti olisi ajatusmalli. Joskin en kyllä ainakaan yhdestä hallituspuolueesta yllättyisi, vaikka olisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös