Noin 210 000 + playoffit. Oliko tää kompa?1200 käyntiä viikossa.
Käykö hifkin kotipeleissä normaalissa elämässä kaudessa 5000 katsojaa vai 150 000 katsojaa?
Noin 210 000 + playoffit. Oliko tää kompa?1200 käyntiä viikossa.
Käykö hifkin kotipeleissä normaalissa elämässä kaudessa 5000 katsojaa vai 150 000 katsojaa?
Oliko tuo siis valetta? Onko parempaa dataa?
Tanskassa on arvioitu muuntoviruksen aiheuttavan enemmistön sairastumisista viimeistään kuuden viikon kuluttua, vaikka vielä muuntovirusten aiheuttamien tartuntojen määrä lienee Tanskassa noin kolme prosenttia.
Itse laskin luvun tartunnan saaneet÷kuolleet. Eli tuo on koko korona-ajan keskiarvo Suomessa.
Ihan mielenkiinnosta, mihin tuo kolme prosenttia perustuu?
Ainakin 15.1. tilanne oli tämä ja muistelen muuntoviruksen osuuden olleen jo vuodenvaihteessa enemmänkin kymmeniä kuin yksittäisiä prosentteja;
"Tanskassa on pohjoismaista eniten muuntovirusta, ja maassa ennustetaan sen olevan ”vallitseva” koronamuoto helmikuuhun mennessä."
Nyt ollaan saavutettu tuo "helmikuuhun mennessä"-rajapyykki.
”Tämä on selvä käännekohta pandemiassa” – Suomessa on löydetty laaja muuntoviruksen tartuntaketju
Husin mukaan koronaviruksen muunnoksiin suhtaudutaan hyvin vakavasti: altistuminenkin johtaa ”erittäin tiukkaan” karanteenimääräykseen. Suomessa yksi muuntoviruksen saanut on tartuttanut viruksen 28 ihmiselle.www.mediuutiset.fi
Mielestäni tähän peilaten Tanskan joulusta lähtien alaspäin osoittanut tartuntakäyrä on pikemminkin lupauksia herättävä kuin huolestuttava.
Denmark COVID - Coronavirus Statistics - Worldometer
Denmark Coronavirus update with statistics and graphs: total and new cases, deaths per day, mortality and recovery rates, current active cases, recoveries, trends and timeline.www.worldometers.info
Sinua ei matematiikka ole kovin hyvin pukenut näissä laskelmissa aiemminkaan. Noin tuskin missään väitettiin. Mutta muuten luovutan nyt tämän asian jankkaamisen kanssa.Eli jos yksi henkilö käy viisi kertaa salilla, niin silloin viisi henkilöä on välttynyt tartunnalta?
Työikäisiä on kuollut 76 / n. 42500. Ehkä olisi hyvä laskea prosentti tuosta lukemasta, jos haluaa miettiä epidemian vaikutuksia työpaikoille.Lähde?
Itse laskin luvun tartunnan saaneet÷kuolleet. Eli tuo on koko korona-ajan keskiarvo Suomessa. Luku on nyt arvattavasti pudonnut, koska testauskapasiteetti on noussut ihan eri luvuille siitä, mitä se keväällä oli, eli tartuntoja saadaan enemmän todettua. Tämä taas nostaa taloudellisten seuraamusten määrää huomattavasti, koska yhtä kuollutta kohti on niin paljon enemmän tartunnan saaneita. Kuolleiden määrää pudottaa myös se, että vuodessa on opittu hoitamaan paremmin tartunnan saaneita vaikeissa oireissaan. Summarum, pelkkää kuolleitten määrää tuijottelemalla vähättelee rajusti koronan aiheuttamia haittavaikutuksia, ja siten taudin vaarallisuutta.
Eli ilmoittamasi luku on testeillä todettujen, pääsääntöisesti oireisten sairastuneiden kuolleisuusprosentti, eikä suinkaan osuus kaikista tartunnoista.
Pelkästään keväällä tartuntoja jäi tilastoimatta aivan valtaisa määrä, koska testattavaksi pääsivät lähinnä sairaalahoitoa vaativat potilaat, eikä niistä tälläkään hetkellä kaikki päädy tilastoihin, koska A: iso osa sairastaa taudin oireettomana tai lieväoireisena ja B: ei ole olemassa tilannetta, jossa 100% oireisistakaan sairastuneista hakeutuu testattavaksi.
Tämähän ei ole kiinteä rajapyykki vaan siirtyy tarpeen mukaan eteenpäin, nimenomaan Kiurun tarpeiden.Ihan mielenkiinnosta, mihin tuo kolme prosenttia perustuu?
Ainakin 15.1. tilanne oli tämä ja muistelen muuntoviruksen osuuden olleen jo vuodenvaihteessa enemmänkin kymmeniä kuin yksittäisiä prosentteja;
"Tanskassa on pohjoismaista eniten muuntovirusta, ja maassa ennustetaan sen olevan ”vallitseva” koronamuoto helmikuuhun mennessä."
Nyt ollaan saavutettu tuo "helmikuuhun mennessä"-rajapyykki.
Sinua ei matematiikka ole kovin hyvin pukenut näissä laskelmissa aiemminkaan. Noin tuskin missään väitettiin. Mutta muuten luovutan nyt tämän asian jankkaamisen kanssa.
On kuitenkin täysin eri asia riskin kannalta, käykö yksi henkilö viisi eri kertaa salilla vai yhden kerran salilla. Olettaen, että viihtyy siellä suunnilleen saman ajan. Siksi olisi todella typerää käyttää näissä jotain laskukaavaa (todetut tartunnat / kuinka monta eri henkilöä on käynyt salilla) sen sijaan, että käyttäisi laskukaavaa (todetut tartunnat / yksittäiset salikäynnit), joka antaa oikean tuloksen riskistä.
Työikäisiä on kuollut 76 / n. 42500. Ehkä olisi hyvä laskea prosentti tuosta lukemasta, jos haluaa miettiä epidemian vaikutuksia työpaikoille.
Ei vaikuta jokainen altistunut kaikkiin toimiin ja työpaikkoihin. Mä olen ainakin kahden karanteenin verran tehnyt töitäni normaalisti kotoa käsin. Ihan kuten nyt kohta viimeisen vuoden ajan. Konttorilla olen ollut 4 tai 5 työpäivää 13.3.2020 alkaen.Työpaikkoihin vaikuttaa jokainen altistunut, jonka tartuntatautilääkäri asettaa karenssiin olemalla pois työstään. Työpaikkoihin vaikuttaa jokainen lapsenvahdiksi sitoutunut, joka jää kotiinsa hoitamaan tartunnan saaneen lasta. Työpaikkoihin vaikuttaa ne tartunnan saaneet, jotka ovat pois töistä käymättä testeissä, koska eivät halua koronaleimaa. Laskeskele alkuun siitä.
Ei vaikuta jokainen altistunut kaikkiin toimiin ja työpaikkoihin. Mä olen ainakin kahden karanteenin verran tehnyt töitäni normaalisti kotoa käsin. Ihan kuten nyt kohta viimeisen vuoden ajan. Konttorilla olen ollut 4 tai 5 työpäivää 13.3.2020 alkaen.
Eihän toki kaikkia töitä voi etänä tehdä mutta et voi myöskään vedellä mutkia suoraksi väittämällä että jokainen altistuminen vaikuttaisi työnantajiin.
Puhumattakaan niistä innokkaista kuntosalinkäyttäjistä, jotka ovat työpaikkansa kovimpia saikuttajia. Eli voi näistäkin saleilla repimisistä työnantajalle tulla kova lasku.Erinomainen yleistys koskemaan kaikkia kuntosaleja aika mitättömällä otannalla.
Laskeskeltaisiinko sama Jyväskylän kuntosalien luvuilla:
Kuntosalilla tartuntoja
Toinen, pienempi tartuntaketju liittyy kuntosaliin. Kuntosaliin liittyvä ketju lähti selviämään jo viime viikon torstaina, ja se liittyy salilla käyneeseen peruskouluikäisten harrasteryhmään. Tämän jälkeen myös moni muu kuntosalin käyttäjä sai tartunnan. Ketjuun liittyen on todettu viimeisen viikon aikana noin 35 tartuntaa.
Jyväskylän ”koronavyöry”: Yli 100 tartuntaa paljastui yhdessä päivässä – Tämä tiedetään nyt
Jyväskylän uusista tartunnoista kolme neljäsosaa liittyy isoon opiskelijoiden kokoontumiseen baarissa.www.iltalehti.fi
Nuo prosentit ovat vaihdelleet paljonkin riippuen lähteen päiväyksestä. Itse käytin viitteenä olleen julkaisun lukua.
Tuossa on 23.1.-21 julkistettu eräs arvio:
As of Jan. 17, the most recent day for which data was available, 464 cases of the U.K. variant had been identified in Denmark. The U.K. variant was 2 percent of sequenced coronavirus cases the last full week of 2020. By the second week of January, it had risen to 7 percent
Tanska sai käyrän kääntymään sulkemalla kaiken muun, paitsi ruokakaupat ja apteekit.
Yritettäisiko täällä pärjätä näillä nykyisillä rajoituksilla fiksuilemalla sen verran, että pidetään itsemme terveinä?
Tuo on totta. Itse laskin nyt tammikuussa tartunnan saaneiden viralliseksi luvuksi 9079kpl.
Kaivatko sinä tammikuussa koronaan kuolleeksi tilastoitujen määrän, niin lasketaan siitä tammikuun prosentti. Itse käytin päivämäärinä 1.1. 2021-1.2.2021
Koronaan kuolee noin 1,49% tartunnan saaneista.
Mikä sun ongelmasi on?Et voi vedellä mutkia suoriksi väittämällä, että altistunut vaikuttaa vain oman työpaikkansa työnantajaan. Tai ei. Altistumiset tuntuu vaikuttavan aika paljonkin IFK:n tilanteeseen työnantajana, aivan kuin se vaikuttaa R-kioskin asemaan, leffateattereihin, liikennevälineisiin....
Taloudellinen merkitys on aivan valtava.
Ilmeisesti pelko ja halu rajoittaa ihmisten elämää.Mikä sun ongelmasi on?
Sinä väitit sanatarkasti näin: ”Työpaikkoihin vaikuttaa jokainen altistunut, jonka tartuntatautilääkäri asettaa karenssiin olemalla pois työstään.” Ja minä kumosin tuon käyttämällä itselleni tapahtunutta esimerkkinä. Kummallakaan altistumisella ei ollut minun eikä puolisoni työnantajiin mitään vaikutusta. Molemmat teemme etänä kotoa käsin. Jokainen altistuminen ei vaikuta koska etätyöläisille ei tule karenssia tai kieltoa tehdä etätöitä. Ja meitä on myös paljon.
Sinä puhut paskaa etkä kestä kritiikkiä kun jäät valheesta kiinni vaan vedät siitä herneet nenääsi.
Vähemmän porukkaa sairaalassa kuin kertaakaan marraskuun puolivälin jälkeen mutta hallitus on vaan kiristämässä Suomen sisäisiä rajoituksia.
- Tautiin liittyviä kuolemia on raportoitu yhteensä 685 (+1*)
- Erikoissairaanhoidon vuodeosastoilla olevien potilaiden määrä: 83 (-8*)
- Perusterveydenhuollon vuodeosastoilla olevien potilaiden määrä: 23 (-10*)
- Tehohoidossa olevien potilaiden määrä: 23 (+6*)
Itse laskin luvun tartunnan saaneet÷kuolleet. Eli tuo on koko korona-ajan keskiarvo Suomessa. Luku on nyt arvattavasti pudonnut, koska testauskapasiteetti on noussut ihan eri luvuille siitä, mitä se keväällä oli, eli tartuntoja saadaan enemmän todettua.
Vähemmän porukkaa sairaalassa kuin kertaakaan marraskuun puolivälin jälkeen mutta hallitus on vaan kiristämässä Suomen sisäisiä rajoituksia.
Sairaalaluvut menevät kyllä hyvään suuntaan. Se kielii siitä, että nyt on tullut varsin paljon tartuntoja seulontatestien kautta, ja nämä todennäköisesti olisivat ainakin osin jääneet normaalisti kirjautumatta tilastoihin.
Minusta kohtuullinen mittari kuolleisuudelle on kahden viikon aikana kuolleiden määrä suhteessa edellisen kahden viikon aikana sairastuneiden määrään. Tuossa tuo viive tulee siitä, että muistelen jossain kohdassa mainitun, että keskimäärin kuolema tulee noin parin viikon kuluessa sairastumisesta. Toki tässä on suurta hajontaa.
Tuolla tavalla laskettuna "kovin" kuolleisuus oli toukokuun alussa, jolloin se oli yli 8%. Tuon kuitenkin selittää takautuvasti tilastoihin kirjatut 43 ja 23 tartuntaa. Nuo kun jätetään huomioimatta, niin keväällä kuolleisuus oli jopa 4%, mikä selittyy tuolla tartuntojen alidiagnosoinnilla.
Kun syyskuussa testaus oli jo hyvin hoidossa ja tauti vaivasi enemmän nuorempaa ikäluokkaa, kuolleisuus oli alimmillaan n. 0.3%. Syyskuun loppupuolella ja lokakuun alussa taisi tulla taas vanhusten hoivakotien ryppäitä, ja kuolleisuus nousi hetkeksi lähemmäs 1.5% lukemia. Kun nuo helpottivat, mentiin marraskuun alkupuolelle asti taas siellä n. 0.3% tuntumassa. Nyt prosentti on ollut siitä asti taas nousussa, vaikka pientä heiluntaa on ollut. Enimmillään luku on ollut nyt n. 1.6%.
Näköjään koko pandemian ajan tilastollinen kuolleisuus on hieman alle 1.5%. Meinasin jo sanoa, että itse en tuon kevään hyvin puutteellisen testauksen vuoksi laske juurikaan painoarvoa tuolle kokonaiskuolleisuudelle, mutta aika lailla samaa tasoa se alkaa nyt olla "nykyisen" prosentin kanssa. Sikäli yllättävää, kun kevään prosentti oli kuitenkin niin yläkanttiin.
Ja hoitokyky on tässä parantunut runsaalla kokemuksella huomattavasti. Jo pelkät verenhyytymislääkkeet ja d-vitaamini sairaalaoloissa ovat pudottaneet tarvetta tehohoidolle. Ja diagnostiikka hoidon tarpeesta ja esim. liikutuksista, koneista yms. on parantunut huimasti.
Nämä kaikki vaikuttavat myös merkittävästi tapausten vakavuuteen ja hoidon onnistumiseen. Ja totta kai lukuihinkin sitä kautta.
Eli onko jäänyt noista ikäluokista oireettomia tilastoimatta, onko Islanti oikeasti onnistunut vanhusten kanssa paremmin vai onko Suomessa vain saatanasti huonokuntoisempaa väkeä kuin Islannissa