Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 180 403
  • 81 158
Suosikkijoukkue
IFK
Tässä on toistettava itseään mutta miksi siellä tartuntatautilaissa sitten lukee näin?
"
3 §
Määritelmät

4) karanteenilla taudinaiheuttajalle altistuneen tai perustellusti altistuneeksi epäillyn henkilön erottamista muista kotiinsa tai muuhun määrättyyn paikkaan taikka tartuttavaksi todetun tai epäillyn matkatavaran, konttien tai muiden tavaroiden siirtämisen rajoittamista tai erottamista muista tavaroista tartunnan leviämisen estämiseksi;
7) poikkeuksellisella epidemialla Maailman terveysjärjestön julistamaa pandemiaa sekä muuta tartuntatautiepidemiaa, joka aiheuttaa merkittävän uhan kansanterveydelle ja terveydenhuollon palvelujen riittävyydelle;
16 §
Pakollinen terveystarkastus

Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä."


Jos kyseisessä laissa on nämä pykälät niin miksi se ei onnistu?
Ja jos ei onnistu niin miksi meillä on tuollainen täysin turha laki, jolla ei mitään tee jos sen perusteella ei voida porukkaa pistää testiin vaikka siinä niin sanotaan?

Todennäköisempänä vaihtoehtona epäilen vahvasti sitä, ettei tämän hallituksen saati edes avustajien osalta ole päästy noin pitkälle lakikirjassa.
Keinot siis selvästi ovat jo mutta hallitus ei halua niitä käyttää.

Tämä laki ei oikein sovellu lentokentän noin 10000-20000 päivittäisen matkustajan käsittelyyn, sillä se vaatii yksilöidyn päätöksen tekemistä jokaisen epäillyn kohdalla erikseen:

4) karanteenilla taudinaiheuttajalle altistuneen tai perustellusti altistuneeksi epäillyn henkilön erottamista muista kotiinsa tai muuhun määrättyyn paikkaan

Tuossa tarkoitetaan selkeästi yksittäistä matkaajaa, perustellusti altistuneeksi epäiltyä henkilöä. Mikään laki ei hyväksy perustellusti altistuneeksi epäilemiseksi sitä, että on Suomeen tulossa. Kyllä hallitus osaa lakia lukea. Ja yrittää kyllä kaikkensa saadakseen asioita eteenpäin. Näissä pakotekysymyksissä törmätään usein perustuslakiin, joka takaa meille tiettyjä oikeuksia. Niihin tehtävät lakimuutokset vaativat kahden eri eduskunnan hyväksynnän, tai kiireelliseksi julistamisen 5/6 enemmistöllä, jolloin lopullinen päätös voidaan hyväksyä 2/3 enemmistöllä. Viime kesä ja syksy elettiin koronan kanssa niin maltillisilla tartuntaluvuilla, ettei yksikään eduskunta olisi hyväksynyt mitään perustuslakimuutosten kiireellisyysehdotuksia. Nyt jos tilanne pahenee äkkiä rajusti, ja vaihtoehtoina on valmiuslaki tai joku täsmällisempi muutos perustuslakiin, niin tuo kiireellisyys voisi ehkä mennä jopa läpi. Tuosta voit katsella viime syksynä tehtyä jumppaa lain aikaan saamiseksi:

No kun on.

Hallitus yritti syksyllä ensin saada aikaa lakimuutosta pakkotestaamisesta, joka ei eduskunnalle kelvannut. Hallitus tarjosi uutta vaihtoehtoa, jolla matkailijoilta olisi vaadittu korkeintaan 72 tuntia vanhaa negatiivista koronatestiä. Menettelyllä olisi kierretty Suomen lakien asettamat rajoitukset ihmisten pakottamiselle, kun testaamisen olisi pitänyt tapahtua lähtömaassa:


Tästä lakiesityksestä annetut lausunnot:


Lausunnoissa esitetyn kritiikin perusteella hallitus joutui vetämään esityksen pois eduskunnalta:

"Muuttuneen covid-19-tautitilanteen, perustuslakivaliokunnan lausunnon ja valmisteilla olevan valtioneuvoston uuden rajaliikennettä koskevan periaatepäätöksen johdosta hallituksen esitystä pitäisi muuttaa huomattavasti. Sen vuoksi esitetään, että esitys peruutetaan ja eduskunnalle annetaan asiasta uusi hallituksen esitys. "


Hallitus yritti taas uutta matoa koukkuun karanteenimallilla:

"Hallitus yritti lisätä rajojen terveysturvallisuutta lisäämällä lakiin määräyksiä muun muassa karanteeneista, mutta tuolloin lakiesitys törmäsi eduskunnassa perustuslakia tulkitsevien oikeusoppineiden kielteisiin kantoihin.

Oikeuskansleri Tuomas Pöysti ihmetteli lausunnossaan, miksi lakiehdotuksessa on päädytty ensisijaisesti karanteenimalliin, jossa säädettäisiin uudesta perusteesta karanteeniin määräämiselle.

Oikeuskansleri piti testausta ensisijaisempana. Esitys sai muutenkin murskapalautteen."
Hallitus yritti uudestaan marraskuun lopulla:

"Lakimuutoksen myötä olisi tarkoitus, että Suomen sisärajavalvonta korvautuu testaukseen ja karanteeneihin perustuvalla maahantulomallilla.
Johtajat sanovat avoimessa kirjeessään, että ne pitävät tehtyä esitystä maahantulijoiden testaamisesta ja siihen liittyvistä karanteenipäätöksistä hyvin vaikeana tai jopa mahdottomana toteuttaa.
Avoimen kirjeen ovat allekirjoittaneet Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja Husin toimitusjohtaja Juha Tuominen.


Nyt yleinen mielipide alkaa kääntyä siihen, että ehkä lainsäädännölle on sittenkin tarvetta, ja valvonnalle resursseja.
Kannattaa sinunkin seurata, kuinka asian käsittelyn käy:



Vieläkö olet sitä mieltä, että tuo laki on helppo tehdä, ja pelkästään hallituksen saamattomuutta?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Lätty-ylämummo järjestelmissä on vikaa kun byrokratia tunkee joka vitun väliin... Tietyissä tapauksissa sitä byrokratian määrää voitaisiin varmaan vähentää?
Voisi olettaa, että tässä korona tilanteessa niin toimittaisiin?

P.S kiitos kun olet kaivanut tuota tietoa esiin.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tämä laki ei oikein sovellu lentokentän noin 10000-20000 päivittäisen matkustajan käsittelyyn, sillä se vaatii yksilöidyn päätöksen tekemistä jokaisen epäillyn kohdalla erikseen:

4) karanteenilla taudinaiheuttajalle altistuneen tai perustellusti altistuneeksi epäillyn henkilön erottamista muista kotiinsa tai muuhun määrättyyn paikkaan

Tuossa tarkoitetaan selkeästi yksittäistä matkaajaa, perustellusti altistuneeksi epäiltyä henkilöä. Mikään laki ei hyväksy perustellusti altistuneeksi epäilemiseksi sitä, että on Suomeen tulossa. Kyllä hallitus osaa lakia lukea. Ja yrittää kyllä kaikkensa saadakseen asioita eteenpäin. Näissä pakotekysymyksissä törmätään usein perustuslakiin, joka takaa meille tiettyjä oikeuksia. Niihin tehtävät lakimuutokset vaativat kahden eri eduskunnan hyväksynnän, tai kiireelliseksi julistamisen 5/6 enemmistöllä, jolloin lopullinen päätös voidaan hyväksyä 2/3 enemmistöllä. Viime kesä ja syksy elettiin koronan kanssa niin maltillisilla tartuntaluvuilla, ettei yksikään eduskunta olisi hyväksynyt mitään perustuslakimuutosten kiireellisyysehdotuksia. Nyt jos tilanne pahenee äkkiä rajusti, ja vaihtoehtoina on valmiuslaki tai joku täsmällisempi muutos perustuslakiin, niin tuo kiireellisyys voisi ehkä mennä jopa läpi. Tuosta voit katsella viime syksynä tehtyä jumppaa lain aikaan saamiseksi:
Helsinki-Vantaan kentän matkustajamäärät ovat tippuneet n.90% siitä vanhasta n.20M matkustajaa vuodessa.
Näistä matkustajista Suomeen tulossa olevia ei todellakaan ole kaikki vaan osa on Transit matkustajia.
Jos haluttaisiin niin kapasiteetti riittäisi testaamaan, jokaisen Suomeen tulevan mutta siihen ei ole hallituksessa halua.

Samoin satamissa testaus henkilökunta valittaa kun testattavia on niin vähän ei se ole resurssista kiinni vaan halusta ratkaistaanko ongelma vai ei.

Jos taas sinun mielipiteesi kuten näyttää olevan on hallituksessa voimissaan niin voivat heittää koko tartuntatautilain roskiin. Lailla jota ei voida käyttää silloin kun on muka se tauti, joka tappaa kaikki ja voimassa on älyttömästi perusteettomia rajoituksia on täysin turha.

Kerrotko mikä laki estää sen karanteenin tai pakollisen testin määräämisen?
Kun käytännössä kaikissa muissa maissa on huonompi tilanne niin on perustelua väittää, että matkustaja on perustellusti taudin kantaja.
Ne pakolliset testit on muuallakin, eikä maahantulijat niistä valita jos haluavat maahan.
Kyse on puhtaasti siitä haluaako hallitus tehdä jotain sellaista jolla on vaikutusta oikeasti vai puuhastellaanko sen parissa, että voidaan rajoittaa kansalaisten elämää.

Hallitushan haluaa sulkea yksityiset liikuntapaikat yms mutta ei halua maksaa siitä mitään korvausta.
Kyllä nämä saamattomuus ongelmat kertovat hallituksen kyvyttömyydestä niiden oikeasti vaikuttavien keinojen käyttöön.
Eihän lentoja Skopjeen pitänyt saada poikki no ne saatiin mutta toisten viranomaisten osalta. Keinoja kyllä on jos niitä halutaan käyttää hallitus ei vaan halua.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En haluaisi linkittää näitä iltapäivälehtien linkkejä, mutta tämä oli sinänsä ihan hyvä juttu. Mutta tuon perusteella jäi kyllä ihmetyttämään ettei ravintoloita saada uudenkaan lain (voimaan 1.3.) perusteella kiinni edes niiksi kahdeksi viikoksi, mutta yksityiset harrastussalit kyllä saadaan. Mitä järkeä tässä on? Kuitenkin jutun perusteella aikuisia pitäisi hallituksen ajatusten perusteella rajoittaa ennen kuin mitään rajoituksia tehdään lapsiin ja nuoriin.

Nyt joku voisi kertoa minulle, että mikä ero on kuntosalin pitämisellä versus anniskeluravintola, noin niin ku elinkeinonharjoittamisen näkökulmasta ja siitä että toisen saisi kiinni ja toista ei?

Lisäys: toisen voisi kuvitella olla olevan terveyden kannalta kansantaloudellinen panostus toisen ehkä ennemmin päinvastoin. Ja mututuntumalla arvioisin, että toiseen paikkaan enemmin johdettavissa tartuntaketjuja.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Miten teillä menee siellä ulkomailla te jotka ette asu Suomessa? Eikö täällä ollut joku joka asuu Romaniassa? @HPL76 menikö nimimerkki oikein? @RäpyläRepe Kiinassa? @BitterX Itävalta? Muita? Pystyykö siellä elämään suhteellisen normaalisti vai mikä on meininki?

Syksyllä taisi olla joku ilta kun kerroitte vähän miten siellä menee. Olisi kiva taas saada kuulumisia.

Eipä tässä mitään kummempaa, kun Etelä-Kiinassa ei sisäisiä keissejä juuri ole ja maahantulokaranteenissakaan ei hälyttäviä määriä ole. Maskit hyppäs joulun jälkeen aktiivisempaan käyttöön katukuvassa Pohjois-Kiinan tilanteen johdosta ja ostoskeskuksissa ovilla mittailaan taas lämpöjä, mutta muuten business as usual.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vieläkö olet sitä mieltä, että tuo laki on helppo tehdä, ja pelkästään hallituksen saamattomuutta?

Tämä oli loistava ja silmiä avaava kirjoitus. Laitoin itsekin tuosta oikeuskanslerin lausunnosta jokunen aika sitten tänne, mutta jäin silti silloin käsitykseen, että asiaa ei olisi sen jälkeen edistetty. Olin näköjään väärässä.

Näyttää tuo suomalainen byrokratia olevan sellaista, että ei tuo erityisen helpolla vain tunnu onnistuvan. Suomessa lainsäädäntö on hidasta ja seikkaperäistä, ja asiat valmistellaan huolella. Normaaliolosuhteissa tämä on vain ja ainoastaan hyvä asia. Poikkeavissa olosuhteissa, jollaiseksi koronaviruspandemiankin voi ihan hyvin laskea, tämä byrokratia kuitenkin tuntuu vaikuttavan prosessia.

Edelleen ihmettelen, että miten Norjassa nuo pakkokaranteenit onnistuvat, mutta täällä ei? Ei Pohjoismaiden lainsäädäntöprosesseissa uskoisi olevan niin suuria eroja.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vieläkö olet sitä mieltä, että tuo laki on helppo tehdä, ja pelkästään hallituksen saamattomuutta?
Tässä on kyllä tyypillinen esimerkki siitä, miten persut populismillaan sumuttavat ihmisiä. Tämä kävi Halla-Ahon puheista eilen A-studiossa selväksi. Persut oli siis syksyllä vielä ainakin Marinin mukaan vastustaneet kaikkein tiukimmin näitä rajatestauksen kiristyksiä. Mutta nyt he yhtäkkiä ovatkin kiivaasti arvostelemassa hallitusta siitä, että rajoille ei saada tiukennuksia. Asioista, joita he itse vastustivat ihan vähän aikaa sitten, ja osittain heidän takiansa niitä rajoja ei ole saatu tiukemman testauksen alle!

Kyllä ne persutkin vaan niin paljon tekee tuota, että pyllistävät siihen suuntaan, mistä tuuli kulloinkin sattuu puhaltamaan. Se tulee olemaan kaamea pettymys monille ihmisille sitten aikanaan, kun tajuavat tämän.
 
K

Kiekkokatsoja

Havaintoja/kertomuksia taudista:
Eräässä sisätyössä olevat, sairastuivat kaikki. Kummallista oli, että huonokuntoinen ja pullukka vain lievästi ja ahkera liikuntaa harrastava joutui osastolle. Puolisot kotona sairastuivat myös, mutta 2 heistä oli oireetonta. En tiedä tuliko oireita sitten taudin lopussa.
Maskista. Toinen tapaus, henkilöitä jotka olivat (tietämättään) alkusairastuneiden kanssa maski päässä samassa tilassa ainakin tunnin, ei sairastuneita. Henkilöitä jotka oli maskitta, sairastui. Ei kaikki. Maski siis suojaa jonkinverran ainakin.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Helsinki-Vantaan kentän matkustajamäärät ovat tippuneet n.90% siitä vanhasta n.20M matkustajaa vuodessa.
Näistä matkustajista Suomeen tulossa olevia ei todellakaan ole kaikki vaan osa on Transit matkustajia.
Jos haluttaisiin niin kapasiteetti riittäisi testaamaan, jokaisen Suomeen tulevan mutta siihen ei ole hallituksessa halua.

Samoin satamissa testaus henkilökunta valittaa kun testattavia on niin vähän ei se ole resurssista kiinni vaan halusta ratkaistaanko ongelma vai ei.

Jos taas sinun mielipiteesi kuten näyttää olevan on hallituksessa voimissaan niin voivat heittää koko tartuntatautilain roskiin. Lailla jota ei voida käyttää silloin kun on muka se tauti, joka tappaa kaikki ja voimassa on älyttömästi perusteettomia rajoituksia on täysin turha.

Kerrotko mikä laki estää sen karanteenin tai pakollisen testin määräämisen?
Kun käytännössä kaikissa muissa maissa on huonompi tilanne niin on perustelua väittää, että matkustaja on perustellusti taudin kantaja.
Ne pakolliset testit on muuallakin, eikä maahantulijat niistä valita jos haluavat maahan.
Kyse on puhtaasti siitä haluaako hallitus tehdä jotain sellaista jolla on vaikutusta oikeasti vai puuhastellaanko sen parissa, että voidaan rajoittaa kansalaisten elämää.

Hallitushan haluaa sulkea yksityiset liikuntapaikat yms mutta ei halua maksaa siitä mitään korvausta.
Kyllä nämä saamattomuus ongelmat kertovat hallituksen kyvyttömyydestä niiden oikeasti vaikuttavien keinojen käyttöön.
Eihän lentoja Skopjeen pitänyt saada poikki no ne saatiin mutta toisten viranomaisten osalta. Keinoja kyllä on jos niitä halutaan käyttää hallitus ei vaan halua.




7 §Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen

Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.

Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.

Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla.



9 §Liikkumisvapaus

Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.

Jokaisella on oikeus lähteä maasta. Tähän oikeuteen voidaan lailla säätää välttämättömiä rajoituksia oikeudenkäynnin tai rangaistuksen täytäntöönpanon varmistamiseksi taikka maanpuolustusvelvollisuuden täyttämisen turvaamiseksi.

Suomen kansalaista ei saa estää saapumasta maahan, karkottaa maasta eikä vastoin tahtoaan luovuttaa tai siirtää toiseen maahan. Lailla voidaan kuitenkin säätää, että Suomen kansalainen voidaan rikoksen johdosta tai oikeudenkäyntiä varten taikka lapsen huoltoa tai hoitoa koskevan päätöksen täytäntöönpanemiseksi luovuttaa tai siirtää maahan, jossa hänen ihmisoikeutensa ja oikeusturvansa on taattu. (24.8.2007/802)

Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla. Ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä tämän vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu.

20000000 matkustajaa vuodessa on n. 54794 matkustajaa/vrk
Tuon 20000 otin viitearvoksi siksi, että se oli arvio matkustajamää, jonka perusteellla lakia valmistellessa laskettiin mm. resurssien tarve.
Nyt joulukuussa matkustajia oli 146152/n. 5000/vrk



Elokuussa lennot keskeytettiin viranomaispäätöksellä kahdeksi viikoksi, mikä oli lain sallima maksimiaika. Sitten taas lennettiin. Nyt on ollut pientä taukoa operaattorin itsensä päätettyä, ettei lennä tuota väliä. Nyt jengi on tullut ja mennyt muita reittejä. Maaliskuun alusta myydään taas suoria lentoja 69,-/suunta. Että se siitä lentojen katkaisusta.
 
Viimeksi muokattu:

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jahas. Kännykkään lävähti tekstiviesti, jossa koulu ilmoittaa maskipakosta. Onko PK-seuduilla suositus muuttanut muotoaan edellytämme termiin?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
7 §Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen

Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla.
Miksi tehdään lakeja, joita ei voi käyttää? Kuten väität kovasti ettei tartuntautilakia voi käyttää?

Ei se pakollinen testi vie kenenkään vapautta ja kun tässä niin kovasti puhutaan yhteisön turvallisuudesta niin tässä huomataan se, että ei sillä olekkaan mitään väliä.


9 §Liikkumisvapaus

20000000 matkustajaa vuodessa on n. 54794 matkustajaa/vrk
Tuon 20000 otin viitearvoksi siksi, että se oli arvio matkustajamää, jonka perusteellla lakia valmistellessa laskettiin mm. resurssien tarve.
Nyt joulukuussa matkustajia oli 146152/n. 5000/vrk
Ei tässä liikkumisvapautta olla siis poistamassa vaan maahantulon edellytyksenä on oltava pakollinen koronatesti rajalla tai "hyväksytyssä paikassa ennen maahantuloa" ja karanteeni.
Jos kerran kaikkea muuta rajoitetaan niin rajoilla voidaan käyttää tartuntatautilakia tai se voidaan poistaa lainsäädännöstä hyödyttömänä jos sen pykäliä ei voida käyttää vaikka niissä on selvät määräykset siitä kuinka homma toimii.

Hallituksen osalta se ongelma on se, että he eivät halua maksaa tuota tartuntatauti päivärahaa vaan kuvittelevat sen oma ehtoisen karanteenin toimivan.
No todellisuudessahan kukaan ei jää oma ehtoiseen karanteeniin jos se poistaa toimeentulon sen takia karanteenin tulee olla pakollinen ja siitä maksetaan asiaan kuuluva korvaus jolloin se ei ole mitenkään liikkumista rajoittava.

Sama juttu näkyy tuossa korvausten maksamisessa jos elinkeinotoiminta kielletään, hallitus ajaa lakia jossa ei maksettaisi korvauksia se on huomattavasti isompi juttu perustuslain kannalta kun ihmiseltä kielletään laillinen elinkeino.

Suomeen saapuvia matkustajia oli Helsinki-Vantaalla huhti-joulukuussa n.460000 eli vajaa 1700 päivässä (joulukuu 50206 eli 1620 päivä) testaus tuolle porukalle onnistuu kyllä jos on halua.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
I
Havaintoja/kertomuksia taudista:
Eräässä sisätyössä olevat, sairastuivat kaikki. Kummallista oli, että huonokuntoinen ja pullukka vain lievästi ja ahkera liikuntaa harrastava joutui osastolle. Puolisot kotona sairastuivat myös, mutta 2 heistä oli oireetonta. En tiedä tuliko oireita sitten taudin lopussa.
Maskista. Toinen tapaus, henkilöitä jotka olivat (tietämättään) alkusairastuneiden kanssa maski päässä samassa tilassa ainakin tunnin, ei sairastuneita. Henkilöitä jotka oli maskitta, sairastui. Ei kaikki. Maski siis suojaa jonkinverran ainakin.
Pullukka saattaa olla hyvin levännyt ja vastustuskykyisempi kuin menevämpi tyyppi, joka ahkeroi ja vielä liikkuu/harrastaa liikuntaa.
Tuollainen tuppaa kuitenkin rasittamaan elimistöä aika paljon. Oikeastaan aina työpaikan isot saikuttajat ovat olleet fyysisesti rikki olevia tai näitä aktiivisia tyyppejä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Miksi tehdään lakeja, joita ei voi käyttää? Kuten väität kovasti ettei tartuntautilakia voi käyttää.

Ei se pakollinen testi vie kenenkään vapautta ja kun tässä niin kovasti puhutaan yhteisön turvallisuudesta niin tässä huomataan se, että ei sillä olekkaan mitään väliä.

Ei tässä liikkumisvapautta olla siis poistamassa vaan maahantulon edellytyksenä on oltava pakollinen koronatesti rajalla tai "hyväksytyssä paikassa ennen maahantuloa" ja karanteeni.
Jos kerran kaikkea muuta rajoitetaan niin rajoilla voidaan käyttää tartuntatautilakia tai se voidaan poistaa lainsäädännöstä hyödyttömänä jos sen pykäliä ei voida käyttää vaikka niissä on selvät määräykset siitä kuinka homma toimii.

Hallituksen osalta se ongelma on se, että he eivät halua maksaa tuota tartuntatauti päivärahaa vaan kuvittelevat sen oma ehtoisen karanteenin toimivan.
No todellisuudessahan kukaan ei jää oma ehtoiseen karanteeniin jos se poistaa toimeentulon sen takia karanteenin tulee olla pakollinen ja siitä maksetaan asiaan kuuluva korvaus jolloin se ei ole mitenkään liikkumista rajoittava.

Sama juttu näkyy tuossa korvausten maksamisessa jos elinkeinotoiminta kielletään, hallitus ajaa lakia jossa ei maksettaisi korvauksia se on huomattavasti isompi juttu perustuslain kannalta kun ihmiseltä kielletään laillinen elinkeino.

Suomeen saapuvia matkustajia oli Helsinki-Vantaalla huhti-joulukuussa n.460000 eli vajaa 1700 päivässä (joulukuu 50206 eli 1620 päivä) testaus tuolle porukalle onnistuu kyllä jos on halua.

Pakollisesta testistä/karanteenista pakollisen tekee vain kieltäytymisestä johtuva sanktio. Eli joko tikkua nenään tai linnaan. En osaa kuvitella selkeämpää liikuntavapauden rajoitusta.

Voit olla aivan huoleti siitä, että minä näitä tulkintoja tekisin. En tee. Niitä tekee oikeasti työhönsä koulutetut ja siihen pätevöityneet henkilöt, joiden kompetenssi voittaa sinun ja minun yhteenlasketunkin ymmärryksen 100-0

Sinun avauksesi oli se, että hallitus ei ole tehnyt mitään matkustajien testauksen mahdollistamiseksi. Nyt tarinasi kääntyy siihen, että minä teen tulkintoja turhista laeista. Tämä riitti.

Over and out
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

I

Pullukka saattaa olla hyvin levännyt ja vastustuskykyisempi kuin menevämpi tyyppi, joka ahkeroi ja vielä liikkuu/harrastaa liikuntaa.
Tuollainen tuppaa kuitenkin rasittamaan elimistöä aika paljon. Oikeastaan aina työpaikan isot saikuttajat ovat olleet fyysisesti rikki olevia tai näitä aktiivisia tyyppejä.
Juu, suunnilleen näin.
Ei ole myöskään paljoa tietoa, että miten sairastettu tauti saattaa vaikuttaa työkykyyn jälkeenpäin. Löytyy jonkinverran juttuja, että osalla on alentunut työkyky vielä puoli vuotta taudin jälkeenkin. Ja osalle ei jäisi mitään haittaa.
Parempi edelleen vältellä tautia, kuin että ajattelisi sairastavansa sen alta pois, ja sitten jatkaa normaalisti.

Lisäys. Heitin täällä syksyllä väitteen että tämä tauti, muunnos, tai seuraava tauti on suomalaistenkin kiusana vielä vuosia. Sain silloin muutamia vastaväitteitä. Itse uskon edelleenkin, että tämä ikävä asiaväittämäni voi hyvinkin pitää paikansa. Toivottavasti ei.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Täällä Pohjois-Satakunnan puolessa taas tartuntoja ja tännään tietoa montako Kankaanpään kahden lisäksi. Ehtihän se Brändö olla hetken ykkönen tartunnoissa per asukas, mutta onko kohta taas kakkonen.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
363 tartuntaa. Pelkäsin pahempaa. Jyväskylässä vain 9 tartuntaa. Voisiko olla, että näitä opiskelija tartuntoja kirjataan muihinkin kuntiin. Riippuen toki opiskelijoiden kotikunnasta.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
363 päivän luku

Jyväskylän 120:sta tartunnasta oli luvuissa eilen 24 ja tänään vain 9. Huomenna varmaan tulee isohkot lauantailukemat. Oudosti nuo kyllä kirjautuu.

Viikonloppuna valmistuu analyysi ovatko nuo Jykylän tartunnat perus-vai muuntovirusta. Jos ovat brittiversiota niin on piru merrassa. Nythän rajoituksia ei koronanyrkki lisännyt.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän niistä osa ole jo kirjautunut muille paikkakunnille, mutta silti vklp-luvut kasvanevat hieman. Hyvä silti näin, ettei Krista sekoa lopullisesti, kun näyttää nyt SHP toisensa perään avaavan lasten harrastukset.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
363 päivän luku

Jyväskylän 120:sta tartunnasta oli luvuissa eilen 24 ja tänään vain 9. Huomenna varmaan tulee isohkot lauantailukemat. Oudosti nuo kyllä kirjautuu.
Isoimmat lukemat säästellään pelotteeksi aina niille päiville, kun hallituksen täytyy saada viestinsä perille. Tai siltä se on ainakin tuntunut.
 

12961

Jäsen
Kyllähän siihen on jo keino; ulkonaliikkumiskielto eli TASO 3.

En epäile ollenkaan ettei tuota ainakin yritetä saada käyttöön vielä kevään aikana, jopa lähes koronatilanteesta riippumatta. Vaaliasetta tässä SDP kehittelee ja toistaiseksi tiukat toimet ovat näkyneet gallupeissa positiivisena.

Tässä voi vielä kääntyä vaaliase itseään vastaan. Vapaavuoren oma-aloitteinen päätös sekä sen saama julkisuus saattavat lisätä rajoitustoimien kyseenalaistamista.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
363 päivän luku

Jyväskylän 120:sta tartunnasta oli luvuissa eilen 24 ja tänään vain 9. Huomenna varmaan tulee isohkot lauantailukemat. Oudosti nuo kyllä kirjautuu.

Kiuru lienee ohjeistanut panttamaan tartuntoja yhdelle päivälle, jotta saadaan läväytettyä oikeen kunnot luvut. Ja samana iltapäivänä sitten perään lehdistötilaisuus mikä alkaa poikkeuksellisen huonoilla uutisilla
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kiuru lienee ohjeistanut panttamaan tartuntoja yhdelle päivälle, jotta saadaan läväytettyä oikeen kunnot luvut. Ja samana iltapäivänä sitten perään lehdistötilaisuus mikä alkaa poikkeuksellisen huonoilla uutisilla

Meinaatko että la/su olisi otollinen hetki kun ihmiset ovat vapaalla :D
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
363 päivän luku

Jyväskylän 120:sta tartunnasta oli luvuissa eilen 24 ja tänään vain 9. Huomenna varmaan tulee isohkot lauantailukemat. Oudosti nuo kyllä kirjautuu.
Eiköhän ne tartunnat nyt edelleenkin kirjata kotipaikkakunnalle eikä näytteenottopaikkakunnalle.
Niitähän voi olla jo ripoteltu aiempina päivinä pitkin Suomea tai sitten niitä ei ole vielä yhtään lyöty tilastoihin. Ei voi tietää kun kirjaukset tuntuvat välillä tulevan todella viiveellä.

edit. Oletuksena siis että muiltakin paikkakunnilta on tultu Jyväskylään krebaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös