Lätty-ylämummo
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- IFK
Tässä on toistettava itseään mutta miksi siellä tartuntatautilaissa sitten lukee näin?
"
3 §
Määritelmät
4) karanteenilla taudinaiheuttajalle altistuneen tai perustellusti altistuneeksi epäillyn henkilön erottamista muista kotiinsa tai muuhun määrättyyn paikkaan taikka tartuttavaksi todetun tai epäillyn matkatavaran, konttien tai muiden tavaroiden siirtämisen rajoittamista tai erottamista muista tavaroista tartunnan leviämisen estämiseksi;
7) poikkeuksellisella epidemialla Maailman terveysjärjestön julistamaa pandemiaa sekä muuta tartuntatautiepidemiaa, joka aiheuttaa merkittävän uhan kansanterveydelle ja terveydenhuollon palvelujen riittävyydelle;
16 §
Pakollinen terveystarkastus
Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä."
Jos kyseisessä laissa on nämä pykälät niin miksi se ei onnistu?
Ja jos ei onnistu niin miksi meillä on tuollainen täysin turha laki, jolla ei mitään tee jos sen perusteella ei voida porukkaa pistää testiin vaikka siinä niin sanotaan?
Todennäköisempänä vaihtoehtona epäilen vahvasti sitä, ettei tämän hallituksen saati edes avustajien osalta ole päästy noin pitkälle lakikirjassa.
Keinot siis selvästi ovat jo mutta hallitus ei halua niitä käyttää.
Tämä laki ei oikein sovellu lentokentän noin 10000-20000 päivittäisen matkustajan käsittelyyn, sillä se vaatii yksilöidyn päätöksen tekemistä jokaisen epäillyn kohdalla erikseen:
4) karanteenilla taudinaiheuttajalle altistuneen tai perustellusti altistuneeksi epäillyn henkilön erottamista muista kotiinsa tai muuhun määrättyyn paikkaan
Tuossa tarkoitetaan selkeästi yksittäistä matkaajaa, perustellusti altistuneeksi epäiltyä henkilöä. Mikään laki ei hyväksy perustellusti altistuneeksi epäilemiseksi sitä, että on Suomeen tulossa. Kyllä hallitus osaa lakia lukea. Ja yrittää kyllä kaikkensa saadakseen asioita eteenpäin. Näissä pakotekysymyksissä törmätään usein perustuslakiin, joka takaa meille tiettyjä oikeuksia. Niihin tehtävät lakimuutokset vaativat kahden eri eduskunnan hyväksynnän, tai kiireelliseksi julistamisen 5/6 enemmistöllä, jolloin lopullinen päätös voidaan hyväksyä 2/3 enemmistöllä. Viime kesä ja syksy elettiin koronan kanssa niin maltillisilla tartuntaluvuilla, ettei yksikään eduskunta olisi hyväksynyt mitään perustuslakimuutosten kiireellisyysehdotuksia. Nyt jos tilanne pahenee äkkiä rajusti, ja vaihtoehtoina on valmiuslaki tai joku täsmällisempi muutos perustuslakiin, niin tuo kiireellisyys voisi ehkä mennä jopa läpi. Tuosta voit katsella viime syksynä tehtyä jumppaa lain aikaan saamiseksi:
No kun on.
Hallitus yritti syksyllä ensin saada aikaa lakimuutosta pakkotestaamisesta, joka ei eduskunnalle kelvannut. Hallitus tarjosi uutta vaihtoehtoa, jolla matkailijoilta olisi vaadittu korkeintaan 72 tuntia vanhaa negatiivista koronatestiä. Menettelyllä olisi kierretty Suomen lakien asettamat rajoitukset ihmisten pakottamiselle, kun testaamisen olisi pitänyt tapahtua lähtömaassa:
Tästä lakiesityksestä annetut lausunnot:
HE 137/2020 vp Asiantuntijalausunnot
www.eduskunta.fi
Lausunnoissa esitetyn kritiikin perusteella hallitus joutui vetämään esityksen pois eduskunnalta:
"Muuttuneen covid-19-tautitilanteen, perustuslakivaliokunnan lausunnon ja valmisteilla olevan valtioneuvoston uuden rajaliikennettä koskevan periaatepäätöksen johdosta hallituksen esitystä pitäisi muuttaa huomattavasti. Sen vuoksi esitetään, että esitys peruutetaan ja eduskunnalle annetaan asiasta uusi hallituksen esitys. "
Hallitus yritti taas uutta matoa koukkuun karanteenimallilla:
"Hallitus yritti lisätä rajojen terveysturvallisuutta lisäämällä lakiin määräyksiä muun muassa karanteeneista, mutta tuolloin lakiesitys törmäsi eduskunnassa perustuslakia tulkitsevien oikeusoppineiden kielteisiin kantoihin.
Oikeuskansleri Tuomas Pöysti ihmetteli lausunnossaan, miksi lakiehdotuksessa on päädytty ensisijaisesti karanteenimalliin, jossa säädettäisiin uudesta perusteesta karanteeniin määräämiselle.
Oikeuskansleri piti testausta ensisijaisempana. Esitys sai muutenkin murskapalautteen."
Hallitus yritti uudestaan marraskuun lopulla:
"Lakimuutoksen myötä olisi tarkoitus, että Suomen sisärajavalvonta korvautuu testaukseen ja karanteeneihin perustuvalla maahantulomallilla.
Johtajat sanovat avoimessa kirjeessään, että ne pitävät tehtyä esitystä maahantulijoiden testaamisesta ja siihen liittyvistä karanteenipäätöksistä hyvin vaikeana tai jopa mahdottomana toteuttaa.
Avoimen kirjeen ovat allekirjoittaneet Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja Husin toimitusjohtaja Juha Tuominen.
Nyt yleinen mielipide alkaa kääntyä siihen, että ehkä lainsäädännölle on sittenkin tarvetta, ja valvonnalle resursseja.
Kannattaa sinunkin seurata, kuinka asian käsittelyn käy:
Hallituksen esitykset
Lainsäädäntöasia tulee eduskunnassa vireille hallituksen esityksellä, kansanedustajan lakialoitteella tai kansalaisaloitteella.www.eduskunta.fi
Koronavirus | HS:n tiedot: Hallitus pyrkii pikaisesti saamaan koronavirustestauksen pakolliseksi rajoille
Myös eduskunnan hallintovaliokunta toivoo rajoille pakkotoimenpiteitä, vaikka eduskunta torjui syksyllä edellisen tiukennusyrityksen.www.hs.fi
Vieläkö olet sitä mieltä, että tuo laki on helppo tehdä, ja pelkästään hallituksen saamattomuutta?