Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 007 295
  • 81 135
F

Flonaldo

Onkohan tuota virustyyppiä havaittu Britannian ulkopuolella? Sekin lienee valitettavasti ajan kysymys.
En tiedä kuinka tarkkaan ja säännöllisesti kaikkialla tuota genomiseurantaa tehdään. Tuo variantti on kuitenkin siis ollut olemassa ja suht laajasti levinneenäkin jo yli kuukausi sitten. Briteissä nämä toimenpiteet nyt sitten seurauksena siitä, että juuri se nousi erittäin nopeasti vallitsevaksi versioksi.

Eli erittäin todennäköistä, että se on jo n. kaikkialla läntisessä Euroopassa. Mahdollista myös, että se on sinne alunperin tullutkin jostain muualta - nämä eri maiden eri aikatauluilla laittamat rajoitukset tekevät tuollaisen seurannan vaikeaksi. Vaikka se jossain maassa olisikin, ei se vielä tarkoita, että se varmuudella tai välittömästi nousee vallitsevaksi - jos siihen liittyvät tartuntaketjut pysyvät / ovat pysyneet rajoituksien myötä aisoissa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pointtina oli ehkä se, että alkuperäinen kysymys oli "oletko jo lopettanut vaimosi hakkaamisen?"-tyylinen. Tämä huomio siis ottamatta kantaa itse aiheeseen.
En oikein käsitä että miksi se kysymys olisi tuon tyylinen.

Ymmärsin, että se oli osoitettu niille joiden mielestä maski on epidemian katkaisemisessa hyödytön väline. Tätä olen itse yrittänyt kysyä ja jonkinlainen lakipiste hölmöydelle löytyi siinä vaiheessa kun joku arveli että hammaslääkärit käyttää kirurgista suojaa ettei potilaan oksennusta pääse suuhun.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Maskin käyttö on omassa tartuntatorjunnassani vasta sijalla kolme. Ylivoimaisesti tärkein on turvavälit ja sitten tulee hygienia. Noin 20 kertaa päivässä kun pesee kädet, niin on aika hyvin pysyy kädet puhtaina. Ja pienenä sivujuonteena, vain puhtailla käsillä kosketellaan huulia, nenää ja silmiä.

Maskin käyttö on tietysti perusteltua kun on sitä ruuhkaa. Valitettavasti paljon sitä ruuhkaa tehdään ilman että on pakko. Kuten on todettu, onko pakko mennä ruokakauppaan perjantaina klo 15-18? Aniharvalla se on pakko rako. Itse käännyin pois ulko-ovelta, kun kaupassa oli omasta mielestäni jo tarpeeksi porukkaa.

Maskin käytössä eniten harmittaa sen väärin käyttö. Periaatteessa kun se on laitettu kasvoille, niin seuraavaksi kosketaan naruihin, kun se poistetaan koskemalla ainoastaan niihin naruihin ja pudotetaan samantien roskikseen. Ei saisi koskea suojaan jos vähän kutiaa alta tai vielä typerämpää, kun se siirretään leuan alle, kun mennään röökille. Jos otat sen pois jo sisällä koskemalla suojaan ja siirrät sen sivuun suun edestä, niin ne 3000000000 virusta jäävät leijumaan siihen sisätilaan. Samalla hetkellä maskin käyttö oli huonompi vaihtoehto kuin olla käyttämättä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ehdotan, että innokkaimmat muodostavat joulun ajaksi koronapartiot. Heti kun näkyy enemmän kuin X ihmistä niin henkilötiedot ylös ja nettiin kertomaan. Lisäksi voisi koputella ihmisten voi tai koittaa laskea ikkunan läpi montako esimerkiksi ruokailee yhtä aikaa.

Lisäksi oviin voisi naulata maskeja sekä suojahanskoja.

Rohkeimmat voivat partioida Prismoissa.

Tännekin voisi perustaa oman ketjun, nimi voisi olla vaikka "Joulun koronainkvisitio".

"– Meillä on ollut muutamia perusterveitä nuoria aikuisia, jotka loppujen lopuksi menehtyivät tähän tautiin. Kyllä ne olivat kovia paikkoja tällaiselle kokeneellekin tehohoitajalle, Vilén sanoo Iltalehdelle"


Paljonko noita alle 50 v on nyt kuollut? Ja miten määritellään nuori aikuinen? Jännä, että ilmeisesti ne kaikki ovat osuneet saman hoitajan kohdalle
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Vastataan kysymyksellä, matkustaistko bussissa Helsingistä Rovaniemelle siten että muilla 39 matkustajalla on koronatartunta päällä eikä maskia, toki saisit itse pitää maskin suojana? Sama kysymys @Snoppen?
En tiedä oikein miksi tägäät minua tähän. Mutta vastaus on ei. En koe olevani turvassa maski päässä bussissa täynnä ihmisiä jolla on tartunta. Varsinkin jos niillä ei ole maskia.


Mikäli joutuisin tuohon tilanteeseen näyttäisin koronapoliisi virkamerkkiäni ja nuhtelisin heti kaikki 39 matkustajaa että missä maskit! Itsekeskeisiä murhaajia bussi täynnä! (hymiö)

Minun puolesta ei lisättävää maski keskusteluun.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
"– Meillä on ollut muutamia perusterveitä nuoria aikuisia, jotka loppujen lopuksi menehtyivät tähän tautiin. Kyllä ne olivat kovia paikkoja tällaiselle kokeneellekin tehohoitajalle, Vilén sanoo Iltalehdelle"


Paljonko noita alle 50 v on nyt kuollut? Ja miten määritellään nuori aikuinen? Jännä, että ilmeisesti ne kaikki ovat osuneet saman hoitajan kohdalle
Tämäkin kertoo koronan erityislaatuisuuden. Kun nuori ihminen kuolee juuri koronaan, niin se on todella kova paikka. Johonkin muuhun jos nuori kuolee, niin se on vaan ihan normaali, että välillä nuoriakin vaan kuolee. Ihan aiemmin perusterveitäkin.

en tiedä, ajatteleeko tuo hoitaja oikeasti näin, vai onko uutisoinnin näkökulma vain sattumalta näin.
 
Ja liittyy ydinkysymykseen miten? Ei mitenkään.

Sinä tiedät sen ihan yhtä hyvin kuin minäkin, että maskien käytön tarkoituksena on se, että käyttäjä ei tartuta virusta eteenpäin. Ja kun riittävän moni niitä käyttää, vähenevät tartuntaketjutkin.

Vähenevät jonkin verran. Tanskalaistutkimuksen mukaan estävät 3 tartuntaa tuhannesta. Yhden tartunnan estäminen maksaa laskelman mukaan 30 000 euroa. Sitä on vaikea arvioida, onko sen arvoista kun kyseessä kuitenkin työmiehen vuoden palkka ja ainakin työikäiselle kyseessä on yleensä lievä tauti, joka sairastetaan useimmiten kotona.

Saattoi sen ansiosta estää tautia leviämästä muihin. Tai ainakin maallikkona niin voisi kuvitella. Vai mitä tarkoitit viittauksella Macroniin?

Voidaankohan tietää, siirsikö Macron tautia eteen päin? Maskin teho suojella muita on rajallinen. Hyvin lähellä muita ihmisiä puhuu maski naamalla uutiskuvissa. Toiminee esimerkkinä miksi maskiusko itseasiassa levittää tautia. Itse pidän maskia kaupassa, vaikka pidän sen tehoa vähäisenä. Enkä edes pärski. Rauhoittuvatpa kanssaihmiset.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin. Kun joku osallistuu maskikeskusteluun kirjoittamalla ei-ollenkaan-provokatiivisesti, että ”en käytä maskia enkä aio käyttää”, niin kyllähän sinun nyt olisi pitänyt tajuta, että kyse on sairaudesta. Poliisisikanatsi!

Tää muakin nauratti, tulee jotenkin mieleen keskustelut siskon 5-vuotiaan tyttären kanssa, kun niissä on samankaltainen logiikka.
 

Nukkemurhaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Läpsytinpoppoo
En juurikaan ole koronasta normaalia kiinnostusta enempää välittänyt tai osallistunut kertaakaan siitä keskusteluun, koska mielestäni se on loputon suo tarvottavaksi. Mielipiteitä tästä viruksesta on yhtä monta kuin kirjoittajaakin. Mutta tämä tarina täytyy jakaa kansalle kuultavaksi ja ihmeteltäväksi Suomen koronatoimien ja byrokratian taistelusta keskenään.

Kävi niin, että altistuin varmuudella Helsingissä työtehtävässä virukselle. Kollegani jonka kanssa työskentelin samalla työmaalla alkoi oirehtia meidän työpäivän jälkeen.

Minulle tuli ensimmäinen puhelu koronajäljittäjältä kolme päivää tapauksen jälkeen ja hän soitti Helsingistä, koska se on kollegani asuinpaikkakunta. Nainen kyseli kaikki tiedot ja sanoi, että hän ei voi minua karanteeniin määrätä sillä sen voi hoitaa vain oma sotealue. Lupasi välittää tiedot kuitenkin heille eteenpäin ja sieltä oltaisiin yhteyksissä. Kehotti vain pyrkimään välttämään kontakteja.

Noh, koska karanteenia ei ole eikä oireita niin töihin on mentävä leipänsä tienaamaan. Ensimmäisen kerran kotipaikkakuntani otti minuun yhteyttä asian suhteen vasta yhdeksän (9) päivää altistumisen jälkeen. Olin tässä välissä ehtinyt itsekkin ottaa asiaa hoitaakseni ja pyrkinyt saamaan virallista karanteenimääräystä, sillä naapurikunnassa asuva toinen kollega joka oli myös altistunut sai sen neljä päivää altistumisen jälkeen puheluna omalta soten tartuntavastaavaltaan.

Sain itse puhelimitse kiinni kaikkia muita kuin paikkakuntani tartuntatautiyksikköä ja viisi kertaa minulta kysyttiin perustiedot ja luvattiin välittää nämä eteenpäin oikeaan osoitteeseen yhteydenottoa varten. Kävipä jopa niin, että kaksi kertaa koko tietojani ei edes löytynyt HUSin tietokannasta altistuneiden listalta vaan olivat jonnekkin mystisesti kadonneet ja ne näpyteltiin sinne uusiksi.

Mutta tosiaan yhdeksän päivän kuluttua oman paikkakunnan tartuntatautiyksiköstä soitettiin ja kerrottiin, että olen altistunut virukselle. Älkää helvetissä, tää tuli yllätyksenä. Nainen sanoi, että joo, sut asetetaan nyt täksi ja huomiseksi päiväksi karanteeniin, eli altistumispäivät 9-10, kun keskimääräinen sairastumisaika on 4-5 vrk.

Onneksi olin tosiaan asiasta tietoinen ja sain työpaikkani kanssa sovittua, että olen karanteenissa päivästä viisi alkaen toivoen, että saisin joskus lappusen viranomaisilta kelakorvauksia varten ja tartuntatautiyksikön mimmi lupasikin onneksi laittaa karanteenin alkamaan takautuvasti.

Että tälläistä naurettavaa paperisotaa kulisseissa. Naapuripitäjän ihmistä ei saa asettaa viralliseen karanteeniin ja tieto viranomaisten välillä kulkee monia kriittisiä päiviä. Jos olisin jäänyt vain Helsingin koronajäljittäjän neuvojen varassa roikkumaan olisin ollut karanteenissa sitten vasta päivä yhdeksän jälkeen. Se olisi ollut jo aika teennäistä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ruokakauppa on esimerkki toiminnasta joka on demonisoitu ilman näyttöä siitä, että siellä olisi meillä virusta levinnyt. Vahvin näyttö on mitätön määrä virusta kaupan henkilökunnan parissa, maaliskuulta lähtien. Kaupassakäynti on siis turvallisen oloista toimintaa kauttaaltaan, itse silti kyllä maskin sinne laitan päälle, vaikka tarpeen näen mitättömänä, lähinnä se on kunnioituskysymys muita kohtaan ja itselle parempi kaupparauha.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mä olen vähän yllättynyt tästä tosielämän maskipoliisien puutteesta. Monesta paikasta on saanut tällaisesta lukea, mutta omalle kohdalle ei ole mitään osunut. Liikun ilman maskia, mutta yhtään ainoaa kertaa ei kukaan ole mitään sanonut, edes taustalla kovaäänisesti jollekin kaverilleen. Kaikki henkilöt, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat myös olleet ihan normaalin kohteliaita.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä kohta hieman hymähdytti, lentokentillähän ei paljon muuta tehdäkään kuin jonotetaan (turvatarkastukseen, lähtöporteille, lippuautomaateille, kahviloihin yms. Ja nyt siellä on vielä murto-osa siitä porukasta mitä ilman koronaa tähän aikaan olisi.

" Hän kertoo muiden jonossa olleiden kyselleen testauspisteen työntekijöiltä, eivätkö nämä olleet varautuneet suureen ihmismäärään, johon nämä olivat vastanneet, että työntekijöitä olisi, mutta Helsinki-Vantaan lentokenttä ei ole tehty jonottamista varten. "


Viime sunnuntaina kun tuli viikonlopun ympärillä pitkästä aikaa lenneltyä tulin iltamyöhällä pohjoisesta ja lähes konkreettisesti törmäsin tähän testijonoon. Oli todella logistisesti päin helvettiä suunniteltu siinä tuloaulan kupeessa niin, että parkkihalleihin meno käytännössä katkesi siihen jonoon. En ihmettele jos on kunnon ruuhka, kun silloin sanoisin jo, että siinä näytti se ainakin sata ihmistä olevan.

Lisäksi joku jakoi niitä covid-lappuja täysin riippumatta lennoista tai suunnasta - meille Rovaniemeltä tulleille niitä kovasti oltiin jakamassa, mutta samalla kv-lennon porukka posotti ohi. Testi varmaan oli halukkaille tarjolla, muttei se kovin intuitiivisesti ollut ohjattu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
Mä olen vähän yllättynyt tästä tosielämän maskipoliisien puutteesta. Monesta paikasta on saanut tällaisesta lukea, mutta omalle kohdalle ei ole mitään osunut. Liikun ilman maskia, mutta yhtään ainoaa kertaa ei kukaan ole mitään sanonut, edes taustalla kovaäänisesti jollekin kaverilleen. Kaikki henkilöt, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat myös olleet ihan normaalin kohteliaita.

Itselle tuli tuossa toissapäivänä mummo iholle Sokoksen alakerran paketinjonotustiloissa ja penäsi syitä "miksi en käytä". Ilmoitin, että lähinnä uskon etäisyyksien pitoon ja ylimääräisten kontaktien karsimiseen ja itse maskien vaikutus epidemiaan sen verran marginaalinen, että en koe tarkoituksenmukaiseksi kyseistä uskontunnustusta/sakramenttia. Mummo tähän passiivisagressiivisen oloisena "Jaha... kiinnostaa vaan ihmisten syyt... pitää miettiä muita". Tähän jouduin sitten hieman vittuilevaan sävyyn kirjahyllylle puhuen toteamaan, että itse en tuntemattomia juuri livenä gallupoisi.

Oli tosiaan ensimmäinen yhteenotto, tähän asti pärjännyt vain saamalla pahoja katseita. Maskienpitäjät saa pitää maskeja, ei ole multa pois enkä kampanjoi mitään. Pitäkää ihan niin pitkään kun haluatte tämän tasoisia kulkutauteja työstää tai miten ikinä vastaavasti perustelette itsellenne käytöstänne tai tapojanne.

Mukavaa olisi näin yhteiskunnan jäsenenä tietää jo vähän ennakkoon, koska tällainen stunttaus alkaa uudestaan mahdollisesti sitten joskus. Jos pohditaan, että perus influenssakausi on kansanterveydellinen uhka arvolla "1" ja tavallista ärhäkämpi influenssa on 1.2-1.5 ja annetaan koronalle vaikka pisteet 2.5 (koska tuhovoimainen etenkin vanhemmassa väestössä). Eli jos yhteiskuntaa vaanii tulevaisuudessa n. 1.6-2.4 tällä uhka-arvio -pisteytyksellä oleva epidemia, lähteekö samat ruljanssit käyntiin... Minusta mielenkiintoinen kysymyksensä. Ylipäätään kun monet nykymaailman vitsauksista ja taudeista kun lähtee suhteuttamaan samaan uhka-arviokenttään saadaan mielestäni toimintaohjeita, joiden mukaan olisi promotoitavissa varsin vahvat puuttumiset vaikkapa siihen tupakkaan tai muihin elintapoihin. Suomessa ei yksinkertaisesti kuuluisi kenties olla laillista tupakoida ollenkaan. Ei riitä, että tupakkalain ensimmäinen luku ilmoittaa, että lain tarkoituksena on saada tupakointi Suomessa loppumaan. Ties kuinka monta sairaspoissaoloa ja menetettyjä työvuosia kys. syöpäkääryle aiheuttaa! Lienee myös syytä ottaa lapsi huostaan tupakoivalta vanhemmalta. Ai muka ylireagointia? Niin joistain voi vaikuttaa myös koronatoimet. Miksi haluatte altistaa lapset passiiviselle tupakoinnille jo kehdosta... Tupakoinnin vähentyminen on Suomessa pysähtynyt, tarvitaan ryhtiliike.

"Cigarette smoking is responsible for more than 480,000 deaths per year in the United States, including more than 41,000 deaths resulting from secondhand smoke exposure. This is about one in five deaths annually, or 1,300 deaths every day."

Ainiin, väärin verrattu koska korona on korona. Vain koronalla on väliä uuden normaalin aikakaudella. Maskikyttääjille olisi silti ainakin luonteva siirtyä röökikyttääjiksi, toivottavasti tuleva lainsäädäntö lähtee myös nykyistä voimallisemmin ajamaan tavoitettaan ja kyttääjille saadaan välineistö kondikseen puuttua asioihin.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Vähenevät jonkin verran. Tanskalaistutkimuksen mukaan estävät 3 tartuntaa tuhannesta. Yhden tartunnan estäminen maksaa laskelman mukaan 30 000 euroa. Sitä on vaikea arvioida, onko sen arvoista kun kyseessä kuitenkin työmiehen vuoden palkka ja ainakin työikäiselle kyseessä on yleensä lievä tauti, joka sairastetaan useimmiten kotona.

Saksalaisen tutkimuksen mukaan vaikutus on huomattavasti suurempi. Alla linkki julkaisuun:

.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä kuinka tarkkaan ja säännöllisesti kaikkialla tuota genomiseurantaa tehdään. Tuo variantti on kuitenkin siis ollut olemassa ja suht laajasti levinneenäkin jo yli kuukausi sitten. Briteissä nämä toimenpiteet nyt sitten seurauksena siitä, että juuri se nousi erittäin nopeasti vallitsevaksi versioksi.

Eli erittäin todennäköistä, että se on jo n. kaikkialla läntisessä Euroopassa. Mahdollista myös, että se on sinne alunperin tullutkin jostain muualta - nämä eri maiden eri aikatauluilla laittamat rajoitukset tekevät tuollaisen seurannan vaikeaksi. Vaikka se jossain maassa olisikin, ei se vielä tarkoita, että se varmuudella tai välittömästi nousee vallitsevaksi - jos siihen liittyvät tartuntaketjut pysyvät / ovat pysyneet rajoituksien myötä aisoissa.

Epidemiologi Emma Hodcroftin twitter-tili on näissä mutaatioihin liittyvissä kysymyksissä paras ja nopein tietolähde omasta mielestäni. Sieltä poimittu tuore tieto suorana lainauksena: "Outside of the UK, we see very small numbers of sequences in Denmark [...] & Australia. Their position on the tree indicates that they're likely exports from the UK."

Eli ainakin Tanskassa ja Australiassa on tätä varianttia liikkeellä. Mahdollisesti tosiaan myös muualla, mutta koska genomianalyysia tosiaan ei kovin aktiivisesti monessakaan maassa tehdä, niin mahdotonta toistaiseksi sanoa missä.

Tietyllä tavalla juuri tämä UK:n mutaatio ei sinänsä huoleta, vaikka siellä koronatilanne on viime päivänä eskaloitunut nopeasti. Pikainen keittiöepidemiologinen arvioni on, että syy tähän on ihan muissa asioissa. Esim. siinä, että nyt kun siellä on saatu rokotusohjelma käyntiin, niin ihmisten mielissä voi olla tapahtunut sama asia kuin Suomen lätkämaajoukkueella 5-1 tilanteessa kotikisoissa Ruotsia vastaan: me ollaan voitettu tää peli, ei muuta kun pubiin juhlimaan. Ja hinta tällaisesta ajattelusta voi olla juuri se, että tartunnat räjähtävät hetkessä käsiin, kuten briteissä nyt on käynyt.

Mikä tärkeintä, toistaiseksi ei ole kuitenkaan mitään indikaatiota siitä, että UK:ssa (tai Etelä-Afrikassa) tapahtuneilla mutaatioilla olisi mitään merkitystä rokotteiden vaikutukseen.
 
F

Flonaldo

Tietyllä tavalla juuri tämä UK:n mutaatio ei sinänsä huoleta, vaikka siellä koronatilanne on viime päivänä eskaloitunut nopeasti. Pikainen keittiöepidemiologinen arvioni on, että syy tähän on ihan muissa asioissa. Esim. siinä, että nyt kun siellä on saatu rokotusohjelma käyntiin, niin ihmisten mielissä voi olla tapahtunut sama asia kuin Suomen lätkämaajoukkueella 5-1 tilanteessa kotikisoissa Ruotsia vastaan: me ollaan voitettu tää peli, ei muuta kun pubiin juhlimaan. Ja hinta tällaisesta ajattelusta voi olla juuri se, että tartunnat räjähtävät hetkessä käsiin, kuten briteissä nyt on käynyt.
Tuossa on vaan se, että koko maa oli lockdownissa marraskuun ajan. Kaikkialla muualla maassa tartunnat laskivat (kuten sopii olettaakin kesken lockdownin), mutta ensin Lontoon ympäristössä ja sen jälkeen Lontoossa tapaukset lähtivät jyrkkään nousuun - siis kesken kaikkein kovimpien rajoitusten; kun ne pubit olivat jokainen kiinni. Siitä oli myös vielä 20 pv aikaa rokotusten alkamiseen, eikä edes lupaa Pfizerille ollut myönnetty vielä.

Lockdownin päättymisen jälkeen muuallakin maassa tartunnat ovat olleet joulukuussa kasvussa, mutta näillä alueilla kasvukäyrä on ihan erilainen. Kuukausi sitten Lontoo vastasi 12 % koko maan uusista tartunnoista, nyt 25 % - ja pääosin säännöt ja rajoitukset ovat olleet samankaltaiset.

Tietysti on mahdollista näillä tietyillä alueilla - jotka lähtivät lockdowniin ehkä omasta mielestään turhan heppoisesti - sitä ei jaksettu kuin pari viikkoa. Mutta tuntuu vähän kaukaa haetulta, että kun muualla maassa samoilla rajoituksilla R on 0,8 niin näillä alueilla se samanaikaisesti sitten olisi ollut 1,2 pelkästään tuollaisen selityksen myötä.

Itse fundeerasin sellaista teoriaa, että juuri tuo lockdown on painanut viruksen elintilan ahtaammalle. Kontaktit ovat olleet niin vähissä, että se aiempi normivariantti on puristettu ulos ja sitten tämä uusi variantti päässyt ottamaan vallan, kun se on pystynyt yhä kesken lockdowninkin leviämään. Ja kun pari viikkoa sitten lockdown päättyi, ihmiset ryntäsivät jouluostoksille jne., se otti kunnolla ilmaa ja roihahti.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Saksalaisen tutkimuksen mukaan vaikutus on huomattavasti suurempi. Alla linkki julkaisuun:

.

AI niin, tää on se tutkimus joka tehtiin keväällä (julkaistiin vasta nyt) yhdessä saksalaisessa kaupungissa. Tää on ihan yhtä relevantti/epärelevantti kuin toi tanskalaistutkimuskin. Saksan nykyinen tartuntakehitys ei kauheasti tue tätä tutkimuksen tulosta, vai onko siellä maskipakko muka höllentynyt ja ihmiset käyttää niitä vähemmän? Tää vaan korostaa sitä, että tätä on tosi hankalaa/melkein mahdotonta tutkia, kun tutkimustuloksetkin on ristiriidassa. Sit oli vielä se Norjan tutkimus keväältä, jossa todettiin maskien hyötyjen olevan marginaalinen. Ketä tässä nyt uskoo, varmaan ihmiset uskoo niitä tutkimustuloksia, jotka tukee omia mielipiteitä eniten.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Viruksenhan evoluutiossa järkevintä on mutatoitua vaarattomammaksi, mutta herkemmin tarttuvammaksi – se on virukselle eniten hyödyksi. Ei tuu itselleni ainakaan yllätyksenä nää mutaatiot, vaan kuulostaa ihan loogiselta.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse fundeerasin sellaista teoriaa, että juuri tuo lockdown on painanut viruksen elintilan ahtaammalle. Kontaktit ovat olleet niin vähissä, että se aiempi normivariantti on puristettu ulos ja sitten tämä uusi variantti päässyt ottamaan vallan, kun se on pystynyt yhä kesken lockdowninkin leviämään. Ja kun pari viikkoa sitten lockdown päättyi, ihmiset ryntäsivät jouluostoksille jne., se otti kunnolla ilmaa ja roihahti.

Periaatteessa tämäkin voisi olla mahdollista, mutta onhan näitä lockdowneja muissakin maissa nähty ilman että mitään merkittäviä mutaatioita niiden seurauksena olisi syntynyt.

Voisikohan Lontoon tartuntojen kasvussa olla kyse siitä, että keväällä tartunnan saaneilla alkaa immuniteetti hiipua ja uudelleeninfektio alkaa tulla todennäköisemmäksi? Tai sitten kyseessä on vaan normaali heilunta, jossa muutamat supertartuntatilanteet tekevät ison vaikutuksen tartuntamäärien seuraamiseen. Periaatteessahan tämä koko tartuntamäärien päivittäinen seuranta on vähän pölhöä puuhaa, vähintään viikko tai pari pitäisi ottaa skaalaksi yhtään minkäännäköisten johtopäätösten tekemiseen.

En itse oikein haluaisi uskoa siihen, että viruksen "elintilan ahtaammalle vieminen" olisi syy merkittäviin mutaatioihin. Sehän olisi isossa kuvassa kovin huono uutinen rokotteiden tehoa ajatellen. Rokotteiden ideahan on juuri viedä virusten elintilaa ahtaammalle antamalla ihmisille vasta-aineita siihen.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Itse fundeerasin sellaista teoriaa, että juuri tuo lockdown on painanut viruksen elintilan ahtaammalle. Kontaktit ovat olleet niin vähissä, että se aiempi normivariantti on puristettu ulos ja sitten tämä uusi variantti päässyt ottamaan vallan, kun se on pystynyt yhä kesken lockdowninkin leviämään.
Tämä kuulostaa maalaisvirologin korvissa ihan mielenkiintoiselta. Mutta voiko tällaiset "isot" mutaatiot tapahtua näin nopeasti? Vai onko se enemmänkin tässä vaiheessa vielä puhtaasti sattumasta kyse miten virus käyttäytyy?
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toivon olevani väärässä, mutta pahaa pelkään, että suomalaisten jääräpäinen kiinnipitäminen jouluperinteistä tulee todennäköisesti räjäyttämään koronan tartuntaluvut moninkertaiselle tasolle.
Tammikuun alkupuolella sitä satoa sitten korjataan, kun joka jouluna ennenkin on koko suku kokoontunut mummolassa maakunnassa ja pukki on tuonut lahjat, eikä siitä voitu edes tämän kerran luopua. Ei edes silti, vaikka ylintä valtiojohtoa ja asiantuntijoita myöten on kehotettu viettämään joulu vain oman perheen kesken.
On se joulu ensi vuonnakin, jos nyt vain maltettaisiin keskittyä olennaiseen eli koronan nujertamiseen. Ei se yksi vähän erilainen joulu nyt voi mikään katastrofi olla. Vaihteluhan tunnetusti virkistää. Minimoikaa nyt vaan ne kontaktit, vaikka se pahalta tuntuukin. Jouluja on vielä tulossa.
 
F

Flonaldo

Voisikohan Lontoon tartuntojen kasvussa olla kyse siitä, että keväällä tartunnan saaneilla alkaa immuniteetti hiipua ja uudelleeninfektio alkaa tulla todennäköisemmäksi? Tai sitten kyseessä on vaan normaali heilunta, jossa muutamat supertartuntatilanteet tekevät ison vaikutuksen tartuntamäärien seuraamiseen.

En itse oikein haluaisi uskoa siihen, että viruksen "elintilan ahtaammalle vieminen" olisi syy merkittäviin mutaatioihin. Sehän olisi isossa kuvassa kovin huono uutinen rokotteiden tehoa ajatellen. Rokotteiden ideahan on juuri viedä virusten elintilaa ahtaammalle antamalla ihmisille vasta-aineita siihen.
Viruksen mutaatiothan eivät tapahdu minkään "ajattelun" seurauksena. Niitä vain tapahtuu, koko ajan, kaikkialla. Välillä pienempiä, välillä suurempia. Sitten moni asia ja ihmisten käyttäytyminen (sekä sattuma) vaikuttaa siihen mikä variantti on se, joka ottaa vallan.

Tämä variantti oli siis tavattukin jo ensi kertaa syyskuussa Kentin maakunnassa. Se oli pysynyt hyvin matalalla tasolla tuohon lockdowniin asti.

Ja puhutaan nyt kuitenkin jo kuusinumeroisesta määrästä tartuntoja tällä uudella variantilla, joten mitkään supertartuttajat eivät sellaista voi selittää. Ja kun tosiaan maa oli lockdownissa tuon ajan, ei mitään "100 000 ihmistä hevoskisoissa" tapahtumia tietysti ollutkaan.

Sen sijaan ainakaan toistaiseksi ei ole viitteitä siitä, että rokotteet eivät toimisi tätä varianttia vastaan. Voi toki olla, että toimivat heikommin. Mutta sitten taas näiden kaikkien mRNA- ja vektorirokotteiden uusia versioita voidaan luoda n. kahdessa päivässä. Silloin tietysti valmiit annokset menisivät hukkaan ja valmistusprosessia pitäisi hieman viilata - mutta alusta asti ei tarvitse aloittaa.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viruksen mutaatiothan eivät tapahdu minkään "ajattelun" seurauksena. Niitä vain tapahtuu, koko ajan, kaikkialla. Välillä pienempiä, välillä suurempia. Sitten moni asia ja ihmisten käyttäytyminen (sekä sattuma) vaikuttaa siihen mikä variantti on se, joka ottaa vallan.

Tämä variantti oli siis tavattukin jo ensi kertaa syyskuussa Kentin maakunnassa. Se oli pysynyt hyvin matalalla tasolla tuohon lockdowniin asti.

Ja puhutaan nyt kuitenkin jo kuusinumeroisesta määrästä tartuntoja tällä uudella variantilla, joten mitkään supertartuttajat eivät sellaista voi selittää. Ja kun tosiaan maa oli lockdownissa tuon ajan, ei mitään "100 000 ihmistä hevoskisoissa" tapahtumia tietysti ollutkaan.

Sen sijaan ainakaan toistaiseksi ei ole viitteitä siitä, että rokotteet eivät toimisi tätä varianttia vastaan. Voi toki olla, että toimivat heikommin. Mutta sitten taas näiden kaikkien mRNA- ja vektorirokotteiden uusia versioita voidaan luoda n. kahdessa päivässä. Silloin tietysti valmiit annokset menisivät hukkaan ja valmistusprosessia pitäisi hieman viilata - mutta alusta asti ei tarvitse aloittaa.

En ole näistä eri mieltä, mutta oma pointtini oli siinä, että en usko että niin merkittäviä mutaatioita olisi vielä tapahtunut, minkä ansiosta nyt pitäisi olettaa että viruksen koostumus olisi merkittävästi muuttunut, rokotteiden tai edes viruksen yleisen tarttumiskyvyn kannalta. Mikäli näin kuitenkin on käynyt niin tästä saataneen pian lisätietoa. Se, että briteissä nyt laitetaan uutta lockdownia kehiin, on varmasti ihan järkevä toimi nyt kun tartuntamäärät ovat räjähtäneet käsiin. En kuitenkaan osta sitä ihan varauksetta, että viruksen mutaatio olisi tässä räjähdyksessä ollut kovin merkittävä tekijä, vaan näkisin että ihan psykologiset seikat voivat selittää tartuntojen kasvusta hyvin suuren osan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös