Juurikin näin. Ja ymmärtääkseni jopa näiden ns. kansanmaskien osalta osa tutkimuksista viittaa siihen, että ne saattavat suojata vakavammalta tautimuodolta.
Itse käytän maskia kaupassa ja vastaavissa tilanteissa sekä julkisessa liikenteessä. Ei se kivaa ole, mutta ei ylivoimaistakaan. Syyt maskien kuuliaiselle käytölle ovat seuraavat:
1. Valtiovalta ja viranomaiset suosittelevat maskin käyttöä. Haluan kantaa korteni kekoon asiassa, enkä viitsi kapinoida. Näen asian niin, että mitä useampi pitää maskeja, sitä isompi hyöty niistä on taudin torjunnassa, ja todennäköisesti tarvittavat rajoitustoimenpiteet pystytään pitämään lyhyempinä ja kevyempinä kuin ilman laajamittaista maskien käyttöä.
2. En halua luistaa ohjeistuksesta ja levittää tietämättäni koronaa jollekin toiselle. Jos tällainen tilanne paljastuisi, ja syynä olisi oma välinpitämättömyyteni tai piittaamattomuuteni ohjeista, olisi se henkisesti ainakin minulle pirun kova paikka. Jos tartutan koronan jollekin toiselle, mutta olen toiminut ohjeiden mukaan, tilanne olisi toki niin ikään ikävä, mutta siitä selviäisi silti ilman suurempia syyllisyyden tuntoja.
3. Se, että maski saattaa edes vähän suojata vakavammalta taudinkuvalta, on jo itsessään riittävä syy maskin käyttämiselle. Ja näin hypoteettisen käytännön esimerkin kautta: jos satun olemaan jossain, missä maskia käyttämätön henkilö vaikkapa sattuu yskimään, niin otan kyllä nuo yskäpisarat kasvoilleni monta kertaa mielummin ilman maskia kuin maskin kanssa. Pienikin hyöty voi olla ratkaiseva.
4. Tämä on puhtaasti kevennys: maskien vastustajat ovat pääsääntöisesti myös koronan vaaroja vähättelevää porukkaa. Käyttämällä maskia osoittaa, ettei kuulu tähän porukkaan.