Ottamatta muuten kantaa teidän väittelyyn, niin steriilin sairaalaolosuhteen vertaaminen johonkin kansalaisten ulkomaailmassa käyttämään maskiin tuntuu jotenkin huonolta argumentilta. Kyseessä on kaksi täysin eri tilannetta ja kaksi täysin eri käyttäjää. Toki jos ulkomaailma ois täysin steriili ja käyttäjät osaisi käyttää maskia täydellisesti, niin vois vertailla.
Ongelmahan tässä argumentissa on se, että maskeja käsitellään asiaa muodossa: ”onko maski 100% suoja koronavirustartunnassa”
Lyhyt vastaushan tähän on selkeä ”ei”. Se on edelleen sama vastaus, muuttaen sanamuotoja ”hyvä, täydellinen, ainoa oikea, täkein suojaväline” jne.
Maskeja on pidetty tässä tilanteessa osana suojautumista. Tärkein suojautumisen keino on sosiaalinen etäisyys ja kontaktien vähyys, jolla voidaan vaikuttaa siihen että joutuuko edes altistumaan missään vaiheessa. Sitten tulee maskit ja käsienpesu ja desinfiointi oletuksena, että olet tilanteessa missä on mahdollista altistua, silloin maski on lisäsuoja. Käsienpesu kuuluu lähinnä perushygieniaan ja käsidesi sitä tehostamaan.
Sitten on nämä kysymykset siitä että miten maskia käytetään oikein. Kun sen voi tehdä väärin monella tavalla, ensimmäinen on se että sitä ei käytetä. Sitten tulee ne, että se puetaan väärin, siihen kosketaan, sitä pidetään liian kauan jne. Maskin käyttäminen ulkona vesisateessa on suht hyödytöntä.
Mikään suojautuminen ja varominen ei ole 100% suoja. Tartunnan voi silti saada. Kyse on siitä että se pitää tehdä mahdollisimman epätodennäköiseksi. Eli hankaloitetaan koronaviruksen elämää. Se tarkoittaa väliaikaista kärsimystä.
Vittu, en minäkään pidä siitä että kaikki on peruttu ja kiinni. En minä tykkää pitää maskia tai tykkää sopia omien vanhempien kanssa että nyt ei nähdä, mutta pitää soitella useammin.
Mutta jos tässä on kyse että valtiovalta pyytää ja vaatii sitä että nyt yritetään, niin silloin minä olen mielestäni velvollinen toimimaan. Olen sitten samaa mieltä tai en. Joutuuhan tässä muutenkin noudattamaan sääntöjä ilman että on samaa mieltä vaikka siitä mihin verorahat menee.