Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 914 930
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
296 on päivän luku. Alkaako se toinen aalto jo olla täällä vai vieläkö kovat lukemat ovat vain pelkkiä tiistaipäivien erikoisuuksia ?

Tänään ainakin seitsemän päivän liukuva keskiarvo ylitti kevään huipun. Tämä nyt on vain pieni yksityiskohta, josta voidaan hyvin todeta, että keväällä jäi todella paljon tapauksia tilastoimatta, kun sairaalaluvut ovat edelleen hyvin matalat noihin verrattuna.

Meillä R-luku on ollut tilastoista laskemalla nyt heinäkuun puolivälistä alkaen keskiarvotettuna käytännössä 1.2:n pinnassa pois lukien lyhyt vaihe elo- ja syyskuun vaihdetta. Minua huolestuttaa eniten se, että luku ei ole vieläkään osoittanut merkkejä hiipumisesta. No, väkisinkin se tekee sen jossain kohtaa. Laskin huvikseni, että mitä tuolla kasvunopeudella tulisi tartuntoja päivässä tämän ja ensi kuun lopussa. 31.10. niitä tulisi 621 ja 30.11. jo 2519.

Nousu varmasti taittuu jo ennen tuota, koska en usko noin korkeiden lukujen olevan realismia. Jo pelkästään tämän Vaasan "superlinkoryppään" (termi on sarkasmia) hiipuminen kaunistaa tilastoja (eri asia on, että tuleeko hiipumista). Ja toinen on se, että ihmisten käyttäytyminen tulee väkisinkin muuttumaan tartuntojen kasvaessa, oli rajoituksia tai ei.

Mutta ongelma on siinä, että tuo 1.2 saisi pudota reippaasti, jotta epidemia ei karkaa käsistä. Sairastuneita on jo nyt sen verran paljon, että jopa 1.05 saa luvut kasvamaan reippaasti, ennen kuin meillä on rokote.

Jotain pitää siis tehdä. En minä tiedä, että onko tämä ravintoloiden sulku hyödyksi tai edes tarpeen, mutta ei kai tässä ihan käsiäkään voida pystyyn nostaa? Jotain pitää tehdä, ja olisi oikeastaan pitänyt tehdä jo aiemmin.

Ai niin. Sanoin joskus pari kuukautta sitten olevani ihan positiivisella mielellä, enkä silloin uskonut tämän toisen aallon yltävän ensimmäisen tasolle edes tilastoissakaan. Olin tässä väärässä. Heti kun panikoijaksi haukuttu osoittaa positiivista näkökulmaa, menee se vituroilleen. :)

Olen edelleen positiivisella mielellä, että tästä selvitään suhteellisen hyvin, mutta jotain pitäisi silti tehdä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Päijät-Hämettä erikseen kehuttiin siitä, että nopealla reagoinnilla saatiin epidemiaa kuriin.

Lainsäädäntö ei riitä tähän. Tosin minä en kyllä ole mikään lainsäädännön asiantuntija, mutta olen ymmärtänyt ongelman enemmän seuraavasti:

Laki on kömpelö ja epätäydellinen. Laki antaa suuntaviivat, mutta esimerkiksi toimialan sisällä se ei anna oikeaa kohtelua kaikille lain sisällä toimiville. Ravintolat ja massatapahtumat ovat tämän pandemian "syynissä" pahemman kerran, vaikka esimerkiksi jääkiekko-otteluissa on tehty kaikki mahdollinen sen eteen, että siellä ei syntyisi tartuntaklustereita. AVIt ovat myös monesti todenneet tapahtumat varsin turvallisiksi ja viranomaisilta on tullut se vihreä valo, että toimenpiteet riittävät. Samaan aikaan esimerkiksi yöravintolat eli juottolat ovat aika vaikeassa tilanteessa, kun käytännössä koko toiminta ilman lähikontaktia on utopia. Lainsäädännön tasolla valtuudet ei riitä mihinkään :(
 

Esoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kova on päivän luku mutta kyllä vituttaa THL:n tiedottaminen. Kauhealla kiireellä luvut eetteriin ja lehdistö painamaan otsikoita. Olisi nyt herranjumala sanonut paljon tuosta määrästä on Vaasan takautuvia, tuo THLn Vaasan luku ennen tätä päivää oli kuitenkin toistasataa tapausta perässä jos en ihan väärin ole laskenut otsikoista.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Miten nämä voi koronavilkun kautta katsoa?

Avaat siitä alalaidasta kohdan Suomen tautitilanne ja menet pylväsdiagrammin kohdalle. Siihen on vaaleansinisinä merkitty mille päivälle uusi kirjautuminen osuu. Enpäs ole muuten ihan varma onko se testipäivän mukaan vai onko ko päivältä positiivinen tulos joka kirjautuu ilmoituspäivänä.

E: se päivittyy päivittäin klo 13:45
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Salminen ilmeisesti lainasi tiedotustilaisuudessa kansainvälistä tutkimusta, jonka mukaan yökerhot ja baarit sulkemalla vähenisivät tartunnat 31 prosentilla.

En siis itse ole tiedotustilaisuutta katsonut. Tämä huomio on toiselta palstalta bongattua.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kova on päivän luku mutta kyllä vituttaa THL:n tiedottaminen. Kauhealla kiireellä luvut eetteriin ja lehdistö painamaan otsikoita. Olisi nyt herranjumala sanonut paljon tuosta määrästä on Vaasan takautuvia, tuo THLn Vaasan luku ennen tätä päivää oli kuitenkin toistasataa tapausta perässä jos en ihan väärin ole laskenut otsikoista.
Niin, kolmen uusimman päivän lukemat: 227, 120, 296

Keskiarvo siis 214 luokkaa. Mutta kivempi julkaista tuollainen lähes 300 tapauksen joukko ilman selityksiä
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Salminen ilmeisesti lainasi tiedotustilaisuudessa kansainvälistä tutkimusta, jonka mukaan yökerhot ja baarit sulkemalla vähenisivät tartunnat 31 prosentilla.

Tuo olisi oiva näyttö siitä, että jatkossakin tätä toimenpidettä voidaan käyttää. Surullinen olen itse ravintoloiden henkilökunnan puolesta ja erityisesti sen takia, että nuorille ihmisille noista paikoista löytyy paljon - joskus jopa elämänkumppani. Toivottavasti tämä voitetaan porukalla! Jos koronavirus saadaan taas perustasolle ympäri Suomen tällä nykyisellä toimenpidekattauksella niin silloin on erittäin helppoa allekirjoittaa jatkossa paikalliset tiukat toimenpiteet välttämättömyytenä.

Sitten seuraa se oma pessimismini asian suhteen: trendi jatkuu samana kuin Euroopassa toimenpiteistä huolimatta. Maskipakko, liikkumisen rajoitukset yms. palaavat voimaan. Edelleen uskotaan kiivasti vain tähän, vaikka ympärillä oleva yhteiskunta todistaa päinvastaista.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Salminen ilmeisesti lainasi tiedotustilaisuudessa kansainvälistä tutkimusta, jonka mukaan yökerhot ja baarit sulkemalla vähenisivät tartunnat 31 prosentilla.

En siis itse ole tiedotustilaisuutta katsonut. Tämä huomio on toiselta palstalta bongattua.

Siinä tutkimuksessa se 31 % oli ymmärtääkseni osana muita toimenpiteitä
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Kohta sitä ollaan taas yksin salilla. Treenikaveri ilmoitti ettei uskalla enää kuntosalille koska korona. Meijän pitäjällä vissiin 1-4 uutta tartuntaa per viikko. Toki en häntä siitä soimaa mutta on tämä savotta.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Annan vielä sinulle henkilökohtaisen palautteen, että kuulut juuri siihen porukkaan täällä, joka ei tätä kokonaistilannetta okein ymmärrä
Mistä päättelet etten ymmärrä? Minä olen itseasiassa ainakin omasta mielestäni varsin maltillinen, syyttelyä en juurikaan harrasta. Olen tainnut jopa olla niitä harvoja täällä jotka on muistanut kehua nuoria jotka vastuullisesti on mennyt testeihin ryyppäämisen jälkeen.

Rajoituksia kannatan alueittain. Omassa ihanne maailmassa lähtisin rajoittamaan suhteellisen kovalla kädellä noin 2 viikkoa. Esimerkiksi nyt Vaasassa. Ja sitten nopealla aikataululla paluu normaaliin. Eli pitkälti ollaan varmasti samaa mieltä asioista.

Otin @peterra vähän nokkiini kun väität että uskon yksinkertaisiin ratkaisuihin. En usko. Niitä ei ole.

En tiedä kuinka moni asuu pienellä paikkakunnalla. Mutta onhan se vaan aivan hullua että täällä pelätään ihan aidosti kaikkea nyt, ja epidemia on tuossa naapurikaupungissa. Voi sanoa että melkein jokaisen käyttäytyminen muuttui heti kun Vaasassa alkoi tapahtumaan. Jokainen voi päätellä sitten omassa mielessä kannattaako tuossa nyt vähän rajoittaa Vaasassa vai ei, kun muuallakin alkaa menemään putiikkeja nurin kun ihmiset ei liiku.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei olla lähelläkään kevättä.

Tässä täytyy katsoa ns. lavealla näkökulmalla. Ongelma eivät ole tartuntamäärät vaan eksponentiaalinen kasvu. Tämä tapahtuu nyt n. viikon sykleissä ja maailmalta tunnemme jo tämän sekä keväältä että syksyltä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että viikon seurantajaksolla tartuntojen määrä tuplaantuu. Pelottavaa ei ole yksittäisen viikon tartuntamäärä eikä yksittäisen viikon sairaanhoito- tai tehohoitomäärä vaan se, että tuo eksponentiaalinen kasvu pitää saada katkaistua vaikka väkisin.

Ei tuokaan kasvu tietysti ikuisesti jatku, jos viruksen annetaan edetä luonnollisesti, mutta kyllä nyt kaikki näyttö on sen takana, ettei tämän voi antaa valtoimenaan levitä. Jokaisen - myös minun - täytyy nyt olla tarkkana, mitä toimenpiteitä vastustaa ja mitä toimenpiteitä tukee. Kokonaisuuden kannalta sanon, että kaikista paras olisi, jos saamme tämän katkaistua NYT seuraavan kahden viikon aikana.

Virus saa levitä, mutta se ei saa levitä hallitsemattomasti. Nyt täytyy kaikkien vaan purra taas hammasta yhteen ja jaksaa ainakin joululle, koska silloin olemme nähneet syksyn normaalin flunssakauden. Flunssakausi alkaa sitten taas keväällä uudestaan, mutta kaiken mennessä hyvin pystymme elämään kohtalaisen normaalisti taas pari kuukautta tuossa välissä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään ainakin seitsemän päivän liukuva keskiarvo ylitti kevään huipun. Tämä nyt on vain pieni yksityiskohta, josta voidaan hyvin todeta, että keväällä jäi todella paljon tapauksia tilastoimatta, kun sairaalaluvut ovat edelleen hyvin matalat noihin verrattuna.

Meillä R-luku on ollut tilastoista laskemalla nyt heinäkuun puolivälistä alkaen keskiarvotettuna käytännössä 1.2:n pinnassa pois lukien lyhyt vaihe elo- ja syyskuun vaihdetta. Minua huolestuttaa eniten se, että luku ei ole vieläkään osoittanut merkkejä hiipumisesta. No, väkisinkin se tekee sen jossain kohtaa. Laskin huvikseni, että mitä tuolla kasvunopeudella tulisi tartuntoja päivässä tämän ja ensi kuun lopussa. 31.10. niitä tulisi 621 ja 30.11. jo 2519.

Nousu varmasti taittuu jo ennen tuota, koska en usko noin korkeiden lukujen olevan realismia. Jo pelkästään tämän Vaasan "superlinkoryppään" (termi on sarkasmia) hiipuminen kaunistaa tilastoja (eri asia on, että tuleeko hiipumista). Ja toinen on se, että ihmisten käyttäytyminen tulee väkisinkin muuttumaan tartuntojen kasvaessa, oli rajoituksia tai ei.
Salmisen mukaan keväällä oli 5 kertaa enemmän tartuntoja ja tämä tieto THL:n teettämistä vasta-ainetesteistä. Eli eiköhän Suomessa ole potentiaalia noihin nelinumeroisiin päivälukuihin.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Salmisen mukaan keväällä oli 5 kertaa enemmän tartuntoja ja tämä tieto THL:n teettämistä vasta-ainetesteistä. Eli eiköhän Suomessa ole potentiaalia noihin nelinumeroisiin päivälukuihin.

Vastainetestejä oli tehty vain ikäluokassa 18-69 joten rajaa pois. Eli voidaan todeta ainakin 5 X
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yhteensä rekisteriin tuli 10452 uutta testiä, joista siis positiivisia 296. Positiivisten osuus 2,8 %.


Muutokset päivittäin 08.10.2020

26.09. +1
28.09. +1
29.09. +1
30.09. +1
02.10. +3
03.10. +56
04.10. +40
05.10. +103
06.10. +85
07.10. +5

Yhteensä 296
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Aivan suhteeton hössötys siihen nähden koko maassa, että tautia on lähinnä HUS-alueella ja Vaasassa. Mä olen ihan kypsä tähän. Rupean metsäerakoksi kohta.

Noissa 222 tapausta. Muualla Suomessa sitten vähän hiljaisempaa. Mutta kiihtymisvaihe hei!

E: Tai siis Vaasan SHP ja HUS. Mutta silti.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Salmisen mukaan keväällä oli 5 kertaa enemmän tartuntoja ja tämä tieto THL:n teettämistä vasta-ainetesteistä. Eli eiköhän Suomessa ole potentiaalia noihin nelinumeroisiin päivälukuihin.

Mutulla väitän, että luku oli oikeasti ainakin kymmenkertainen. Käsittääkseni nämä vasta-ainetestit eivät kerro koko totuutta ja sairaalassa olleiden määrät viittaavat siihen ettei tuo x5 ole koko totuus.

Toki, jos tarkkoja ollaan (ja mehän ollaan) niin Salminen ei sano, että keväällä oli 5 kertaa enemmän tartuntoja vaan, että "keväällä oli yli 5 kertaa enemmän tartuntoja".
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Eli Helsingissä 73 uutta tapausta ja Vaasassa 93 eli yhteensä 166. Ts. 56% nyt rekisteröidyistä tapauksista on Helsingistä ja Vaasasta. Jos mukaan otetaan vielä Espoo (21) ja Vantaa (15) niin pääkaupunkiseudun + Vaasan prosenttiosuus on 68%
 
Mutulla väitän, että luku oli oikeasti ainakin kymmenkertainen. Käsittääkseni nämä vasta-ainetestit eivät kerro koko totuutta ja sairaalassa olleiden määrät viittaavat siihen ettei tuo x5 ole koko totuus.

Toki, jos tarkkoja ollaan (ja mehän ollaan) niin Salminen ei sano, että keväällä oli 5 kertaa enemmän tartuntoja vaan, että "keväällä oli yli 5 kertaa enemmän tartuntoja".

Sairaalalukuja keväältä selittää pitkälti useat sairaalaepidemiat.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutulla väitän, että luku oli oikeasti ainakin kymmenkertainen. Käsittääkseni nämä vasta-ainetestit eivät kerro koko totuutta ja sairaalassa olleiden määrät viittaavat siihen ettei tuo x5 ole koko totuus.

Toki, jos tarkkoja ollaan (ja mehän ollaan) niin Salminen ei sano, että keväällä oli 5 kertaa enemmän tartuntoja vaan, että "keväällä oli yli 5 kertaa enemmän tartuntoja".
Luin Iltapaskasta, että Salminen sanoi keväällä olleen jopa 5 kertaa enemmän tartuntoja. Iltapaska varmaan väärässä. Toki kuten kirjoitit niin 10 kertainen määrä tartuntojakin on täysin mahdollista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siinä tutkimuksessa se 31 % oli ymmärtääkseni osana muita toimenpiteitä

Saattaa hyvinkin olla, koska tuo 31% kuulostaisi hyvinkin isolta pudotuksesta. Kaikissa uutisissa, joita olen nähnyt, on mainittu vain tuo baarien sulkeminen syyksi, mutta ei olisi ensimmäinen kerta, kun mutkia on vedetty suoriksi.

Sinänsä tuo 31% riittäisi. Jos tartuntaluku on nyt siinä 1.2:n pintaan, niin tuo riittäisi jo kääntämään epidemian laskuun. THL tosin arvioi sen olevan 1.45-1.65 eräässä uutisessa. Minulla ei tietenkään ole kompetenssia kyseenalaistaa tätä, mutta puhtaasti tilastoista laskemalla tartuntoja ei ihan noin paljoa tule, kun seurataan keskiarvoa. Ihan viime päivien luku on ollut tuota THL:n lukua enemmänkin, mutta minusta tässä on niin paljon päiväkohtaista vaihtelua, että tätä pitää tarkastella pidemmän aikavälin kautta. Muistissa on elokuun alku, kun THL arvioi muutaman yksittäisen päivän perusteella R-luvun olevan n. 1.6, ja sen seurauksena saimme lukea uutisia, joissa tartuntoja piti olla syyskuussa jopa 3000/päivä.

Harmillista, että THL ei avaa tuon R-luvun laskentaa tarkemmin. Itseäni kiinnostaisi suuresti, että miten he määrittelevät sen.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Miksi kuntakohtaisia lukuja ei löydy mistään? Olisi ihan hyvä, jos nekin olisi mainittu uutisessa

edit. Tulikin jo tänne, kiitoksia
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös