Tämä on vähän sama kuin jos ilmoittaa kierrättäväsi jätteitä, niin joku suuttuu siitäkin. Puhumattakaan siitä, että antaisi rahaa johonkin nälkäpäiväkeräykseen tai kannustaisi ihmisiä ulkoiluharrastuksiin. Näihin tulee monella suora hylkyreaktio, koska oletetaan, että nyt se pelle tulee mun kyökkiin kyttäämään biojätettä tai sitten sillä on joku pro-sauvakävely -agenda, jonkä minä osaan aavistaa.Se on kieltämättä kovin jännää, että osalle maskin käyttäminen tai turvavälien noudattaminen implikoi panikointia. Omassa elämässä nämä vertautuvat jo turvavyön käyttämisen ja autoillessa turvavälien pitämisen rutiininomaisuuteen. Ehkä osa ihmisistä kokee noidenkin yhteydessä paniikkia?
Jos ajattelee tätä ketjua, niin aika mielenkiintoisia vaiheita on jo ehditty käydä läpi. Keväällä kovimmat huutelijat toivoivat järeämpiä sulkutoimenpiteitä (muistaakseni ainakin persut) sekä maskeja kaikille. Sitten kun pahin skenaario ei toteutunutkaan, jalka kävi kytkimellä ja pian oltiinkin valittamassa yrittäjien ahdinkoa, eli toivomassa lievempiä rajoitteita. Kierroksia nostatti sekin, kun hallitus sitten hätäisesti yritti tehdä jotain. Sekin oli väärin. Huomattiin, että Huono äiti sai rahaa mutta minä en. Maskitilaukset meni vihkoon, ja taas päästiin porukalla potkimaan virkamiehiä. Muistan myös, että koulujen avaaminen oli sekin väärin, vaikka mitään ei (jälkikäteen arvioituna) tapahtunut.
Yhteistä näille kriitikoille on se, että he eivät itse ole minkäänlaisessa tulosvastuusta yhtään mistään. Kansanraati olisi keväällä vetänyt vielä Mariniakin kovempaa linjaa, mikä olisi todennäköisesti jarruttanut taloutta vielä enemmän. Nyt kun kesän lämmöt on karisteltu pois, niin yhtäkkiä Marin onkin pahis sen takia, että hän on ajanut liian tiukkoja rajoituksia. Siis vaikka niitä rajoituksia on Euroopan mittapuulla todella vähän.
Kaiken lisäksi tilanne elää sen verta nopeasti, että vielä kuukausi takaperin oltiin toivomassa höllennyksiä. Piti laittaa äkkiä kiekko jäähän ja kauppoihin 24/7 happy hour. Sitten tartuntaluvut nousivat - täysin odotetusti -, minkä jälkeen on ollut hyvä paikka käydä takkikaupoilla ja palata kauhistelemaan tartuntalukuja. Saa nähdä, karisevatko normaalin syysflunssan perään huutelijat, mikäli tilanne vielä pahenee. Ehkä heillä on vielä jokin ässä hihassa.
Mulla ei siis ole mitään muuta annettavaa tähän keskusteluun kuin tämä meta-tason jaarittelu. Koen, että sellaisilla henkilöillä, jotka tuottavat päivätyökseen tietoa tästä aiheesta, on parempi tilannekuva. Silti on ihan kiinnostava tarkkailla, miten ihmiset reagoivat mihinkin käänteeseen. Vauhtia on kuin Linnanmäellä.