Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 921 606
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
IS:ssä HUSin infektiosairauksien klinikan apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen väittää: "kun kaikki käyttävät maskia, et tartuta etkä saa tartuntaa". Toimittaja olisi voinut kysyä että miten hitossa maissa, joissa on maskipakko tartunnat siis leviävät.

Ne varmasti leviävät, koska maski ei vedä R-lukua nolliin, ja sitä tietoa ei varmasti ole kenelläkään tutkijalla, että miten niiden laajamittainen käyttö vaikuttaa käytännössä R-lukuun. Teoriassa se vähentää tuntuvasti, mutta käytännössä varmasti monen syyn takia vähemmän.

Vastaus pohdintaasi: epidemia kasvaa, vaikka R-luku pienenisi esimerkiksi luvusta 1.5 lukuun 1.2. Nämä luvut hatusta heitettyjä. Maskit eivät siis käännä välttämättä epidemiaa laskuun, vaan kokonaisuus riippuu monesta seikasta.

Maskien suurin hyöty saattaa olla se, että ne ehkäisevät vakavia tautimuotoja. Ainakin suomalainen asiantuntija on sitä mieltä, että tällaisesta olisi ihan näyttöäkin. Ja sinä kun olet ainakin noissa kellojen siirtoon liittyvissä keskusteluissa suositellut minua uskomaan asiantuntijoita pelkän oman mutuilun sijaan, niin minä nyt hieman pilke silmäkulmassa käytän samaa argumenttia sinulle. Toki olen itse tuolla toisaalla todennut, että hyvillä perusteluilla voi aina asiantuntijoiden näkemyksiä kyseenalaistaakin, joten luonnollisesti suon sinulle senkin oikeuden.

 
Suosikkijoukkue
HIFK
”Kun kaikki käyttävät maskia, et tartuta etkä saa tartuntaa. Silloin maskillisia ihmisiä ei katsota altistuneiksi, eikä heitä tarvitse laittaa karanteeniin, Ruotsalainen kertoo.

Tuo on mielestäni aika merkittävä näkökohta, ja osoittaa, että Ruotsalaisen mielestä maski suojaa käyttäjäänsä todella hyvin.
Ja aika loogista, koska ei oireetonta terveydenhuollon työntekijää joka hoitaa koronapotilasta laiteta karanteeniin.

Maski suojaa käyttäjäänsä oikein käytettynä hyvin, sille oikein käyttämiselle on kriteerinsä.

Tuossa yllä kysyttiin siitä, että miksi sitten maissa joissa on maskipakko korona leviää. Niin, no... eihän sielläkään 100% ihmisistä käytä 100% ajasta maskia joka suojaa hyvin, ei täysin. Sitten tulee vielä se, käyttääkö maskin käyttäjät niitä oikein vai ei.

Jenkkien Fauchihan oli myöntänyt, että jenkeissä oltiin huolissaan riittää maskit terveydenhuoltoon ja maskisuositusta ei siksi annettu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
en ole sanonut että ei hetkauttaisi. Suomessa vaan ei ole missään vaiheessa tilanne ollut sellainen, että on aihetta näin suurille toimille. Ehkä keväällä oli hyvä että oltiin varovaisia kun taudista ei tiedetty mitään. Tällä hetkellä toimet liioiteltuja.
Voisiko olla, että tilanne on hyvä nimenomaan siksi, koska nämä rajoitustoimet ovat päällä. Keväällä muuten eräät tälläkin palstalla vastustivat rajoituksia, ja nyt syksylläkin vastustavat rajoituksia, koska ”tilanne on eri kuin keväällä”. Logik.

Jos rajoituksia olisi jatkettu kesällä hieman pidempään ja maahantulossa olisi otettu testit ja karanteenit voimaan aiemmin Suomi olisi mahdollisesti hyvin lähellä koronavapaata aluetta nyt. Yrittäjät ja kotimaan matkailu olisi voittanut. Toki tämä on lainsäädännöllinen ongelma ja myös ihmisten käyttäytymiseen liittyvä ongelma, ei voi ennakoida vaan reagoidaan kun on myöhästä.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maski suojaa käyttäjäänsä oikein käytettynä hyvin, sille oikein käyttämiselle on kriteerinsä.
Tämä ei pidä paikkaansa. Koko maskisuositus perustuu siihen että maski vähentää sairastuneiden kykyä levittää, ei terveiden kykyä vastaanottaa...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä ei pidä paikkaansa. Koko maskisuositus perustuu siihen että maski vähentää sairastuneiden kykyä levittää, ei terveiden kykyä vastaanottaa...
Ok, miksi sitten sairaaloissa lääkärillä on suojain ja potilaalla ei?

*tämä siis karkeasti yleistäen
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ok, miksi sitten sairaaloissa lääkärillä on suojain ja potilaalla ei?

*tämä siis karkeasti yleistäen
Lääkäreiden maski on jotain ihan muuta kuin se jonka sinä ostit Prismasta
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Lääkäreiden maski on jotain ihan muuta kuin se jonka sinä ostit Prismasta
No a. En ole ostanut vielä ensimmäistäkään maskia
B. Ainakin ensihoidossa käytetään sekä nenä-suusuojia, että väkevämpää suojausta. Samoin eilen koronatestin ottajalla oli visiiri ja nenä-suu suojain. Terveydenhuollossa asioidessa olen nähnyt hoitohenkilökunnalla molempia suojauksia. Tämä siis lastensairaalassa ja nenä-kurkku polilla hyksissä
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No a. En ole ostanut vielä ensimmäistäkään maskia
B. Ainakin ensihoidossa käytetään sekä nenä-suusuojia, että väkevämpää suojausta. Samoin eilen koronatestin ottajalla oli visiiri ja nenä-suu suojain. Terveydenhuollossa asioidessa olen nähnyt hoitohenkilökunnalla molempia suojauksia. Tämä siis lastensairaalassa ja nenä-kurkku polilla hyksissä
Olet siis sitä mieltä että terveydenhuoltohenkilökunta ei voi sairastua koronaan koska heillä on maskit. Uutinen: kyllä he voivat ja ovat sairastuneetkin.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Maskien suurin hyöty saattaa olla se, että ne ehkäisevät vakavia tautimuotoja. Ainakin suomalainen asiantuntija on sitä mieltä, että tällaisesta olisi ihan näyttöäkin. Ja sinä kun olet ainakin noissa kellojen siirtoon liittyvissä keskusteluissa suositellut minua uskomaan asiantuntijoita pelkän oman mutuilun sijaan, niin minä nyt hieman pilke silmäkulmassa käytän samaa argumenttia sinulle. Toki olen itse tuolla toisaalla todennut, että hyvillä perusteluilla voi aina asiantuntijoiden näkemyksiä kyseenalaistaakin, joten luonnollisesti suon sinulle senkin oikeuden.
Kiistely kasvomaskeista on uusi kellojen siirto-vänkäys. Onhan tämä korona kyllä siitä hyvä, että kun se vie kaiken huomion saan pitää vielä kesäajan vuosiksi eteenpäin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastaus pohdintaasi: epidemia kasvaa, vaikka R-luku pienenisi esimerkiksi luvusta 1.5 lukuun 1.2. Nämä luvut hatusta heitettyjä. Maskit eivät siis käännä välttämättä epidemiaa laskuun, vaan kokonaisuus riippuu monesta seikasta.
Siis minähän pohdin miksi ylilääkäri väittää maskien käytön vievän r-luvun nollaan....
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olet siis sitä mieltä että terveydenhuoltohenkilökunta ei voi sairastua koronaan koska heillä on maskit. Uutinen: kyllä he voivat ja ovat sairastuneetkin.
Ei, missä olen niin väittänyt?

Maskia käytetään koska se suojaa huomattavasti paremmin kuin silloin jos ei käytä maskia. On päivänselvää, että koronapotilaita hoitava henkilökunta on suuressa riskissä saada korona suojauksesta huolimatta, näin siis suomessa ja muualla.

En nyt suoraan sanottuna ymmärrä tätä hyökkäystä minua kohtaan, noilla kommenteilla. Yrität jostain syystä esittää että minä väitän että prismasta ostetulla maskilla voi täysin suojautua koronalta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen kokenut noiden maskien käytön toistaiseksi Helsingin ulkopuolella täysin hyödyttömäksi. Mutta sikäli mikäli Liigan jatkuminen nyt siitä (jota se tuskin yksistään on) olisi kiinni, että käyttääkö ihmiset maskeja, niin tuskinpa sen ihmeemmin vastaan pistäisin. Käyttäisin kyllä, jos tulee lähdettyä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yrität jostain syystä esittää että minä väitän että prismasta ostetulla maskilla voi täysin suojautua koronalta.
No sinä toit lääkäreiden maskinkäytön keskusteluun. Se on täysin eri asia kuin markettien maskit.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis minähän pohdin miksi ylilääkäri väittää maskien käytön vievän r-luvun nollaan....

OK. Ymmärsin väärin, anteeksi.

Muistelen kuitenkin, että kävimme hieman samanlaista keskustelua aiemmin, ja olisit silloinkin ollut skeptisellä mielellä maskeja kohtaan, perusteluna juuri Espanjan ja Ranskan kasvaneet tartunnat. Silloin keskustelu jäi mielestäni vähän kesken.

Oliko näin, vai onko nyt meikäläisellä mennyt nyt nimimerkit sekaisin? Sinänsä minua joka tapauksessa kiinnostaisi kuulla niin sinun kuin muidenkin kommentteja tuosta maskin vakavilta tautimuodoilta suojaavasta vaikutuksesta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiistely kasvomaskeista on uusi kellojen siirto-vänkäys. Onhan tämä korona kyllä siitä hyvä, että kun se vie kaiken huomion saan pitää vielä kesäajan vuosiksi eteenpäin.

Kyllä. Jotain positiivista tässäkin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
No sinä toit lääkäreiden maskinkäytön keskusteluun. Se on täysin eri asia kuin markettien maskit.
Niin, koska se on fakta. Minulta on ottanut (suunnitellusti tehtynä) leikkausta ennen koronatestin lääkäri jolla oli nenäsuusuoja. Samanlainen mitä myydään marketeissa.
Olen nähnyt kirurgisen sairaalan, lastensairaalan ja peijaksen sairaalan hoitohenkilökunnalla nenäsuusuojia. Kymmenittäin.

Miksi he käyttävät niitä? Onko heidän tarkoituksensa suojata potilaita itseltään?
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Se jonkin verran kummastuttaa, että maskit tuovat ihmisillä niin kovasti tunteet pintaan. Toki jokaisella on mielipiteensä, mutta kummallista kiimaa tämä asia kyllä herättää.

Pirun epämiellyttävä sitä on pitää, mutta kyllä tuohon tottuu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinänsä minua joka tapauksessa kiinnostaisi kuulla niin sinun kuin muidenkin kommentteja tuosta maskin vakavilta tautimuodoilta suojaavasta vaikutuksesta.
Suhtaudun tähän aika skeptisesti, koska tästä ei ole oikein minkään taudin kanssa näyttöä. Tämä kuulostaa toiveikkaalta arvailulta, eipä siinä. Olisipa huippua jos se menee niin.

Mutta jos miettii vaikka virusflunssia, influenssaa, norovirusta tms. Niin en ole koskaan kuullut väitettävän että pienempi altistus aiheuttaisi lievemmän taudin. Eikä se jotenkin käy sinänsä minun järkeeni, koska enemmän olen kuullut että pienikin määrä vaikkapa norovirusta voi sairastuttaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistelen kuitenkin, että kävimme hieman samanlaista keskustelua aiemmin, ja olisit silloinkin ollut skeptisellä mielellä maskeja kohtaan, perusteluna juuri Espanjan ja Ranskan kasvaneet tartunnat. Silloin keskustelu jäi mielestäni vähän kesken.
Kyllä edelleen sitä mieltä että maskien käytön aiheuttamille kustannuksille pitäisi olla vakaampaa todistusta kuin nämä jos maskia käyttää kaikki, tauti ei leviä väitteet. Et sinäkään taida pystyä sanomaan pienentääkö maskien käyttö r-lukua merkittävästi vai käytännössä ei lainkaan.
Niin, koska se on fakta. Minulta on ottanut (suunnitellusti tehtynä) leikkausta ennen koronatestin lääkäri jolla oli nenäsuusuoja.
Ei varmaan kestänyt yleisesti altistumisaikana pidettyä viittätoista minuuttia tuo kohtaaminen?
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse keksin maskeille kolme järkevää käyttökohdetta: sairaalat, hoivakodit ja vanhusten kotihoito. Näissä ympäristöissä käytöstä tuleva hyöty tuntuu kaikkein suurimmalta. Toki näissäkin sillä lisäedellytyksellä, että jos on vähänkin oireinen niin erittäin paljon parempi vaihtoehto olisi pysyä kokonaan poissa.

Nuo on hyvät käyttökohteet. Lisäisin listalle vielä swingereiden bileet, jos haluaa anonyymimmin vaihdella läpsystä...
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se jonkin verran kummastuttaa, että maskit tuovat ihmisillä niin kovasti tunteet pintaan. Toki jokaisella on mielipiteensä, mutta kummallista kiimaa tämä asia kyllä herättää.

Pirun epämiellyttävä sitä on pitää, mutta kyllä tuohon tottuu.

En ole vielä käyttänyt maskia, mutta ensimmäiseen kotiotteluun ajattelin laittaa. Ensimmäinen kerta kun olen isommassa ihmisjoukossa pidemmän aikaa maaliskuun jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei varmaan kestänyt yleisesti altistumisaikana pidettyä viittätoista minuuttia tuo kohtaaminen?
Ei, mutta en ole väittänytkään että maski estää koronatartunnan 100%.

Mutta jos miettii sitä että vaikka metrossa 2 m päässä on oireileva koronankantaja, niin onko vieressä olevalla maskittomalla ja maskillisella siis mielestäsi sama riski saada tartunta?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta jos miettii sitä että vaikka metrossa 2 m päässä on oireileva koronankantaja, niin onko vieressä olevalla maskittomalla ja maskillisella siis mielestäsi sama riski saada tartunta?
Kuten @Sistis kirjoittikin, tiedemaailma pohtii voiko maski suojata vakavammalta tartunnalta, mutta ei siitäkääntaida olla todistusta. Mutta joka tapauksessa virus iskee sen maskin läpi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Lehtosen Lapa kertoo, että vuosi odotellaan vielä rokotetta.
Tuosta jutussa olevan kuvan naamasta saisi aika monta "vituttaako, nami nami" meemiä duunattua.

Mutta siis ihan tosissaan, kun puhutaan, niin vuosi vielä tätä. Huhheijaa missä kunnossa monet urheiluseurat ja kokonaiset sarjat ovat vuoden päästä, jos tämä sama jatkuu. Joitakin seuroja ei välttämättä ole enää olemassakaan. Lukemattomat pienet, sekä vähän isommatkin yritykset ovat joutuneet pistämään lapun luukulle tai ainakin karsimaan rankalla kädellä toimintaansa.

Tiedän, että toistan samaa levyä, mutta nyt pitäisi tehdä kaikki sen eteen, että ihmiset eivät linnottaudu koteihinsa kevään tapaan. Vaikka sitten sillä uhallakin, että tartuntamäärät edelleen jatkavat kasvuaan. Sillä tavoin edes jotain saadaan pelastettua ja samanlaista surkuhupaisaa näytelmää ei enää saa tulla, jossa ihmiset pelkäävät toisten ihmisten varjojakin ja heillä on ihan absurdeja harhoja tämän taudin tarttuvuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös