Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 930 112
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä en voisi olla enempää samaa mieltä. Meno näissä Jodeleissa jne on välillä melko hurjaa.

Itselläni tuli joskus Spotifyssa vastaan mainos, jossa joku Suomi-hiphopin pieni tai suuri nimi mainosti uutta biisiään. Biisin korkeatasoinen lyriikka jäi mieleen, vaikka tavallisesti suljen korvat kaikelta "joujou"-musiikilta. Kertosäkeen teksti meni suunnilleen näin: "Jengi jauhaa paskaa Jodelissa. Niiden pitäis maistaa mun pissaa".

Tuolloin ajattelin, että erään filosofin ennustus siitä, että Länsimaat tulevat kohtaamaan samanlaisen kulttuurin tappiosta alkavan tuhon kuin Antiikin Rooma aikoinaan, saattoi sittenkin olla totta. Mutta kun tuota kertomusta Mikkelistä lukee, niin ehkä tuo hiphop-kappaleen viesti olikin nerokkaampi, kuin sitä alkuun kuvitteli...
 
K

Kiekkokatsoja

Korona taitaa olla monimutkaistamassa elämää, vielä pitkään. Suosituksia ja ohjeita jaellaan tiheästi, mutta välinpitämättömyys ihmisten keskuudessa on lisääntynyt. Tartunnat ovat lisääntymässä vauhdilla, ja se tulisi saada hidastettua, ennenkuin se karkaa hallinnasta.
Mieleen tulee, että onko vielä kertaakaan, jaettu minkäänlaista sanktiota virheellisestä toiminnasta? Sitäkin tulisi harkita, ja toisinaan käyttääkin, jottei välinpitämättömyys enää kasvaisi. Oli sitten kyseessä tapahtumien järjestäjä, taikka yksittäiset ihmiset. Tästä tulisi myös uutisoida. Varsinkin alueilla, jossa tartunnat nyt jylläävät. Muutoinhan näillä alueilla voi olla edessä isot rajoitteet.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Joka paikassa kritisoidaan nyt baareja. Mutta omasta mielestä, mitä on uutisia on seurannut, niin suurin osa altistumisista on tapahtunut kouluissa ja työpaikoilla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Joka paikassa kritisoidaan nyt baareja. Mutta omasta mielestä, mitä on uutisia on seurannut, niin suurin osa altistumisista on tapahtunut kouluissa ja työpaikoilla.
Niin, no tämä tuli tänään sanottua


Voipio-Pulkin mukaan Suomen tartuntatilanne voi siirtyä kiihtymisvaiheeseen, mutta näin ei välttämättä käy. Kiihtymistilanteen välttäminen vaatii nopeaa reagointia.

"Nuoret aikuiset ovat tartuntatilastoissa yliedustettuina", hän toteaa.

Syynä ovat Voipio-Pulkin mukaan erityisesti baarit ja opiskelijatapahtumat.”
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
91 tänään. Reilu kolmannes (33) pääkaupunkiseudulla. Muualla varsin tasaista, Jyväskylä ehkä ainoa hieman erottuva seitsemällä tartunnallaan.

Muuten tartunnat ovat pikaisesti katsottuna jakaantuneet melko tasaisesti eri puolille maata. Onko tuo sitten hyvä vai huono asia, jää jokaisen itsensä pääteltäväksi.

Edit: korjataan PK-seutu. Oli Kauniaisissakin yksi tartunta.
 
K

Kiekkokatsoja

Näyttäisi että 10000 tartunnan raja poksahtaa rikki ensi viikolla. Päivittäisten tartuntojen määrä näyttää siirtyvän tuonne lähelle satasta.
Sairaalahoito, tehohoito ja kuolemantapaukset ovat vielä melko alhaisia määriltään. Mutta nekin kasvavat, kun tauti leviää "minä itse ajattelutavan nuorista" perussairaisiin ja hoitolaitoksiin.
Asennekysymys on, miten tulevassa menee.
Lisäys. Jos pitäisi veikata, niin eipä hyvältä näytä loppuvuosi.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Alkaa näyttää siltä, että tuo noin 90-100 per päivä alkaa olla uusi normi näillä testimäärillä. Jos näihin jää niin ei vielä syytä huolestua
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Muuten tartunnat ovat pikaisesti katsottuna jakaantuneet melko tasaisesti eri puolille maata. Onko tuo sitten hyvä vai huono asia, jää jokaisen itsensä pääteltäväksi.

Eihän se hyvä asia mielestäni ole. Tältä leviämiseltä olisi voitu välttyä, jos sitä tahtoa olisi oikeasti löytynyt. Nyt se on myöhäistä. Nyt ei voi muuta kuin seurata, miten tätä tilannetta hillitään jatkossa.

Kyllähän tässä alkaa olemaan ihan kypsynyt tähän koko Koronapaskaan, eikä valoa tunnelin päässä näy. Eipä tässä paluusta normaaliin tarvitse haaveilla vielä pitkään aikaan, valitettavasti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Alkaa näyttää siltä, että tuo noin 90-100 per päivä alkaa olla uusi normi näillä testimäärillä. Jos näihin jää niin ei vielä syytä huolestua
Mutta miksi jäisi? R-luku on tällä hetkellä reilusti yli 1, eikä se siitä laske ellei jotain tehdä toisin.
 

Salama44

Jäsen
Alkaa näyttää siltä, että tuo noin 90-100 per päivä alkaa olla uusi normi näillä testimäärillä. Jos näihin jää niin ei vielä syytä huolestua

Tuskin jää jos ollaan kiihtymisvaiheessa eikä edes tasaantumista ole näköpiirissä. Kiihtymisvauhdilla mennään lokakuun alussa 150-200 tapaukseen päivässä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mutta miksi jäisi? R-luku on tällä hetkellä reilusti yli 1, eikä se siitä laske ellei jotain tehdä toisin.

R-luku voi nopeasti vaihdella, kun sairastuneet jäävät karanteeniin ja riippuu siitä kuinka noita altistuneita tai oireettomia saadaan kiinni. Jos päivittäiset luvut alkavat olla 300-500 välissä niin sitten voi alkaa huolestumaan. Ja tämäkin voi syksymmällä olla edessä.

Testimäärät taitavat kohta hipoa 20 000 per päivä niin luonnollisesti myös tartunnan saaneita tulee ilmi enemmän kuin pienemmillä testausmäärillä
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mielipide on kun persereikä. Jokaisella erilainen, tämä on mun mielipide...

Mä en ny oikein "hiffaa" tota vääntöä noista maskeista. Kuukausi kaupalla niistäkin on "väännetty". Miksi se on ollut vaikea päättää että maskipakko kun olet yleisillä paikoilla, kaupat, liikennevälineet jne jne.

Jos kerran asia menee niin, että käyttämällä maskia, ei itse levitä tautia, niin eihän se leviä jos kaikilla se on?

Niin ja anteeksi
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos kerran asia menee niin, että käyttämällä maskia, ei itse levitä tautia, niin eihän se leviä jos kaikilla se on?
Pointti on juurikin että maskia käyttäenkin voi helposti levittää tautia
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mä en ny oikein "hiffaa" tota vääntöä noista maskeista. Kuukausi kaupalla niistäkin on "väännetty". Miksi se on ollut vaikea päättää että maskipakko kun olet yleisillä paikoilla, kaupat, liikennevälineet jne jne.

En tiedä mutta arvaan, että tässäkin tuo maski"pakko" on taas se kynnyskysymys. Suomessa on vaikea pakottaa ihmisiä tekemään mitään vaan suositusten mukaan mennään ja silloin se jää yksilön harteille käyttääkö maskia vai ei. Moni ei käytä ennenkuin on pakko = sakon uhalla
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Jos nyt veikata pitää niin kyllähän nuo luvut tuosta ainoastaan kasvavat nyt. Pysähdys tai lasku koittaa jos kokoontumisia aletaan rajoittamaan tiukemmin. Maskisuositusoohjeistus ei välttämättä sitä vielä tee koska nuorempi ikäluokka niitä luultavasti vähemmän jaksaa pidellä.

Tulevaa metsästyskautta hieman odotan omalta kohdalta kysymysmerkillä. Porukka täynnä riskiryhmäläisiä sekä ikäluokkaa +65v ja jonkin verran pitää kokoontumisiakin olla. Ja näitä porukoita on Suomessa jonkin verran enemmänkin.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Varmaan tulee joukkokokoontumisiin ensisijaisesti tiukennuksia. Yleisötapahtumat ja yökerhot. Tämä tuo tietysti entisestään kysymysmerkkejä alkavaan liigakauteen.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä onko jengi unohtanut, mutta Suomessa alkaa syksyisin aika pitkät ja huonot kelit. Tämä rajoittaa liikkumista väkisinkin kun kansa vajoaa talvihorrokseen. Eli ei täällä kohta enää remuta ympäriinsä kuin auringon täyttäminä päivinä.

Eiköhän me tästä selvitä, tähänkin asti on selvitty. Vai muistaako joku ajan, josta ei selvitty?
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiedä onko jengi unohtanut, mutta Suomessa alkaa syksyisin aika pitkät ja huonot kelit. Tämä rajoittaa liikkumista väkisinkin kun kansa vajoaa talvihorrokseen. Eli ei täällä kohta enää remuta ympäriinsä kuin auringon täyttäminä päivinä.

Paitsi, että harrastukset ja massatapahtumat siirtyvät sisätiloihin. Samoin ravintoloissa ollaan sisällä, eikä terasseilla. Koulut ja opiskelijatapahtumat pyörivät ja ihmiset ovat palanneet konttoreille töihin.

Syksy on vasta kunnolla lähestymässä ja samalla flunssakausi.
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
En tiedä onko jengi unohtanut, mutta Suomessa alkaa syksyisin aika pitkät ja huonot kelit. Tämä rajoittaa liikkumista väkisinkin kun kansa vajoaa talvihorrokseen. Eli ei täällä kohta enää remuta ympäriinsä kuin auringon täyttäminä päivinä.

Eiköhän me tästä selvitä, tähänkin asti on selvitty. Vai muistaako joku ajan, josta ei selvitty?

En tiedä, mutta itse olen ainakin siinä käsityksessä, että syksy ja talvi ovat pahimpia flunssakausia. Koska ihmiset on sisällä porukoissa, ja taudit leviää parhaiten sisätiloissa.
 

Konson Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näyttäisi että 10000 tartunnan raja poksahtaa rikki ensi viikolla. Päivittäisten tartuntojen määrä näyttää siirtyvän tuonne lähelle satasta.
Sairaalahoito, tehohoito ja kuolemantapaukset ovat vielä melko alhaisia määriltään. Mutta nekin kasvavat, kun tauti leviää "minä itse ajattelutavan nuorista" perussairaisiin ja hoitolaitoksiin.
Asennekysymys on, miten tulevassa menee.
Lisäys. Jos pitäisi veikata, niin eipä hyvältä näytä loppuvuosi.

Olen valitettavan kaukana nuoresta, enkä kyllä ole 7kk käynyt oikeastaan kuin töissä ja ruokakaupassa. Mutta kiinnostaisi mitä olette mieltä kun Liiga alkaa, yhtälailla virukselle suosiollinen yleisötapahtuma, ovatko paikanpäällä olevat katsojat "minä itse ajattelutavan ihmisiä"? On toki tilana isompi kuin yökerho, mutta esimerkiksi hallin pubissa vietetty 20minuuttia altistanee virukselle tarpeeksi sairastuakseen. Ja kaiketi jos istut erän levittäjän takana, voi riittää sekin.

Itseltäni ei irtoa oikein mielipidettä, että mikä on väärää toimintaa ja mikä oikeaa. Mieli kuitenkin vetäisi kiekkokatsomoon jopa ihan jälkikasvunkin kanssa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
En tiedä, mutta itse olen ainakin siinä käsityksessä, että syksy ja talvi ovat pahimpia flunssakausia.

Marraskuussa aletaan jakamaan kausi-influenssarokotteita. Joku lääkäri sanoi, että ehkä tänä vuonna pitäisi vähän aikaistaa. Siinä menee kuulemma se 2vk, että rokote alkaa vasta toimia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos nyt veikata pitää niin kyllähän nuo luvut tuosta ainoastaan kasvavat nyt. Pysähdys tai lasku koittaa jos kokoontumisia aletaan rajoittamaan tiukemmin. Maskisuositusoohjeistus ei välttämättä sitä vielä tee koska nuorempi ikäluokka niitä luultavasti vähemmän jaksaa pidellä.

Itseasiassa en tiedä onko mulla jotenkin väärä mielikuva mutta jotenkin tuntuu että nimenomaan nuoriso käyttää maskeja ja vanhempi sukupuoli tuntuu viilettävän aika armottomasti kaduilla. Tänään juuri tuli käytettyä omaa mummoa keskussairaalassa tutkimuksissa ja ei tainnut yhtään maskissa olevaa ihmistä sairaalan käytävillä tulla vastaan, sen sijaan sitten nuorilla jotka odottaa bussia käyttää.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Singaporen rapiat 56 000 tartuntaa ja 27 kuollutta on kyllä hämmentävä lukema. Huolimatta siitä että siellä tauti on lähes pelkästään iskenyt nuoriin. Kuolleisuus siellä 0,05%.
 
F

Flonaldo


Tämä oli erittäin mielenkiintoinen katsaus kulissien taakse kontaktijäljityksessä (vain tilaajille).

Erinomaista duunia siis asianomaisilta, ja siellä ei ole oltu vain "töissä täällä".

Toisaalta taas tämä lause osoittaa ehkä tuolla tasolla tehdyn kontaktijäljityksen rajat: "Muista tehtävistä siirretään jäljitystyöhön ja tartunnan saaneiden kanssa yhteydettä pitämään 80 Essoten työntekijää, lähinnä sairaanhoitajia."

Jos siis muutaman kymmenen tartunnan saaneen vimpan päälle kontaktijäljittäminen kaikkinensa vie 80 henkilön resurssit, tuo ei ole millään tasolla mahdollista, jos tartunnat kasvavat yhtään suuremmalle kuin tällaisten yksittäistapausten tasolle. Nyt varmasti mentiin yli odotettavan normaalitason - mutta jos Mikkelissä nyt olisi kerralla 100+ tartuntaa jäljitettävää kontakteineen, osa jäisi kokonaan hoitamatta ellei hankita lisää väkeä tehtäviin terveydenhuoltojärjestelmän ulkopuolelta.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Itseasiassa en tiedä onko mulla jotenkin väärä mielikuva mutta jotenkin tuntuu että nimenomaan nuoriso käyttää maskeja ja vanhempi sukupuoli tuntuu viilettävän aika armottomasti kaduilla. Tänään juuri tuli käytettyä omaa mummoa keskussairaalassa tutkimuksissa ja ei tainnut yhtään maskissa olevaa ihmistä sairaalan käytävillä tulla vastaan, sen sijaan sitten nuorilla jotka odottaa bussia käyttää.
Voi se mennä noinkin, ja hyvä jos menee, mutta mitä itse on yrittänyt katsella niin enempi on mielestäni ollut ikäluokassa keski-ikä ja plus. Toki minä en julkisia käytä muutenkaan vaan teen havaintoja lähinnä kaupoilla jne.

Huolestua ei sinällään jaksa mutta tämä nyt tällaisena sohvalääketieteenmaisterin arviona vain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös