THL:n mukaan R-luku olisi välillä 1.2-1.25. Se on varsin hyvin linjassa sen suhteen, miten olen itse sitä laskenut tartuntojen kehityksen perusteella. Itse sain tartuntojen viikkokeskiarvolla laskettuna, että luku on vaihdellut 1.0-1.4 välillä. Mutta edelleen tuota keskiarvottamalla luku on niin viikon kuin kahden aikana ollut 1.22.
Maltillinen kasvunopeus, mutta kyllä tuo pidemmän päälle riittää kasvattamaan tartuntamääriä suuriksikin. No, todellisuudessa noin ei käy, vaan epidemia alkaa itsessään hidastua jossain kohdassa.
Maailmanlaajuisesti tilastoitujen tartuntojen määrä oli pitkään varsin vakaa, mutta nyt tartunnat ovat taas nousussa. Ilmeisesti Euroopan tilanne näkyy tässä. Ja Intia - jonka tilastojen luotettavuus lienee melko pieni - myöskin.
Etelä-Koreassa ja Japanissa tartunnat ovat laskeneet kovasti. Italiassa nousu on taas pysähtynyt.
Ranskassa kasvu jatkuu. Nyt on tilastoitu jo tuplasti suurempia tartuntamääriä kuin keväällä pahimmassa vaiheessa. Kuolleisuusluvut ovat myös kasvussa, mutta marginaalisia kevääseen verrattuna. Nyt kuolleita viikkokeskiarvolla 36/päivä, keväällä liki 1000. Laskeskelin, että suhteellinen kuolleisuus olisi nyt tilastojen perusteella 1/54 kevääseen nähden. No, syitä voi olla monia - tilastointitavasta kevään alidiagnosointiin ja kehittyneestä hoidosta sairastajien nuorempaan ikäjakaumaan...
Espanjan tilastot elävät. Muuta ei pysty sanomaan kuin sen, että tilanne on vaikea.
Ruotsissa tartunnat ovat taas nousussa. Nyt niitä on tullut 29.4 per 100 000. Vajaa pari viikkoa sitten oltiin 20 pinnassa.
Saksassa tartunnat olivat jo laskussa, mutta kääntyivät taas tuntuvaan nousuun, joka on jatkunut. "Toisen aallon edellinen huippu" ohitettiin ja nousu näyttää jatkuvan. Kevääseen verrattuna tilanne on hyvin maltillinen jopa tilastojen perusteella.
Yhdysvalloissa tartunnat laskivat hetken reippaastikin, mutta nyt ollaan taas nousu-uralla.