Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 016 884
  • 81 135
K

kiwipilot

@Patarouva eli Maurin ja varmaan monen muunkin mielestä siis kaikki oireet, mitä ei välittömästi pystytä diagnosoimaan suoraan johonkin muuhun tautiin, ovat tätänykyä sitten koronaa vaikka testit ovat negatiivisia. Hyvä tietää!

Ihmisen mieli on vahva. Ja tässä ei ole tippaakaan vähättelyä: omasta kokemuksesta tiedän, että ihminen pystyy mielessään kehittämään itselleen vaikka minkälaista oiretta (puhun nyt itsestäni).
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ihmisen mieli on vahva. Ja tässä ei ole tippaakaan vähättelyä: omasta kokemuksesta tiedän että ihminen pystyy kehittämään itselleen vaikka minkälaista oiretta (puhun nyt itsestäni).
Heh, oireet mä nyt vielä ymmärrän ja plasebo toimii molempiin suuntiin, mutta että pitää alkaa kehittämään sitä diagnoosiakin sitten itse vaikka se on jo lääketieteellisesti todistettu vääräksi... se menee jo vähän liian pitkälle. Tietenkin maailma on täynnä kaikenlaista hurujengiä, joiden mielestä pallo on litteä, vedellä on muisti ja painovoima on liskoihmisten salajuoni. Että sinänsä mikään tässä enää yllättä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuon raahelaisyrittäjän kohdalla mielestäni hassuin kommentti oli ”Ajattelin niin kuin kaikki muutkin, että se on kausiflunssaa.”

Mulle on tullut enemminkin viime aikoina mieleen, että useimmat kuvittelevat testausmääristä päätellen kaikkien flunssaoireiden olevan koronaa. Hyvä on, että testataan, mutta alkaa ottamaan päähän ihmiset, joille on tärkeintä saada vaikka jälkikäteen varmuus, että sulla on ollut korona, vaikka mitkään testit ei ole sitä osoittaneet.

Eikö ole pääasia, että on saanut tarvittavaa hoitoa oireisiinsa ja vaivoihinsa?


SK 23.7. kertoo 67-vuotiaan Mauri Ikosen kokemuksista. Jutun lopussa on juttua myös apuakoronaan.fi sivustosta, josta täälläkin on puhuttu.


”Mauri on juuri yksi näistä, joille kuume ei ole noussut koko aikana. Hän pääsi koronatestiin vasta huhtikuun puolessa välissä. Testi tehtiin Turun yliopistollisessa sairaalassa sen jälkeen, kun Mauri oli täyttänyt oirelomakkeen TYKS:n verkkosivuilla. Toinen koe otettiin Turussa drive in -pisteessä. Molemmat testit olivat negatiivisia.

– Jos olen yhtään oikein ymmärtänyt, en ole ainoa, jolla on merkilliset oireet, mutta koronatestit näyttävät negatiivista. Kun sairastumisesta on mennyt 5-6 viikkoa, luotettavaa tulosta ei saada.

Koronan vasta-ainetestin Mauri otatti yksityiselle. Vasta-ainetestin pitäisi kertoa, onko testattava sairastanut koronan vai ei. Tulos oli taas negatiivinen.

Elokuun puolessa välissä Mauri tilanne on edelleen monella tavalla auki.

– Olo on keskimäärin jonkin verran parempi. Mutta sitten on sellaisia päiviä kuin tämäkin päivä. Viime yönä sain unen puoli kolmen aikaan. Kun kävin postilaatikolla, piti tempoa nitrosuihketta, kertoo Mauri 14. elokuuta.

Maurin keuhkoista on löytynyt bakteeritulehdus, sydänongelmiin hän on saanut nitroja ja beetasalpaajaa.

– Lääkärini sanoi, että jos nitrot ja beetasalpaajat auttavat, tiedämme, että sulla on sydämessä ongelmia. Mutta jos ne eivät auta, emme edelleenkään tiedä, mikä oireisiisi on syynä.

Mauri itse kokee, että hänellä on pitkittynyt koronan jälkitila.

– Vaimoni sairastui viikkoa aikaisemmin. Hänellä oli lihaskipuja ja huimausta, mutta ei sydän- ja keuhko-oireita. Mulla se iski keuhkoihin.

Maurin vaimonkin oireet palaavat välillä.”

Maurilla ei varmaankaan ole Teslaa, joten hänellä voi hyvinkin olla tuon oirekuvauksen perusteella aito pitkäkestoinen koronan aiheuttama oireyhtymä.

Tuon ovat ihan lääkäritkin vahvistaneet, että jälkikäteen ei tuota koronaa välttämättä saada testeillä vahvistettua. Ja vasta-aineita saa vain pieni osa sairastuneista. Bakteeri-infektio voi olla oireiden taustalla, mutta se voi toki olla vain seuraus koronaviruksesta.

Piti harrastaa tutkivaa journalismia. Googlen mukaan samaa nimeä kantava henkilö, jonka ikä ja kotiseutukin täsmäävät, on ollut aiemmin eduskuntavaaliehdokkaana. En ota kantaa siihen, että tarkoittaako tämä vain sitä, että henkilöllä on pakonomainen tarve olla julkisuudessa keksittyine oireileen. Tässä asiassa muut ovat parempia asiantuntijoita.

Minun korvaani nuo vaivat ovat hyvinkin mahdolliset koronan pitkäaikaisoireet. Mutta voivat toki olla muutakin.
 
K

kiwipilot

Heh, oireet mä nyt vielä ymmärrän ja plasebo toimii molempiin suuntiin, mutta että pitää alkaa kehittämään sitä diagnoosiakin sitten itse vaikka se on jo lääketieteellisesti todistettu vääräksi... se menee jo vähän liian pitkälle. Tietenkin maailma on täynnä kaikenlaista hurujengiä, joiden mielestä pallo on litteä, vedellä on muisti ja painovoima on liskoihmisten salajuoni. Että sinänsä mikään tässä enää yllättä.

Jep. Tämmöisten päästään oirehtivien kohdalla hankalaa on se, että mitkään testit ja kokeet eivät saa potilasta uskomaan että mieli pystyy kehittämään jos jonkinlaista vaivaa ja oiretta.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Se on todella helppoa huudella täällä ja syytellä jotain yrittäjää vastuuttomuudesta: jäät pois duunista niin kukaan ei maksa poissaoloajalta mitään. Kuinka moni oikeasti tietää paljonko tämä kyseinen yrittäjä on ottanut turskaa keväästä lähtien koska ravintolat olivat kiinni?

Tämmöisenä palkollisena sitä aina unohtaa miten huikea etu palkallinen saikku on: yksi puhelinsoitto ja samantien sen kolme päivää voi sairastaa rauhassa himassa ja täydellä palkalla.

totta turiset. Siinä vaiheessa kun alkaa verottajalta tulemaan ukaaseja maksamattomista veroista Ym ongelmia niin kaikki focus on työnteossa.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuo joka tapauksessa on kestämätöntä, että testituloksia odotellaan päivätolkulla, kun räkänenäisiä muksuja testataan urakalla Duunikaverikin ollut karanteenissa tiistaista lähtien kun haki poikansa kotiin. Pe iltaan mennessä ei ollut tullut tulosta, vaikka tehdään työtä "yhteiskunnalle tärkeällä alalla". Tai ainakin sen kevään listan mukaan.

Hetkinen, miksi se duunikaveri karanteenissa jos muksu testattiin? Minä käytin lasta kanssa testissä ja lapussa lukee selvästi että se oireileva lapsi on karanteenissa mutta ei kukaan muu tässä vaiheessa. Minä en oireile ja lapsi aika terve alkaa perusnuhasta olemaan ja testituloksia ei ole.

Vai ymmärsinkö väärin tekstin?
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Hetkinen, miksi se duunikaveri karanteenissa jos muksu testattiin? Minä käytin lasta kanssa testissä ja lapussa lukee selvästi että se oireileva lapsi on karanteenissa mutta ei kukaan muu tässä vaiheessa. Minä en oireile ja lapsi aika terve alkaa perusnuhasta olemaan ja testituloksia ei ole.

Vai ymmärsinkö väärin tekstin?
En nyt tiedä tarkalleen mitä hallitus ja / tai THL on suositellut, mutta ainakin minun työpaikalla on nyt tullut selvä ohje, jonka mukaan perheenjäsenen testitulosta odotellessa pitää jäädä kotiin odottelemaan negatiivista ennen kuin voi palata töihin. Itse todennäköisesti sain tartunnan juuri sen takia, että sitä tulosta ei otu jääty odottelemaan, kun ei sellaista ohjeistusta vielä siinä vaiheessa ollut.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hetkinen, miksi se duunikaveri karanteenissa jos muksu testattiin? Minä käytin lasta kanssa testissä ja lapussa lukee selvästi että se oireileva lapsi on karanteenissa mutta ei kukaan muu tässä vaiheessa. Minä en oireile ja lapsi aika terve alkaa perusnuhasta olemaan ja testituloksia ei ole.

Vai ymmärsinkö väärin tekstin?

Työpaikan linjaus. Jos joku perheenjäsen odottaa testitulosta niin ei ole asiaa kuulema töihin. Lähinnä oma kritiikkini kohdistuu tuohon tulosten odotteluun. Samaisessa ohjeessa kun todetaan että pitää kertoa työskentelevänsä kriittisillä aloilla. Nyt vielä perjantaina odotteli tulosta kun TI oli muksu käynyt testeissä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maurilla ei varmaankaan ole Teslaa, joten hänellä voi hyvinkin olla tuon oirekuvauksen perusteella aito pitkäkestoinen koronan aiheuttama oireyhtymä.

Tuon ovat ihan lääkäritkin vahvistaneet, että jälkikäteen ei tuota koronaa välttämättä saada testeillä vahvistettua. Ja vasta-aineita saa vain pieni osa sairastuneista. Bakteeri-infektio voi olla oireiden taustalla, mutta se voi toki olla vain seuraus koronaviruksesta.

Piti harrastaa tutkivaa journalismia. Googlen mukaan samaa nimeä kantava henkilö, jonka ikä ja kotiseutukin täsmäävät, on ollut aiemmin eduskuntavaaliehdokkaana. En ota kantaa siihen, että tarkoittaako tämä vain sitä, että henkilöllä on pakonomainen tarve olla julkisuudessa keksittyine oireileen. Tässä asiassa muut ovat parempia asiantuntijoita.

Minun korvaani nuo vaivat ovat hyvinkin mahdolliset koronan pitkäaikaisoireet. Mutta voivat toki olla muutakin.

On ajanut inva-taksia. En tiedä, millä autolla muuten ajelee.

SK: ”Panelian kylän poika, everstiluutnantti evp. ja viimeisen päälle urheilumies.

Vielä helmikuun 20. päivän Mauri pelasi veteraanikiekkoa Impivaaran jäähallissa. Sitten Turun Konkareiden ja Pursiaisten Tenhon maalivahdille alkoi tapahtua.”

Miehen kunto on romahtanut ja se on kamala asia. Voi olla koronan jälkioireita, mistä me se voidaan tietää. Pointtini onkin, että hyvä että testataan ja mahdollisia jälkioireita tutkitaan, mutta korona-aikanakin on mahdollista sairastua muutenkin kuin koronaan.

Ketä lohduttaa, että sanotaan, että koronan jälkioireita, jos ei muuten saa hoitoa ja lääkitystä?

Mitä sitä astmapiippua ottamaan, jos se helpottaa kun ei mulla ole astmaa, mulla on koronan jälkioireita tai antihistamiinia, jos se helpottaa, kun mulla ei ole mitään allergioita, kun mulla on koronan jälkioireita tai nitrosuihketta, kun ei mulla ole mitään vikaa sydämessä vaan mulla on koronan jälkioireita.

Oireita lääkärit ovat pyrkineet hoitamaan ja syitäkin on tutkittu. Helpottaako se jotenkin, että saisi kuulla, että syynä on korona. Yhtä helvetin sairas olet joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oireita lääkärit ovat pyrkineet hoitamaan ja syitäkin on tutkittu. Helpottaako se jotenkin, että saisi kuulla, että syynä on korona. Yhtä helvetin sairas olet joka tapauksessa.

Uskoisin, että eniten helpottaisi se, että saisi oikeasti jonkun diagnoosin. Valitettavan usein saa kuulla tapauksista, joissa henkilö on useammankin lääkärin toimesta leimattu luulosairaaksi tai vaivoihin on jaettu jotain yksinkertaistettua selitystä. Sitten kun varsinainen syy on lopulta löydetty, on se ollut henkilöille suuri helpotus - jopa niissä tapauksissa, kun lääketiede ei ole kyennyt tarjoamaan parantavaa hoitoa.

Usein se epätietoisuus ja "hulluksi leimaaminen" ovat ne kaikkein pahin vaihe.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja tästä tästä tullaan siihen, että syksyllä se paikallisuus pitää olla oikeasti sitä paikallista jos rajoituksia ruvetaan tekemään. Ei se voi mennä niin, että kaikki raflat ovat kiinni, siinäkin maakunnassa missä ei ole tautitapauksia. Sama pätee mm. yleisötilaisuuksiin. Jopa lasten testaamisiin.

Samalla viivalla ei mitenkään voi/saa olla alue jossa on ollut yksi tapaus kuukaudessa vs. 20 tapausta päivässä. Ei vaikka jollekin (poliitikollekin) tuisi paha mieli.

Kyllä ne voivat ja pitääkin olla samalla viivalla noilla luvuilla (eli tilanteessa, jossa rajoituksia ei ole). Sitten kun jälkimmäisessä on nolla perässä, eivät enää voi.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Saa nähä tuleeko koronasta jatkossa sellainen vakio-itsediagnoosi kaikelle epämääräiselle. "Kyllä se korooonaa on/oli", vähän sisäilmaongelmien ja sähköherkkyyden malliin.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Osaisiko joku sanoa kuinka pitkään kestää koronatestin tulosten kanssa tällä hetkellä? Poika kävi Helsingissä Mehiläisen testissä tiistaina aamupäivällä eikä vielä ole tullut tulosta. Ei jaksais rueta soittelee perään kun tuskin siitä on mitään hyötyä ja asiakaspalvelu on nettisivujen mukaan ruuhkautunut.

Edit. Lähetteen "tilausaikana" sanoivat että yrittävät saada tuloksen neljään päivään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@knttrtknkn1 onko kyse suunnilleen minkä ikäisestä ja onko Teillä "profiilia" omakanta.fi.
Siellä voisi hyvällä tuurilla olla jo tieto. Mutta onhan toi ny vittu ihan farssi jos tiistaina on käyty ja sunnuntaina ei vielä ole tietoa
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tässäkin tapauksessa oli keuhkoissa bakteeritulehdus ja sydämessä lääkäri näyttää epäilevän olevan häikkää.
Bakteeritulehdus on hyvinkin tyypillinen seuraus koronaviruksesta. Tottakai lääkäri epäilee "sydänhäikkää", jos sydän jotenkin oireilee. Vaikka sinua lainasinkin ja tästä yhdestä tapauksesta oli puhe, niin itse kirjoitin enemmän ns. yleisellä tasolla, kun kerroin, että diagnoosi todellakin helpottaa ahdistusta, kun jotain oireita on ja ei ole tietoa mistä ne johtuvat. Pomppasi niin häijysti silmiin se.
 

Filari

Jäsen
Osaisiko joku sanoa kuinka pitkään kestää koronatestin tulosten kanssa tällä hetkellä? Poika kävi Helsingissä Mehiläisen testissä tiistaina aamupäivällä eikä vielä ole tullut tulosta. Ei jaksais rueta soittelee perään kun tuskin siitä on mitään hyötyä ja asiakaspalvelu on nettisivujen mukaan ruuhkautunut.

Edit. Lähetteen "tilausaikana" sanoivat että yrittävät saada tuloksen neljään päivään.

Kaveri kävi ja 3pv meni. Ilmeisesti kannattaa ladata toi OmaMehiläinen appi. Sieltä näkyy ennen omakantaa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
@knttrtknkn1 onko kyse suunnilleen minkä ikäisestä ja onko Teillä "profiilia" omakanta.fi.
Siellä voisi hyvällä tuurilla olla jo tieto. Mutta onhan toi ny vittu ihan farssi jos tiistaina on käyty ja sunnuntaina ei vielä ole tietoa
Ymmärtääkseni soittavat kyllä heti, jos testi on positiivinen. Negatiivisia on niin paljon, että luulisin niiden kirjaamisen olevan aika ruuhkautunutta, saatika soittamalla negojen ilmoittamisen. On kyllä surkea tilanne pääälläns.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@knttrtknkn1 onko kyse suunnilleen minkä ikäisestä ja onko Teillä "profiilia" omakanta.fi.
Siellä voisi hyvällä tuurilla olla jo tieto. Mutta onhan toi ny vittu ihan farssi jos tiistaina on käyty ja sunnuntaina ei vielä ole tietoa

Sieltähän nuo tietty vois löytyä, ainakin vaimokkeella omakanta palvelu toimii, tiedä sitten näkeekö hän 3v lapsen tietoja sieltä.

Negatiivisesta tuloksesta pitäs tulla txt viesti ja positiivisesta soitto. Tuskinpa 3-vuotiaalla jolla vähän nuha ja kurkku kipeä tuota koronaa on, toivotaan ainakin niin.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskoisin, että eniten helpottaisi se, että saisi oikeasti jonkun diagnoosin. Valitettavan usein saa kuulla tapauksista, joissa henkilö on useammankin lääkärin toimesta leimattu luulosairaaksi tai vaivoihin on jaettu jotain yksinkertaistettua selitystä. Sitten kun varsinainen syy on lopulta löydetty, on se ollut henkilöille suuri helpotus - jopa niissä tapauksissa, kun lääketiede ei ole kyennyt tarjoamaan parantavaa hoitoa.

Usein se epätietoisuus ja "hulluksi leimaaminen" ovat ne kaikkein pahin vaihe.
Ei näissä mistään luulosairauksista ole kyse vaan siitä että tauti ei ole korona vaan joku muu tauti. Se että on jopa pitkäaikaisia oireita aiheuttaneita sairauksia joita ei lopultakaan tunnisteta ei ole mitenkään uusi tai edes harvinainen ilmiö, nyt vaan kun pyörii koronaa niin jotkut tällaista sairastavat ihmiset luovat uskomuksen että se on korona. Ja hoitoa tai toipumista ei auta että henkilö uskoo koronaan eikä johonkin muuhun.

On selitelty että ei näkyisi testeissä myöhemmin ja ei välttämättä tule vasta-aineita mutta ne asiat ei nyt vaan ihan pidä paikkaansa. Jos useamman testin jälkeen kerta toisensa tulos on negatiivinen niin turha on enää hakata päätä seinään vaan uskoa että kyse on jostain muusta.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Bakteeritulehdus on hyvinkin tyypillinen seuraus koronaviruksesta. Tottakai lääkäri epäilee "sydänhäikkää", jos sydän jotenkin oireilee. Vaikka sinua lainasinkin ja tästä yhdestä tapauksesta oli puhe, niin itse kirjoitin enemmän ns. yleisellä tasolla, kun kerroin, että diagnoosi todellakin helpottaa ahdistusta, kun jotain oireita on ja ei ole tietoa mistä ne johtuvat. Pomppasi niin häijysti silmiin se.

Jep.

Joillekin ihmisille on ihan muina kuin näinä aikoinakin vaikea hyväksyä, että omalla päättäväisyydellä ei saa terveydenhuollosta mieleistään diagnoosia. Joskus potilas on tällaisissa tapauksissa oikeassa, mutta ei aina.

Lukisin jatkossa mielelläni lisää koronan jälkioireista, mutta mieluummin enemmän sellaisilta henkilöiltä, jotka todistettavasti ovat viruksen saaneet.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ymmärtääkseni soittavat kyllä heti, jos testi on positiivinen. Negatiivisia on niin paljon, että luulisin niiden kirjaamisen olevan aika ruuhkautunutta, saatika soittamalla negojen ilmoittamisen. On kyllä surkea tilanne pääälläns.

Niin täältä sivusta se on helppo huudella kun ei todellisuutta tiedä, mutta koulutettu apinakin osaisi varmasti laittaa viestin siihen numeroon joka testitilanteessa pyydetään. Saman ajan se vie kuitenkin, tehdään se sitten torstaina tai perjantaina.
Saisi ainakin monelta epätietoisuuden pois...
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin täältä sivusta se on helppo huudella kun ei todellisuutta tiedä, mutta koulutettu apinakin osaisi varmasti laittaa viestin siihen numeroon joka testitilanteessa pyydetään. Saman ajan se vie kuitenkin, tehdään se sitten torstaina tai perjantaina.
Saisi ainakin monelta epätietoisuuden pois...

Kun Kannassa olen uusinut lääkkeitä, useimmiten on tullut oikeanlainen tekstari, joskus ei ole tullut lainkaan, vaikka lääke on uusittu ja toisinaan on tullut tekstari, ettei lääkettä ole uusittu ja menen Kantaan niin on uusittu. Pakko käydä aina tarkistamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös