Tuon raahelaisyrittäjän kohdalla mielestäni hassuin kommentti oli ”Ajattelin niin kuin kaikki muutkin, että se on kausiflunssaa.”
Mulle on tullut enemminkin viime aikoina mieleen, että useimmat kuvittelevat testausmääristä päätellen kaikkien flunssaoireiden olevan koronaa. Hyvä on, että testataan, mutta alkaa ottamaan päähän ihmiset, joille on tärkeintä saada vaikka jälkikäteen varmuus, että sulla on ollut korona, vaikka mitkään testit ei ole sitä osoittaneet.
Eikö ole pääasia, että on saanut tarvittavaa hoitoa oireisiinsa ja vaivoihinsa?
SK 23.7. kertoo 67-vuotiaan Mauri Ikosen kokemuksista. Jutun lopussa on juttua myös apuakoronaan.fi sivustosta, josta täälläkin on puhuttu.
”Mauri on juuri yksi näistä, joille kuume ei ole noussut koko aikana. Hän pääsi koronatestiin vasta huhtikuun puolessa välissä. Testi tehtiin Turun yliopistollisessa sairaalassa sen jälkeen, kun Mauri oli täyttänyt oirelomakkeen TYKS:n verkkosivuilla. Toinen koe otettiin Turussa drive in -pisteessä. Molemmat testit olivat negatiivisia.
– Jos olen yhtään oikein ymmärtänyt, en ole ainoa, jolla on merkilliset oireet, mutta koronatestit näyttävät negatiivista. Kun sairastumisesta on mennyt 5-6 viikkoa, luotettavaa tulosta ei saada.
Koronan vasta-ainetestin Mauri otatti yksityiselle. Vasta-ainetestin pitäisi kertoa, onko testattava sairastanut koronan vai ei. Tulos oli taas negatiivinen.
Elokuun puolessa välissä Mauri tilanne on edelleen monella tavalla auki.
– Olo on keskimäärin jonkin verran parempi. Mutta sitten on sellaisia päiviä kuin tämäkin päivä. Viime yönä sain unen puoli kolmen aikaan. Kun kävin postilaatikolla, piti tempoa nitrosuihketta, kertoo Mauri 14. elokuuta.
Maurin keuhkoista on löytynyt bakteeritulehdus, sydänongelmiin hän on saanut nitroja ja beetasalpaajaa.
– Lääkärini sanoi, että jos nitrot ja beetasalpaajat auttavat, tiedämme, että sulla on sydämessä ongelmia. Mutta jos ne eivät auta, emme edelleenkään tiedä, mikä oireisiisi on syynä.
Mauri itse kokee, että hänellä on pitkittynyt koronan jälkitila.
– Vaimoni sairastui viikkoa aikaisemmin. Hänellä oli lihaskipuja ja huimausta, mutta ei sydän- ja keuhko-oireita. Mulla se iski keuhkoihin.
Maurin vaimonkin oireet palaavat välillä.”