Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 978 975
  • 81 131

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Tää oli hauska.

Itse käytän kaupoissa käsidesiä ja myös autosta löytyy yleensä pottu sitä herkkua. Täytyy sanoa ettei hävetä käyttää sitä ja tuntuu hyvin erikoiselta, jos hameväki alkaisi minua käsidesin käytön takia halveksumaan.

No täällä Pohjanmaalla valitettavasti legenda tosimiehen kuolemattomuudesta elää jollain tasolla edelleen ja miehisyys kaatuu kuules joskus pieniin asioihin :) Helposti mm. tällaisissa asioissa tulee se vässykän leima. Ja, kun asia olisikin vain omaa herkkyyttäni, mutta eräs tuttu paikallinen naishenkilö nimenomaan sanoi minulle toisessa yhteydessä, miten hassuja koronasta panikoivat miehet ovat.

Mutta antaa vaan maineen mennä lopullisestikin. Turvallisuus edellä. Pahimpaan aikaan keväällä oli hanskatkin kaupassa. Maskiakin olisin voinut pitää jos se olisi Suomessa yleinen käytäntö. Ei vaan taida riittää suuressa kuvassa, että vain muutama "sissi" (no pun intended) niitä pitää.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sellainen kunnioittavan 'pelon' asennetta soisi kaikilla olevan, että voisimme tehdä ainakin oman osamme toisen aallon estämiseksi. Hysteerikkojen vastapainona tuolla on kyllä paljon niitäkin, joilla on vähättelevä ellei jopa pilkallinen asenne koko virukseen.

Tämäpä tässä koronassa ja sen leviämisessä juuri onkin ongelmana, kun ihmisillä on niin erilaisia asenteita sen suhteen. Osa on sitä mieltä, että mitään ongelmaa ei ole ja yhteiskunta pitäisi avata ja oppia elämään viruksen kanssa samaan tapaan mitä influenssavirusten. Sitten toinen porukka taas on sitä mieltä, että kaikki mahdollinen leviämistä vähänkin edesauttava toiminta pitäisi rajoittaa jo ennaltaehkäisevästi. Ja sitten vielä jos mennään enemmän ääripäihin niin tulee vastaan mielipiteitä joissa vakavissaan ollaan sitä mieltä, että a) koko virusta ei ole olemassakaan tai b) kaikkien pitäisi välittömästi hamstrata vuoden ruokavarannot ja mennä kyyhöttämään pommisuojiin.

Tässä ketjussa parin viime sivun verran nähty mielipiteiden vaihto on vielä varsin sivistynyttä menoa jos vertaa moniin muihin foorumeihin.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Monen suusta olen myös kuullut, että korona on ohi. Näin kun ajattelee edes pieni osa kansasta, niin toinen aalto ei ole mikään jos, vaan kun.

Alkuun on sanottava, että itse en ajattele näin ja pyrin noudattamaan ohjeistuksia.

Siltikin ihmettelen vähän tätä lausuntoa. Saan tästä sen kuvan, että Koronavirus osaa lukea ihmisten ajatuksia ja tarttuu, vaikka tautia ei olisi lähimaillakaan.
 
K

kiwipilot

Niin. Terve kunnioitus kaikkea tuollaista kohtaan on ok ja tuo menee siihen kahden ääripään kymmenen prosentin väliin, eri muodoissa toki. Mutta tosi hankalaahan se on jos pelko ja paniikki ottaa vallan: silloin ihan järkeväkin suhtautuminen näyttää vastuuttomalta spedeilyltä. Jos joku haluaa pitää kumihanskoja Joensuun Prismassa niin pitäkööt. Ongelma on vain se, että juuri tuollainen ihminen on useasti niin suhteettoman pelon vallassa, että paniikissa räksytetään ja neuvotaan myös niitä jotka pystyvät tähän tämänkertaiseen vitsaukseen maltillisen järkevästi suhtautumaan. Täytyy sanoa, että kohtuullisen koomisia esityksiä olen nähnyt mm. kauppojen kassalla: ulkona 25 astetta lämmintä ja on pukeuduttu kuin naparetkelle. Kaiken kruunaa paksut toppahanskat armoton pillitys jos joku kehtaa turvaväliä rikkoa.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo kyllä taitaa käydä niin, että tänä vuonna meikäläinen ei Suomeen matkusta. Suomessahan tilanne nyt on aika hyvä, mutta vähän ympäri maailmaa näyttäisi nyt olevan jo sellaista menoa että eihän tätä nyt enää kannata pelätä. Tällaiset ihmiset sitten matkustelevat innoissaan joka puolella, ja mua ei hirveästi huvittaisi näiden kanssa samoilla lentokentillä hengata.

Vähän on sellainen fiilis että tämä pandemia kiertää vielä pitkään, ja normaaliin ei palauduta vuodessa tai kahdessa. Pitänee ruveta tosissaan suunnittelemaan jotain sissitoimintaa jotta voin luikahtaa Suomeen jostain metsien kautta näkemättä muita kuin rajavartijat.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suurin uhka on edelleen Ruotsi. Turun kautta pääsee kuuleman mukaan hyvin helposti Suomeen tällä hetkellä, kunhan jonkun tekosyyn keksii.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suurin uhka on edelleen Ruotsi. Turun kautta pääsee kuuleman mukaan hyvin helposti Suomeen tällä hetkellä, kunhan jonkun tekosyyn keksii.

Millaisista määristä mahdetaan puhua? En jaksa tarkastaa lukemia (enkä niitä varmaan löytäisikään), mutta eikö joku 30+ / 100 000 asukasta kohden ole jo jollain kriteerillä aika iso määrä tartuntoja? Eli mikäli Turun kautta tulee tekosyyn keksijöitä sen 100 000 niin kaiketi jotain syytä huoleen silläkin sektorilla on. Mikäli lukema on vaikkapa muutama sata tai tuhat ruotsalaista niin en tiedä pitääkö siitä olla vielä huolissaan.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Millaisista määristä mahdetaan puhua? En jaksa tarkastaa lukemia (enkä niitä varmaan löytäisikään), mutta eikö joku 30+ / 100 000 asukasta kohden ole jo jollain kriteerillä aika iso määrä tartuntoja? Eli mikäli Turun kautta tulee tekosyyn keksijöitä sen 100 000 niin kaiketi jotain syytä huoleen silläkin sektorilla on. Mikäli lukema on vaikkapa muutama sata tai tuhat ruotsalaista niin en tiedä pitääkö siitä olla vielä huolissaan.
Nyt kun löysin vielä tuon uutisen, niin vähän kahdenlaista viestiä tuosta. Yksi sanoo, että merkittäviä määriä tulee Ruotsista ja toinen (joku museopalvelujohtaja), että ei pitäisi olla merkittävää vaikutusta koronan leviämisen kannalta: "Ruotsalaisia tulee Suomen suuntaan merkittäviä määriä" – ruotsalaismatkustajien määrä kuohuttaa Turussa, matkustuksen valvonnassa haasteita
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä onko tämä sinulta neutraali vai negatiivinen havainto, mutta sen verran todennäköisyyksistä on sanottava ettei tällä hetkellä ole mielestäni tarvetta kulkea ainakaan maski naamalla tai käsidesipullo kainalossa. Aika lailla samalla tavalla voidaan tällä hetkellä toimia kuin ennen koronaakin. Tartunnan saamisen riski tällä hetkellä esim. kaupasta on Suomen mittakaavassa erittäin alhainen, vaikka nuolisit hiukan tomaattejakin.

Mikäli tartunnat lähtee nousuun ja "tartuttavuusluku" menee taas yli yhden niin kiristetään taas ruuvia. Toivottavasti näin ei käy ja mikäli käy niin toivottavasti kansalaiset ottavat mallia mallikkaasti menneestä keväästä.

Jostain lehdestä luin kansanedustajien kommentteja Lehtosen Lassen twiittiin liittyen niin joku otti jo aiheeksi kaupunkiasunnon myymisen ja erakoitumisen mökille. Se kannattaisi tehdä hänen mukaansa ajoissa ennen kuin kaikki on taas ihan päin helvettiä. Tämä tietysti nyt vapaasti lainaten.

Itse en oikein ymmärrä tämän Lehtosen tapaa toimia tällaisena uhkakuvien levittäjänä. No, sillä saa toki huomiota ja se lienee hänelle huumaavan upea tunne.

Mielenkiintoinen reaktio sinulta, ilmeisesti normaali varovaisuus on jo hysteriaa.

Virus pyörii edelleen Suomessa ja joukossa se tarttuu. Olen käynyt meidän perheestä kaupassa ja huomannut miten huolettomuus on lisääntynyt. Ohjeet on unohdettu, perheet pyörii kaupoissa ja turvavälit on so past. Taisin kertoa kokemuksestani peruna laarilla, kun +60 täti nappasi olkapäästä kiinni ja halusi vaan nähdä miltä Siiklit näyttää.

Korona ei ihmiskuntaa hävitä, se on liian tehoton siihen. Se voi kuitenkin sulkea taas yhteiskunnan, jos ollaan liian huolettomia.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuntuu, että tämä koronahomma menee monella todella syvälle tunteisiin ja aiheuttaa kummallisia reaktioita.

Itse olen käynyt töissä ihan koko tämän korona-ajan. Työssäni en voi välttyä lähikontakteilta ”asiakkaiden” kanssa (lähikontaktilla tarkoitan muutaman sentin päässä). Myöskin työyhteisö on hyvin tiivis ja olemme samassa tilassa.

Olen käynyt kaupassa normaalisti jne. Vanhempiani en tavannut silloin keväällä enkä kavereita. Nyttemmin on kemuja ollut muutamana viikonloppuna ja niissä ollut ihmisiä 20-30 henkeä. On tanssittu, laulettu, halailtu jne. Kavereita nään normaalisti. Olen käynyt terasseilla eri kaupungeissa mm. Helsingissä kuukausi sitten vai koska ne terassit aukesivatkaan. Olen tehnyt reissun pohjoiseen kun muualle ei oikein päässyt.

Tästä jo voisi päätellä ettei minua hirveästi jännitä korona. Tai jännittää se tietenkin sillä tavalla, että jos siihen sairastuu niin olisi ikävä homma. Varsinkin kun kuulun riskiryhmään. En vain osaa miettiä sitä niin, että pitäisi vältellä liikkumista ulkona tai kävellä joku suojapuku päällä. Kunnoitan ihmisiä jos he ovat kaupassa maskit päässä ja kumihanskat kädessä. Kierrän heidät kaukaa koska he selvästi pelkäävät.

Syy tähän avautumiseen on se, että olen kirjoittanut Liigan koronaketjuun ja HPK-osioon että mua mietityttää Liigan kannalta tämä koronasetti. Että mitä käy jos joukkueissa todetaan tartuntoja? Joudutaanko pelejä siirtämään tms. Ehkä jopa kausi keskeyttämään.

Noiden pohdintojen kautta minä olen muutaman kirjoittajan mukaan hysteerikko kun tuollaisia pohdin. Onko se sitä, että on niin huolissaan siitä, että lätkäkautta ei mahdollisesti saada pelattua vai mitä? Ei pysty hyväksymään että tälläinen mahdollisuuskin on olemassa ja elämä kaatuu siihen koska ei ole elämässä muuta kuin lätkän fanitus?

Ps. Pesen käteni aina kun tulen kotiin.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielenkiintoinen reaktio sinulta, ilmeisesti normaali varovaisuus on jo hysteriaa.

MIten niin? Nyt en ymmärtänyt.

Juurihan viesteissä olen kertonut, että käytän käsidesiä ja noudatan mielestäni varsin hyvin ohjeistuksia. Ei se silti tarkoita sitä ettenkö ymmärtäisi todennäköisyyksiä.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Jenkeissä tilanne on aika hankala. Baseball-sesonki päästiin aloittamaan viime viikonloppuna, mutta nyt on jo jouduttu peruuttamaan otteluita, ja jopa koko kauden peruuntumisesta puhutaan.

Toisen tuoreen jenkkiuutisen mukaan Google päätti että sen 200 000 työntekijää saavat jatkaa etätöitä heinäkuuhun 2021 asti. Jos joku ei tiennyt, niin digitaaliset terveyspalvelut ovat olennainen osa Google strategiaa. Jos jossain on dataa ja osaamista epidemian leviämisen ennakoimiseen, niin Googlella.

Suomella on varmasti hyvät mahdollisuudet selvitä koronasta suhteellisen vähin vahingoin, mutta kyllä tämä minun mielestäni näyttää siltä, että hyvässäkin tapauksessa ensi talvi menee poikkeusolosuhteissa. Toivottavasti kuitenkin saadaan Liiga-kausi pelattua suunnitelman mukaisesti.

Linkit johtavat pariin USA Todayn tämän päivän uutiseen, ja Googlen terveysstrategia esittelyyn.
 
Viimeksi muokattu:

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Nyt on pakko avautua.

Kesä on omalta osaltani sujut vallan mainiosti. Saariston eri saaria ja satamia tullut kierrettyä, mutta aina jättäen turvavälit ja välttämällä kaikkia ylimääräisiä ihmiskontakteja. Alussa olikin hienosti kaikilla nämä asiat selvät, mutta jokin ilmeisesti muuttui. Viime viikolla tuli käytyä esimerkiksi Turun saaristossa olevassa Ahvensaarella. Koronasta ei tietoakaan. Ravintola ammuttu aivan täyteen ja ihmiset tiiviisti. Joten ruokaa piti kuitenkin saada, joten päätin mennä jonoon jättäen edellä olevaan sen 1-2m väliä. Hetken päästä vähän iäkkäämpi pariskunta tunki minun ja edessä olevan väliin. Kiitti vielä, että pääsi jonoon. Siinä kohtaa taakseni tuli nuorempi herrasmies, aivan kiinni selkääni. Siinä sitä oltiin 4 ihmistä metrin sisällä toisistaan.

Ihan uskomatonta miten voi unohtua nämä asiat näin nopeasti. Vaikka korona ei olekkaan enää niin vahvasti läsnä, kuin aikaisemmin tänä vuonna pitäisi olla selvää, että varovaisuutta saa käyttää vieläkin. Varsinkin vanhempien ihmisten luulisi/kannattaisi olla vielä tarkempia väleistä ja kontakteista. Muistattakaahan isäänne ja äitiänne vielä, että korona ei ole lähtenyt mihinkään. Näin tein itsekkin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itse olen käynyt töissä ihan koko tämän korona-ajan. Työssäni en voi välttyä lähikontakteilta ”asiakkaiden” kanssa (lähikontaktilla tarkoitan muutaman sentin päässä). Myöskin työyhteisö on hyvin tiivis ja olemme samassa tilassa.
Minä olen myös koko tämän korona-ajan käynyt töissä. Siellä meitä on hyvinkin tiiviissä tiloissa 10-15 ihmistä, ja työvuorojen välillä porukka vaihtuu koko ajan. Tänään on yksi porukka, ja huomenna voi olla jo melkein kokonaan toiset tekijät paikalla. Meillä ei ole yhtään mitään mahdollisuutta pitää noita turvavälejä koko ajan, saatika pitää jatkuvasta käsihygieniasta huolta. Lisäksi kaikki asiakkaamme ovat ulkomailta tulevia ihmisiä, ja kosketamme välillisesti heistä jokaista.

Olen viettänyt tuossa yhteisössä aikaani päivästä toiseen koko tämän korona-ajan, eikä yhdelläkään yli sadasta työntekijästämme (eikä tietääkseni kenenkään läheisellä) ole todettu koronaa, vaikka olosuhteemme ovat tuollaisia. Tuossa todellisuudessa, kun on elänyt nyt monta kuukautta, eikä kenelläkään ole tartuntaa, niin minusta tuntuu aivan absurdilta sellainen, että jollain menee sipuli jumiin siitä, jos joku jossain kaupan jonossa erehtyy hetkellisesti jonkun toisen ihmisen viereen. Maassa, jonka ihmisistä ehkä n. 1/ 50 000 on todettu viimeisen kuukauden aikana koronatartunta!
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itseäni myös huvittaa nuo kassajonoissa turvaväleistä meuhkaavat. Taitavat olla näitä etätyöläisiä, joiden turvallisuudentunne järkkyy kun joutuu kotoaan poistumaan kerran viikossa. Huolestuisivat mieluummin turvaväleistä liikenteessä, se on paljon koronaa suurempi riski terveydelle kun ajaa toisen puskurissa kiinni.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähemmän yllättäen osa viimeaikaisista tartuntatapauksista on peräisin ulkomailta. Matkailun avautuminen on varmasti selitys tapausmäärien nousuun, mutta maltillisissa luvuissa mennään silti.

THL: Osa Suomessa todetuista koronatartunnoista voi olla peräisin Balkanilta Iltalehti

Mediassa ei ole kauheasti käsitelty aiemmin ilmenneitä tautiryppäitä, mutta tilanne lienee saatu hallintaan. Nopeasti muistuu mieleen Turun telakan, Rovaniemen Hoplopin, Päijät-Hämeen marjanpoimijoiden ja PK-seudun raksatyömaiden tautiryppäät. Niistä ei ole paljon puhuttu, joten jäljitys-eristys taisi onnistua.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuossa todellisuudessa, kun on elänyt nyt monta kuukautta, eikä kenelläkään ole tartuntaa, niin minusta tuntuu aivan absurdilta sellainen, että jollain menee sipuli jumiin siitä, jos joku jossain kaupan jonossa erehtyy hetkellisesti jonkun toisen ihmisen viereen. Maassa, jonka ihmisistä ehkä n. 1/ 50 000 on todettu viimeisen kuukauden aikana koronatartunta!
Tämä on kyllä mielenkiintoinen asia. Ilmeisesti juuri ne ihmiset ketkä ovat tehneet etätöitä ja tilanneet ruokansa kaupasta kotiin ovat niitä jotka päivittelevät jos joku tulee liian lähelle. Kyse on varmastikin mainitsemastasi ”kuplassa elämisestä”. Heidän saattaa olla hankala ymmärtää, että jotkut ovat käyneet töissä aivan normaalisti koko ajan.

Sitten taas me jotka olemmet normaalisti käyneet töissä ja tavanneet satoja eri ihmisiä ilman tartuntaa, ymmärretään, että riski tartunnalle on oikeasti todella pieni.

Silti on hyvä kunnioittaa toisen ”pelkoa” jos hän kokee tilanteen tukalaksi koronan pelossa. Ei mua sinänsä häiritse kiertää jotain ihmistä hieman kauempaa kun huomaan että alkaa tulla tuijotusta ”että pysy vähintään viiden metrin päässä”. Lähinnä se huvittaa vaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sitä yrittää löytää kummallisuuksia noista muun maailman koronatilastoista.
Tällä kertaa ihmettelen Vietnamia: maassa on noin 95 miljoonaa asukasta, koronatartuntoja vain 431 eikä kuolemia yhtään (0).
Maa yllättää joko erittäin hyvällä koronapolitiikalla tai sitten kyseenalaisella tilastoinnilla. Olisiko sieltä jotain opittavaa (lääketieteellisesti) vai onko vain sattumaa, että sinne asti ei COVID-19 ole vielä yltänyt?
Varsin hyvä tilanne on tilastojen mukaan tosin naapurimaillakin; Thaimaa, Kambodza, Myanmar ja Laos.

----

Suomen ohi tilastoissa menevät tällä viikolla Ranskan Guyana, Haiti, Tadzikistan, Gabon ja Guinea. Sitten olemme sijalla 91.
Lilliputti-Luxemburg ja Mauritania seuraavat haastajat.
 
K

kiwipilot

Joo tässä on töissä käyty koko kesä ja kevät ja koronapotilaita kuskattu ja hoidettu plus kaikki mahdolliset epäilyt ja mahdolliset altistumiset. En vain osaa enkä jaksa pelätä. Ja jos joku sitä paheksuu, ei voisi vähempää kiinnostaa. Suoraan sanottuna vituttaa kun sitten tämmöisen In the eye of the storm -jakson jälkeen kaikenmaailman paniikkieemelit tulevat sormi pystyssä paheksumaan sitä, että julkean matkustaa ulkomaille viideksi päiväksi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jenkeissä tilanne on aika hankala....

Suomella on varmasti hyvät mahdollisuudet selvitä koronasta suhteellisen vähin vahingoin, mutta kyllä tämä minun mielestäni näyttää siltä, että hyvässäkin tapauksessa ensi talvi menee poikkeusolosuhteissa. Toivottavasti kuitenkin saadaan Liiga-kausi pelattua suunnitelman mukaisesti.

Boldasin olennaisen. Jos Suomessa on rajat kiinni niin se jenkkien tilanne ei vaikuta täällä kuin viennin osalta. On aika luonnollista, että jenkeissä toimiva Google haluaa jatkaa etätyökäytäntöjä, onhan pandemia vielä täysin akuutti amerikassa. Vedetään ne johtopäätökset Suomen osalta sitten syssymmällä.

Noin muuten on varmaan ollut alusta asti selvää, että tauti on täällä jäädäkseen kuten influenssa yms. Eikö? Siksihän se rokote siihen tarvitaan, jotta joka vuosi ei tarvita samanlaista showta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sitä yrittää löytää kummallisuuksia noista muun maailman koronatilastoista.
Tällä kertaa ihmettelen Vietnamia: maassa on noin 95 miljoonaa asukasta, koronatartuntoja vain 431 eikä kuolemia yhtään (0).
Maa yllättää joko erittäin hyvällä koronapolitiikalla tai sitten kyseenalaisella tilastoinnilla. Olisiko sieltä jotain opittavaa (lääketieteellisesti) vai onko vain sattumaa, että sinne asti ei COVID-19 ole vielä yltänyt?
Varsin hyvä tilanne on tilastojen mukaan tosin naapurimaillakin; Thaimaa, Kambodza, Myanmar ja Laos.

Tämän päivän Hesarista:

Vietnam sulki rajansa jo aikaisessa vaiheessa lähes kaikilta matkustajilta ja vaatii, että kaikki maahan saapuvat menevät koronavirustestiin sekä jäävät kahden viikon mittaiseen karanteeniin siihen varattuihin tiloihin. Suurin osa maan koronavirustartunnoista on havaittu karanteenien aikana.

Myös paikalliset tartuntaryppäät kyettiin BBC:n mukaan hoitamaan nopeasti laajan testauskapasiteetin ja tartuntojen jäljityksen ansiosta.


 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämän päivän Hesarista:

Aika huvittavaa, että Hesari kirjoittaa Vietnamista - ilmeisesti vailla mitään sarkasmia - että:

"KORONAVIRUSTILANNE pahenee jo menestystarinaksi vähäisten tartuntatapaustensa vuoksi tituleeratussa Vietnamissa. Maanantaina Vietnamin hallitus ilmoitti uutistoimisto Reutersin mukaan, että 80 000 ihmistä evakuoidaan Đà Nẵngin kaupungista kolmen ihmisen koronavirustestitulosten osoittauduttua positiivisiksi."

samalla kun Suomessa todettiin tänään viisi tapausta...
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Missä te oikein olette nähneet a) hysteerikkoja tai b) hälläväliä-tyyppejä?

Minä olen nähnyt kaupoissa, ravintoloissa ja muualla oikeastaan pelkästään järkevästi käyttäytyviä ihmisiä, jotka pitävät asiallisesti turvavälit ja ovat muutenkin tilanteeseen varsin järkevästi suhtautuvan oloisia.

Aina jostakin tietysti joku urpo löytyy, mutta ylivoimainen valtaosa toimii varsin mallikelpoisesti.

Asuinmaassani toinen aalto ei näytä seuraavan lainkaan ensimmäisestä aallosta tuttua trendiä. Tartuntaluvut eivät missään tapauksessa näytä kasvavan eksponentiaalisesti. Koska ainoa rajoitus, mitä Itävallassa on uudelleen otettu käyttöön, on maskipakko kaupoissa (julkisissa liikennevälineissä ja apteekeissa niitä on pitänyt käyttää keväästä asti koko ajan), niin todennäköisesti luvut ovat pysyneet maltillisina lähinnä juuri ihmisten omatoimisen käyttäytymisen ansiosta.

Tämä on ihan lupaavaa tietoa Suomenkin tilannetta ajatellen: kunhan toimitaan, kuten nyt toimitaan, ei suurta hätää näyttäisi olevan vaikka tartutaluvuissa nousua jossakin vaiheessa tulisikin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös