Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 964 741
  • 81 128

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ihan kaikesta ei aina kannata provosoitua. Paitsi tietenkin, jos tuntee piston sydämessään. Sitten toki ymmärrän.
On hienoa, että suhtaudut asiaan tuollaisella kirjoittamasi kaltaisella huolellisuudella.

Mutta pyytäisin ymmärtämään myös sitä kantaa, että se ei tee omasta mielestäni ihmisestä itsekästä tässä nykyisessä koronatilanteessa, tai muutenkaan kerro hänen henkisestä kypsyydestä mitään, jos hän ei esimerkiksi itse mennen tullen kauppareissun aikana käytä käsidesiä. Tuo sinun viesteistäsi jostain rivien välistä kuultava moralisointi on vähän semmoista, joka nostaa omia niskakarvojani pystyyn.

Tuntuu, että keskustelu kiertää aika pahasti jo kehää, ja itse on tullut periaatteessa ihan samat asiat sanottua jo moneen otteeseen tänne, eikä kantani tästä tule sen ihmeemmin muuttumaan. Eikä minulla tähän keskusteluun taida enää uutta annettavaa olla.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lapseni tuli kipeäksi tässä viikonlopun aikana ja kun ikäihmisten kanssa työskentelen, niin soitin sitten kaupungin neuvontanuneroon ja kysyin testin tarpeellisuutta.

Tyttärelle testin laittoivat ensi viikoksi, mutta minulle ei irronnut pienellä kurkun karheudella testiä. Tässä on viikonloppu oltu kuitenki yskivän ja kuumeisen lapsen kanssa samassa tilassa, niin saa nähdä pääseekö sitä töihin, ennen kuin testi lopulta valmistuu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lapseni tuli kipeäksi tässä viikonlopun aikana ja kun ikäihmisten kanssa työskentelen, niin soitin sitten kaupungin neuvontanuneroon ja kysyin testin tarpeellisuutta.

Tyttärelle testin laittoivat ensi viikoksi, mutta minulle ei irronnut pienellä kurkun karheudella testiä. Tässä on viikonloppu oltu kuitenki yskivän ja kuumeisen lapsen kanssa samassa tilassa, niin saa nähdä pääseekö sitä töihin, ennen kuin testi lopulta valmistuu.

Tässä on hyvä esimerkki siitä, kuinka puheet ("Testeihin pääsee helposti ja pienestäkin epäilystä") ja käytäntö eivät aina kohtaa. Suurilta osin toki tilanne taitaa olla hyvä, mutta tuo esimerkkisi osoittaa, että ihan kaikkialla näin ei ole. Käsittämätöntä, ettet päässyt testeihin. Juuri tällaiset laiminlyönnit viranomaisten taholta ovat niitä kriittisiä paikkoja, joista epidemia voisi päästä karkuun...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuossa tänään tivolissa käydessä sai jälleen todistaa, miten urpoja osa jengistä oikeasti on. Turvaväli toki täysin tuntematon käsite, mutta vähän hiljaiseksi veti nähdä yksi perheenisä, joka laitteessa istuessaan aivasti suoraan käteensä ja laski saman tien kätensä edessä olevaan turvakaareen.

Vitun urpot. Pistää vihaksi tämä typeryyden määrä, mitä ympärillä näkee.

Itse en ole tivoleissa käynyt enkä ole huvipuistojen suur kuluttaja mutta voin kyllä kuvitella sen tilanteen kuinka väki sekoaa siellä. Etenkin erään kauppiaan, tarjoamassa somalaisille ilmaiseksi, tivolissa on varmasti ollut väkeä.
On se kyllä kumma että ihmiset eivät tunnu tajuavan, että tauti ei ole ohi ja se tulee vielä jatkumaan syksylläkin.
Mitä pidempään urpåillaan, sitä pidempään se kestää.
Tuo yskiminen taitaa mennä ihan sen vaiston perusteella. Ei sitä ihminen aina tajua mitä epähuomiossa tekee...

En sit tiedä toimisiko se, että huvipuistoissa ns. pika desinfioidaan tietyt laitteet aina kun uusi kierros ihmisiä tulee kyytiin, eli esim. Vuoristoratojen tietyt pinnat joihin ihmisten oletetaan eniten koskevan "sumutettaisiin"..
Ei se nyt varmaan kauheesti hidastaisi kiertoa...
Tai sit josko vaan jokainen miettisi mitä tekee ja toimisi ajatuksella.
Helpompi tosin sanoa ja vittuilla täällä, kuin se että ihmiset tosiaan tekisi niin
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä on hyvä esimerkki siitä, kuinka puheet ("Testeihin pääsee helposti ja pienestäkin epäilystä") ja käytäntö eivät aina kohtaa. Suurilta osin toki tilanne taitaa olla hyvä, mutta tuo esimerkkisi osoittaa, että ihan kaikkialla näin ei ole. Käsittämätöntä, ettet päässyt testeihin. Juuri tällaiset laiminlyönnit viranomaisten taholta ovat niitä kriittisiä paikkoja, joista epidemia voisi päästä karkuun...
Varmaan olisi vaatinut selvän epäilyksen altistumisesta virukselle...
Toki tyttäreni joutuu nyt olemaan "karanteenin kaltaisissa olosuhteissa" kunnes testitulos on varmistunut.

Ainakin työkaverin lapsenlapsi oli mahdollisesti altistunut, niin tämä työkaveri pääsi kyllä testiin. Tosin puhelimessa toiminta oli ollut samanlaista löysää "emmä ny tiiä tarviko..." mutuilua.

Luulisi että hommat olisi aika selkeät ja ne hoidettaisiin tietyn ohjeen mukaan, eikä tuollaiselle typerälle arpomiselle jäisi sijaa.
No, joka tapauksessa täytyy soittaa aamulla esimiehelle asiasta ja hän varmaan käskee soittaa taas tuonne neuvontaan, jonka jälkeen taas pomolle ja kukaan sano mitään...
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
En sit tiedä toimisiko se, että huvipuistoissa ns. pika desinfioidaan tietyt laitteet aina kun uusi kierros ihmisiä tulee kyytiin, eli esim. Vuoristoratojen tietyt pinnat joihin ihmisten oletetaan eniten koskevan "sumutettaisiin"..
Ei se nyt varmaan kauheesti hidastaisi kiertoa...
Tai sit josko vaan jokainen miettisi mitä tekee ja toimisi ajatuksella.
Helpompi tosin sanoa ja vittuilla täällä, kuin se että ihmiset tosiaan tekisi niin
Muksujen kanssa käytiin eilen tuolla Veskun tivolissa. Itse kyllä malttaa vuoden mennä ilman aktiviteetteja, esim. lomamatka tuli peruttua vaikka teoriassa olisi mahdollista ollut lähteä, mutta ne joilla on pieniä lapsia tietää, että lapsille on pakko jotain keksiä. Tuolla tivolissa kyllä laitteita desinfioitiin, mutta tehokkuus oli niin ja näin... Samalla märällä WC-paperimytyllä näytti ainakin kummitusjunan operoija pintoja pyyhkivän. Melko tiuhaan tuli kuulutuksia, että turvavälit tulisi muistaa, muuten olisi kyllä herkästi unohtanut koko Koronan olemassaolon. Paikka ihan piukassa ja jännä oli huomata myös se, että maskeja ei näkynyt yhden ainutta. Tubesta kun kiusannut itseään matkusteluvlogeilla, niin maailmalla näytetään paljonkin käytettävän noita.
 

hege

Jäsen
Meillä vaimolla oli flunssa oireita viimeviikolla ja testiin pääsi (Helsingissä) heti seuraavana päivänä (keskiviikko) kun oli omahoitajalle soittanut. Tulokset tuli torstaina illalla (negatiivinen). Ohjeistus oli ollut selvä sen suhteen miten toimia kunnes tulokset tulee elu itse pitää olla omaehtoisessa "karanteenissa" mutta perheenjäsenet saa olla normaalisti ellei tulos ole positiivinen. Eli täällä tuntui homma skulaavan hyvin.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meillä vaimolla oli flunssa oireita viimeviikolla ja testiin pääsi (Helsingissä) heti seuraavana päivänä (keskiviikko) kun oli omahoitajalle soittanut. Tulokset tuli torstaina illalla (negatiivinen). Ohjeistus oli ollut selvä sen suhteen miten toimia kunnes tulokset tulee elu itse pitää olla omaehtoisessa "karanteenissa" mutta perheenjäsenet saa olla normaalisti ellei tulos ole positiivinen. Eli täällä tuntui homma skulaavan hyvin.

Lähinnä siis rassaa jos ja kun kukaan ei osaa sanoa menenkö maanantaina yövuoroon vahtimaan muistisairaita vai pitääkö odottaa, että tyttären testi otetaan ja tulos varmistuu. Testi otetaan joko huomenna tai ylihuomenna siis.

Ei sillä ettenkö ihan mielelläni yövuoroihin menisi, mutta vähän kuulostaa jännältä, jos on ns. epäily = testattava samassa taloudessa ja sitä ei huomioida riskiryhmien suhteen ollenkaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En sit tiedä toimisiko se, että huvipuistoissa ns. pika desinfioidaan tietyt laitteet aina kun uusi kierros ihmisiä tulee kyytiin, eli esim. Vuoristoratojen tietyt pinnat joihin ihmisten oletetaan eniten koskevan "sumutettaisiin"..
Ei se nyt varmaan kauheesti hidastaisi kiertoa...
Tai sit josko vaan jokainen miettisi mitä tekee ja toimisi ajatuksella.
Helpompi tosin sanoa ja vittuilla täällä, kuin se että ihmiset tosiaan tekisi niin

Toisaalta tämmöiset toimet vain monesti lisää sitä jonotusaikaa ja mahdollista altistumisaikaa jonossa, paikoin huvipuistoissa kuitenkin on normalit jonotusajat ja ollaan toisissa ihan kiini. Sitten se että onko järkeä tietyistä "ylireagoineista" tässä tautitilanteessa ja varsinkin jos tauti leviäisi pinnoilta herkästi niin kaupoissakin pitäisi olla jokaisella kokoajn hanskat ja siivoojat yötäpäivää päivystämässä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Pottakameli ,unohtui että itse olen "riskiryhmää" eli voi olla että se joudutti testausta tai sitten ei...

Tuo voi jouduttaa, mutta minusta tuollaisen välittömästi testeihin pääsyn pitäisi olla oletusarvo kaikissa epäilyissä - oli riskiryhmää tai ei. Etenkin, kun jatkuvasti ns. päättävät elimet mainostavat mediassa sitä, kuinka tärkeää hybridistrategian onnistumisessa on tuo testaus. Ja testeihin pääsee tällä hetkellä erittäin helposti.

Tuo, mitä @Pottakameli kertoi tässä ketjussa, todistaa sen, että "vaikka teoriassa käytännöllä ja teorialla ei ole eroa, niin käytännössä on"...
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta pyytäisin ymmärtämään myös sitä kantaa, että se ei tee omasta mielestäni ihmisestä itsekästä tässä nykyisessä koronatilanteessa, tai muutenkaan kerro hänen henkisestä kypsyydestä mitään, jos hän ei esimerkiksi itse mennen tullen kauppareissun aikana käytä käsidesiä. Tuo sinun viesteistäsi jostain rivien välistä kuultava moralisointi on vähän semmoista, joka nostaa omia niskakarvojani pystyyn.

Myönnän, että moralisoin tämän asian suhteen. Mutta, näkemykseni mukaan tämä asia, jos mikä on moralisoinnin arvoista. Sinun mielestäsi ei ole itsekästä vähätellä koronavirusta ja sen leviämisen edellyttämiä turvatoimia vaikka vain varmuuden vuoksi, minun mielestäni se taas nimenomaan on itsekästä. Sinun mielestäsi minun pitäisi ymmärtää sinua, minun mielestäni minun ei nimenomaan tarvitse ymmärtää sinua. Tilanne olisi eri, jos olisi 100% varmuus, ettei itse voi olla taudin kantaja, mutta kun näin ei ole. Edes juuri testattu yksilö ei voi olla 100% varma siitä, ettei hän tautia kanna. Jos kysymys olisi vain ja ainoastaan omasta terveydestä, mulle olisi se ja sama, miten kukakin käsiään pesee ja mihin yskii. Mutta, kun näin ei ole. Minun toimeni vaikuttavat myös muihin, enkä valitettavasti keksi parempaakaan sanaa kuin ”itsekäs” kuvaamaan sellaisten ihmisten toimintaa, jotka sanovat piut paut ohjeistuksille. Ja sehän se tässä kaikkein eniten perseestä onkin, että muiden toiminta vaikuttaa pahimmassa tapauksessa myös minuun ja läheisiini sekä isommassa mittakaavassa myös koko yhteiskuntaan. Uusia tartuntoja tulee ilmi joka päivä ja on ihan sattumaa, osuuko myös omalle kohdalle. Kun monelle on liikaa vaadittu huolehtia ohjeistuksista, monille on liikaa vaadittu myös jäädä kotiin tai edes käydä koronatesteissä oireiden ilmaantuessa. Mitä enemmän katsotaan, että on ihan ok jättää ohjeistukset huomioitta, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tauti myös tarttuu oman normaalin elinpiirin ulkopuolisiin ihmisiin.

Mutta ehkä tämä tästä aiheesta tällä erää osaltani.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko mikään media julkaissut "tutkimusta" , jossa käsitellään tartunta- ja altistustilanteita eli sitä millaisissa tilanteissa tartunnat ovat levinneet? Vaikkapa nyt tässä kesäkuukausina täällä Suomessa?

Se tiedetään, että useat tartunnat liittyvät matkailuun ja ulkomaiseen työvoimaan, mutta kiinnostaisi tietää mitkä täällä Suomessa ovat olleet niitä pahimpia "viruslinkoja". Jotain dataa siitä varmasti on, koska jotkut näitä tartuntaketjuja tutkivat.

Yleinen keskustelu asiantuntijoiden keskuudessa tuntuu olevan hyvinkin asenteellista ja osa on kaatanut tämän pienen nousun suoraan ravintoloiden syyksi. HUS:n Lehtonen ennusti helvetin koittavan 1.8,kun yleisötapahtumiin saa päästää 501 ihmistä ja on siellä joku ehtinyt vaatia elokuun höllennysten perumista, kun tautitilanne riehuu pahana.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tässä kaupungissa on ollut käsittääkseni edelleen alle kymmenen koronatartuntaa epidemian alusta asti. Siis kohta lähes puolen vuoden aikana. Silloin sillä, että ruikkaanko minä joka ikinen kerta jotain käsidesiä käsiini kauppaan mennessä, tai jos joku heppu seisoo hetkellisesti jonossa vieressäni on aivan häviävän pieni ja marginaalinen merkitys yhtään minkään kannalta. Se, että tuosta ruvetaan jeesustelemaan, niin sori nyt vaan, mutta minusta se on aikamoista hurskastelua. Kaupungissa on järjestetty jo runsaasti massatapahtumia, ja minkäänlaista tartuntojen ryöpsähtämistä ei ole nähty.

Siinäkö sitä sitten syyllisyyttä pitäisi muka tuntea, että et ruikkaa käsidesiä kauppaan mennessäsi, kun juuri edellisenä päivänä olet ollut vieri vieressä konsertissa satojen ihmisten kanssa (joiden järjestämistä ei mikään laki tai rajoitus tällä hetkellä kiellä), ja siellä ihmiset lääppii ties minne, eivätkä takuulla pidä koko ajan jotain kahden metrin väliä. Tämän suhteellisuudentajun perään minä itse olen tänne kirjoitellut.

Ymmärrän @BOL tulokulmasi tähän asiaan, mutta silti edelleen tuo on aivan ihmeellistä moralisointia ja omasta mielestäni ylireagointia. Aivan, kuin siitä mustan ja valkoisen välistä ei olisi olemassa mitään välimaastoa. Voin itse sanoa, että kyllä näitä rajoituksia ja toimenpiteitä on tullut noudatettua, ja noudatan niitä jollain tavalla edelleen, enkä minä niille piut paut ole missään vaiheessa sanonut. Mutta silti rajansa kaikella.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tuosta käsidesistä sen verran, että ilmeisesti olen itsekäs ihminen kun lopetin sen käytön heti alkuunsa. Käsiin tuli ihottumaa, muuttuivat punaisiksi ja ihoa kuoriutui pois. Lääkäri sanoi, että ei todellakaan sovi kaikille. Huvittavaa on tuo ihmisten katse, kun kävelee käsidesipullon ohi suoraan kauppaan. Välillä tekisi mieli sanoa, että todennäköisesti tuosta myrkystä on sullekin enemmän haittaa pitkässä juoksussa kuin viruksista. Siellä pullonpalautuksen lähellä on ihan vesipiste, missä voi kaupoissa kätensä pestä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuosta käsidesistä sen verran, että ilmeisesti olen itsekäs ihminen kun lopetin sen käytön heti alkuunsa. Käsiin tuli ihottumaa, muuttuivat punaisiksi ja ihoa kuoriutui pois. Lääkäri sanoi, että ei todellakaan sovi kaikille. Huvittavaa on tuo ihmisten katse, kun kävelee käsidesipullon ohi suoraan kauppaan. Välillä tekisi mieli sanoa, että todennäköisesti tuosta myrkystä on sullekin enemmän haittaa pitkässä juoksussa kuin viruksista. Siellä pullonpalautuksen lähellä on ihan vesipiste, missä voi kaupoissa kätensä pestä.

Miten muuten tuon käsidesin laita nyt oikein mahtaa olla? Onko siitä edes oikein todistetusti suurempaa hyötyä koronavirusta vastaan? Itse en noita kaupan käsidesejä edes oikein ole käyttänyt, kun jotenkin epäilen noiden pullojen olevan melko tehokas "viruslinko", kun ihmiset kuitenkin räpläävät niitä likaisilla käsillään. Tuo siis kärjistetysti sanottuna, koska eipä noista kai kukaan mitään tartuntaa sentään ole saanut...

Itse olen hygienian suhteen toiminut niin, että pesen käteni kotosalla huolella ennen kauppaan lähtöä, ja jos menen suoraan kauppaan, tämä myös saa minusta riittää. Jos käyn useammassa kaupassa, otan mukaani oman pienen käsidesiputelin, josta otan sitten sopivan annoksen (siis käsilleni) ennen kauppaan menoa. Pahimpaan korona-aikaan käytin kaupassa erillisiä suojahanskoja, vaikka niidenkin hyöty lienee lähinnä marginaalinen.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Yleinen keskustelu asiantuntijoiden keskuudessa tuntuu olevan hyvinkin asenteellista ja osa on kaatanut tämän pienen nousun suoraan ravintoloiden syyksi. HUS:n Lehtonen ennusti helvetin koittavan 1.8,kun yleisötapahtumiin saa päästää 501 ihmistä ja on siellä joku ehtinyt vaatia elokuun höllennysten perumista, kun tautitilanne riehuu pahana.
"Husin alueella koronavirustartuntoja todettiin 6.–12.7. vain kuusi, mikä on vähiten koko epidemian aikana. Tämän jälkeen tartuntoja on todettu joka viikko hieman enemmän, kuluneella viikolla jo yli 20, Lehtonen kertoo." Lehtonen kyllä häpäisee itsensä tämän tyylisillä kommenteilla. Jos Lehtosen motiivi olisi epidemian rajoittaminen ja kansan valistaminen, olisi mukana ollut tarkempaa tietoa siitä, millaisissa tilanteissa tauti on viime aikoina tarttunut, kuinka iso osa tartunnoista on ulkomailta ja kuinka paljon tartuntoja on tunnettujen ketjujen ulkopuolella. Nyt tuli vain erittäin heikkotasoista ympäripyöreätä paskaa, mikä käy hyvin yksiin sen kanssa, että kaverin aina tavoite on olla vain mahdollisimman paljon esillä.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minun toimeni vaikuttavat myös muihin, enkä valitettavasti keksi parempaakaan sanaa kuin ”itsekäs” kuvaamaan sellaisten ihmisten toimintaa, jotka sanovat piut paut ohjeistuksille.
Kävipä tässä viime viikolla niin, että ajoin Turun motaria Stadiin päin ja jossain Lohjan kohdalla ohitin sinisen Skoda-farmarin. Myönnän, että mittarissa oli ”huomattavaa” ylinopeutta,
Suo siellä, vetelä täällä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
"Husin alueella koronavirustartuntoja todettiin 6.–12.7. vain kuusi, mikä on vähiten koko epidemian aikana. Tämän jälkeen tartuntoja on todettu joka viikko hieman enemmän, kuluneella viikolla jo yli 20, Lehtonen kertoo." Lehtonen kyllä häpäisee itsensä tämän tyylisillä kommenteilla. Jos Lehtosen motiivi olisi epidemian rajoittaminen ja kansan valistaminen, olisi mukana ollut tarkempaa tietoa siitä, millaisissa tilanteissa tauti on viime aikoina tarttunut, kuinka iso osa tartunnoista on ulkomailta ja kuinka paljon tartuntoja on tunnettujen ketjujen ulkopuolella. Nyt tuli vain erittäin heikkotasoista ympäripyöreätä paskaa, mikä käy hyvin yksiin sen kanssa, että kaverin aina tavoite on olla vain mahdollisimman paljon esillä.

Edelleen, jollei tähtäin ole jo 2021 kuntavaaleissa, viimeistään 2023 eduskuntavaaleissa. Niin paljon hän on pukannut aivan nollatason lausuntoa viime kuukausina. Hankala tilanne, kun oikeaakin annettavaa varmaankin olisi, mutta pelkkää esiin millä hinnalla hyvänsä valtaosa kommenteista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten muuten tuon käsidesin laita nyt oikein mahtaa olla? Onko siitä edes oikein todistetusti suurempaa hyötyä koronavirusta vastaan? Itse en noita kaupan käsidesejä edes oikein ole käyttänyt, kun jotenkin epäilen noiden pullojen olevan melko tehokas "viruslinko", kun ihmiset kuitenkin räpläävät niitä likaisilla käsillään. Tuo siis kärjistetysti sanottuna, koska eipä noista kai kukaan mitään tartuntaa sentään ole saanut...

Mä olen ainakin ymmärtänyt että koronan saadakseen melkein aina tarvitaan pitempiaikainen altistuminen ja iso määrä sitä viirusta, jos joku on koronakäsillään huitaissut jotain tuotetta tai käsidesipulloa niin mahdollisuus on todella pieni, tosin osa voittaa lotossa ja joihinkin ihmisiin salama osunut kaksi kertaa. Sitten vielä se tehokkuus jos sulla sattuisikin olemaan tarttuva määrä sitä käsisssä niin käsidesi ei ole lähellekään niin hyvä kun käsipesu.

Se kyllä juuri että näistä pienistä toimista kuten käsidesit ja turva etäisyydet jaksetaan oll vihaisia ja sitten sama ihinen voi muutaman tunnin päästä pitää 20 ihmisen kotibileet ja käydä huvipuistossa. Ensin hirveet huudot puskaradioon ja huudetaan kaupoissa naama punaisena.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Miten muuten tuon käsidesin laita nyt oikein mahtaa olla? Onko siitä edes oikein todistetusti suurempaa hyötyä koronavirusta vastaan? Itse en noita kaupan käsidesejä edes oikein ole käyttänyt, kun jotenkin epäilen noiden pullojen olevan melko tehokas "viruslinko", kun ihmiset kuitenkin räpläävät niitä likaisilla käsillään. Tuo siis kärjistetysti sanottuna, koska eipä noista kai kukaan mitään tartuntaa sentään ole saanut...

Itse olen hygienian suhteen toiminut niin, että pesen käteni kotosalla huolella ennen kauppaan lähtöä, ja jos menen suoraan kauppaan, tämä myös saa minusta riittää. Jos käyn useammassa kaupassa, otan mukaani oman pienen käsidesiputelin, josta otan sitten sopivan annoksen (siis käsilleni) ennen kauppaan menoa. Pahimpaan korona-aikaan käytin kaupassa erillisiä suojahanskoja, vaikka niidenkin hyöty lienee lähinnä marginaalinen.

Paha sanoo että onko noi Käsidesit kaupoissa "viruslinkoja". Sitä pumppuahan voi "painaa" vaikka etusormen rystysellä tai kämmenen sivulla...
Ja kun menee ns puhtain käsin sinne kauppaan tai pesee kaupassa ne kädet niin "viruslingon" riskin pitäisi pienentyä.
Oma käsidesi on tietenkin vielä parempi vaihtoehto.
Hanskoja näkee murto-osalla asiakkaista. Veikkaisin että isommassakin marketissa jos tai kun siellä on useitakin satoja asiakkaita samaan aikaan niin 2 käden sormet varmasti riittää siihen kenellä on hanskat tai maski.
 

julle-jr

Jäsen
Suo siellä, vetelä täällä.
Tuo on itse asiassa aika normaali ilmiö, että ihmiset päättävät itse mitä sääntöjä ja lakeja näkevät tarpeelliseksi noudattaa. Sen jälkeen saatetaan kritisoida hyvinkin voimakkaasti niitä ihmisiä, jotka ovat päättäneet jotkut eri säännöt noudattamisen arvoisiksi.

Esimerkiksi sama ihminen saattaa kiertää veroja ja pitää kannabiksen käyttöä täysin vääränä.
 

444

Jäsen
Paha sanoo että onko noi Käsidesit kaupoissa "viruslinkoja". Sitä pumppuahan voi "painaa" vaikka etusormen rystysellä tai kämmenen sivulla...
Ja kun menee ns puhtain käsin sinne kauppaan tai pesee kaupassa ne kädet niin "viruslingon" riskin pitäisi pienentyä.
Oma käsidesi on tietenkin vielä parempi vaihtoehto.
Hanskoja näkee murto-osalla asiakkaista. Veikkaisin että isommassakin marketissa jos tai kun siellä on useitakin satoja asiakkaita samaan aikaan niin 2 käden sormet varmasti riittää siihen kenellä on hanskat tai maski.
Meneekö mulla nyt jotain ohi? Siis ensin painetaan siitä viruslingosta kädet täyteen käsidesiä ja sen jälkeen hinkataan ne tumput pöpöttömiksi. Missä välissä se virus hyökkää tekemään tuhojaan? Tietty jos sitä pulloa pitää hiplata desinfioinnin jälkeen, niin ymmärrän paremmin. Joskaan en sitä hiplailua.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Meneekö mulla nyt jotain ohi? Siis ensin painetaan siitä viruslingosta kädet täyteen käsidesiä ja sen jälkeen hinkataan ne tumput pöpöttömiksi. Missä välissä se virus hyökkää tekemään tuhojaan? Tietty jos sitä pulloa pitää hiplata desinfioinnin jälkeen, niin ymmärrän paremmin. Joskaan en sitä hiplailua.

Kauppojen käyttämä käsidesi haisee myös sen verran viinan aiheuttamalle oksennukselle, ettei kyllä kiinnosta tuoda desinfioituja käsiä lähellekään naamaa ihan hetkeen käytön jälkeen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Miten muuten tuon käsidesin laita nyt oikein mahtaa olla? Onko siitä edes oikein todistetusti suurempaa hyötyä koronavirusta vastaan? Itse en noita kaupan käsidesejä edes oikein ole käyttänyt, kun jotenkin epäilen noiden pullojen olevan melko tehokas "viruslinko", kun ihmiset kuitenkin räpläävät niitä likaisilla käsillään. Tuo siis kärjistetysti sanottuna, koska eipä noista kai kukaan mitään tartuntaa sentään ole saanut...

Ymmärrät varmaan miten käsidesi toimii? Ei sillä ole mitään väliä vaikka se purnukan päällysosa olisi kuorrutettu koronaviruksella, sillä sitä nestettä spruitataan käsiin ja sen jälkeen hierotaan molemmat kädet joka puolelta. Jos sitä peloittavaa korooonaa pääsee siis käsillesi, se käsidesi tuhoaa viruksen niiltä.

Tää "viruslinko" on kyllä kans sellainen sana, joka pitäisi meemittää ja tuhota sen jälkeen suomen kielestä. Sillä on onnistuttu luomaan hysteerikoille pelkokuvia jostain tappavasta virustornadosta, jonka lähellä oleminen tuottaa varman kuoleman.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös