Voin hyvin myöntää, että olen närkästyjä. Mä närkästyn (tai tapauksesta riippuen jopa suutun) kyllä, jos ja kun joku ei edes yritä noudattaa turvavälejä, ei käytä käsidesiä tullessaan kauppaan, aivastelee täysin avoimesti edes yrittämättä suojata sitä, ei pese käsiään vessasta lähtiessään, lääppii jokaisessa kaupassa jokaista tuotetta edes aikomatta ostaa mitään/juuri sitä tuotetta ja/tai tunkee muuten vain iholle. En henkilökohtaisesti erityisemmin pelkää itse virusta ja siihen sairastumista. Olen sujut sen kanssa, että mulle tapahtuu, mitä tapahtuu ja jos käy huonosti, sitten käy.
Se, mistä närkästyn ja/tai raivostun, on ihmisten välinpitämättömyys. Keneltäkään ei vaadita yhtään mitään ylitsepääsemätöntä eikä kenenkään tarvitse erityisemmin venyä mihinkään suurtekoihin ohjeistuksia noudattaakseen. Ohjeistukset on annettu, jotta mahdollisimman monet eivät sairastuisi virukseen, joka pahimmillaan voi viedä hengen, viedä pitkäksi aikaa työkyvyn ja jättää loppuiäksi jonkinlaisia rajoitteita. Valitettavasti etukäteen ei tiedetä, kuka sairastuu ja kuinka pahasti, joten siksi kaikkien pitäisi noudattaa ohjeistuksia tarkasti. Varsinkin, kun emme tiedä ympärillä pyörivien ihmisten tilannetta: kenellä on mikäkin yliherkkyys, kuka on matkustanut missäkin, kuka on altistunut tietämättään, jne.
Kenenkään ihmisoikeuksia ei ihan oikeasti rikota, vaan kysymys on pohjimmiltaan käytöstavoista ja muiden ihmisten huomioimisesta. Välittämisestä. Joka muuta väittää, on itsekeskeinen moukka, jolle selvästikin tekisi hyvää, että itse oikeasti sairastuisi vakavasti tai muuten vain olisi pakotettu kohtaamaan elämässään jotain sellaista, mikä saisi pistämään asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Elämme todella etuoikeutettua elämää koko maailman mittakaavassa ja meillä on päivittäin mahdollisuus tehdä satoja valintoja, oikeita ja vääriä, ilman että niissä on kyse todellisesta hengissä selviytymisestä.
Sanonta ”ilmaisia lounaita ei ole” pitää tässäkin paikkansa. Jos matkustat, sitoudut minimoimaan tartunnan huolehtimalla äärimmäisen hyvin kaikesta hygieniasta, käytät julkisissa tiloissa ulkomailla kasvomaskia aina ja ennen kaikkea oikein, pyrit omalta osaltasi noudattamaan turvavälejä mahdollisimman hyvin aina ja kaikkialla ja jäät parin viikon kotikaranteeniin reissun jälkeen oli se pakollista tai ei. Se on sen matkustamisen hinta. Jos et kykene sitoutumaan em. asioihin tai on muuten vain vaikea niitä noudattaa, et voi matkustaa. Niin se on monissa muissakin asioissa. Siis, että on tietyt säännöt, joita tulee noudattaa ja noudattamatta jättämisestä seuraa jälkiseuraamuksia. Jos kaikki niitä noudattaisi, mitäpä luulette, että tapahtuisi? Pienenisikö mahdollisuus saada tartunta vai kasvaisiko? Kun vaakakupissa on se vaihtoehto, että tartuntojen kasvaessa joudutaan taas ottamaan käyttöön erilaisia rajoituksia, joiden seuraukset ovat tavalla tai toisella vakavia koko Suomelle.
Yrittäkää edes.