Minä olen tästä eri mieltä. Omasta mielestäni tässä ei ole nyt kyse henkisestä kypsyydestä, vaan suhteellisuudentajun käytöstä. Ja minusta on aivan tervettä ja ihmisluonnolle normaalia, että vallitsevassa tilanteessa ei enää jakseta jynssätä käsiä käsidesillä koko ajan ja ne turvavälitkin jo unohtuvat paikka paikoin.
En tiedä oliko tuo "yrittäkää edes" jotain tarkoituksellista provosointia. Aikamoinen lause joka tapauksessa.
En ole missään sanonut, että käsidesillä pitäisi jynssätä koko ajan. Tai no, jos ”koko ajan” tarkoittaa sinulle sitä, että julkisissa tiloissa käytät käsidesiä aina, kun olet koskettanut jotakin, vaihdat kauppaa, olet aivastanut, niistänyt tai tehnyt jotakin muuta sellaista, missä on mahdollista saada tai tietämättään siirtää mahdollista tartuntaa eteenpäin, niin sitten kai itsekin jynssään käsidesiä koko ajan. Itse laitan käsidesiä mennessäni kauppaan ja lähtiessäni kaupasta. Laitan sitä sen verran reippaasti, että voin jynssätä myös ostoskärryjen työntöasian. En koe olevani hysteerikko, vaan ainoastaan järkevä. Kun menen autoon käytyäni kaupassa, laitan käsidesiä, sillä olen yleensä koskenut huomaamattani ”johonkin”, jota joku tahmatassu on voinut lähmiä. Minulla on tapana kosketella huomaamattani kasvojani (raapia nenää, jne.) ajon aikana, mikä on rasittavaa, mutta tiedostamatonta. Voi olla, että käsidesin käyttö on täysin turhaa, mutta teen sitä silti. Pesen kädet saippualla kotiin tultuani ja seuraavan kerran käytän käsidesiä, kun menen kauppaan tms. En käytä sitä ollenkaan kotioloissa. Katson, että tällainen mahdollinen ”hätävarjelun liioittelu” on hyvää harjoitusta, jos paska osuu tuulettimeen. Lisäksi, koska en voi olla varma, miten muut ihmiset ympärillä noudattavat hygieniaa, on parempi ottaa varman päälle.
”Yrittäkää edes”-kommentti ei ollut osoitettu kenellekään tietylle ihmiselle, vaan koko ihmiskunnalle yleensä. Ymmärrän, että kaikki ihmiset eivät aina voi onnistua täydellisesti kaikessa, mutta jos edes yritettäisiin, olisi lopputulos varmasti parempi kuin että ei edes yritetä. Ihan kaikesta ei aina kannata provosoitua. Paitsi tietenkin, jos tuntee piston sydämessään. Sitten toki ymmärrän.