Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 964 566
  • 81 128

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tää "viruslinko" on kyllä kans sellainen sana, joka pitäisi meemittää ja tuhota sen jälkeen suomen kielestä. Sillä on onnistuttu luomaan hysteerikoille pelkokuvia jostain tappavasta virustornadosta, jonka lähellä oleminen tuottaa varman kuoleman.

Älä nyt, näitä linkojahan on ollut ympäri Helsinkiä jo kuukausitolkulla.

Kukaan ei vaan ole niistä virusta onnistunut saamaan, mutta ei anneta sen häiritä pelotteluja. Toivottavasti saadaan tähänkin alkuviikkoon muutama kuva jonkun yökerhon jonosta sekä ASIANTUNTIJA kommentoimaan, miten iso katastrofi saattaa olla edessä (kahden viikon kuluttua).
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Älä nyt, näitä linkojahan on ollut ympäri Helsinkiä jo kuukausitolkulla.

Kukaan ei vaan ole niistä virusta onnistunut saamaan, mutta ei anneta sen häiritä pelotteluja. Toivottavasti saadaan tähänkin alkuviikkoon muutama kuva jonkun yökerhon jonosta sekä ASIANTUNTIJA kommentoimaan, miten iso katastrofi saattaa olla edessä (kahden viikon kuluttua).

Ehkä tämä varsin tavanomainen näky Kaivohuoneelta saa joillain kauhun päälle:

 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ehkä tämä varsin tavanomainen näky Kaivohuoneelta saa joillain kauhun päälle:


Ai tällainen oltiinkin jo saatu eetteriin, hieno homma.

Tuoltahan Kaivon jono on näyttänyt ainakin viimeiset n. 15 vuotta, mutta nyt toki oikein kuvan ja jutun arvoinen. En edes uskalla mennä lukemaan tuon uutisen kommentteja, lienee käsite joukkumurha jo esillä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suo siellä, vetelä täällä.

Kaboom! En nyt ala tästä vänkäämään sen enempää, mutta n. 10 km/h ylinopeuden ajaminen moottoritiellä hyvissä olosuhteissa ei todellakaan ole suoraan verrannollinen sen kanssa, että näissä olosuhteissa ei noudateta viranomaisten ohjeistuksia. Olen myös kävellyt punaisia päin, mennyt nuorena väärillä papereilla ravintolan sisään ja jättänyt parkkimaksun maksamatta. Tuossakaan liikennetilanteessa minä en ylinopeuksineni ollut se, joka asetti muut ihmiset vaaraan, vaikka laittomuuksiin syyllistyinkin, vaan se sinisen Skodan kuski (Sinäkö se oot?). Itse ohitustilannehan meni osaltani hyvin ilman ongelmia ja matka jatkui rauhallisesti. Se vaaratilanne tuli nimenomaan sen ohittamani Skodan kuskin toimesta ja se kohdistui minuun. Jos siis totuus sinua kiinnostaa. Jos halusit vain provota ja vittuilla minulle, niin sittenhän sillä ei ole väliä.

Sen voin myöntää @adolf , että olen keskittynyt liikaa suurkaupunkeihin. Tilanne jossain tuppukylässä on ihan erilainen kuin vaikkapa Helsingissä. Toki esim. kesäturistit voivat äkkiä huonolla tuurilla muuttaa sielläkin tilanteen, mutta riippuu tietysti paljon myös kesäturistien määrästä ja mistä ovat tulleet. Oma paheksuntani on kohdistunut nimenomaan näihin suurissa ostoskeskuksissa ja/tai muuten vilkkaissa paikoissa asioiviin ihmisiin, jotka painavat menemään rajoituksista välittämättä kuten vanhoina hyvinä aikoina. Mutta tämä tästä tällä erää.
 
K

kiwipilot

Tää "viruslinko" on kyllä kans sellainen sana, joka pitäisi meemittää ja tuhota sen jälkeen suomen kielestä. Sillä on onnistuttu luomaan hysteerikoille pelkokuvia jostain tappavasta virustornadosta, jonka lähellä oleminen tuottaa varman kuoleman.

Jatkoaika voisi nyt olla tiennäyttäjä ja lätkäistä automaattisesti viikon pelikiellon v********o -termin käytöstä. Paljon typerimmistäkin asioista täällä kun noita banneja heitellään.

Käytiin tuossa äsken lentäen Riiassa. Jonottaminen lentokoneeseen niin Vantaalla kuin Riiassa sujui vanhaan malliin ilman minkäänlaisia turvavälejä. Ihmisillä oli maskit mutta ne lensivät roskiin heti kun oltiin ulkona terminaalista. Joukkoliikenteessä Latvian päässä käytännössä kukaan ei pitänyt maskeja. Muutenkaan tätä tilannetta ei paikanpäällä juuri huomannut pl. ohjekyltit siellä täällä. Sinänsä tuollainen ruuhkaton matkailu oli oikein mukavaa eikä maskin kanssa pelaaminen ollut juttu eikä mikään: aivan varmasti pidempikin lento sujuisi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaboom! En nyt ala tästä vänkäämään sen enempää, mutta n. 10 km/h ylinopeuden ajaminen moottoritiellä hyvissä olosuhteissa ei todellakaan ole suoraan verrannollinen sen kanssa, että näissä olosuhteissa ei noudateta viranomaisten ohjeistuksia. Olen myös kävellyt punaisia päin, mennyt nuorena väärillä papereilla ravintolan sisään ja jättänyt parkkimaksun maksamatta. Tuossakaan liikennetilanteessa minä en ylinopeuksineni ollut se, joka asetti muut ihmiset vaaraan, vaikka laittomuuksiin syyllistyinkin, vaan se sinisen Skodan kuski (Sinäkö se oot?). Itse ohitustilannehan meni osaltani hyvin ilman ongelmia ja matka jatkui rauhallisesti. Se vaaratilanne tuli nimenomaan sen ohittamani Skodan kuskin toimesta ja se kohdistui minuun. Jos siis totuus sinua kiinnostaa. Jos halusit vain provota ja vittuilla minulle, niin sittenhän sillä ei ole väliä.

Olisiko ohitustilanne siis syntynyt, jos olisit ajanut lain asettaman rajoituksen mukaan; et tuota 10km/h ylinopeutta? Ilman tätä ohitustahan tuskin mitään liikenneraivoa olisi keltäkään nähty.

Aivan typerä nyanssi, tiedän. Mutta niin on myös sinun pelkosi jokaiseen ihmisten "huonoon" käyttäytymiseen liittyen koronaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ymmärrät varmaan miten käsidesi toimii? Ei sillä ole mitään väliä vaikka se purnukan päällysosa olisi kuorrutettu koronaviruksella, sillä sitä nestettä spruitataan käsiin ja sen jälkeen hierotaan molemmat kädet joka puolelta. Jos sitä peloittavaa korooonaa pääsee siis käsillesi, se käsidesi tuhoaa viruksen niiltä.

Tää "viruslinko" on kyllä kans sellainen sana, joka pitäisi meemittää ja tuhota sen jälkeen suomen kielestä. Sillä on onnistuttu luomaan hysteerikoille pelkokuvia jostain tappavasta virustornadosta, jonka lähellä oleminen tuottaa varman kuoleman.

Ymmärrän toki. Tuossa kysymyksessäni oli pointtina se, että kuinka hyvin tuo käsidesi loppuviimeksi tehoaa noihin koronaviruksiin. Eli onko tuo likaisen kahvan räpeltäminen ja sen jälkeinen aineen hieronta yhteisvaikutukseltaan positiivinen vai negatiivinen?

Muistelen, että tätä olisi ainakin joskus epidemian alkuvaiheessa ihan asiantuntijoiden toimesta spekuloitu.

Viruslinko-termistä olen samaa mieltä. Käytin sitä lähinnä sarkastisessa tarkoituksessa.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaboom! En nyt ala tästä vänkäämään sen enempää, mutta n. 10 km/h ylinopeuden ajaminen moottoritiellä hyvissä olosuhteissa ei todellakaan ole suoraan verrannollinen sen kanssa, että näissä olosuhteissa ei noudateta viranomaisten ohjeistuksia. Olen myös kävellyt punaisia päin, mennyt nuorena väärillä papereilla ravintolan sisään ja jättänyt parkkimaksun maksamatta. Tuossakaan liikennetilanteessa minä en ylinopeuksineni ollut se, joka asetti muut ihmiset vaaraan, vaikka laittomuuksiin syyllistyinkin, vaan se sinisen Skodan kuski (Sinäkö se oot?). Itse ohitustilannehan meni osaltani hyvin ilman ongelmia ja matka jatkui rauhallisesti. Se vaaratilanne tuli nimenomaan sen ohittamani Skodan kuskin toimesta ja se kohdistui minuun. Jos siis totuus sinua kiinnostaa. Jos halusit vain provota ja vittuilla minulle, niin sittenhän sillä ei ole väliä.

Sen voin myöntää @adolf , että olen keskittynyt liikaa suurkaupunkeihin. Tilanne jossain tuppukylässä on ihan erilainen kuin vaikkapa Helsingissä. Toki esim. kesäturistit voivat äkkiä huonolla tuurilla muuttaa sielläkin tilanteen, mutta riippuu tietysti paljon myös kesäturistien määrästä ja mistä ovat tulleet. Oma paheksuntani on kohdistunut nimenomaan näihin suurissa ostoskeskuksissa ja/tai muuten vilkkaissa paikoissa asioiviin ihmisiin, jotka painavat menemään rajoituksista välittämättä kuten vanhoina hyvinä aikoina. Mutta tämä tästä tällä erää.
No hyvä. Nyt tiedämme, että on ok ajaa ylinopeutta, mutta tuomittavaa olla käyttämättä käsidesiä. Kerrotko vielä, kuka on nostanut sinut siihen asemaan, että voit kertoa meille muille, mitä tulee noudattaa ja mitä ei?

Onhan se nimittäin naurettavaa, että katsot kaupassa vinoon niitä, ketä eivät käsidesiä käytä vallitsevassa koronatilanteessa. Sen jälkeen hyppäät autoosi ja ajat ylinopeutta niin, että jalankulkijat, pyöräilijät, toiset autoilijat, oravat ja siilit ovat oman onnensa nojassa, kun painat nasta laudassa käsidesihuuruisessa autossa muiden joukossa.

Suo siellä, vetelä täällä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Viisi on tämän päivän lukema.

THL:n mukaan Helsingissä on todettu nyt 2 772 koronavirustartuntaa. Lisäystä eiliseen on 1 kappaletta.

Seuraavissa kunnissa raportoitiin tänään tartuntoja (mukana ei ole kuntia, joissa tartuntojen määrä epidemian alusta alkaen on yhteensä alle viisi):

- Vantaa: 912 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)

- Espoo: 843 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

- Helsinki: 2 772 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Tämä keskustelu saa kyllä hämmentäviä muotoja taas pitkästä aikaa. Jotenkin kaikkea voisi ymmärtää pikkaisen enemmän, jos virus tarttuisi pinnoilta ja lyhytaikaisessa kontaktissa eri turuilla ja toreilla. Tietysti hygieniaa ja turvavälejä on toitotettu jokaisesta tuutista kohta puolen vuoden ajan, eli kyllä tuollainen menee vähemmästäkin syvälle alitajuntaan. Monelle myös yksinkertaisten ohjeiden toteuttaminen onnistuneesti tuo turvallisuudentunnetta ja auttaa käsittelemään ahdistavaa tilannetta.

Kun siis joku jättää käyttämättä käsidesiä kauppaan mennessään ja näpelöi sen jälkeen kaikki avokadot paljain käsin läpi, voi jokainen tästä ärsyyntyvä kysyä itseltään seuraavaa.

Suutunko syystä että:

1. Jätetään noudattamatta ns. yhteisiä pelisääntöjä? Tästä on mielestäni oikeutettua närkästyä, ei kuitenkaan ehkä siihen asti, että vaivautuu kirjoittamaan asiasta jonnekin pitkää vuodatusta. Mm. kerrostaloyhtiöiden jätehuoneissa näkee usein näiden samojen tyyppien aikaansaannoksia.

2. Tällaisen toiminnan takia on kahden viikon sisällä helvetti irti! Tämä on aiheeton huoli ja heijastaa enemmän henkilön omia pelkoja koronavirusta kohtaan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuossa kysymyksessäni oli pointtina se, että kuinka hyvin tuo käsidesi loppuviimeksi tehoaa noihin koronaviruksiin.
Tappaa ne. Toki samaan vaikutukseen pääsee. kun ei lääpi kasvoja ilman käsien pesemistä. Covid-19 leviää enemmän ilmateitse ja siihen käsidesi ei tee mitään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tappaa ne. Toki samaan vaikutukseen pääsee. kun ei lääpi kasvoja ilman käsien pesemistä. Covid-19 leviää enemmän ilmateitse ja siihen käsidesi ei tee mitään.

Tässä yksi uutinen epidemian alkuvaiheilta käsidesin ja pesemisen tehokkuuksista. Kyllä tuo käsidesikin tuon perusteella tyhjää parempi on.


Sitten taas esimerkiksi noroviruksiin tuo ei tehoa läheskään yhtä hyvin.


Mutta sanotaan nyt näin, että minusta kaupan käsidesin käyttämättä jättäminen ei ole tuomittavaa, mikäli henkilö on huolehtinut käsihygieniastaan muuten (pessyt kädet juuri ennen kauppareissua, käyttänyt omaa käsidesiään). Enkä sen vuoksi suoraan paheksu ketään, joka tämän jättää tekemättä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
mikäli henkilö on huolehtinut käsihygieniastaan muuten (pessyt kädet juuri ennen kauppareissua, käyttänyt omaa käsidesiään).
Eikä siinäkään kansalaiskelpoisuuttaan suorilta käsin menetä, vaikkei tekisi näinkään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна


Vaikka itse kuuluunkin palstan paniikkisiipeen, niin en ole vielä erityisen huolissani. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että valtakunnan tasolla orastanut tartuntojen kasvu on jo taittunut, ja menemme taas laskevassa trendissä. Tai oikeammin: tällaista heiluntaa se on ollut nyt viime aikoina, ja on varmaan jatkossakin.

Tuolle hetkelliselle nousulle oli ymmärtääkseni ainakin jonkinlainen selitys näissä ryppäissä.

Mutta ollaan varuillaan ja seurataan tilannetta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keskustelu menee nyt täysin väärille urille ja lapselliseksi, joten tyydyn toteamaan, että minun osaltani kysymys on ennen kaikkea asenteesta. Voidaan kai sanoa, että myös yhteisten pelisääntöjen noudattamisen tärkeydestä, jotta virus lakkaisi leviämästä. Kuten olen aiemmin todennut, myös muiden ihmisten tavoilla toimia on merkitystä, emmekä voi olla varmoja kenenkään muun kuin omasta ja ehkä mukana olevan seurueen toiminnasta. Minulla on oikeus omaan mielipiteeseeni, kuten myös vastapuolella omaansa. Kuten aiemmin totesin, mielestäni on parempi ottaa varman päälle kuin turhia riskejä. Jonkun toisen riskiarvio voi poiketa omastani ja se kai heillekin suotakoon.

Kaikilla meillä kai on yksi ja sama toive ja se on se, että koronavirus poistuisi kokonaan. Onneksi Suomessa tilanne on hyvä, mutta jokainen uusi tartunta on liikaa, varsinkin, jos sairastuu vakavaan muotoon. Kaikki tartunnat tuskin ovat kokonaan vältettävissä, sillä ihmisten pitää voida elää kutakuinkin normaalisti, ainakin tässä vaiheessa, kun tartuntoja on Suomessa hyvin maltillisesti. Itse koen niin, että jos voin omalta osaltani tehdä jotain toimenpiteitä minimoidakseni riskejä taudin leviämisen estämiseksi, olen sen valmis tekemään, sillä nykyohjeistusten mukainen toiminta ei vaadi minulta suuria ponnisteluja. Mikäli koen halua paheksua sitä, että muut eivät ohjeistuksia edes yritä noudattaa, minulla on siihen täysi oikeus ja voin mielipiteeni myös kirjoittaa esim. Jatkoajan keskustelupalstalle. Saatte rauhassa paheksua ja syyttää minua hysteerikoksi, jeesustelijaksi tai kaksinaismoralistiksi. Mutta nyt jätän tämän aihepiirin osaltani toistaiseksi tähän. Palataan, jos jotain uutta ilmenee. Hyvää kesäpäivää tasapuolisesti kaikille näkemyksistä riippumatta!
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Sellainen kunnioittavan 'pelon' asennetta soisi kaikilla olevan, että voisimme tehdä ainakin oman osamme toisen aallon estämiseksi. Hysteerikkojen vastapainona tuolla on kyllä paljon niitäkin, joilla on vähättelevä ellei jopa pilkallinen asenne koko virukseen. Itse olen riskiryhmäläisenä kyllä käyttänyt silloin tällöin käsidesiä julkisissa paikoissa asioidessani. Joskus siitä hyvästä on saanut vähän sellaisia halveksivia "ai sä olet niitä miehiä" -katseita - varsinkin naisilta. Ilmeisesti miehenä viimeisetkin miehuudenrippeet häviää siihen paikkaan, kun ei luulekaan olevansa immuuni viruksille.

Totta kuitenkin sekin, että paljon näihin turvakäytäntöihin liittyy kaksinaismoralismia, kun ihmiset sitten räkäisillä ja kuppaisilla peukaloillaan painelee käsidesipumppua kaupoissa. Ja nuo käsidesiautomaatit taas ovat ihan vitsi. Ainetta riittää ehkä sadalle ensimmäiselle asiakkaalle, jonka jälkeen ne ovatkin epäkunnossa ja tyhjänpanttina päiviä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä kiinnitin huomioita lukuihin, en muuhun. Mielenkiintoista seurata mihin ollaan menossa. Kaupoissa ja muissa julkisissa paikoissa korona on unohdettu.

En tiedä onko tämä sinulta neutraali vai negatiivinen havainto, mutta sen verran todennäköisyyksistä on sanottava ettei tällä hetkellä ole mielestäni tarvetta kulkea ainakaan maski naamalla tai käsidesipullo kainalossa. Aika lailla samalla tavalla voidaan tällä hetkellä toimia kuin ennen koronaakin. Tartunnan saamisen riski tällä hetkellä esim. kaupasta on Suomen mittakaavassa erittäin alhainen, vaikka nuolisit hiukan tomaattejakin.

Mikäli tartunnat lähtee nousuun ja "tartuttavuusluku" menee taas yli yhden niin kiristetään taas ruuvia. Toivottavasti näin ei käy ja mikäli käy niin toivottavasti kansalaiset ottavat mallia mallikkaasti menneestä keväästä.

Jostain lehdestä luin kansanedustajien kommentteja Lehtosen Lassen twiittiin liittyen niin joku otti jo aiheeksi kaupunkiasunnon myymisen ja erakoitumisen mökille. Se kannattaisi tehdä hänen mukaansa ajoissa ennen kuin kaikki on taas ihan päin helvettiä. Tämä tietysti nyt vapaasti lainaten.

Itse en oikein ymmärrä tämän Lehtosen tapaa toimia tällaisena uhkakuvien levittäjänä. No, sillä saa toki huomiota ja se lienee hänelle huumaavan upea tunne.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen riskiryhmäläisenä kyllä käyttänyt silloin tällöin käsidesiä julkisissa paikoissa asioidessani. Joskus siitä hyvästä on saanut vähän sellaisia halveksivia "ai sä olet niitä miehiä" -katseita - varsinkin naisilta.

Tää oli hauska.

Itse käytän kaupoissa käsidesiä ja myös autosta löytyy yleensä pottu sitä herkkua. Täytyy sanoa ettei hävetä käyttää sitä ja tuntuu hyvin erikoiselta, jos hameväki alkaisi minua käsidesin käytön takia halveksumaan.

Kävin tänään tyttären kanssa lääkärissä ja lääkäri ojensi minulle maskin naamalle huoneeseen mennessämme. Uskon, että hän oli lähellä eläkeikää (toki voi olla muutenkin vaan varovainen tai riskiryhmää). Minusta tuo oli kaikin puolin ok ja ymmärrettävää hänen työssään. Hienoa kun ihmiset uskaltavat olla mitä ovat eivätkä mieti mitä muut mahtavat heistä ajatella. Näitä maskeja en siis nähnyt tuolla vastaanotolla kenelläkään muulla kuin tällä kyseisellä lekurilla ja hänen assistentillaan.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maailmalla painetaan sellaisella tuhansia tartuntoja päivässä tahdilla eteenpäin ja täällä suunnitellaan harakiriä, kun on joku 25 tartuntaa enemmän mitä viime viikolla ja viikko tahti on jotain luokkaa 30-50 tartuntaa. Sitten kilpaa kiljutaan lehdissä, kuinka paska tulee leviämään tuulettimeen ja hysteerisoidaan vuoro toisensa jälkeen.

Ei jeesus isä sanon minä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös