Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 924 738
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä tuosta muistaakseni jo aiemminkin HUSsin porukat ovat sanoneet ettei tällä hetkellä kaikkia polkuja enää saada tunnistettua.

Kyllä. Taisin itsekin tähän keskusteluun silloin osallistua. Tästä keskustelusta oli muistaakseni parisen viikkoa aikaa. Sitten sen jälkeen taas esiintyi uutisia, joiden perusteella tautia olisi ollut enää näissä ryppäissä, ja sitten taas näin.

Eli hieman vaihtelevaa käsitystä. Ei se sinänsä yllätä, vaikeaahan tätä on täysin hallita.
 
K

kiwipilot

Eli hieman vaihtelevaa käsitystä. Ei se sinänsä yllätä, vaikeaahan tätä on täysin hallita.

Tämä hallinnan puutteen sietäminen on mielestäni olennaista tähän tautiin suhtautumisessa: kun tajutaan ja sisäistetään se, että a) tukahduttamalla tuo ei mihinkään häviä ja b) jonkin verran tulee sairastuneita ja sen seurauksena kohtuullinen määrä kuolemia niin ei tarvitse pahemmin ahdistua. Pakkomielteinen f5:n hakkaaminen ei auta vaan pudottaa syvemmälle ahdistuksen monttuun. Itse olen työni kautta oppinut sietämään epätäydellisyyttä ja sitä, että aivan kaikkea ei voi hallita ja jokaista pelastaa: mennään niillä mitä on annettu ja tehdään paras mitä pystytään. Ja jos se ei riitä niin ei voi mitään. Näin focuksen voi laittaa oikeiden asioiden tekemiseen ja keskittyä siihen mikä merkitsee: se, että jossain Ameriikassa tehdään jokin tartuntaennätys ei ihan hirveästi kiinnosta. Ja samalla oma elämä jatkuu suhteellisen normaalina mutta tietoisuus tilanteesta säilyy jossain taustalla. Omalla kohdalla auttoi varmaan myös se, että mihinkään etätöihin ja sitä kautta kotiin/mökille linnoittautumiseen ei ollut edes mahdollisuutta: aamulla oli - ja on - mentävä duuniin, kohdattava tuleva ja elettävä sen mukaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä hallinnan puutteen sietäminen on mielestäni olennaista tähän tautiin suhtautumisessa: kun tajutaan ja sisäistetään se, että a) tukahduttamalla tuo ei mihinkään häviä ja b) jonkin verran tulee sairastuneita ja sen seurauksena kohtuullinen määrä kuolemia niin ei tarvitse pahemmin ahdistua. Pakkomielteinen f5:n hakkaaminen ei auta vaan pudottaa syvemmälle ahdistuksen monttuun. Itse olen työni kautta oppinut sietämään epätäydellisyyttä ja sitä, että aivan kaikkea ei voi hallita ja jokaista pelastaa. Näin focuksen voi laittaa oikeiden asioiden tekemiseen: elämä jatkuu suhteellisen normaalina mutta tietoisuus tilanteesta säilyy. Omalla kohdalla auttoi varmaan myös se, että mihinkään etätöihin ja sitä kautta kotiin/mökille linnoittautumiseen ei ollut edes mahdollisuutta: aamulla oli - ja on - mentävä duuniin, kohdattava tuleva ja elettävä sen mukaan.

Viestisi on täyttä asiaa. Sen verran tarkennan, että tarkoitin tilannekuvan hallintaa, enkä taudin hallintaa, mutta näemmä muotoilin tuon ajattelemattomasti.

Ihmiset suhtautuvat asiaan eri tavoin. Voin kuitenkin itse todeta, että itse en (uskokaa tai älkää) ole ollut tämän taudin aikana mitenkään ahdistunut, tai ainakaan kokenut olevani, vaan olen nimenomaan ottanut tämän sellaisena, kuin se tulee. Minulla tämä taudin etenemisen seuranta ja omat tulkintani kehityssuunnista ovat nimenomaan mielenkiintoa aiheeseen. Mutta tällainen minä olen ollut koko ikäni. Pikkupoikana kirjoitin ylös luontohavaintoja, joskus seurailin säätilan kehitystä, osakekursseja olen tutkinut, joskus kun olin bänditoiminnassa mukana, seurasin kuuntelutilastojen kehitystä...

Ymmärrän hyvin, että joillekin tulee sellainen kuva, että tuo on ahdistunut ja seurailee jatkuvasti, että miten tuo tauti muuttuu. Mutta enemmän minua ahdistaisi, jos en olisi näistä tietoinen. Mutta tässä juuri näkyy ihmisten erilaisuus. Joitain ahdistaa tieto, joitain epätietoisuus.

Sinänsä voin suoraan sanoa, että Suomen koronatilanteen näkee seuraamalla uutisia. Ei se vaadi mitään sen kummempaa seuraamista. Noita muutamaa seuraamani maata katson sitten joskus kun on sopiva sauma. Vartin verran siihen suunnilleen menee. Ehkä vähän kauemmin, jos on ollut pidempi tauko välissä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Mietin muutamia syitä tartuntojen pirstaloitumiselle.

- Pitkä itämisaika.

- Heikko tarttuvuus (vaatii oikeasti pitkän lähikontaktin ja silloinkin puhutaan enemmän epätodennäköisestä kuin todennäköisestä).

- Viruksen selkeä heikentyminen kesän / epidemian leviämisen myötä (tästä nyt ei ole mitään varmaa tieteellistä näyttöä, mutta useammat havainnot tukevat).

- Edellisestä johtuen vielä isompi enemmistö tapauksista täysin oireettomia (taas omaa mutua).

Eli henkilö X tapaa henkilön Y, jolla on oireeton koronatartunta. Saman viikon aikana Y:n kautta altistuu noin 50 henkeä. Näistä muutama saa oireettoman tartunnan X on yksi heistä. Viikon päästä X vetää terassilla pitkän kaavan mukaan pelkässä t-paidassa, vaikka elohopea näyttää vain + 14. Seuraavana aamuna kurkku on kipeä ja lämmöt vähän koholla. X ei haluaisi mennä testiin, mutta vaimo pakottaa. X:llä ei ole mitään hajua, mistä olisi voinut koronan napata. Y:n kaltaisia tapaamisia oli noin kymmenkunta edellisten kahden viikon aikana.

Summa summarum. Meillä on tällä hetkellä koronaa niin vähän Suomessa ja viruksen tarttuvuus on selkeästi niin matalalla tasolla, että eteenpäin tarttuminen alkaa olla melkoista arpapeliä, kuten myös tartunnan saaneen henkilön päätyminen testattavaksi.
 
K

kiwipilot

Mä tunnen yhden sähköallergikon. Olemassa oleva ilmiö ja nykymaailmassa aika hankala.

Ilmiönä Ihan yhtä vahvalla pohjalla kuin veden muisti somaattisten vaivojen lääkitsijänä eli täyttä huuhaata.

Sinänsä en ole yllättynyt, että juuri sinä tunnet sähköallergikon ja pidät ilmiötä totena. Onko teillä joku huuhaalääkinnän kerho kenties? Mites muuten, saiko tuttusi apua homeopatiasta?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mietin muutamia syitä tartuntojen pirstaloitumiselle.

- Pitkä itämisaika.

- Heikko tarttuvuus (vaatii oikeasti pitkän lähikontaktin ja silloinkin puhutaan enemmän epätodennäköisestä kuin todennäköisestä).

- Viruksen selkeä heikentyminen kesän / epidemian leviämisen myötä (tästä nyt ei ole mitään varmaa tieteellistä näyttöä, mutta useammat havainnot tukevat).

- Edellisestä johtuen vielä isompi enemmistö tapauksista täysin oireettomia (taas omaa mutua).

Eli henkilö X tapaa henkilön Y, jolla on oireeton koronatartunta. Saman viikon aikana Y:n kautta altistuu noin 50 henkeä. Näistä muutama saa oireettoman tartunnan X on yksi heistä. Viikon päästä X vetää terassilla pitkän kaavan mukaan pelkässä t-paidassa, vaikka elohopea näyttää vain + 14. Seuraavana aamuna kurkku on kipeä ja lämmöt vähän koholla. X ei haluaisi mennä testiin, mutta vaimo pakottaa. X:llä ei ole mitään hajua, mistä olisi voinut koronan napata. Y:n kaltaisia tapaamisia oli noin kymmenkunta edellisten kahden viikon aikana.

Summa summarum. Meillä on tällä hetkellä koronaa niin vähän Suomessa ja viruksen tarttuvuus on selkeästi niin matalalla tasolla, että eteenpäin tarttuminen alkaa olla melkoista arpapeliä, kuten myös tartunnan saaneen henkilön päätyminen testattavaksi.

Hyviä pohdintoja tässä. Olen itse myös miettinyt tuota jäljittämistä ja päätynyt siihen, että juuri tuo pitkä ja vaihteleva itämisaika tekee siitä erittäin hankalaa puuhaa. Maaliskuussa rajoitusten ollessa päällä jäljittämistä helpotti todennäköisesti se, että ihmiset kävivät "ihmisten ilmoilla" niin vähän, että potentiaalisia tartuntatilanteita oli määrällisesti vähän. Moni saattoi nähdä muita ihmisiä vain kerran viikossa kauppareissulla. Nyt kun ollaan palattu lähelle normaalia elämänmenoa, etätyöt ovat vähentyneet ja kontakteja on paljon, ei voida läheskään niin varmasti sanoa mistä tauti on tullut. Jos vaikka viikon aikana ehtii käydä viisi kertaa työpaikalla, ruokakaupassa kolmesti, kerran apteekissa, kerran torilla ja vielä nähdä kavereita ja sukulaisia niin jäljittämisen kannalta ollaan huomattavasti vaikeammassa tilanteessa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo, olemassa oleva ilmiö. Tosin tutkimusten mukaan kyse on psyykkisestä häiriöstä.
Kaikki mitä ns wirallinen lääketiede ei pysty selittämään käännetään mielenvikaisuudeksi. Tai muuten vaan, faijalle ne halus syöttää mielialalääkkeitä, koska se sai sivuoireita kolesterolilääkkeestä.

Ja mitä tuohon tyyppiin tulee, niin päällepäin näkee, että sillä on epämukavaa loisteputkien alla. Oireet on todellisia, miksi en uskoisi pitkäaikaista tuttua?

@kiwipilot ista saisi hienoin neuvostoliittolaisen, uskosi wiranomaisiin on niin wahva.
 
K

kiwipilot

Kaikki mitä ns wirallinen lääketiede ei pysty selittämään käännetään mielenvikaisuudeksi. Tai muuten vaan, faijalle ne halus syöttää mielialalääkkeitä, koska se sai sivuoireita kolesterolilääkkeestä.

Ja mitä tuohon tyyppiin tulee, niin päällepäin näkee, että sillä on epämukavaa loisteputkien alla. Oireet on todellisia, miksi en uskoisi pitkäaikaista tuttua?

@kiwipilot ista saisi hienoin neuvostoliittolaisen, uskosi wiranomaisiin on niin wahva.

Voihan sitä uskoa vaikka joulupukkiin, mikäs siinä. Mielenkiintoista, että tuota psyk.puolen juttua löytyy myös suvusta. Selittää paljon.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaikki mitä ns wirallinen lääketiede ei pysty selittämään käännetään mielenvikaisuudeksi. Tai muuten vaan, faijalle ne halus syöttää mielialalääkkeitä, koska se sai sivuoireita kolesterolilääkkeestä.

Ja mitä tuohon tyyppiin tulee, niin päällepäin näkee, että sillä on epämukavaa loisteputkien alla. Oireet on todellisia, miksi en uskoisi pitkäaikaista tuttua?

@kiwipilot ista saisi hienoin neuvostoliittolaisen, uskosi wiranomaisiin on niin wahva.

Osin samoilla linjoilla, osin eri linjoilla. Sähköallergiaa ei ole pystytty todistamaan missään kontrolloiduissa olosuhteissa. Eli ihmiset saavat oireita, mutta oireisiin ei vaikuta altistuminen.

Toisaalta sitten taas on tapauksia, joissa oireet kuitataan miekenvikaisuudella, vaikka todellinen lääketieteellinen syy selviää myöhemmin. Joskus oli uutinen, jossa eräs nainen oli saanut ihan mielenterveysdiagnoosin, kun taustalla olikin epäonninen sterilisaatio. Kun tuo purettiin, katosivat oireet, mutta virheellinen mielenterveysongelmadiagnoosi jäi edelleen kummittelemaan terveydenhuollon järjestelmiin.

Uskon myös tuon isäsi tapauksen olevan samaa kaliiberia. Tunnen henkilön, jolle taas tarjottiin mielialalääkettä, kun lääkäri oli sitä mieltä, että hänen jalkapöydän vamma oli aiheuttanut pysyvän hermovaurion, ja tuo lääke auttaa siihenkin. Toki sitä silloin käytettäisiin pienempinä annoksina. Hän ei suostunut tuota ottamaan, vaan halusi ensin kokeilla, miten käy. Jalkapöytä parani itsestään varsin nopeasti, ja hermokipu katosi.

Koronan pitkäaikaiset oireet ovat sellaisia, mitä lääketiede on raportoinut ympäri maailmaa. Varsin julmaa niputtaa niitä automaattisesti mielenterveysongelmiksi. Taustalla on kuitenkin vakava fyysinen sairaus, joka vaikuttaa koko kroppaan, ja joka on vielä varsin tuntematon lääketieteellekin.

Tuohon yhteen tapaukseen en ota kantaa. Mutta vastaavia kokemuksia on tullut muuallakin mediassa vastaan. Lääkäritkään eivät ymmärtääkseni epäile noissa mielenterveyttä, joten on aika ikävää, jos me oman elämämme terveysasiantuntijat alamme sellaista tehdä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sähköallergiaa ei ole pystytty todistamaan missään kontrolloiduissa olosuhteissa.
Tämä on totta. Silti tuollaisia ihmisiä on jokin määrä ja niiden oireet helpottuu, kun ovat kaukana sähkölaitteista.

Ihmisen hermot toimii sähköllä. Joten voi olettaa, että ne voi herkistyä. Tahdon sanoa, että teorian tasolla sähköallergia on ihan järkevä juttu.

Koronan pitkäaikaiset oireet ovat sellaisia, mitä lääketiede on raportoinut ympäri maailmaa. Varsin julmaa niputtaa niitä automaattisesti mielenterveysongelmiksi. Taustalla on kuitenkin vakava fyysinen sairaus, joka vaikuttaa koko kroppaan, ja joka on vielä varsin tuntematon lääketieteellekin.
Mun viimeisin pongaus aiheesta on vaikutukset aivoihin ja sitä kautta persoonallisuuteen. Tässä linkki.

Korona aiheuttaa myös mielenterveysongelmia jossain määrin ihan aidosti. Tuohon päälle tietty pelosta ja lockdowneista johtuvat ongelmat. Kiinan lahja maailmalle on jykevää sorttia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vain yksi uusi tartunta tänään, mutta parin viikon päästä ollaan viisaampia.

Jopa minun armottomissa tilastoissani tämä oli hyvä tulos. Nyt seitsemän päivän putki, jossa oltiin liukuvan keskiarvon mukaan kiihtyvässä epidemiassa, päättyi. Palasimme taas normaaliin.

Jes! Voin hengittää rauhallisesti!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta sitten taas on tapauksia, joissa oireet kuitataan miekenvikaisuudella, vaikka todellinen lääketieteellinen syy selviää myöhemmin. Joskus oli uutinen, jossa eräs nainen oli saanut ihan mielenterveysdiagnoosin, kun taustalla olikin epäonninen sterilisaatio. Kun tuo purettiin, katosivat oireet, mutta virheellinen mielenterveysongelmadiagnoosi jäi edelleen kummittelemaan terveydenhuollon järjestelmiin.

Joo ja onhan noita eri sairauksiakin olemassa joissa tuo oirelista menee aika kirjavaksi esim. jos minä Fibromyargiaa sairastavana ottaisin ylös kaikki viikon aikana eri oireet ihan kirjaimillisesti niin kerkeisi muuta kun kokoajan kirjoittaa. Ymmärtää kyllä tätä tyyppiä suhteellisen hyvin jos media kokoajan aivopesee koronalla että itsestäkin helposti alkaa tuntua että se on ja lääkärin monesti on helpointa mennä helpoimman kaavan kautta kun alkaa selvittää oikeaa syytä jos potilas uskoo diagnoosiin.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen pohtinut, että auttaisiko hybridistrategian toteutuksessa sellainen, että ihmiset ohjeistettaisiin pitämään päiväkirjaa tekemisistään ja menemisistään? Sinne kirjattaisiin esimerkiksi, että keitä henkilöitä on tavattu ja missä julkisilla paikoilla on liikuttu.
Tähän tarkoitukseenhan se mobiiliappi olisi. Sen valmistuminen vain tuntuu kestävän kuukausi kaupalla. Muualla maailmassa näitä mobiilisovelluksia tuotiin markkinoille pikavauhtia. Joku taitaa tuon sovelluksen tekemisestä kääriä Suomessa hulppeat massit. Oikeastihan tuon joku huippu koodariporukka koodaisi varmasti päivässä, mutta valtiolta tuon jakeluun saaminen kestää näköjään puoli vuotta vähintään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän tarkoitukseenhan se mobiiliappi olisi. Sen valmistuminen vain tuntuu kestävän kuukausi kaupalla. Muualla maailmassa näitä mobiilisovelluksia tuotiin markkinoille pikavauhtia. Joku taitaa tuon sovelluksen tekemisestä kääriä Suomessa hulppeat massit. Oikeastihan tuon joku huippu koodariporukka koodaisi varmasti päivässä, mutta valtiolta tuon jakeluun saaminen kestää näköjään puoli vuotta vähintään.
Käsittääkseni siellä on koodia vääntämässä ainakin maineeltaan kovatasoiset firmat eikä valtio.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Muualla maailmassa näitä mobiilisovelluksia tuotiin markkinoille pikavauhtia.
Mutta kaikki eivät ole olleet toimivia ja erilaisia ongelmia on kohdattu.Minä en nyt tarkkaan enää muista mitä ongelmia ja missä maassa. Niistä oli juttua Radio Suomessa joku aika sitten... Linkkaan pätkän YLE Areenasta niin voi joku kuunnella jos sattuu kiinnostamaan.

Kuuntele Radio Suomen Päivä Yle Areenassa:
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Käsittääkseni siellä on koodia vääntämässä ainakin maineeltaan kovatasoiset firmat eikä valtio.
Kyllä kyllä. Tarkoitin kun valtio on tilaajana, niin businesta valtion kanssa tehneet tietää että siinä aikataulujen ja laskutuksen suhteen toimii vähän eri käytännöt kuin normaalisti. Valitettavan usein näissä valtiota rahastetaan aika surutta.

Tulevaisuudessa voi sitten joku tutkivajournalisti tehdä jutun, ja ihmetellä miten sovellukseen jota ei ehditty edes ottamaan käyttöön saatiin uppoamaan miljoonia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jopa minun armottomissa tilastoissani tämä oli hyvä tulos. Nyt seitsemän päivän putki, jossa oltiin liukuvan keskiarvon mukaan kiihtyvässä epidemiassa, päättyi. Palasimme taas normaaliin.

Jes! Voin hengittää rauhallisesti!
Älä nyt ihan mihin tahansa mene hengittelemään, vältä väkijoukkoja.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jopa minun armottomissa tilastoissani tämä oli hyvä tulos. Nyt seitsemän päivän putki, jossa oltiin liukuvan keskiarvon mukaan kiihtyvässä epidemiassa, päättyi. Palasimme taas normaaliin.

Jes! Voin hengittää rauhallisesti!
Mikä muuten on keskiarvo viimeiseltä seitsemältä päivältä? 8-10 tartuntaa/päivä?

En muista kuin viimeiset kolme päivää ulkoa: 1, 5, 22
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo ja onhan noita eri sairauksiakin olemassa joissa tuo oirelista menee aika kirjavaksi esim. jos minä Fibromyargiaa sairastavana ottaisin ylös kaikki viikon aikana eri oireet ihan kirjaimillisesti niin kerkeisi muuta kun kokoajan kirjoittaa. Ymmärtää kyllä tätä tyyppiä suhteellisen hyvin jos media kokoajan aivopesee koronalla että itsestäkin helposti alkaa tuntua että se on ja lääkärin monesti on helpointa mennä helpoimman kaavan kautta kun alkaa selvittää oikeaa syytä jos potilas uskoo diagnoosiin.

Meinasin jo aiemmin kirjoittaa viestin siitä, että itselleni kyseisen henkilön oirekuvauksesta olisi tullut enemmänkin mieleen juuri fibromyalgia, borrelioosi, pitkäaikainen homealtistuminen tai vaikkapa jokin niskan alueen häiriö, joka säteilee koko kroppaan. Juuri koronaan tuo kirjava oirekuvaus ei mielestäni viittaa kovinkaan vahvasti, vaikka hän itse tuntuu olevan 100% varma siitä, negatiivisista testeistä huolimatta. Toki vääriä negatiivisia testituloksia voi tulla, mutta käsittääkseni mitä vakavampi tapaus, sitä suuremmalla todennäköisyydellä pitäisi niitä vasta-aineita alkaa näkyä. En ulkopuolisena menisi niin pitkälle että sanoisin ko. henkilöä luulosairaaksi, mutta varmasti psyykkinen puoli jollain tavalla tässäkin kietoutuu kokonaisuuteen.

Olen samoilla linjoilla @Sistis kanssa siitä, että näihin yksittäistapauksiin on todella vaikea yleensä ottaa mitään kantaa, ja eihän tästäkään voi olla varma, etteikö JS olisi koronaa sairastanut. Voi olla, tai sitten ei ole. Ongelmallista tämän henkilön tapauksessa on se, että hän on alkanut esiintyä jonkinlaisena pitkäaikaissairaiden koronapotilaiden esikuvana, vaikka diagnoosia ei positiivisen testituloksen muodossa ole tullut. Tällainen toiminta voi olla haitallista siinä mielessä, että minkä tahansa epämääräisen oirekuvan kanssa voidaan alkaa laajemmaltikin kuvittelemaan, että taustalla olisi korona.

Koronan pitkäaikaisvaikutuksista tarvitaan ehdottomasti mahdollisimman paljon lisätietoa, mutta vahvistamattomien tapauksien kautta ei tätä asiaa ole mielestäni järkevää lähestyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös