Toimittajat eivät tietenkään ole alojensa absoluuttisesti parhaita asiantuntijoita lähellekään, mutta kyllä minä heidät usein suhteellisen hyviksi asiantuntijoiksi näkísin. Autolehtien toimittajat tietävät autoista melko paljon, jääkiekkolehtien toimittajat samaten ja poliittiset toimittajat ehdottomasti myöskin. Kun keskusteltu teoria toteaa, että kaikkein vähiten tietävät arvioivat osaamisensa eniten yläkanttiin, niin ei toimittajien enää tuohon joukkoon pitäisi langeta, vaan heidän tulisi kyetä olemaan kriittisiä omaa ja muiden osaamista kohtaan ja arvioisin että keskimäärin siinä onnistuvatkin. Tosin toimittajien kohdalla on sanottava, että koulutusta ei ymmärtääkseni enää hirveästi vaadita tai arvosteta ja paskatoimittajien suhteellinen määrä on mm printtimedian kuoleman ja klikkihuorauksen myötä räjähtänyt.No minä olen kyllä tästä eri mieltä mutta sinällään perustelusi ei ole aiemman juttuni kanssa ristiriidassa. Puhuin katteettomista asiantuntemusluuloista, en siitä kuka kuuluu sivistyneistöön. Ei johonkin "sivistyneistöön" kuuluminen tee alan X taikka Y asiantuntijaksi. Harvoin edes tiedetoimittajat ovat oikeasti sen alan asiantuntijoita joista kirjoittavat.
Jos jätetään seiskat yms. pois laskuista, on esim. "Suomen fiksuimman poliitikon" Osmo Soininvaaran Hesarille joitakin vuosia sitten antama ryöpytys hyvässä muistissa.
Tuo tilastotiede on silti hyvä nosto ja kyseessä on aliarvostettu ala ja pakollisuutta tulisi ehdottomasti kasvattaa.