Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 024 121
  • 81 135

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suomi on monessa asiassa omituinen sääntösuomi, mutta nyt sitten kun tiukennusta tarvittais, niin väärään suuntaan menee. Buffetit, salaattibaarit, irtishyllyt ja irtosämpylät ym. tekevät paluun. Mitä vitun järkeä tossa nyt on?
Käytiin edellisviikolla (vko 24) Pohjanmaan suunnalla kiertelemässä. Siellä oli irtosämpylät ja pullat tarjolla kaupassa ihan normaalisti.
Pitsamestassakin oli salaattibuffa tarjolla, niinkuin mitään Koronaa olisikaan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Suomi on monessa asiassa omituinen sääntösuomi, mutta nyt sitten kun tiukennusta tarvittais, niin väärään suuntaan menee. Buffetit, salaattibaarit, irtishyllyt ja irtosämpylät ym. tekevät paluun. Mitä vitun järkeä tossa nyt on?

Öh mikähän nyt puoltaa niiden säätelyn jatkoa. Ei sitten yhtään mikään. Sitten jos virustilanne nousee, sitten taas säädellään uudelleen. Esim näiden irtoelintarvikkeiden rooli missään leviämisessä on käytännössä muutenkin hyvin rajallinen. Kyllä osuudet joissa virus on saatu koskemalla johonkin ovat ilmeisen vähäisiä ja nyt virusta ei käytännössä kaduilla, joten 1 plus 1
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Öh mikähän nyt puoltaa niiden säätelyn jatkoa. Ei sitten yhtään mikään. Sitten jos virustilanne nousee, sitten taas säädellään uudelleen. Esim näiden irtoelintarvikkeiden rooli missään leviämisessä on käytännössä nolla muutenkin hyvin rajallinen. Kyllä osuudet joissa se on saatu koskemalla johonkin ovat ilmeisen vähäisiä ja nyt virusta ei käytännössä kaduilla, joten 1 plus 1

Niin tossa sitä jonkin verran vielä perattiin, eli en nyt sen kummemmin mihinkään sääntelyyn yhdistäisi ns. "paljaiden" irtotuotteiden poistamisia asiakkaiden käsien ulottuvilta kaupoissa ym. Ei niitä tarvitsisi siinä olla aivastusten kohteena, kun voisivat olla niissä pusseissa, joihin ne kuitenkin kohta pakataan. En ole tähän mennessä koskaan nähnyt, että pussittamaton sämpylä menee kassahihnalla :)
Olen kyllä nähnyt Uuno-leffassa, kun banaani syödään kuorineen, mutta oikeassa elämässä banaanin kuori suojaa sisustaa, eli irtomyynti ok monen muun vastaavan tuotteen kanssa.

Ympäristössämme on lukematon määrä bakteereja, ja viruksia myös elää keskuudessamme ihan ns.tarpeeksi, eli ei tarvita kyllä yhtään lisää epähygienisyyttä provosoimaan hyvinvointia ja lisäämään flunssia ja muita. Jopa useissa torimyynneissä on alettu luopumaan noista paljaista irtomyynneistä (pl.marjat) jo ennen korona-häppeninkiä, joten miksi ne on ok kauppojen paistopisteissä ym.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jopa useissa torimyynneissä on alettu luopumaan noista paljaista irtomyynneistä (pl.marjat) jo ennen korona-häppeninkiä, joten miksi ne on ok kauppojen paistopisteissä ym.
Tästä syystä siellä on ne pihdit. Ja tuotteet melkein aina kaapeissa. Mun mielestä pihtejä käyttivät melkein kaikki asiakkaat jo ennen koronaa, ja jos jotkut eivät vieläkään käytä, niin ovat aika piittaamattomia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tästä syystä siellä on ne pihdit. Ja tuotteet melkein aina kaapeissa. Mun mielestä pihtejä käyttivät melkein kaikki asiakkaat jo ennen koronaa, ja jos jotkut eivät vieläkään käytä, niin ovat aika piittaamattomia.

Nimenomaan, ja samalla häviäisi pihtienkin käyttö. Kyllä noita mainitsemiasi piittaamattomia vaan valitettavasti on. Jokuhan tossa fiksusti kirjoittikin, että ehkä se 90+% (onneksi) välittää ja tekee asioita suht oikein,

Mutta sitten on ehkä se 10%, joka ottaa sen karjalanpiirakan kouraan paljain käsin ja vasta sitten pussiin, tai tunkee avomallisen tilli-pussin nenään ja pistää takaisin, kun ei ihan olleet aromit kunnossa.

Eräässä lounaspaikassa oli kakkua jälkiruuaksi. Mies otti edessäni (näköjään santsasi) sitä, ja omalla jo käyttämällä lusikallaan kaapi viimeiset kermavaahdot kakkulapiosta lautaselleen. Eli samalla lusikalla, jolla oli juuri syönyt edellisen kakkuannoksen. Onneksi huomasin sen. Sanoin tottuneena kerrostalokyttääjänä ja moraalisena poliisina :D hiljaa lähtiessä lounaspaikasta sen henkilökunnalle, ja seuraavalla kerralla jälkruokapiirakka oli valmiina annoksina kipoissa. En tiedä oliko sen valittamiseni takia, mutta oli kuitenkin. Iso plussa, ja kiitin vielä sähköpostillakin asiasta.

Kerran yksi asiakas laittoi toisessa paikassa santsilautaseltaan pihvin takaisin metallikaukaloon. Nevöföget sekin. En mä nyt noita liikaa murehdi vaikka ehkä siltä voi vaikuttaa, mutta kattokaapa joskus. Aina on se epähygieeninen "kymmenesosa" ihanasti keskuudessamme.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Olipa outoa syödä pitkästä aikaa hotellin aamupalaa. Siellä oli henkilö annostelemassa annokset ja itse ei saanut kuin sanoa mitä ottaa / mitä ei ota. Toimi toki noinkin mutta pirun hitaasti, kun siinä on 20 henkeä odottamassa omaa vuoroaan...
 

julle-jr

Jäsen
Olipa outoa syödä pitkästä aikaa hotellin aamupalaa. Siellä oli henkilö annostelemassa annokset ja itse ei saanut kuin sanoa mitä ottaa / mitä ei ota. Toimi toki noinkin mutta pirun hitaasti, kun siinä on 20 henkeä odottamassa omaa vuoroaan...
Joo saman huomasin viime viikolla. En jaksanut jonottaa, joten menin lyhyempään puurojonoon ja otin lisäksi pari banaania kun niitä sai ottaa itse.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä syystä siellä on ne pihdit. Ja tuotteet melkein aina kaapeissa. Mun mielestä pihtejä käyttivät melkein kaikki asiakkaat jo ennen koronaa, ja jos jotkut eivät vieläkään käytä, niin ovat aika piittaamattomia.

Joo toisaalta äkkiä mietittynä jos pihteihin koskee muutama sataa asiakas ja hyvällä tuurilla joku voinut ehkä hipaista jotain leivosta omilla käsillä niin kumpi se oikea paha on sitten.. olettaen siis että suurimmalla osalla ei ole esim. hanskoja kaupassa käydessä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo toisaalta äkkiä mietittynä jos pihteihin koskee muutama sataa asiakas ja hyvällä tuurilla joku voinut ehkä hipaista jotain leivosta omilla käsillä niin kumpi se oikea paha on sitten.. olettaen siis että suurimmalla osalla ei ole esim. hanskoja kaupassa käydessä.
Olen nähnyt Lidlissä kun lapsi työntä päänsä niihin irtonaisten paistotuotteiden laareihin. Samoin olen nähnyt lapsen tunkevan päänsä irtokarkkilaariin Prismassa. Molemmissa tapauksissa vanhemmat eivät toruneet tai sanoneet mitään.

Itse skippaan suosiolla kyseiset tuotteet ja olen niin tehnyt jo ennen koronaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itsehän en hygieniakuviota niinkään pelkää, mutta buffettien paluu suoraan sanottuna vituttaa etenkin lounaspuolella. Tämä siksi, että kun ne on olleet pannassa ainakin Helsingissä on ollut selvästi tasokkaampaa, ehkä toki euron-kaksi kalliimpaa lounastarjontaa. Paikat ovat skarpanneet. Nyt kun buffat palaavat, tehdään taas halpaa laariuunilohta huonosti - ja kadonneen liikevaihdon perässä katetta haetaan todennäköisesti entistä halvemmilla raaka-aineilla. Tykkäsin tästä välivaiheen tasokkaammasta peruslounastarjonnasta. Buffat voisi jo haudata niin maissa kuin laivoissakin.
 

trubaduuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Edmonton Oilers, Imatran Ketterä
Olen nähnyt Lidlissä kun lapsi työntä päänsä niihin irtonaisten paistotuotteiden laareihin. Samoin olen nähnyt lapsen tunkevan päänsä irtokarkkilaariin Prismassa. Molemmissa tapauksissa vanhemmat eivät toruneet tai sanoneet mitään.

Itse skippaan suosiolla kyseiset tuotteet ja olen niin tehnyt jo ennen koronaa.
Itsekin skippaan nuo tuotteet suosiolla. Lähi lidlissä vanhemmat rouvashenkilöt yleensä hypistelevät noita käsin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Olisi lounaspaikkain buffet-tarjoilun iki-kieltämisessä kai se kansanterveydellinen hyötynäkökohta, että ihmiset saisivat eteensä sellaisen annoksen apetta, millä normaalin aikuisen valkokaulustyöntekijän voisi olettaa pärjäävän. Vaikka tulisi keittiöstä lautaselle se toinenkin pihvi. Eli ei ahdettaisi sisuksiin jäätävää määrää ruokaa, sitten haettaisi lisää ja ne taas puolestaan heitettäisi roskiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ainakin Brasiliassa oli paljon sellaisia buffet-paikkoja, jotka maksoivat tyyliin 2€ / 100 grammaa. Voi olla että Suomessa on työvoima liian kallista, että kannattaa punnita.

Kiva että kiinalaista pääsee huomenna syömään pitkästä aikaa seisovasta pöydästä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Itsehän en hygieniakuviota niinkään pelkää, mutta buffettien paluu suoraan sanottuna vituttaa etenkin lounaspuolella. Tämä siksi, että kun ne on olleet pannassa ainakin Helsingissä on ollut selvästi tasokkaampaa, ehkä toki euron-kaksi kalliimpaa lounastarjontaa. Paikat ovat skarpanneet. Nyt kun buffat palaavat, tehdään taas halpaa laariuunilohta huonosti - ja kadonneen liikevaihdon perässä katetta haetaan todennäköisesti entistä halvemmilla raaka-aineilla. Tykkäsin tästä välivaiheen tasokkaammasta peruslounastarjonnasta. Buffat voisi jo haudata niin maissa kuin laivoissakin.

Erinomaisen hyvä ja kattava viesti, kiitos.
Buffetit voisivat jäädä historiaan jo. Jos/kun linjastoja kuitenkin halutaan pitää, niin kyllä se annostelija sieltä laittaa lautasellesi ruokaa ihan niin paljon kuin haluat. Eikä mikään/kukaan kiellä lisääkään hakemasta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen alkanut pohtia toisen aallon todennäköisyyttä. Valitettavasti olen alkanut uskoa, että se saattaa sittenkin tulla. Maailmalla tauti jyllää edelleen, ja lukemat ovat rumia. Tauti ei ole mihinkään katoamassa.

Suomessa on taas tällä hetkellä niin hyvä tilanne, että ihmiset ovat liian luottavaisia. Jos tauti jossain kohtaa palaa aggressiivisemmin, ihmiset eivät osaa välttämättä ottaa asiaa riittävällä vakavuudella. Nyt tuntuu liian turvalliselta.

Toivottavasti olen tässäkin väärässä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Erinomaisen hyvä ja kattava viesti, kiitos.
Buffetit voisivat jäädä historiaan jo. Jos/kun linjastoja kuitenkin halutaan pitää, niin kyllä se annostelija sieltä laittaa lautasellesi ruokaa ihan niin paljon kuin haluat. Eikä mikään/kukaan kiellä lisääkään hakemasta.

No en näe mitään syytä kauppojen ja ravintoloiden yleisten ottimien kieltämiseen ns. normaaliaikoina. Melko harva saanee viruksen tuolla lailla verrattuna mihin tahansa paikkaan jossa ihmiset viettävät aikaa suljetuissa tiloissa riittämättömin etäisyyksin.

Epidemian jyllätessä tuollaistenkin kieltäminen voi olla hyvä varotoimi. Mutta muina aikoina käyttäköön ne jotka uskaltaa, ja tautikammoiset sitten valitkoon jotain valmiiksi annosteltu.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No en näe mitään syytä kauppojen ja ravintoloiden yleisten ottimien kieltämiseen ns. normaaliaikoina. Melko harva saanee viruksen tuolla lailla verrattuna mihin tahansa paikkaan jossa ihmiset viettävät aikaa suljetuissa tiloissa riittämättömin etäisyyksin.

Epidemian jyllätessä tuollaistenkin kieltäminen voi olla hyvä varotoimi. Mutta muina aikoina käyttäköön ne jotka uskaltaa, ja tautikammoiset sitten valitkoon jotain valmiiksi annosteltu.
Olen samaa mieltä kanssasi, että normaaliaikoina saa buffetteja olla. Se on jokaisen oma valinta. Kyllä itsekin käyn buffet-lounaspaikoissa.

Tarkennan sen verran kuitenkin, että ongelma ei buffeteissa ole pelkästään yleiset ottimet, vaan ne avoimet ruokalaarit, joiden edessä ja yläpuolella jutellaan ja yskitään levittäen bakteereja ruokaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kaupoissahan niitä ottimia silloin alkuvaiheessa jossain isossa kaupassa vaihdeltiin tyyliin 50 kertaa vuorokaudessa eli vähän väliä ennenkuin siirryttiin valmiiksi pakattuihin irtotuotteisiin. Aika maltillinen se riski on jos pesu & vaihtotahti on vartin välein.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olen samaa mieltä kanssasi, että normaaliaikoina saa buffetteja olla. Se on jokaisen oma valinta. Kyllä itsekin käyn buffet-lounaspaikoissa.

Tarkennan sen verran kuitenkin, että ongelma ei buffeteissa ole pelkästään yleiset ottimet, vaan ne avoimet ruokalaarit, joiden edessä ja yläpuolella jutellaan ja yskitään levittäen bakteereja ruokaan.

Jees, ollaan sun kans aika samoissa ajatuksissa näissä ja monessa muussakin :).

Se vaan, että jos buffetit yleisesti ok ja näin (siis kattaen aamiaisesta kaikenlaiseen pöytiin, jotka mm. idänmenoon noissa kuuluu ja itsekin käynyt) niin voiko sitä mitenkään hallita.

Joku huoltamonkin buffet. Siinä se saattaa seisoa ihmisten edessä tuntikausia. Ja tulee raha vastaan. Miksi nyt just tätä vaihtaa kun...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olen alkanut pohtia toisen aallon todennäköisyyttä. Valitettavasti olen alkanut uskoa, että se saattaa sittenkin tulla. Maailmalla tauti jyllää edelleen, ja lukemat ovat rumia. Tauti ei ole mihinkään katoamassa.

Suomessa on taas tällä hetkellä niin hyvä tilanne, että ihmiset ovat liian luottavaisia. Jos tauti jossain kohtaa palaa aggressiivisemmin, ihmiset eivät osaa välttämättä ottaa asiaa riittävällä vakavuudella. Nyt tuntuu liian turvalliselta.

Toivottavasti olen tässäkin väärässä.

Ei tauti ole mihinkään katoamassa, mutta olennaista onkin se, että ihmisten käytös on muuttunut. Se voi jo riittää ihan hyvin siihen, että toinen aalto (mikä siis varmasti jonkun kokoisena jossain vaiheessa tulee, ei tauti katoa ikinä enää minnekään vaan pyörii influenssan tavoin joka vuonna kiusana) jää todella pieneksi. Se voi riittää yllättävän pitkälle, että jengi ei kaiva neniään ja pesee käsiään. Eihän korona (tai influenssakaan) tartu pinnoilta niitä koskemalla. Se virus pitää vielä viedä limakalvoille ihan itse.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tauti ole mihinkään katoamassa, mutta olennaista onkin se, että ihmisten käytös on muuttunut. Se voi jo riittää ihan hyvin siihen, että toinen aalto (mikä siis varmasti jonkun kokoisena jossain vaiheessa tulee, ei tauti katoa ikinä enää minnekään vaan pyörii influenssan tavoin joka vuonna kiusana) jää todella pieneksi. Se voi riittää yllättävän pitkälle, että jengi ei kaiva neniään ja pesee käsiään. Eihän korona (tai influenssakaan) tartu pinnoilta niitä koskemalla. Se virus pitää vielä viedä limakalvoille ihan itse.

Näin se on, ja tätä vaihtoehtoa olen täällä useaan otteeseen pitänyt todennäköisimpänä. Pidän edelleenkin, mutta tuo eilen esiin nostamani vaihtoehto on kasvattanut hitaasti omaa todennäköisyyttään.

Tässä voisi sanoa, että "ketju on yhtä vahva kuin heikoin lenkki". Tosin sillä erolla, että nyt lopputulos riippuu heikkojen lenkkien lukumäärästä. Ja siitä, kuinka laajalle tauti ehtisi levitä ennen kuin ihmiset tajuavat taas olla varovaisia.
 
K

kiwipilot

Ei tämä ”toinen aalto” ole mikään itsestäänselvyys joka tulee yhtä varmasti kuin syksy tai talvi, ei todellakaan. Nyt ihmiset osaavat käyttäytyä, tautia osataan hoitaa ja asioihin on varauduttu. Osa myös vaikuttaa peloissaan unohtavan, että tilanne esim. hoitojen osalta tulee vääjäämättä paranemaan ajan kuluessa mikä myöskin tylsyttää taudin vaikutuksia. On myös opittu, että koko yhteiskuntaa ei tarvitse sulkea jos jossain vähän ryöpsähtää.

Viime talvena maailma yllätettiin housut kintuissa, mutta enää sellaiseen ei ole mahdollisuutta. Vähemmän yllättäen tällä hetkellä kusessa ovat ne maat, missä ykköspallilla istuu kädetön populisti, terveydenhuolto on onnetonta ja/tai populaa on yksinkertaisesti aivan liikaa.

Kiinan ”toinen aalto” muuten kasvoi eilisestä 18:lla tartunalla. Saakohan tuosta lööppiä aikaan?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis täällä jengi ihan tosissaan selittää miten eivät ota paistopisteiltä irtosämpylöitä, koska niihin on joku muksu joskus saattanut koskea? On varmaan aika mielenkiintoista elää tuollaisessa pelossa päivästä toiseen; mitä sitten uskallatte tehdä? Joku julkinen vessa mahtaa olla maanpäällinen helvetti.

Itse näköjään olen koko elämäni elänyt aivan reunalla, kun olen syönyt niin irtosämpylöitä, marjoja kuin jopa irtokarkkeja. Ja edelleen ollaan hengissä, tätä menoa tuskin tosin kovin pitkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös