Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 313 942
  • 81 154

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
En ole lainkaan varma että yhteiskunnan pitäisi mennä kohti steriilimpää ympäristöä. Kohtahan sillä menolla ollaan ympäri vuoden maskit ja hanskat päällä. Onhan siitä lukuisia tutkimuksia mikä vaikutus vastustukykyyn on liiallisella hygienialla.
Koronan tapaiset epidemiat tietysti oma lukunsa, mutta ei sen aiheuttamista poikkeusoloista välttämättä kannata uutta normaalia tehdä.
Ei siinä vielä liian steriiliin mielestäni mentäisi vaikka ihmiset eivät kaivaisikaan ensin sormella persettään ja sitten räpeltäisi tuoretiskin jokaista sämpylää, tomaattia ja vielä testaisi soppakattilasta sormella keiton lämpötilaa ja makua. Noro- yms. epidemiatkin ovat aika vittumaisia ja olisi melko helppoja välttää jos ihmiset oppisivat vihdoin tajuamaan edes perusasioita hygieniasta.

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei siinä vielä liian steriiliin mielestäni mentäisi vaikka ihmiset eivät kaivaisikaan ensin sormella persettään ja sitten räpeltäisi tuoretiskin jokaista sämpylää, tomaattia ja vielä testaisi soppakattilasta sormella keiton lämpötilaa ja makua. Noro- yms. epidemiatkin ovat aika vittumaisia ja olisi melko helppoja välttää jos ihmiset oppisivat vihdoin tajuamaan edes perusasioita hygieniasta.
En kyllä ajanut sitä takaa että ihmisillä olisi kauppareisuilla oikeus kaivella samalla sormella persettään. Vaan lähinnä sitä, että ihmiset voisivat myös tulevaisuudessa koskettaa toisiaan, esimerkiksi kätellä. Ja kyllä mä haluan mieluusti sen tomaatin, omenan, sämpylän tai patongin kaupasta ilman mitään muoviin paakkaamista, vaikka siihen joku olisi koskettanutkin.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En kyllä ajanut sitä takaa että ihmisillä olisi kauppareisuilla oikeus kaivella samalla sormella persettään. Vaan lähinnä sitä, että ihmiset voisivat myös tulevaisuudessa koskettaa toisiaan, esimerkiksi kätellä. Ja kyllä mä haluan mieluusti sen tomaatin, omenan, sämpylän tai patongin kaupasta ilman mitään muoviin paakkaamista, vaikka siihen joku olisi koskettanutkin.

Joo ja ei kai se sulje pois sitä että esim. kauppojen suunittelussa voisi jatkossa tehdä niin että vesihana löytyisi vaikkapa leipähyllyjen tai kasvisosastojen läheisyydestä, jos en ihan ole väärin ymmärtänyt niin esimerkiksi käsidesi voisi olla jopa haitallista käsille jos sitä paljonkin käyttää, ei toki sulje sitä pois että jos vettä ei saatavissa niin esim. juuri ennen ruokailua sitä käyttää, mutta vähän yliammutulta kuulostaisi että aina pitäisi kädetkin ennen kauppaan menoa ja sen jälkeen käsidesiä käyttää, toki jos on vaikka sitä nuhaa niin asia erikseen.

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Laitan tämän myös tänne:
Minun mielestäni suhteellisuudentajun säilyttämistä tässä tilanteessa on juurikin pään pitäminen kylmänä ja siihen pahempaakin skenaarioon valmistautuminen.
Suomessa oli koko kevään aikana tehohoidossa enimmillään noin 60 henkilöä koronaviruksen vuoksi. Jos mahdollinen toinen aalto olisi vaikka viisi kertaa, eli 400 % voimakkaampi (aiempien pandemioiden mukaisesti), tehohoidossa olisi yhtä aikaa enimmillään noin 300 henkilöä. Suomessa on mahdollisuus korottaa "worst case scenariossa" tehohoitopaikkojen määrää reilusti yli tuon.

En viittaa sinuun, mutta toivoisin jotain tolkkua näihin juttuihin. Hallitukselle - ja erinäisille globaaleille toimijoille - on tietysti etu, että pelkoa, ahdistusta ja paniikkia lietsotaan.

Ihan samanlainen meininki on ollut syyskuussa 2009 H1N1-pandemian (sikainfluenssan) kohdalla.

Poikkeusolojen jatkaminen kuukausikaupalla, ja samalla koko maan lamaannuuttaminen, oli mielestäni katastrofaalinen ratkaisu. Esimerkiksi tartuntatautilailla voidaan asettaa normaalioloissakin paikallisia tai alueellisia rajoitteita ilman, että koko maata tarvitsee laittaa säppiin.

Toimivin ratkaisu mahdollisessa toisessa aallossa olisi mielestäni vanhustenhuollon yksiköiden ehdoton vierailukielto, intervallijaksojen toteuttaminen muissa kuin asumisyksiköissä sekä riskiryhmiin kuuluvien omatoiminen eristäytyminen - samoin kuin mahdollisesti vahva hengityssuojainten käyttösuositus mm. joukkoliikenteessä. Jos näin toimittaisiin, minimoitaisiin ihmisille, yhteiskunnalle, yrityksille ja taloudelle koituvat vahingot.

Niin mitä tehdään jos joku pelaaja sairastuu? Mitä tehdään jos jostain jäähallista tulee viruslinko? Nämä on ihan realistisia skenaarioita. Ei minusta mitään pelolle vallan antamista.
Samat riskit ovat olemassa ihan normaalina influenssa A -kautenakin; jollakulla voi olla influessa, joka voi levitä joukkueessa.

Nyt koronavirusta käsitellään, syystä tai toisesta, kuin se olisi ilmateitse ja aeorosolitartuntana leviävä HIV.

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
WHO:lta ihan aiheellinen muistutus. Korona leviää kaiken aikaa, ja päiväkohtaiset tapaukset saavuttivat taas ennätyksensä. Tauti ei ole mihinkään kadonnut, vaikka maat hölläävätkin rajoituksia. Ja tässä on omat vaaransa: WHO: Uusia koronatartuntoja raportoitiin ennätyksellinen määrä – ”Maailma on nyt vaarallisessa vaiheessa” - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Aiheeseen liittyen: keskustelin tänään lääkärikaverini kanssa koronasta ja mahdollisesta seuraavasta aallosta. Hän oli sitä mieltä, että jos se tulee, se tulee todennäköisesti syyskuussa, kun aikuiset ovat palanneet töihin, lapset kouluihin ja muutenkin ollaan enemmän sisätiloissa. Ja piti edelleen mahdollisena, että UV-valo olisi yksi viruksen leviämistä rajoittava tekijä. Eli kun auringon säteily vähenee, virukselle saattaa tulla paremmat leviämisolosuhteet.

Sitä hän kuitenkin puheli, ettei pitänyt aaltoa kovinkaan todennäköisenä. Tai ei ainakaan massiivista sellaista. Kuitenkin oli sitä mieltä, että tauti on jollain tapaa läsnä niin kauan kuin rokote keksitään.

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suomi on monessa asiassa omituinen sääntösuomi, mutta nyt sitten kun tiukennusta tarvittais, niin väärään suuntaan menee. Buffetit, salaattibaarit, irtishyllyt ja irtosämpylät ym. tekevät paluun. Mitä vitun järkeä tossa nyt on?
Käytiin edellisviikolla (vko 24) Pohjanmaan suunnalla kiertelemässä. Siellä oli irtosämpylät ja pullat tarjolla kaupassa ihan normaalisti.
Pitsamestassakin oli salaattibuffa tarjolla, niinkuin mitään Koronaa olisikaan.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Suomi on monessa asiassa omituinen sääntösuomi, mutta nyt sitten kun tiukennusta tarvittais, niin väärään suuntaan menee. Buffetit, salaattibaarit, irtishyllyt ja irtosämpylät ym. tekevät paluun. Mitä vitun järkeä tossa nyt on?

Öh mikähän nyt puoltaa niiden säätelyn jatkoa. Ei sitten yhtään mikään. Sitten jos virustilanne nousee, sitten taas säädellään uudelleen. Esim näiden irtoelintarvikkeiden rooli missään leviämisessä on käytännössä muutenkin hyvin rajallinen. Kyllä osuudet joissa virus on saatu koskemalla johonkin ovat ilmeisen vähäisiä ja nyt virusta ei käytännössä kaduilla, joten 1 plus 1

Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Öh mikähän nyt puoltaa niiden säätelyn jatkoa. Ei sitten yhtään mikään. Sitten jos virustilanne nousee, sitten taas säädellään uudelleen. Esim näiden irtoelintarvikkeiden rooli missään leviämisessä on käytännössä nolla muutenkin hyvin rajallinen. Kyllä osuudet joissa se on saatu koskemalla johonkin ovat ilmeisen vähäisiä ja nyt virusta ei käytännössä kaduilla, joten 1 plus 1

Niin tossa sitä jonkin verran vielä perattiin, eli en nyt sen kummemmin mihinkään sääntelyyn yhdistäisi ns. "paljaiden" irtotuotteiden poistamisia asiakkaiden käsien ulottuvilta kaupoissa ym. Ei niitä tarvitsisi siinä olla aivastusten kohteena, kun voisivat olla niissä pusseissa, joihin ne kuitenkin kohta pakataan. En ole tähän mennessä koskaan nähnyt, että pussittamaton sämpylä menee kassahihnalla :)
Olen kyllä nähnyt Uuno-leffassa, kun banaani syödään kuorineen, mutta oikeassa elämässä banaanin kuori suojaa sisustaa, eli irtomyynti ok monen muun vastaavan tuotteen kanssa.

Ympäristössämme on lukematon määrä bakteereja, ja viruksia myös elää keskuudessamme ihan ns.tarpeeksi, eli ei tarvita kyllä yhtään lisää epähygienisyyttä provosoimaan hyvinvointia ja lisäämään flunssia ja muita. Jopa useissa torimyynneissä on alettu luopumaan noista paljaista irtomyynneistä (pl.marjat) jo ennen korona-häppeninkiä, joten miksi ne on ok kauppojen paistopisteissä ym.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jopa useissa torimyynneissä on alettu luopumaan noista paljaista irtomyynneistä (pl.marjat) jo ennen korona-häppeninkiä, joten miksi ne on ok kauppojen paistopisteissä ym.
Tästä syystä siellä on ne pihdit. Ja tuotteet melkein aina kaapeissa. Mun mielestä pihtejä käyttivät melkein kaikki asiakkaat jo ennen koronaa, ja jos jotkut eivät vieläkään käytä, niin ovat aika piittaamattomia.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tästä syystä siellä on ne pihdit. Ja tuotteet melkein aina kaapeissa. Mun mielestä pihtejä käyttivät melkein kaikki asiakkaat jo ennen koronaa, ja jos jotkut eivät vieläkään käytä, niin ovat aika piittaamattomia.

Nimenomaan, ja samalla häviäisi pihtienkin käyttö. Kyllä noita mainitsemiasi piittaamattomia vaan valitettavasti on. Jokuhan tossa fiksusti kirjoittikin, että ehkä se 90+% (onneksi) välittää ja tekee asioita suht oikein,

Mutta sitten on ehkä se 10%, joka ottaa sen karjalanpiirakan kouraan paljain käsin ja vasta sitten pussiin, tai tunkee avomallisen tilli-pussin nenään ja pistää takaisin, kun ei ihan olleet aromit kunnossa.

Eräässä lounaspaikassa oli kakkua jälkiruuaksi. Mies otti edessäni (näköjään santsasi) sitä, ja omalla jo käyttämällä lusikallaan kaapi viimeiset kermavaahdot kakkulapiosta lautaselleen. Eli samalla lusikalla, jolla oli juuri syönyt edellisen kakkuannoksen. Onneksi huomasin sen. Sanoin tottuneena kerrostalokyttääjänä ja moraalisena poliisina :D hiljaa lähtiessä lounaspaikasta sen henkilökunnalle, ja seuraavalla kerralla jälkruokapiirakka oli valmiina annoksina kipoissa. En tiedä oliko sen valittamiseni takia, mutta oli kuitenkin. Iso plussa, ja kiitin vielä sähköpostillakin asiasta.

Kerran yksi asiakas laittoi toisessa paikassa santsilautaseltaan pihvin takaisin metallikaukaloon. Nevöföget sekin. En mä nyt noita liikaa murehdi vaikka ehkä siltä voi vaikuttaa, mutta kattokaapa joskus. Aina on se epähygieeninen "kymmenesosa" ihanasti keskuudessamme.

Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Olipa outoa syödä pitkästä aikaa hotellin aamupalaa. Siellä oli henkilö annostelemassa annokset ja itse ei saanut kuin sanoa mitä ottaa / mitä ei ota. Toimi toki noinkin mutta pirun hitaasti, kun siinä on 20 henkeä odottamassa omaa vuoroaan...

julle-jr

Jäsen
Olipa outoa syödä pitkästä aikaa hotellin aamupalaa. Siellä oli henkilö annostelemassa annokset ja itse ei saanut kuin sanoa mitä ottaa / mitä ei ota. Toimi toki noinkin mutta pirun hitaasti, kun siinä on 20 henkeä odottamassa omaa vuoroaan...
Joo saman huomasin viime viikolla. En jaksanut jonottaa, joten menin lyhyempään puurojonoon ja otin lisäksi pari banaania kun niitä sai ottaa itse.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Joo toisaalta äkkiä mietittynä jos pihteihin koskee muutama sataa asiakas ja hyvällä tuurilla joku voinut ehkä hipaista jotain leivosta omilla käsillä niin kumpi se oikea paha on sitten.. olettaen siis että suurimmalla osalla ei ole esim. hanskoja kaupassa käydessä.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo toisaalta äkkiä mietittynä jos pihteihin koskee muutama sataa asiakas ja hyvällä tuurilla joku voinut ehkä hipaista jotain leivosta omilla käsillä niin kumpi se oikea paha on sitten.. olettaen siis että suurimmalla osalla ei ole esim. hanskoja kaupassa käydessä.
Olen nähnyt Lidlissä kun lapsi työntä päänsä niihin irtonaisten paistotuotteiden laareihin. Samoin olen nähnyt lapsen tunkevan päänsä irtokarkkilaariin Prismassa. Molemmissa tapauksissa vanhemmat eivät toruneet tai sanoneet mitään.

Itse skippaan suosiolla kyseiset tuotteet ja olen niin tehnyt jo ennen koronaa.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itsehän en hygieniakuviota niinkään pelkää, mutta buffettien paluu suoraan sanottuna vituttaa etenkin lounaspuolella. Tämä siksi, että kun ne on olleet pannassa ainakin Helsingissä on ollut selvästi tasokkaampaa, ehkä toki euron-kaksi kalliimpaa lounastarjontaa. Paikat ovat skarpanneet. Nyt kun buffat palaavat, tehdään taas halpaa laariuunilohta huonosti - ja kadonneen liikevaihdon perässä katetta haetaan todennäköisesti entistä halvemmilla raaka-aineilla. Tykkäsin tästä välivaiheen tasokkaammasta peruslounastarjonnasta. Buffat voisi jo haudata niin maissa kuin laivoissakin.

trubaduuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Edmonton Oilers, Imatran Ketterä
Olen nähnyt Lidlissä kun lapsi työntä päänsä niihin irtonaisten paistotuotteiden laareihin. Samoin olen nähnyt lapsen tunkevan päänsä irtokarkkilaariin Prismassa. Molemmissa tapauksissa vanhemmat eivät toruneet tai sanoneet mitään.

Itse skippaan suosiolla kyseiset tuotteet ja olen niin tehnyt jo ennen koronaa.
Itsekin skippaan nuo tuotteet suosiolla. Lähi lidlissä vanhemmat rouvashenkilöt yleensä hypistelevät noita käsin.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Olisi lounaspaikkain buffet-tarjoilun iki-kieltämisessä kai se kansanterveydellinen hyötynäkökohta, että ihmiset saisivat eteensä sellaisen annoksen apetta, millä normaalin aikuisen valkokaulustyöntekijän voisi olettaa pärjäävän. Vaikka tulisi keittiöstä lautaselle se toinenkin pihvi. Eli ei ahdettaisi sisuksiin jäätävää määrää ruokaa, sitten haettaisi lisää ja ne taas puolestaan heitettäisi roskiin.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ainakin Brasiliassa oli paljon sellaisia buffet-paikkoja, jotka maksoivat tyyliin 2€ / 100 grammaa. Voi olla että Suomessa on työvoima liian kallista, että kannattaa punnita.

Kiva että kiinalaista pääsee huomenna syömään pitkästä aikaa seisovasta pöydästä.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Itsehän en hygieniakuviota niinkään pelkää, mutta buffettien paluu suoraan sanottuna vituttaa etenkin lounaspuolella. Tämä siksi, että kun ne on olleet pannassa ainakin Helsingissä on ollut selvästi tasokkaampaa, ehkä toki euron-kaksi kalliimpaa lounastarjontaa. Paikat ovat skarpanneet. Nyt kun buffat palaavat, tehdään taas halpaa laariuunilohta huonosti - ja kadonneen liikevaihdon perässä katetta haetaan todennäköisesti entistä halvemmilla raaka-aineilla. Tykkäsin tästä välivaiheen tasokkaammasta peruslounastarjonnasta. Buffat voisi jo haudata niin maissa kuin laivoissakin.

Erinomaisen hyvä ja kattava viesti, kiitos.
Buffetit voisivat jäädä historiaan jo. Jos/kun linjastoja kuitenkin halutaan pitää, niin kyllä se annostelija sieltä laittaa lautasellesi ruokaa ihan niin paljon kuin haluat. Eikä mikään/kukaan kiellä lisääkään hakemasta.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen alkanut pohtia toisen aallon todennäköisyyttä. Valitettavasti olen alkanut uskoa, että se saattaa sittenkin tulla. Maailmalla tauti jyllää edelleen, ja lukemat ovat rumia. Tauti ei ole mihinkään katoamassa.

Suomessa on taas tällä hetkellä niin hyvä tilanne, että ihmiset ovat liian luottavaisia. Jos tauti jossain kohtaa palaa aggressiivisemmin, ihmiset eivät osaa välttämättä ottaa asiaa riittävällä vakavuudella. Nyt tuntuu liian turvalliselta.

Toivottavasti olen tässäkin väärässä.

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Erinomaisen hyvä ja kattava viesti, kiitos.
Buffetit voisivat jäädä historiaan jo. Jos/kun linjastoja kuitenkin halutaan pitää, niin kyllä se annostelija sieltä laittaa lautasellesi ruokaa ihan niin paljon kuin haluat. Eikä mikään/kukaan kiellä lisääkään hakemasta.

No en näe mitään syytä kauppojen ja ravintoloiden yleisten ottimien kieltämiseen ns. normaaliaikoina. Melko harva saanee viruksen tuolla lailla verrattuna mihin tahansa paikkaan jossa ihmiset viettävät aikaa suljetuissa tiloissa riittämättömin etäisyyksin.

Epidemian jyllätessä tuollaistenkin kieltäminen voi olla hyvä varotoimi. Mutta muina aikoina käyttäköön ne jotka uskaltaa, ja tautikammoiset sitten valitkoon jotain valmiiksi annosteltu.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy