Öh mikähän nyt puoltaa niiden säätelyn jatkoa. Ei sitten yhtään mikään. Sitten jos virustilanne nousee, sitten taas säädellään uudelleen. Esim näiden irtoelintarvikkeiden rooli missään leviämisessä on käytännössä nolla muutenkin hyvin rajallinen. Kyllä osuudet joissa se on saatu koskemalla johonkin ovat ilmeisen vähäisiä ja nyt virusta ei käytännössä kaduilla, joten 1 plus 1
Tästä syystä siellä on ne pihdit. Ja tuotteet melkein aina kaapeissa. Mun mielestä pihtejä käyttivät melkein kaikki asiakkaat jo ennen koronaa, ja jos jotkut eivät vieläkään käytä, niin ovat aika piittaamattomia.Jopa useissa torimyynneissä on alettu luopumaan noista paljaista irtomyynneistä (pl.marjat) jo ennen korona-häppeninkiä, joten miksi ne on ok kauppojen paistopisteissä ym.
Tästä syystä siellä on ne pihdit. Ja tuotteet melkein aina kaapeissa. Mun mielestä pihtejä käyttivät melkein kaikki asiakkaat jo ennen koronaa, ja jos jotkut eivät vieläkään käytä, niin ovat aika piittaamattomia.
Joo saman huomasin viime viikolla. En jaksanut jonottaa, joten menin lyhyempään puurojonoon ja otin lisäksi pari banaania kun niitä sai ottaa itse.Olipa outoa syödä pitkästä aikaa hotellin aamupalaa. Siellä oli henkilö annostelemassa annokset ja itse ei saanut kuin sanoa mitä ottaa / mitä ei ota. Toimi toki noinkin mutta pirun hitaasti, kun siinä on 20 henkeä odottamassa omaa vuoroaan...
Tästä syystä siellä on ne pihdit. Ja tuotteet melkein aina kaapeissa. Mun mielestä pihtejä käyttivät melkein kaikki asiakkaat jo ennen koronaa, ja jos jotkut eivät vieläkään käytä, niin ovat aika piittaamattomia.
Olen nähnyt Lidlissä kun lapsi työntä päänsä niihin irtonaisten paistotuotteiden laareihin. Samoin olen nähnyt lapsen tunkevan päänsä irtokarkkilaariin Prismassa. Molemmissa tapauksissa vanhemmat eivät toruneet tai sanoneet mitään.Joo toisaalta äkkiä mietittynä jos pihteihin koskee muutama sataa asiakas ja hyvällä tuurilla joku voinut ehkä hipaista jotain leivosta omilla käsillä niin kumpi se oikea paha on sitten.. olettaen siis että suurimmalla osalla ei ole esim. hanskoja kaupassa käydessä.
Itsekin skippaan nuo tuotteet suosiolla. Lähi lidlissä vanhemmat rouvashenkilöt yleensä hypistelevät noita käsin.Olen nähnyt Lidlissä kun lapsi työntä päänsä niihin irtonaisten paistotuotteiden laareihin. Samoin olen nähnyt lapsen tunkevan päänsä irtokarkkilaariin Prismassa. Molemmissa tapauksissa vanhemmat eivät toruneet tai sanoneet mitään.
Itse skippaan suosiolla kyseiset tuotteet ja olen niin tehnyt jo ennen koronaa.
Itsehän en hygieniakuviota niinkään pelkää, mutta buffettien paluu suoraan sanottuna vituttaa etenkin lounaspuolella. Tämä siksi, että kun ne on olleet pannassa ainakin Helsingissä on ollut selvästi tasokkaampaa, ehkä toki euron-kaksi kalliimpaa lounastarjontaa. Paikat ovat skarpanneet. Nyt kun buffat palaavat, tehdään taas halpaa laariuunilohta huonosti - ja kadonneen liikevaihdon perässä katetta haetaan todennäköisesti entistä halvemmilla raaka-aineilla. Tykkäsin tästä välivaiheen tasokkaammasta peruslounastarjonnasta. Buffat voisi jo haudata niin maissa kuin laivoissakin.
Erinomaisen hyvä ja kattava viesti, kiitos.
Buffetit voisivat jäädä historiaan jo. Jos/kun linjastoja kuitenkin halutaan pitää, niin kyllä se annostelija sieltä laittaa lautasellesi ruokaa ihan niin paljon kuin haluat. Eikä mikään/kukaan kiellä lisääkään hakemasta.
Olen samaa mieltä kanssasi, että normaaliaikoina saa buffetteja olla. Se on jokaisen oma valinta. Kyllä itsekin käyn buffet-lounaspaikoissa.No en näe mitään syytä kauppojen ja ravintoloiden yleisten ottimien kieltämiseen ns. normaaliaikoina. Melko harva saanee viruksen tuolla lailla verrattuna mihin tahansa paikkaan jossa ihmiset viettävät aikaa suljetuissa tiloissa riittämättömin etäisyyksin.
Epidemian jyllätessä tuollaistenkin kieltäminen voi olla hyvä varotoimi. Mutta muina aikoina käyttäköön ne jotka uskaltaa, ja tautikammoiset sitten valitkoon jotain valmiiksi annosteltu.
Olen samaa mieltä kanssasi, että normaaliaikoina saa buffetteja olla. Se on jokaisen oma valinta. Kyllä itsekin käyn buffet-lounaspaikoissa.
Tarkennan sen verran kuitenkin, että ongelma ei buffeteissa ole pelkästään yleiset ottimet, vaan ne avoimet ruokalaarit, joiden edessä ja yläpuolella jutellaan ja yskitään levittäen bakteereja ruokaan.
Olen alkanut pohtia toisen aallon todennäköisyyttä. Valitettavasti olen alkanut uskoa, että se saattaa sittenkin tulla. Maailmalla tauti jyllää edelleen, ja lukemat ovat rumia. Tauti ei ole mihinkään katoamassa.
Suomessa on taas tällä hetkellä niin hyvä tilanne, että ihmiset ovat liian luottavaisia. Jos tauti jossain kohtaa palaa aggressiivisemmin, ihmiset eivät osaa välttämättä ottaa asiaa riittävällä vakavuudella. Nyt tuntuu liian turvalliselta.
Toivottavasti olen tässäkin väärässä.
Ei tauti ole mihinkään katoamassa, mutta olennaista onkin se, että ihmisten käytös on muuttunut. Se voi jo riittää ihan hyvin siihen, että toinen aalto (mikä siis varmasti jonkun kokoisena jossain vaiheessa tulee, ei tauti katoa ikinä enää minnekään vaan pyörii influenssan tavoin joka vuonna kiusana) jää todella pieneksi. Se voi riittää yllättävän pitkälle, että jengi ei kaiva neniään ja pesee käsiään. Eihän korona (tai influenssakaan) tartu pinnoilta niitä koskemalla. Se virus pitää vielä viedä limakalvoille ihan itse.
Tämä irtokarkkien puute lähikaupassa risoo valtavasti. Kuitenkaan ei ole mistään yleisestä linjauksesta kyse ku saman ketjun kaupoissa olen nähnyt irtonamuja koko ajan. Taidan käydä sanomassa kaupan johtajalle suorat sanat ala Spede ja Vesku.irtokarkkeja.
Eipä täällä kukaan ole väittänyt, että irtotuotteiden syöminen on hengenvaarallista tai että ne olisivat pelottavia. Mutta liiottelu näyttää tykkäysten määrästä päätellen olevan toimiva huumorin muoto. En mä vaan koe saavani mitään lisäarvoa irtotuotteista, jos vieressä on samoja tuotteita valmiiksi paketoituna. Tämän takia elän siis mielestäsi maanpäällisessä helvetissä. Mielenkiintoinen näkemys.Siis täällä jengi ihan tosissaan selittää miten eivät ota paistopisteiltä irtosämpylöitä, koska niihin on joku muksu joskus saattanut koskea? On varmaan aika mielenkiintoista elää tuollaisessa pelossa päivästä toiseen; mitä sitten uskallatte tehdä? Joku julkinen vessa mahtaa olla maanpäällinen helvetti.
Itse näköjään olen koko elämäni elänyt aivan reunalla, kun olen syönyt niin irtosämpylöitä, marjoja kuin jopa irtokarkkeja. Ja edelleen ollaan hengissä, tätä menoa tuskin tosin kovin pitkään.