Olen useammastakin suunnasta nyt nähnyt esimerkkinä nimenomaan ysiluokkalaiset - vielä on todettu, että arvosanatkin pitää järjestelmän takia antaa jo joskus vappuna.
Vappu kuulostaa todella aikaiselta. Itse olen kuullut päättöarviointien takarajojen olevan 15.-18.5. kunnasta riippuen.
Kaksi pointtia/ajatusta:
1. Ne ysiluokkalaiset lienevät perusopetuksesta noin 1/9 (todellisuudessa kai hieman alle). Entä se 8/9-osaa?
Normaalikeväänä toiseksi viimeinen viikko on vielä opiskeltu, tai minä olen viimeiset tuntini pitänyt tuolloin. Viimeinen viikko on mennyt heilläkin koulun yhteisissä tapahtumissa, juhlien valmisteluissa ja retkissä - nekin muuten ovat sitä koulun tärkeää sosiaalista puolta.
Nyt nämä mahdollisuudet jäävät pois ja mahdollisesti ryhmiä joudutaan jakamaan tai yhtä luokkaa ohjaa kiinteästi yksi opettaja. Tämä sulkee normaalin aineenopetukseen mahdollisuuden pois, vaikka esim. mulla olisi ohjelmaa olemassa oppilailleni.
2. Kuntien ICT (ja moni muukin asia, koulusihteerit kuulemma printtaavat nätille paperille päättötodistukset edelleen koulun omilla välineillä aivan yleisesti) tuntuu olevan sitten todella jäljessä, jos järjestelmän pykimisen takia arvostelu pitää tehdä kuukautta ennen. Ehkäpä tälle asialle pitäisi esittää vaatimus, että jotain tehtäisiin? Onko sellaisia vaatimuksia esitetty - ja jos ei ole, miksei ole?
Jaa, en tuosta kuukaudesta edelleenkään tiedä. Ei ole tavannut tulla ongelmaa tästä tähän saakka, eikä varsinaisesti kuulu omiin intresseihini lähteä hyppimään tietohallinnon, koulusihteerien tai rehtorien varpaille asiassa, josta en sen enempää tiedä, tai joka normaalisti ei ole aiheuttanut mitään ongelmaa. Mikä ongelma siinä muuten on, että normaalikeväänä tuo kaksiviikkoinen täyttyy kieliryhmien leirikouluista, vierailusta, teemapäivistä ja vastaavista nuorille hienosta kokemuksista?
Tässä nyt menee ristiin normaalikevään toiminta ja tämä kevät, kun tuon kahden viikon aikana ei mitään tolkullista saa aikaan.