Viime vuosina influenssarokotteissa on kai ollut ongelmana se, ettei rokote ole oikein antanut suojaa vanhemmissa ikäryhmissä. Eikö näin ollut ainakin tilastollisesti yli 200 000 ylimääräistä kuolemaa Euroopassa talvella 2016-17 aiheuttaneen epidemian aikana?
Itse en ole koskaan ottanut influenssarokotusta, vaikka työterveydestähän sen kyllä saisi ilmaiseksi. Yhtenä vuotena olin lähellä ottaa, se oli melkein 50/50, kun posti toi kotiin mainoksen, jossa rekryttiin osallistujia jonkun ihan uudentyyppisen influenssarokotteen potilastutkimukseen 50 euron palkkiota vastaan. Siinä olisi siis ollut 50/50 mahdollisuus saada joko se testattavana ollut influenssarokote tai lumerokote. Olin jo melkein toimenpidehuoneessa ottamassa piikkiä vastaan, kunnes viime hetkellä vetäydyin, kun kerrottiin, että olisi vuoden ajan pitänyt pitää tarkkaa päiväkirjaa kaikista mahdollisista oireista ja lisäksi rokotetutkimuksen tiimoilta minulle olisi sen vuoden ajan soitettu joka viikko ja tivattu oireista. En nähnyt palkkiota enää läheskään vaivan väärtiksi.
Koronasta muuten, kun jotkut kertovat tuntevansa sairastuneita ja toiset taas arvuuttelevat, etteivät kyllä ole kuulleet kenestäkään tartunnan saaneesta, niin itse voin myöntää, etten tietääkseni tiedä edes ketään, joka olisi joskus sairastanut influenssan. Tai siis varmasti tunnen tällaisia ihmisiä, eihän noista kaikista tavallisista sairastumisista ihmiset yleensä huutele ympäriinsä ja mistä sitä joka taudista tietääkään mikä virus sen aiheutti, mutta itsellä ei siis tietääkseni ole influenssasta mitään henkilökohtaista kokemusta enkä ole myöskään ikinä kuullut keneltäkään tämän sairastaneen influenssaa. Edes kenenkään tutun tutun en ole ikinä kuullut sairastaneen influenssaa. Niitä tarinoita olen toki kuullut paljonkin, että esimerkiksi jossain työpaikalla kaikki rokotteen ottaneet sairastuivat talven aikana johonkin flunssaan tmv, mutta kukaan rokottamattomista ei sairastunut. Mutta näissäkin tarinoissa on aina jäänyt epäselväksi se, oliko sitten sairastuttu tavalliseen flunssaan vai influenssaan vai mihin.