Totta kai Suomi ja muu maailma "maksaa" tästä ainakin seuraavat 10 vuotta. Henkilötasolla jotkut maksavat elinkeinonsa, toiset elämänsä. Näinhän se on globaalin kriisin kohdalla. Ja tämä on todellinen globaali kriisi, joka vaikuttaa kaikkialle. Ehdottomasti myös Ruotsiin.
Itse asiassa Ruotsissa on tällä hetkellä aikamoinen paniikki päällä ja useat kokevat valtiojohdon toimineen väärin. Itse näen sen myöskin olevan näin tämän hetkisillä tiedoilla. Mitä tässä olen ystäviäni ja sukulaisiani jututtanut, niin tilanne on todella hankala. Kohta 400 kuollutta, nyt miltei 400 kriittisessä tilassa, terveydenhuolto etenkin Tukholmassa täydessä kaaoksessa ja ovat joutuneet perumaan tämän kaaoksen keskellä mm. syöpähoidot ja useita erittäin tärkeitä toimenpiteitä. Ja tilanne vain pahenee pahenemistaan, kun henkilökuntaresurssien puute vaivasi maata jo aiemmin.
Lisähuomiona todettakoon, että talousseikkoja muiden puolien kustannuksella suosivassa ajattelussa kehottaisin myös muistamaan, että tässä talousjärjestelmässä olemme riippuvaisia muiden maiden ja naapureidemme teoista, joten kaikki vaikuttaa todellakin kaikkeen etenkin lähiympäristöissä. Ruotsilla ja Suomella on merkittävä suhde toisilleen taloudellisesti. 2018 Suomi toi Ruotsista 8.43 miljardilla ja Ruotsi Suomesta 11.53 miljardilla. Ruotsin osuus on tavallisesti sellainen hieman alle 10% Suomen viennistä ja Suomen osuus Ruotsin viennistä pyörii 5% tuntumassa. Suomi on Ruotsille vähintään yhtä tärkeä vientikohde suuruusluokassa kuin vaikkapa Ranska. Ruotsi taas Suomelle se toiseksi tärkein vientikohde Saksan jälkeen. Maiden talousjärjestelmät ovat myös työvoiman, älyviennin/-tuonnin sekä jopa ulkopoliittisesti ja diplomaattisen vaikuttamisen suhteen kovasti linkittyneet. Siinä mielessä on harmittavaa, että Ruotsi vetää niin omaa linjaansa, joka ei näytä meidän silmiimme kovin humaanilta linjalta.
Oman humaanimman ajatusmallini kannattamisessa helpottaa ajatuksena se, että raha ei ole todellista ja esim. pankki- tai valtionlaina ei ole oikeasti edes lainaa, vaan jälleen yksi monista uutta rahaa luovista mekanismeista. Kriisin jälkeinen rahan arvo ja asioiden arvo voi olla jotain täysin muuta, kuin mihin olemme tottuneet. Jos suuri osa maailmasta ajautuu "talouskriisiin" niin globaalia taloutta ja sen seuraussuhteita pohditaan uudelleen ja tiettyjä mekanismeja varmasti muokataan. Ja todettakoon, että en todellakaan ole mikään Zeitgeist-henkinen toimija, en siis todellakaan mikään radikaali joka vaatii rahan poistamista ja talouden periaatteiden nollausta. Sen sijaan rahan illusionaarisen olemuksen hahmottaminen helpottaa tekemään kovia ihmishenkiin liittyviä päätöksiä milloin vain. Työpaikka ei ole yhtä tärkeä kuin henki.
Jos haluaa positiivisia jälkivaikutuksia pohtia, niin toisaalta kriiseistä noustaan aina uuteen nousukauteen (ja kapitalistisessa järjestelmässä jokaista nousukautta seuraa lasku, ei välttämättä aina taantuma, tosin). Historia on osoittanut, että suuria kriisejä seuraavat jälleenrakennustoimet ovat myös täysin uutta luovia ja kohottovia tapahtumaketjuja, vaikkakin itse kriisin kokevat joutuvat elämään erittäin kovassa paikassa ja romahdukset ja jopa tuho ovat useiden kohtalona (mitä en tietenkään kenellekään toivo).
Niin kuinka paljon historiaan kannattaa edes katsoa. Nyt on viimeiset 50v eletty ihan erilaista ja mullistavaa maailmaa, kun vaikkapa edelliset vuosisadat yhteensä. Mun idolini Esko Valtaoja heitti yhdessä kirjassaan, että 1800- luku oli kehitykseltään lähempänä 200-lukua kuin 2000-lukua. Uskon häntä kyllä tässä ideologiassa.
Edes se mitä on tapahtunut 1900 luvun alkupuolella, niin ei mun mielestä kerro oikein mitään vertailua tähän. Aikalailla 2 eri maailmaa kyseessä.
Noh, tää meni nyt vähän ohi tosta jo, sori.