Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 180 759
  • 81 158

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tietoa kulutuksen rakenteesta. Tilastokeskus - Kulutus on tärkein talouskasvun tekijä

Kotitalouksien kulutus on hyvin merkittävä tekijä talouskasvussa. Kun kulutus sakkaa, kynnetään syvältä. Eli vielä kerran: kun puututaan kotitalouksien kulutuksiin julkisin toimin, samalla vaikutetaan siihen, että saadaan aikaan lama. Tämä jos mikä on sitä alasajoa.

Nyt kilpaillaan siitä, kuka tekee näyttävimmät toimet viruksen vaikutuksien ehkäisemisessä. Koulut kiinni, rajat kiinni, ravintolat kiinni yms.: tämän kautta moni pienyritttäjä joutuu vaikeisiin ongelmiin. Valtion täytyy siis taata yrityksien rahansaanti ja näihin talkoisiin pitää saada pankkisektori mukaan. Jos yrittäjä ei saa tuloja, eipä tässä tilanteessa pitäisi pankinkaan karhuta saataviaan.
Eiköhän se taantuma tule. Jos loppuu keikat, työt yms. niin millä sitä kuluttaa? Kuka voi moittia tällä hetkellä kuluttajaa, joka hädissään linnoittautuu wc-paperirullien taakse ja on aloittanut säästämisen? Paniikki kun tulee, niin järki menee.

Jyväskylän kaupungin sairaalassa 50 työntekijää laitettu karanteeniin. Kyllä tässä loppuu kohta hoitajat ja lääkärit, kun heidän kaikkien lempi lomapaikka tuntuu olevan Tiroli ja Pohjois-Italia.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BigRedCat Ihan oikeasti, täällä on aikuisia ihmisiä, jotka saavat tehdä ihan vapaasti omat tulkintansa tästä taudista ja siihen varautumisesta, hellitä saarnaavan otteen kanssa.

Koulujen ja päiväkotien sulkeminen on kyllä huono uutinen, omaan katsomukseeni nähden.

Minusta "aikuisuus" ei ole kauhean hyvä peruste jättää viranomaisohjeita pandemian aikana noudattamatta. Sellainen asenne jossa niihin suhtaudutaan vakavasti vasta sitten kun väkipakolla määrätään, mikä muuten Suomessa ei ole ihan yksinkertaista, kielii minusta enemmänkin lapsellisuudesta.

Ja minä olen suuri yksilönvapauden kannattaja, mutta siihen kuuluu erottamattomana osana yksilönvastuu. Pyrin omalla käytökselläni olemaan vahingoittamatta muita silloinkin kun minua ei siihen pakoteta.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietoa kulutuksen rakenteesta. Tilastokeskus - Kulutus on tärkein talouskasvun tekijä

Kotitalouksien kulutus on hyvin merkittävä tekijä talouskasvussa. Kun kulutus sakkaa, kynnetään syvältä. Eli vielä kerran: kun puututaan kotitalouksien kulutuksiin julkisin toimin, samalla vaikutetaan siihen, että saadaan aikaan lama. Tämä jos mikä on sitä alasajoa.

Nyt kilpaillaan siitä, kuka tekee näyttävimmät toimet viruksen vaikutuksien ehkäisemisessä. Koulut kiinni, rajat kiinni, ravintolat kiinni yms.: tämän kautta moni pienyritttäjä joutuu vaikeisiin ongelmiin. Valtion täytyy siis taata yrityksien rahansaanti ja näihin talkoisiin pitää saada pankkisektori mukaan. Jos yrittäjä ei saa tuloja, eipä tässä tilanteessa pitäisi pankinkaan karhuta saataviaan.

Ketju ei tietenkään katkea siihen, jonkun täytyy tämänkin sotkun lopulta rahoittaa. Valtio ei, yllättävää kyllä, ole runsaudensarvi. Se puolestaan joutuu rahoittamaan tukitoimensa lainarahan kautta.

Eli sinun tulkintasi tilastokeskuksen kulutustilastoista vs. THL, WHO, ylipäätään valtaosa asiantuntijoista... Onpa kyllä vaikeaa päättää kumpaa tässä uskoisi.

Ei kukaan kiistä talousvaikutuksia. Ilmeisesti nyt ollaankin jo julkistamassa tukipakettia vaikutusten tekemiseksi siedettävämmäksi. Niin ja mites se esittämäni vedonlyöntivalmius? Talous tuhoutuu sinusta nyt sitten, vai kuinka?

Edelleen, on hyvä olla varovainen. Mielestäni olisi vain järkevämpää jos riskiryhmät itse pistäisivät itsensä karanteeniin sen sijaan, että muu yhteiskunta lyödään polvilleen.
Vaikka muitakin toimia voisi tehdä niin tuo yli 70-vuotiaiden pakollinen karanteeni olisi kyllä järkevää. Sama voisi koskea myös ainakin vakavasti perussairaita ihmisiä.

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Voiko tämä olla niin, etten saa mistään rahaa?

Tätä ollaan vähän mietitty meilläkin kun on tuo maksajan rooli. Ihmettelen että Teknologiateollisuus ei ole antanut ohjeita, eikä ilmeisesti metalliliitto miehille sen enempää. Ilmeisesti kukaan ei ehkä ihan selvästi tiedä.

Itse tiedotin, että mikäli karanteeni tulee oman toiminnan johdosta, eli matkustamisesta niin sen saa istua ihan omineen. Jos taas tulee viranomaisten/terveydenhuollon määräämä karanteeni niin sen korvannee kela ja jos sairastuu niin se maksetaan niinkuin normaalistikin, paitsi jos sairastuminen tulee matkustamisen vuoksi.
Tuo menee metallin ja teknologian työehtosopimuksen kohtaan 31.1.5.

En korjaa alussa olevaa, mutta näköjään Teknologia kotisivullaan kertoo aikalailla samaa, jos matkustaminen on tapahtunut ohjeistuksen 12.3. jälkeen.

E: ja jos on niin, että jäät sairaan poikasi vuoksi kotiin ja työantaja ehdottaa kotiin jäämistä niin itse katsoisin tuollaisessa tapauksessa olevani maksuvelvollinen, koska mitään tahallisuutta ei ole poissaololle osoittaa.

Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Minusta "aikuisuus" ei ole kauhean hyvä peruste jättää viranomaisohjeita pandemian aikana noudattamatta. Sellainen asenne jossa niihin suhtaudutaan vakavasti vasta sitten kun väkipakolla määrätään, mikä muuten Suomessa ei ole ihan yksinkertaista, kielii minusta enemmänkin lapsellisuudesta.

Ja minä olen suuri yksilönvapauden kannattaja, mutta siihen kuuluu erottamattomana osana yksilönvastuu. Pyrin omalla käytökselläni olemaan vahingoittamatta muita silloinkin kun minua ei siihen pakoteta.

Laumasieluisuudelta tuo kuulostaa kuin miltään muulta, jos ei itse osaa ns. parempana aikuisena erottaa riskiryhmää ja heidän suojeluaan, platinakuntoisesta adoniksesta joka jää tärisemään kotiinsa kun saattaa 40-70% todennäköisyydellä seuraavan 3-7 kuukauden sisällä sairastua tautiiin, joka aiheuttaa hänelle 99% todennäköisyydellä vähän flunssamaista heikkoa happea hetkeksi.

Yhtälailla se yksilönvastuu on riskiryhmäläisillä, jopa korostuneesti ja taas puhun vain niistä, jotka pystyvät tämän harkinnan ja toimenpiteet itse tekemään.

Se että leimataan normaalin arjen jatkaminen näissä oloissa toisten vahingoittamiseksi on minun mielestäni hulluutta.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laumasieluisuudelta tuo kuulostaa kuin miltään muulta, jos ei itse osaa ns. parempana aikuisena erottaa riskiryhmää ja heidän suojeluaan, platinakuntoisesta adoniksesta joka jää tärisemään kotiinsa kun saattaa 40-70% todennäköisyydellä seuraavan 3-7 kuukauden sisällä sairastua tautiiin, joka aiheuttaa hänelle 99% todenneköisyydellä vähän flunssamaista heikkoa happea hetkeksi.

Yhtälailla se yksilönvastuu on riskiryhmäläisillä, jopa korostuneesti ja taas puhun vain niistä, jotka pystyvät tämän harkinnan ja toimenpiteet itse tekemään.

Se että leimataan normaalin arjen jatkaminen näissä oloissa toisten vahingoittamiseksi on minun mielestäni hulluutta.

Tässä kyllä tuli hyvin tiivistettyä lapsellisen itsekeskeinen maailmankuva, jollaisen omaavat tätäkin tautia parhaiten levittävät. Viranomaissuosituksista ei tarvitse välittää, koska "minä aikuisena tiedän paremmin". Ja eihän tämä sitäpaitsi minua koske.

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Eli sinun tulkintasi tilastokeskuksen kulutustilastoista vs. THL, WHO, ylipäätään valtaosa asiantuntijoista... Onpa kyllä vaikeaa päättää kumpaa tässä uskoisi.

Ei kukaan kiistä talousvaikutuksia. Ilmeisesti nyt ollaankin jo julkistamassa tukipakettia vaikutusten tekemiseksi siedettävämmäksi. Niin ja mites se esittämäni vedonlyöntivalmius? Talous tuhoutuu sinusta nyt sitten, vai kuinka?
Kukas se taas on olkiukkoa kyhäämässä. Minä en ole väittänyt talouden tuhoutuvan. Lama ei merkitse talouden tuhoutumista. Talouden tuhoutuminen ilman ihmiskunnan samanaikaista tuhoutumista on mahdottomuus. Myöskin niillä Borneon saarilla on taloutta, vaihdantaa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ässien puolelle tästä jo laitoinkin, mutta laitan vielä tänne.

Ässien entinen valmentaja Pasi Kaukoranta matkusti viikko sitten lomalle Floridaan ja on nyt siellä jumissa.

Pasi SK:ssa: ”Tänne pitäisi lähettää kone tyhjänä hakemaan suomalaiset pois. Kestämätön tilanne, että meitä pidetään täällä Trumpin takia.”

Ymmärrän, että vituttaa, mutta ei kai tämä korona-asia ihan yllätyksenä voinut tulla, vaikka rajut toimenpiteet ehkä nyt yllättävätkin.
Trump trump trump. Kaikkeen hänet pitää syylliseksi saada. Taas valtion pitäisi lähteä pelastamaan suomalaisia. Oivoi.

Alkaa mietityttää oma taannoinen tilanne.

Tulin Dubaista kotiin 28.1. Muiden turistien joukossa oli uutta vuottansa juhlimaan tulleita kiinalaisia ja joukosta erottui selvästi paljon yskiviä ja pärskiviä potilaita.

No, tultiin suomeen ja koko perhe sai flunssan. Kurkkukipu, kuiva, hakkaava yskä, lihaskipu ja pari pahinta päivää hengityskin hieman vinkui ja rohisi tuoden mieleen aiemmin sairastetut keuhkokuumeet. Meni kuitenkin itsellään ohi yleiskunnon pahasti heikentymättä eikä lääkärissä tullut käytyä, yrittäjänä kun saikkupaperillakin voi käytännössä pyyhkiä persettä.

Jälkeenpäin ajateltuna oireet menisivät ihan 1:1. Oliskohan meillä perhana voinut olla Dubain tuliaisina korona...
Ei teillä ollut koronaa, koska tartuntaketjut olivat kaikki THL:llä tiedossa ja hallinnassa.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kukas se taas on olkiukkoa kyhäämässä. Minä en ole väittänyt talouden tuhoutuvan.

Aivan, aivan... Pahoittelen hirvittävää olkinukkeani. Tarkka sanamuoto jota käytit olikin "koko yhteiskunnan alasajo". Sitähän sinusta suositellaan "jossain" ja "joidenkin" toimesta.

Eli edelleen väitän ettei "koko yhteiskuntaa ajeta alas" jos koulut suljetaan ja julkisilla paikoilla liikkumista rajoitetaan. Älä venkoile vaan kerro oletko samaa vai eri mieltä.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tässä kyllä tuli hyvin tiivistettyä lapsellisen itsekeskeinen maailmankuva, jollaisen omaavat tätäkin tautia parhaiten levittävät. Viranomaissuosituksista ei tarvitse välittää, koska "minä aikuisena tiedän paremmin". Ja eihän tämä sitäpaitsi minua koske.

Sanoo suuri yksilönvapauden kannattaja, joka ei kuitenkaan osaa tehdä mitään päätelmiä itsenäisesti tai vastata ihmisten näkemyksiin millään muulla kuin virtuaalisesti huutamalla päälle. Bravo.

Lopeta panikointi ja mene vaikka töihin.

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Me ollaan töissä koko toimisto tästä päivästä eteenpäin kotitoimistoilla kunnes toisin ilmoitetaan. Kerran viikossa ”saa” toimistolla käydä mutta ei kenenkään muun kanssa samaan aikaan.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei varmaan suunnitelmallisesti, mutta hetkellisiä laumaimmuniteetteja on tietenkin voinut alueellisesti syntyä luonnollista tietä, siis epidemioiden jälkeen. Ongelmana on kuitenkin se, että laumasuojan raja-arvo prosentteina populaatiosta voi olla niin korkea, että populaatiossa voi olla epidemian jälkeenkin raja-arvon alittava määrä immuuneja ja tauti voi alkaa uudelleen. Rokottaminen on ainoa järkevä keino saada raja-arvo pidettyä riittävän korkeana. Tätähän rapauttaa jopa meillä Suomessakin sitten erilaiset rokotusvastaiset hihhuloinnit yms.

Toivotaan, että koronavirusta vastaan saadaan joskus se rokote.

Nimenomaan tästä olen itsekin lukenut myös brittiepidemiologien kirjoittavan, että laumaimmuniteetti on tragedian sivutuote, ei koskaan itse tavoite kun se hankitaan tauti sairastamalla. Rokotusohjelmat asia erikseen. Ottaen huomioon että brittien terveysministerikin riensi selventämään ettei laumaimmuniteetin hankkiminen missään nimessä ole heidän strategiansa, asettuu nämä "laumaimmuniteetin hankkiminen sairastuttamalla väestö on järkevintä" -tyyppien jutut entistä kyseenalaisempaan valoon.

Toden totta, toivottavasti lääkkeet ja rokote saadaan mahdollisimman pian. Paljon on testausta ainakin käynnissä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoo suuri yksilönvapauden kannattaja, joka ei kuitenkaan osaa tehdä mitään päätelmiä itsenäisesti tai vastata ihmisten näkemyksiin millään muulla kuin virtuaalisesti huutamalla päälle. Bravo.

Lopeta panikointi ja mene vaikka töihin.

a) En panikoi, en vähääkään. Suhtaudun tähän tilanteeseen suorastaan tyynen rauhallisesti.

b) Nimenomaan teen itsenäisiä päätelmiä. Kykenen jopa tekemään sellaisia päätelmiä että kenties jos oma harkintani on ristiriidassa huippuasiantuntijoiden ja viranomaisten suosituksiin nähden asiassa jota en syvällisesti ymmärrä, minun kannattaa uskoa viisaampiani. Tähän ei ilmeisesti teikäläisen itsenäinen ajattelukyky riitä.

Itsekäs välinpitämättömyys on valitettavasti hyvä lyömäase ja argumentti yksilönvapauksia vastaan ja enemmän holhoamisen puolesta. Siksi nämä sinun ja parin muun sankarin kaltaiset kirjoittelijat minua surettavatkin erityisesti.

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meidän eskarilainen jäi tänään kuivan yskän vuoksi kotiin. Töistä soitettiin ja minua ehdotetaan karanteeniin.

Testeihin eivät ota koska kukaan meidän perheestä ei kuulu riskiryhmään. Kela maksaa karanteenista vai lääkärinlausunnolla ja firmalla ei ole palkanmaksu velvoitetta.

Voiko tämä olla niin, etten saa mistään rahaa?

Jos joku firma tässä tilanteessa nyt sitten yrittää venkuloida noin palkanmaksun katkaisulla niin itse ainakin tekisin tosta tietyn johtopäätöksen.

Kevennys: Sä nyt nappaat tuon erotuksen sitten vaikka Veikkaukselta (peukku ylös!!)

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Corona-viruksen seuraukset tulevat jatkumaan pitkään vielä sen jälkeen, kun itse virus ja sen aiheuttamat sairaudet ovat loppuneet. Tulemme näkemään paljon tragediaa ja massatyöttömyyttä. Lainat erääntyy, firmat kaatuu, tulee konkursseja, asunnot lähtee alta jne. Ei valtion rahat tule riittämään sen estämiseksi. Pikkufirmoja alkaa menemään jo tällä viikolla nurin, kun raha loppuu kassasta. Sitten tulee se henkinen kärsimys, katkeroitumista, alkoholismia, perhetragedioita ja itsemurhia.
En tiedä mikä tässä tilanteessa olisi se vähiten huonoin ratkaisu, mutta varmasti päättäjät miettivät myös näitä välillisiä pitkän ajan seurauksia, jos koko yhteiskuntaa lähdetään sulkemaan. Mikä on se hinta (uhrit) mikä siitä maksetaan vs. hinta, jos sitä ei tehdä ja yritetään pitää Suomi toiminnassa ja ihmiset töissä.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
@BigRedCat

Täyttä paniikkiahan tuo on, rauhan tunteesi johtuu siitä että luotat viranomaiseen ja ylireagoit heidän mukana, joten tällöin kyse ei ole mielestästi paniikista vaan järjestä sekä samassa saat selkänojan jolla väittää muita vastuuttomiksi lapsiksi yms.

Kuten joku tuolla sanoi, niin tilaa ei ole keskitien kulkijalle, pidän tilannetta vakavana, mutta näkisin vain toisenlaisen riskiryhmäkeskitteisen näkemyksen parempana ja pelkään niitä peräaaltoja joita tämä epidemia tuo tullessaan, niiden vaikutukset ovat suurempia ja vakavampia mitä syvemmälle poteroon lähdetään. Balanssi on vaikea, mutta molemmat puolet pitäisi ottaa yhtälöön mukaan.

Mutta ei hätää, ei tätä tarvitse sinällään meidän yksilöiden veivata, koska totuus tulee lopulta viranomaisilta, eli kantasi voittaa - onnea. Klo 14 nähdään iso setti kiristyksiä ja nähdään se päivä, kun Vihreätkin haluavat rajat kiinni.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nyt jos hallitus paniikissaan pistää vielä koulut ja pk:t säppiin, niin ollaan vasta ilon äärellä kun ihmiset joutuvat hoitamaan lapsiaan töiden sijaan. Siellä jää hoitajat kotiin ja kukas sitten hoitaa sairaita.

Se on helppo jonkun julkisella eläkevirkaa nauttivan jeesustelijan leveillä kuinka nyt ollaan epäitsekkäitä ja firmat saavat kaatua koska uusia syntyy (kuka ne rakentaa ja millä rahalla?) kun itsellä palkka juoksee vaikka sota syttyisi.

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Aivan, aivan... Pahoittelen hirvittävää olkinukkeani. Tarkka sanamuoto jota käytit olikin "koko yhteiskunnan alasajo". Sitähän sinusta suositellaan "jossain" ja "joidenkin" toimesta.

Eli edelleen väitän ettei "koko yhteiskuntaa ajeta alas" jos koulut suljetaan ja julkisilla paikoilla liikkumista rajoitetaan. Älä venkoile vaan kerro oletko samaa vai eri mieltä.
Siitä olen samaa mieltä, että koko yhteiskunnan alasajo ei tarkoita näitä kahta tointa. Rajojen kiinni laittaminen on vielä merkittävämpää. Mutta ole huoleti, lisää toimia on tulossa.

Tämä uutinen kertoo olennaisen, siis Ruotsilla, kultapossukerhojen luvatussa maassa, on edessä kovat ajat. Nyt seuraa vanhan ajan verranto.

Koronakriisi: Ruotsilla on edessä kovat ajat: Koronakriisi: Suomella...?

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Nyt jos hallitus paniikissaan pistää vielä koulut ja pk:t säppiin, niin ollaan vasta ilon äärellä kun ihmiset joutuvat hoitamaan lapsiaan töiden sijaan. Siellä jää hoitajat kotiin ja kukas sitten hoitaa sairaita.

Se on helppo jonkun julkisella eläkevirkaa nauttivan jeesustelijan leveillä kuinka nyt ollaan epäitsekkäitä ja firmat saavat kaatua koska uusia syntyy (kuka ne rakentaa ja millä rahalla?) kun itsellä palkka juoksee vaikka sota syttyisi.
Eivät kaikki hoitajat/lääkärit ole pienten lasten vanhempia. Älä nyt yleistä. Enemmän kannan huolta yksinhuoltajista. Heillä vasta riemu repeää.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BigRedCat

Täyttä paniikkiahan tuo on, rauhan tunteesi johtuu siitä että luotat viranomaiseen ja ylireagoit heidän mukana, joten tällöin kyse ei ole mielestästi paniikista vaan järjestä sekä samassa saat selkänojan jolla väittää muita vastuuttomiksi lapsiksi yms.

Kuten joku tuolla sanoi, niin tilaa ei ole keskitien kulkijalle, pidän tilannetta vakavana, mutta näkisin vain toisenlaisen riskiryhmäkeskitteisen näkemyksen parempana ja pelkään niitä peräaaltoja joita tämä epidemia tuo tullessaan, niiden vaikutukset ovat suurempia ja vakavampia mitä syvemmälle poteroon lähdetään. Balanssi on vaikea, mutta molemmat puolet pitäisi ottaa yhtälöön mukaan.

Mutta ei hätää, ei tätä tarvitse sinällään meidän yksilöiden veivata, koska totuus tulee lopulta viranomaisilta, eli kantasi voittaa - onnea. Klo 14 nähdään iso setti kiristyksiä ja nähdään se päivä, kun Vihreätkin haluavat rajat kiinni.

On tämä jotenkin absurdia. Ketju alkaa olla täynnä huikeita "ennustuksia" yhteiskunnan alasajosta ja talouden tuhoutumisesta, mutta niinkin radikaalien toimenpiteiden kuin fyysisten kontaktien välttämisen ja WHO:n, THL:n sekä johtavien asiantuntijoiden suositusten noudattamisen kannattaminen epidemiatilanteessa on sitä paniikeista paniikeinta. Itsenäisesti ajattelevat terozit jatkoajan palstalta tietävät parhaiten koska ovat aikuisia ja voivat siten päättää miten on parasta toimia. Anna mun kaikki kestää...

Koulujakaan ei muuten ole pakko laittaa säppiin kerralla koko maasta. Helsingissä tilanne voi mennä ihan eri tahtia kuin vaikkapa Lapissa. Erityisesti jos pidetään huoli nykyisten toimenpiteiden noudattamisesta.

Tekisi mieli linkata tähän klassikkokirjoitus aiheesta "jokainen mielipide ei ole tasa-arvoinen" mutta en jaksa.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siitä olen samaa mieltä, että koko yhteiskunnan alasajo ei tarkoita näitä kahta tointa. Rajojen kiinni laittaminen on vielä merkittävämpää. Mutta ole huoleti, lisää toimia on tulossa.

Edelleen odotan että kerrot milloin yhteiskunta on ajettu alas, kuka sitä suosittaa ja milloin tämä alasajo vaikkapa Suomessa tapahtuu? Nyt itse lietsot aivan naurettavaa paniikkia kaivaen ties mitä irrallisia juttuja ja tilastoja.

Maailmanlaajuinen pandemia ja kriisi. Edessä on kovat ajat? No shit Sherlock.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy