Ei ole kyllä pian kahdessa vuodessa avautunut minulle se, miksi jotkut ovat suhtautuneet jatkuvasti koronaan vähätellen tai jopa naureskellen. Ei siinä hysterisoida pidä, mutta joku psykologinen juttu tuo on, koska eihän kukaan ennen pandemiaa ole suhtautunut kiertäviin influenssiinkaan juuri mitenkään ihmeellisesti.
Ei pidäkään vähätellä, niin kuin sanoit, kyseessä on erittäin leviävä virus ja varsinkin 2020 keväällä rajoitukset olivat ainut keino estää tuon viruksen leviämistä ja ilman niitä kuolleita olisi ollut huomattavasti enemmän. Sanon tämän, vaikka itse en silloinkaan täysin hyväksynyt rajoituksia.
Nyt talvella 2022, kun koronaa vastaan on annettu Suomessakin miljoonia rokotteita ja rokotekattavuus alkaa kahden annoksen osalta lähentelemään jo >85% lukemia, ei koronaa sovi edelleenkään vähätellä. Sitä ei pidä vähätellä, kuten ei pidä vähätellä myöskään influenssaa tai RS-virusta, joiden molempien riskiryhmiin esimerkiksi alle 7-vuotiaat lapset kuuluvat. Varsinkin nyt, kun normaalia altistumista näille kahdelle virukselle ei ole pian kahteen vuoteen tapahtunut, näiden vähättely ei todellakaan ole sopivaa. Eikä ole sopivaa sen kaltainen käytösmalli, jota omassa lähipiirissänikin tapahtuu. Pieni flunssa päällä, mahdollisesti lämpöäkin ja kuormitetaan terveydenhuoltoa lisää varaamalla aika koronatestiin, jotta voidaan taas negatiivisen tuloksen tullessa lähteä oireisena ihmisten ilmoille.
Koronaa ei tosiaan kannata vähätellä, itse en ole sitä missään vaiheessa tehnyt, vaan suhtautumiseni koronaan on ollut samanlainen, kuin joka vuotiseen influenssaan. Kumpikin potentiaalisesti vaarallisia viruksia, jotka nyt vain sattuvat kuulumaan meidän joka päiväiseen elämäämme. Olen nähnyt mihin kuntoon influenssakin voi ihmisen viedä, enkä tosiaan haluaisi sitä omalle kohdalleni. Koronan kohdalla olen omassa lähipiirissäni nähnyt pahimmillaan päivän tai kaksi kestävää kuumetta, mutta tiedän silti, mihin kuntoon korona voi ihmisen viedä. Enkä tosiaan haluaisi sitä omalle kohdalleni. Tämän takia olen molempia viruksia vastaan hankkinut rokotesuojan.
Eli, minulle ei ole kyllä pian kahdessa vuodessa avautunut se, miksi koronaan suhtaudutaan, anteeksi vain, jopa hysteerisesti, mutta ennen koronaa influenssaa ei jaksettu pitää minkäänlaisena riskinä. Eikä ilmeisesti pidetä vieläkään.
Ja edelleen, rajoitukset ovat osin epäloogisia jne. ja pandemia on paljastanut Suomesta ikäviä epäkohtia, mutta ymmärtänette pointin.
Tähän sen verran, että jos halutaan rajoituksilla välttää tartuntoja ja lieventää tautitaakkaa, onhan se äärimmäisen epäloogista kohdistaa rajoituksia sinne, missä tartuntoja ei juurikaan tule.
Se on kyllä totta, että pandemia on paljastanut Suomen terveydenhuollon jo kymmeniä vuosia jatkuneen alennustilan.