Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 911 108
  • 81 125
Suosikkijoukkue
HIFK
Vantaan kaupunki tiedottaa wilman kautta huoltajille mm. Seuraavaa:



Koronavirustartuntojen määrä on Vantaalla kasvanut nopeasti. Viimeisen kuukauden aikana päivittäinen tapausmäärä on yli kymmenkertaistunut ja 14 vuorokauden ilmaantuvuus on noin 2 600/100 000. Koronavirus leviää väestössä endeemisesti eikä epidemiaa pystytä enää tartunnanjäljityksen keinoin merkittävästi rajaamaan. Myös koronatestauskapasiteetti on rajallinen, eikä laajamittainen tartunnanjäljitys nykyisillä tapausmäärillä tämänkään vuoksi ole mahdollista.

Resurssien lisääminen siten, että tartunnanjäljitys olisi vaikuttavaa, ei ole yhteiskunnan eikä terveydenhuollon kokonaistilanteen kannalta mahdollista. Tartunnanjäljitykseen käytettävät resurssit ovat poissa muualta, ja terveydenhuollon resurssit tulee nykyisessä epidemiatilanteessa kohdentaa vaikeaa koronavirustautia sairastavien hoitoon ja muihin terveydenhuollon tärkeisiin toimintoihin.”

” Taudin levitessä nopeasti, tulee päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa jatkuvasti eteen tilanteita, joissa osa lapsista ja/tai henkilökunnasta altistuu tartunnalle. Vastaavaa tapahtuu jatkuvasti kaikkialla yhteiskunnassa, myös muualla kuin päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa. Nykyisessä epidemiatilanteessa ei ole enää perusteltua eikä mahdollista asettaa kaikkia altistuneita karanteeniin, emmekä enää jatkossa aseta ketään karanteeniin oppilaitoksissa, koulussa tai päiväkodissa tapahtuneen altistumisen perusteella. Poikkeuksellisen laajoissa ryvästymissä toimenpiteiden tarvetta arvioidaan tapauskohtaisesti.”

Tulkitsen, että otetaan kyllä hyvin selkeä irtiotto tuosta STM:n ”tarvittaessa koko luokka karanteeniin”. Aika hyvä homma.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ei ole kyllä pian kahdessa vuodessa avautunut minulle se, miksi jotkut ovat suhtautuneet jatkuvasti koronaan vähätellen tai jopa naureskellen. Ei siinä hysterisoida pidä, mutta joku psykologinen juttu tuo on, koska eihän kukaan ennen pandemiaa ole suhtautunut kiertäviin influenssiinkaan juuri mitenkään ihmeellisesti.

Ei pidäkään vähätellä, niin kuin sanoit, kyseessä on erittäin leviävä virus ja varsinkin 2020 keväällä rajoitukset olivat ainut keino estää tuon viruksen leviämistä ja ilman niitä kuolleita olisi ollut huomattavasti enemmän. Sanon tämän, vaikka itse en silloinkaan täysin hyväksynyt rajoituksia.

Nyt talvella 2022, kun koronaa vastaan on annettu Suomessakin miljoonia rokotteita ja rokotekattavuus alkaa kahden annoksen osalta lähentelemään jo >85% lukemia, ei koronaa sovi edelleenkään vähätellä. Sitä ei pidä vähätellä, kuten ei pidä vähätellä myöskään influenssaa tai RS-virusta, joiden molempien riskiryhmiin esimerkiksi alle 7-vuotiaat lapset kuuluvat. Varsinkin nyt, kun normaalia altistumista näille kahdelle virukselle ei ole pian kahteen vuoteen tapahtunut, näiden vähättely ei todellakaan ole sopivaa. Eikä ole sopivaa sen kaltainen käytösmalli, jota omassa lähipiirissänikin tapahtuu. Pieni flunssa päällä, mahdollisesti lämpöäkin ja kuormitetaan terveydenhuoltoa lisää varaamalla aika koronatestiin, jotta voidaan taas negatiivisen tuloksen tullessa lähteä oireisena ihmisten ilmoille.

Koronaa ei tosiaan kannata vähätellä, itse en ole sitä missään vaiheessa tehnyt, vaan suhtautumiseni koronaan on ollut samanlainen, kuin joka vuotiseen influenssaan. Kumpikin potentiaalisesti vaarallisia viruksia, jotka nyt vain sattuvat kuulumaan meidän joka päiväiseen elämäämme. Olen nähnyt mihin kuntoon influenssakin voi ihmisen viedä, enkä tosiaan haluaisi sitä omalle kohdalleni. Koronan kohdalla olen omassa lähipiirissäni nähnyt pahimmillaan päivän tai kaksi kestävää kuumetta, mutta tiedän silti, mihin kuntoon korona voi ihmisen viedä. Enkä tosiaan haluaisi sitä omalle kohdalleni. Tämän takia olen molempia viruksia vastaan hankkinut rokotesuojan.

Eli, minulle ei ole kyllä pian kahdessa vuodessa avautunut se, miksi koronaan suhtaudutaan, anteeksi vain, jopa hysteerisesti, mutta ennen koronaa influenssaa ei jaksettu pitää minkäänlaisena riskinä. Eikä ilmeisesti pidetä vieläkään.

Ja edelleen, rajoitukset ovat osin epäloogisia jne. ja pandemia on paljastanut Suomesta ikäviä epäkohtia, mutta ymmärtänette pointin.

Tähän sen verran, että jos halutaan rajoituksilla välttää tartuntoja ja lieventää tautitaakkaa, onhan se äärimmäisen epäloogista kohdistaa rajoituksia sinne, missä tartuntoja ei juurikaan tule.

Se on kyllä totta, että pandemia on paljastanut Suomen terveydenhuollon jo kymmeniä vuosia jatkuneen alennustilan.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika tyylikkäästi ottavat sairaanhoitopiirit, kaupungit ja muut tahot yksi kerrallaan irti tuosta STM:n naurettavasta pelkostrategiasta. Lienee tällainen "kansalais"tottelemattomuus ihan historiallisen harvinaista ainakin Suomessa - käytännössä mikään taho ei noudata valtiovallan ohjeistusta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tulkitsen, että otetaan kyllä hyvin selkeä irtiotto tuosta STM:n ”tarvittaessa koko luokka karanteeniin”. Aika hyvä homma.

Lienee toisaalta resurssien luoma pakko, mutta on tuossa myös tautitilanteen järkevää arviointia. Tätä kokonaisuuttahan ehti viikonloppuna ainakin OAJ:n johto jo kauhistella. Itse saman viestin saaneena pidän sitä järkevänä ja tilanteessa kiinni olevana ohjeena.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Positiivista tässä on näytteiden lisäksi, se että nyt alkaa olemaan sellainen tilanne, että omikronin ensimmäisen kierroksen jälkeen jengiä alkaa palaamaan aika runsain mitoin takaisin ruotuun vastustuskykyisenä. Jos sairastuneita on oikeasti tuollainen 30 000 - 40 000 per päivä, niin kyllä vastustuskyky nousee merkittävästi. Meilläkin meni koko perheen läpi viikossa samalla kaavalla jokaisella: 2-3 kuumetta 38,5-39 ja pieni yskä. Sen jälkeen normalisoitui aika nopeasti.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eli, minulle ei ole kyllä pian kahdessa vuodessa avautunut se, miksi koronaan suhtaudutaan, anteeksi vain, jopa hysteerisesti, mutta ennen koronaa influenssaa ei jaksettu pitää minkäänlaisena riskinä. Eikä ilmeisesti pidetä vieläkään.
Se on tämä kohta kaksi vuotta jatkunut median non-stop rumputuli, Krista Kiurun ja monien terveydenhuollon ammattilaisten yliampuva ja sekava viestintä, sekä nämä rajoitukset, jotka ovat saaneet suhteellisuudentajun katoamaan meistä todella monilla.
 

axe

Jäsen
Koronan vähättelyyn mun keittiöpsykologia antaa kaksi syytä. Tämä siis niiden oikeiden denialistien ja hörhöjen ulkopuolelta.

Eka on se, että ainakaan täällä suuressa sisävesikaupungissa korona ei suoraan näy oikein mitenkään. Jos ei ole mitään kontaktia sairaanhoitoon omassa elämässä, niin kaikki on ihan niin kuin ennenkin ja ihan toisin kuin puhuvat päät telkkarissa sanoo niiden olevan. Välillä kuulee, että joku tuttu on saanut koronan, mutta on sitä ennenkin ihmiset olleet sairaina poissa pelistä. Sitten on vielä koronarajoitukset, jotka tuntuvat epäreiluilta ja ylimitoitetuilta, kun tosiaan se itse kokema todellisuus ja koronarummutus eivät kohtaa yhtään. Varmasti on toisin niissä perheissä, joissa joku on vaikka sairaanhoitajana.

Toinen on sitten se syyllistäminen. Sinun baari-iltasi, sinun konserttisi, sinun jääkiekkopelisi takia ihmisiä kuolee. Et ole tarpeeksi vastuullinen, et toimi niin kuin kriisissä pitäisi toimia, olet huono, paha, itsekäs, empatiakyvytön. Siitä tulee vastareaktio.

Eli heikko viestintästrategia. adolf tuossa jo ehtikin laittaa samaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers




Länsi- ja Sisä-Suomen Aluehallintoviraston ylijohtajalta napakkaa kuittia Kiurun suuntaan.

Jokainen voi tulkita rivien välistä mitä haluaa.


Mun mielestä tässä ollaan oikeasti siinä tilanteessa, että Kiuru pitäisi laittaa liuskaan välittömästi. Jo ihan hallituksen uskottavuuden takia, vaikea on tehdä uskottavasti asioita, kun ihmiset nauravat päin naamaa.

On syynä sitten aikaistettu äitiysloma, korona tai mikä tahansa, mutta Kiurustanin aika on ohi.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ei vaan lopettamassa turhan suojauksen mitä nyt tehdään käytännössä kokoajan omicronin kanssa. Kun henkilöstö on rokotettuja niin heille ei tuosta tule vakavia oireita eli suojaus on suurelta osin tehty niin ja lisäksi jos käytetään keveyempää suojausta niin sen taso on ok. Ei tarvita mitään täydellistä eristystä, eikä erikoissuojapukuja enää.

Vaarallisia aineita ja tiloja on muillakin aloilla ja niissäkin suojauksen määrä turvakengät, suojalasit, kypärät, vaatetus ja hengitysuojaimet, perustuu riskiarviointiin. Ei sitä järeintä suojausta käytetä jos on turvallista mennä kevyellä ja muut olosuhteet antavat siihen mahdollisuuden.
Tuo täysi suojaus oli vuosi sitten jotenkin perusteltua tällä hetkellä rokotteiden ja nykyisen viruksen takia ei enää.
Siis herranjumala mihin tää perustuu ku ei meillä sairaanhoitajat oo saanu mitään tällästä ohjeistusta, että suojaustasoa voidaan jotenkin laskea tai on jo laskettu??? Onneksi jatkoajan palstalla on tällainen tieto.

Niinkuin tuossa tuli ilmi niin @kiwipilot on lanssikuski ja varmasti mennyt lanssikuskin ohjeistuksella olevalla varustuksella pandemian ajan. Ja @Senaattori on sit vahvemmassa tamineessa vaikka varmasti on myöskin rokotettu.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Mä hoidan teho-osasto -olosuhteissa "ebolapuku" päälläni. Karmeeseen kuntoon saa tuo flunssa perusterveitä ihmisiä. Eikä siis oo tarkotus lietsoa täällä nyt paniikkia, vaan kertoa oma tapani hoitaa näitä flunssapotilaita.
Mikä on arviosi mukaan rokottamattion suhde näistä?

Meillä meni jo puhevälit yhteen sukulaisperheeseen jouluna, kun ei haluttu mennä heille aikaa viettämään suvun vanhimpien kanssa koska antivax-mentaliteetti. No nyt taloudessa on kerran rokotetulla korona. Jään mielenkiinnolla seuraamaan kuinka positiivinen ajattelu ja marianordin-opit ehkäisevät ylipainoisen sairastumista.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oikeasti kun katsoo noita positiivisten testitulosten prosentteja eri puolella Suomea, niin Lapa Lehtonen ei välttämättä ole kovinkaan paljon hakoteillä, kun sanoo, että ainoastaan viidennes tartunnoista saadaan kiinni. Joka tapauksessa olisi yllättävää, jos piilotartuntoja olisi ainoastaan tyyliin tuplamäärä, kun oireettomiakin on varmasti valtava määrä ja kaikki lieväoireisetkaan eivät jaksa testeissä rampata (ja kotitestin epäluotettavuus siihen päälle).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämähän on loistava uutinen, että omikron on jo isoilta osin syrjäyttänyt deltan!

Sitä se tuntuu tekevän. Olen huvikseni seurannut, että miten Tanskassa menee päivittäinen varianttijakauma, kun julkaisevat siellä tietyllä otannalla omikron-tapausten osuuden. Sen perusteella pystyy sitten katsomaan, että kuinka monta noista päivittäisistä olisi tuolla jakaumalla omikronia ja kuinka monta jotain muuta, eli käytännössä deltaa.

Isoin kysymys on ollut, että johtuuko omikronin osuuden kasvu vain omikron-tartuntojen voimakkaasta kasvusta, vai pieneneekö myös muiden varianttien määrä. Eli toisin sanoen: miten deltan määrille käy?

Vastaus on: omikron painaa deltaa koko ajan alaspäin. Kun vielä joulukuun puolivälissä deltaa tuli keskimäärin noin 5500 tapausta päivässä, osuus oli pudonnut joulun jälkeen noin 2500 tapaukseen, ja nyt ollaan noin 1000 paikkeilla.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mä hoidan teho-osasto -olosuhteissa "ebolapuku" päälläni. Karmeeseen kuntoon saa tuo flunssa perusterveitä ihmisiä. Eikä siis oo tarkotus lietsoa täällä nyt paniikkia, vaan kertoa oma tapani hoitaa näitä flunssapotilaita.

Kiitos! Joo tällaista infoa olen Helsingin sairaaloista itseki kuullut, kun niihin yhteyksissä olen työnpuolesta aika usein. Siellä lähinnä pyöritellään päätä vähättelijöille, jotka eivät todellakaan tiedä/ymmärrä mistä kyse. Kun minulla tai läheisellä ei ole (ollut) vakavaa tautia, niin en noteeraa.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Blackie ei se noin kulje. Koronavirustartunta aiheuttaa lähes aina jotakin oireita - ne vaan alkavat myöhemmin. Paljon porukkaa sairastuu, mutta ei tässä isoillakaan tartuntamäärillä ole toivoakaan siitä, että nopeasti menisi väestön läpi. Kaikkia näitä välttämättömiä kuritustoimia jatketaan varmaan pitkälle kevääseen. On aika lannistunut fiilis, kun oikeusvaltiossa oikeus ei toimi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Minä luulen että tuossa viestinnässä on sekin ollut ongelmana, että kun alussa standardit asetettiin sille tasolle, että edes mökille ei ollut turvallista mennä, koska tappava koronavirus voi vaania kaikkialla, niin moni ei ole uskaltanut päästää tuosta vieläkään irti.

Tiedän rokotettuja ihmisiä, jotka eivät vieläkään uskalla käydä oikein missään.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Huikealta vaikuttaa tekeminen edelleen. Kohta tuolla oikeasti joudutaan potkimaan porukkaa pihalle. Oppositio pysyy edelleen hämmentävän hiljaa koko aiheesta.

Vaikka Kiuru jäikin kokouksessa yksin etäkouluvaatimuksensa kanssa, suivaantuneilta hallituskumppaneilta tulee myös kunnioitusta kovalle neuvottelijalle.

– Jos itse olisin raskaana, niin en perjantai-iltana pystyisi vetämään yhdeksän tunnin koronaministeriryhmän kokousta, joka oli pelkkää neulojen syömistä, hallituslähde sanoo.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaikka Kiuru jäikin kokouksessa yksin etäkouluvaatimuksensa kanssa, suivaantuneilta hallituskumppaneilta tulee myös kunnioitusta kovalle neuvottelijalle.

– Jos itse olisin raskaana, niin en perjantai-iltana pystyisi vetämään yhdeksän tunnin koronaministeriryhmän kokousta, joka oli pelkkää neulojen syömistä, hallituslähde sanoo.
Jos minä olisin raskaana niin en todellakaan olisi asettamassa rajoituksia tilanteessa missä rokotuskattavuus yli 80% ja omikron ei kaada porukkaa siinä määrin teholle kuin aiemmat variantit.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sairaalassa 620, joista teholla 60.

Lukemat kasvussa, mutta tehohoidon luku on edelleen maltilllinen. Sairaaloissa alkaa olemaan ruuhkaa.

Kuolleiden määrä myös nousussa, kahteen edelliseen viikkoon kuolleita 69 + 64. Tässä tilastossa viive on 17 päivää, lähde koronabot.
 

Masentaja

Jäsen
23325 uutta kirjausta. Huomioitavaa on että luvussa on tuhansia uusia pitkälle viime viikon päiville. Tällä hetkellä viimeiseltä 14vrk ajalta suurin kerätty määrä on reilu 9000 posia 4.1.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös