Länsi- ja Sisä-Suomen Aluehallintoviraston ylijohtajalta napakkaa kuittia Kiurun suuntaan.
Jokainen voi tulkita rivien välistä mitä haluaa.
Tulkitsen, että otetaan kyllä hyvin selkeä irtiotto tuosta STM:n ”tarvittaessa koko luokka karanteeniin”. Aika hyvä homma.
Se on tämä kohta kaksi vuotta jatkunut median non-stop rumputuli, Krista Kiurun ja monien terveydenhuollon ammattilaisten yliampuva ja sekava viestintä, sekä nämä rajoitukset, jotka ovat saaneet suhteellisuudentajun katoamaan meistä todella monilla.Eli, minulle ei ole kyllä pian kahdessa vuodessa avautunut se, miksi koronaan suhtaudutaan, anteeksi vain, jopa hysteerisesti, mutta ennen koronaa influenssaa ei jaksettu pitää minkäänlaisena riskinä. Eikä ilmeisesti pidetä vieläkään.
Länsi- ja Sisä-Suomen Aluehallintoviraston ylijohtajalta napakkaa kuittia Kiurun suuntaan.
Jokainen voi tulkita rivien välistä mitä haluaa.
Siis herranjumala mihin tää perustuu ku ei meillä sairaanhoitajat oo saanu mitään tällästä ohjeistusta, että suojaustasoa voidaan jotenkin laskea tai on jo laskettu??? Onneksi jatkoajan palstalla on tällainen tieto.Ei vaan lopettamassa turhan suojauksen mitä nyt tehdään käytännössä kokoajan omicronin kanssa. Kun henkilöstö on rokotettuja niin heille ei tuosta tule vakavia oireita eli suojaus on suurelta osin tehty niin ja lisäksi jos käytetään keveyempää suojausta niin sen taso on ok. Ei tarvita mitään täydellistä eristystä, eikä erikoissuojapukuja enää.
Vaarallisia aineita ja tiloja on muillakin aloilla ja niissäkin suojauksen määrä turvakengät, suojalasit, kypärät, vaatetus ja hengitysuojaimet, perustuu riskiarviointiin. Ei sitä järeintä suojausta käytetä jos on turvallista mennä kevyellä ja muut olosuhteet antavat siihen mahdollisuuden.
Tuo täysi suojaus oli vuosi sitten jotenkin perusteltua tällä hetkellä rokotteiden ja nykyisen viruksen takia ei enää.
Mikä on arviosi mukaan rokottamattion suhde näistä?Mä hoidan teho-osasto -olosuhteissa "ebolapuku" päälläni. Karmeeseen kuntoon saa tuo flunssa perusterveitä ihmisiä. Eikä siis oo tarkotus lietsoa täällä nyt paniikkia, vaan kertoa oma tapani hoitaa näitä flunssapotilaita.
Tämähän on loistava uutinen, että omikron on jo isoilta osin syrjäyttänyt deltan!
Mä hoidan teho-osasto -olosuhteissa "ebolapuku" päälläni. Karmeeseen kuntoon saa tuo flunssa perusterveitä ihmisiä. Eikä siis oo tarkotus lietsoa täällä nyt paniikkia, vaan kertoa oma tapani hoitaa näitä flunssapotilaita.
Koronanyrkin tulikoe oli myrskyisä: Andersson vaati Kiurua perumaan julkisesti puheensa koulujen turvallisuudesta
Hallitus on sisäisesti hyvin erimielinen siitä, millaisin toimin koronaan pitäisi nyt suhtautua, kirjoittavat Lauri Nurmi ja Juha Ristamäki.www.iltalehti.fi
Huikealta vaikuttaa tekeminen edelleen. Kohta tuolla oikeasti joudutaan potkimaan porukkaa pihalle. Oppositio pysyy edelleen hämmentävän hiljaa koko aiheesta.
Jos minä olisin raskaana niin en todellakaan olisi asettamassa rajoituksia tilanteessa missä rokotuskattavuus yli 80% ja omikron ei kaada porukkaa siinä määrin teholle kuin aiemmat variantit.Vaikka Kiuru jäikin kokouksessa yksin etäkouluvaatimuksensa kanssa, suivaantuneilta hallituskumppaneilta tulee myös kunnioitusta kovalle neuvottelijalle.
– Jos itse olisin raskaana, niin en perjantai-iltana pystyisi vetämään yhdeksän tunnin koronaministeriryhmän kokousta, joka oli pelkkää neulojen syömistä, hallituslähde sanoo.
Tiiä sitten paljo näistä sijoittuu esim. vanhuslaitoksiin.Sairaalassa 620, joista teholla 60.
Lukemat kasvussa, mutta tehohoidon luku on edelleen maltilllinen. Sairaaloissa alkaa olemaan ruuhkaa.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että hallitus on sisäisesti hyvin erimielinen siitä, miten koronaan pitäisi nyt suhtautua.
Samaan aikaan lääkärikunnassa nousee vastustus nykyistä strategiaa kohtaan, jossa koronaa yritetään edelleen myös tukahduttaa testaa, eristä ja jäljitä -ajatuksella.
Lääkärikunta onkin esittämässä, että karanteenipäätöksistä luovuttaisiin.
Tukea tartuntatautilääkärit saavat muun muassa STM:n hyväksymästä Kansallisesta varautumissuunnitelmasta influenssapandemiaa varten. Siinä STM on itse linjannut, että nykyisen kaltaisessa tautitilanteessa resursseja ei käytettäisi karanteeneihin eikä jäljittämiseen, vaan ne kohdistettaisiin vakavasti sairastuneiden hoitamiseen.
En viitsi enkä halua hirveän isoa selontekoa näistä tehdä tällaisella keskustelupalstalla, mutta sen sanon että rokottamattomien suhde on isompi kuin rokotettujen teho-osastolla hoidettavista. Mutta myös kahdesti ja kolmestikin rokotettuja olen teho-osastolla hoitanut.Mikä on arviosi mukaan rokottamattion suhde näistä?
Vaikka Kiuru jäikin kokouksessa yksin etäkouluvaatimuksensa kanssa, suivaantuneilta hallituskumppaneilta tulee myös kunnioitusta kovalle neuvottelijalle.
– Jos itse olisin raskaana, niin en perjantai-iltana pystyisi vetämään yhdeksän tunnin koronaministeriryhmän kokousta, joka oli pelkkää neulojen syömistä, hallituslähde sanoo.