Kuten olen aiemminkin sanonut, kyllä se terveydenhuollon kantokyky on aivan varmasti näillä tartuntamäärillä vaarassa romahtaa, se on aivan selvä uhka.
Se, että pääsyynä olisi vallitseva pandemia ei tietenkään ole koko totuus. Pääkaupunkiseudulla natisee rakenteet jo aivan varmasti. Siellä on vielä suhteellisen hyvä henkilöstön tilanne. Hoitajamitoitus, säästöt ja todella huonosti hoidettu henkilöstöpolitiikka ovat kestämätöntä tällaisena aikana. Ei sitä korjata parissa vuodessa. Alasajoa on painettu päälle likimain siitä saakka, kun itse emännän kanssa valmistuttiin alalle 2001.
Olen elänyt mukana näkemässä tämän alasajon molemmilla puolilla hoitosermiä. Pari sairaspoissaoloa voi keikauttaa veneen. Yksiköissä, joissa hoidetaan koronapotilaita, sitovuus on sitä luokkaa, että porukkaa saisi olla käytössä tuplamitoituksella.
Kyllä ihan oikeasti se kantokyky on uhattuna ihan jo sairaspoissaolojen kauttakin, vaikkeivat potilaat niin paljoa kuormittaisikaan. Tilanne on paha, mutta tämän tilanteen kehityksen on nähnyt selkeänä jo 15 vuoden ajan. Omalla alueella joissakin paikoissa tilanne on säälittävä.