torreira#11
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves, Arsenal
Eiköhän tuo ole vielä käynyt bilettämässä aamuyöhön asti, kun kerkee?Pääministeri puuttuu tiedotustilaisuudesta. Nukkunut pommiin vai eikö vaan muuten nappaa.
Eiköhän tuo ole vielä käynyt bilettämässä aamuyöhön asti, kun kerkee?Pääministeri puuttuu tiedotustilaisuudesta. Nukkunut pommiin vai eikö vaan muuten nappaa.
En minäkään ole alalla töissä mutta meillä asuu yliopistollisen keskusairaalan tehohoitaja. Se ei tietenkään tarkoita että tieto on aina ajan tasalla tai että minä en voisi olla väärässä joskus, mutta väittäisin että ajatuksillani on tällä palstalla keskimääräistä parempi kosketus todellisuuteen.
No tottakai näin. Otetaan resurssipulasta kärsivältä alalta suurehko joukko koulutukseen kesken pandemian.Portaittainhan tuo olisi pitänyt tehdä heti pandemian alettua:
- Kouluttaa sairaanhoitajille teho-erityisalan
- kouluttaa lähäreitä paikkaamaan noita sairaanhoitajia
- kouluttaa hoiva-avustajia lähihoitajiksi
- kouluttaa lisää lähihoitajia ja hoiva-avustajia
Worldometrin mukaan ei Tanskassa ole kuitenkaan vielä kuin 67 teholla. Eikös tuolla ole isoja lukemia hyvän tovin tullut, niin luulisi sen näkyvän jo tuolla korkeampana kuormittavuutena.Hienoja uutisia. Eikö nyt kannattaisi vertailla vaikka Etelä-Afrikkaan. Jos on todettu, että Omikron lievä. Toki tätä lievyyttä ei saa todeta, HUS:n suulla.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen arvosteli hallitusta koronatoimien riittämättömyydestä Ylen Aamun haastattelussa varhain keskiviikkona.
Hän kertoi käyneensä juuri läpi Tanskassa tehtyjä omikronviruksen leviämisen ja sairaalahoidon tarpeen mallinnuksia ja pelkää niiden perusteella, että pian Suomessakin sairaaloiden teho-osastoille tulee 20–30 uutta potilasta joka päivä – ja sairaalahoitoon 150.
Tämä voisi olla Lehtosen mukaan tilanne joulun jälkeen, koska viive tartunnasta sairaalaan joutumiseen on viikko tai puolitoista viikkoa.
Husin Lehtonen Ylellä: Uudet rajoitukset eivät riitä – ”Hallituksen tilannekuva oli jo lähtötilanteessa hiukan vanhentunut”
”Testauskapasiteetti on tullut täyteen.”www.is.fi
No sillai kai. Jätit sitten kokonaan vastaamatta siihen yhteen, ainoaan ja vieläpä sangen helppoon kysymykseeni. Taas.Mitä sillä sairaanhoitajan koulutuksella tekee jos sen päälle pitää suorittavassa työssä kouluttaa vielä kolme vuotta lisää?
Ei tässä ole missään vaiheessa tarkoitus olla kouluttaa kaikkiin tehtäviin lisää hoitajia vaan nimenomaan näihin tiettyihin tehtäviin. Jos tähän ei muka pystytä pikakoulutuksessa kouluttamaan hoitajia, niin olemme oikeasti banaanivaltio terveydenhuollon osalta.
Miten vielä vastuullisempaan tehtävään pääsee nopeammalla koulutuksella?
Ilmeisesti osuu liian lähelle jos kerran kritiikki järjestelmän toimivuudesta ottaa noin pahasti.
Olen itse hoitaja ja sen takia tuohon laitoinkin "koko ketjun". Pääosin oppisopimusopiskelijat ovat suuri apu kentällä esim palvelutaloissa ihan jo kuukaudessa. Päävastuu toki on jo valmistuneilla.No tottakai näin. Otetaan resurssipulasta kärsivältä alalta suurehko joukko koulutukseen kesken pandemian.
Tämä tässä koronapassin hyllytyksessä voi tulla ongelmaksi. Saa nähdä mikä sirkus vielä tulee.Uutisoinnin perusteella voisi tulkita, että valtioneuvosto on laatimassa pikapikaa tartuntatautilain 58 i §:n 5 momentin nojalla asetusta, jolla koronapassi otetaan väliaikaisesti pois käytöstä. Hallituksella ei nimittäin ole muita keinoja rajoittaa ravintoloiden aukioloaikoja siten, että ravintolarajoituksia ei voisi ohittaa koronapassin avulla. Kuitenkin samalla todetaan, että matalan riskin tapahtumiin voisi jatkossakin osallistua koronapassia näyttämällä. Hallitus siis tulkitsee asetuksenantovaltuutta siten, että se mahdollistaisi myös osittaisen koronapassin peruuttamisen siten, että koronapassi jäisi voimaan tietyissä tilanteissa, mutta toisissa tilanteissa se ei olisi voimassa. Itse olisin kyllä tulkinnut tartuntatautilain asetuksenantovaltuutta niin, että tällainen osittainen koronapassin peruuttaminen ei olisi mahdollista asetuksella. Kysymys olisi joko-tai tilanteesta ja ainoastaan asetuksen rajaaminen sovellettavaksi vain tietyillä alueilla olisi ollut mahdollisuuksien rajoissa.
Asetus annetaan valtioneuvoston yleisistunnossa. Istunnossa ratkaistavat asiat menevät oikeuskanslerin ennakkotarkastukseen, joten viimeistään siinä vaiheessa oikeuskanslerin pitäisi puuttua peliin, jos asetus ei pysyisi asetuksenantovaltuutuksen asettamissa raameissa. Olettaisin kyllä, että oikeuskansleri on ollut jo mukana tämän illan neuvotteluissa, joten ehkäpä tässä ei sitten ole mitään ongelmaa. Se nyt vaan olisi melkoista puuhastelua, jos oikeuskansleria ei olisi konsultoitu ennen julkisuuteen tuloa.
Epäilenpä silti, että Rautiaisen Paulilla näppis sauhuaa parhaillaan.
Eiköhän tuo ole vielä käynyt bilettämässä aamuyöhön asti, kun kerkee?
Eli kun on ryssitty niin mitään ei voida korjata? Sen sijaan tehokasta jäljitystä jatketaan ja siihen on kyllä resursseja käyttää mm. niitä hoitajia.No tottakai näin. Otetaan resurssipulasta kärsivältä alalta suurehko joukko koulutukseen kesken pandemian.
Ei kai yksittäisellä hoitajalla mitään linjoja ole. Mutta tietää melko tarkkaan mitä siellä sairaalamaailmassa ja nimenomaan teholla tapahtuu tai sitten ei tapahdu.No ilmeisesti teillä asuva tehohoitaja on sitten HUS:in kanssa eri linjalla?
”Riippuu sairaanhoitajan aiemmasta työkokemuksesta, kuinka pitkän perehdytyksen tehohoitotyöhön hän tarvitsee. Koulutus itsenäiseksi tehohoitajaksi vaatii 1–3 vuotta. Voimme perehdyttää hoitajien koronaviruspotilaiden tehohoitoon 2–4 viikossa, jos aiempi työkokemus antaa tähän valmiudet."
Kiuru ei taida tajuta, että rajoitukset voi vähentää ihmisten rokotusintoa.
Omikron voi levitä Suomeen jopa kahdessa viikossa, Kiuru lisäsi. Suojavalleja on rakennettu viimeisten päivien aikana. Suojavalleja tarvitaan siinä, että saadaan vauhditettua rokotuksia.
No mutta kun julkinen sektori on liian iso ja kallis jne...Portaittainhan tuo olisi pitänyt tehdä heti pandemian alettua:
- Kouluttaa sairaanhoitajille teho-erityisalan
- kouluttaa lähäreitä paikkaamaan noita sairaanhoitajia
- kouluttaa hoiva-avustajia lähihoitajiksi
- kouluttaa lisää lähihoitajia ja hoiva-avustajia
Nyt on vähän paskat jo housuissa, kun mitään ei ole edes aloitettu tekemään.
Mitä se minun tausta vaikuttaa siihen miten voin arvostella terveydenhuollon tilaa?No sillai kai. Jätit sitten kokonaan vastaamatta siihen yhteen, ainoaan ja vieläpä sangen helppoon kysymykseeni. Taas.
Onneksi nykyiset toimet ovat ilmaisia.No mutta kun julkinen sektori on liian iso ja kallis jne...
No sillai kai. Jätit sitten kokonaan vastaamatta siihen yhteen, ainoaan ja vieläpä sangen helppoon kysymykseeni. Taas.
Kiurun vaiko Pekosen vastuualuetta oli tämä. Pekosella olisi ainakin ollut hyvin aikaa keskittyä tähän puoleen pandemian alussa, kun laitettiin korona-asioissa sivuun.Portaittainhan tuo olisi pitänyt tehdä heti pandemian alettua:
- Kouluttaa sairaanhoitajille teho-erityisalan
- kouluttaa lähäreitä paikkaamaan noita sairaanhoitajia
- kouluttaa hoiva-avustajia lähihoitajiksi
- kouluttaa lisää lähihoitajia ja hoiva-avustajia
Nyt on vähän paskat jo housuissa, kun mitään ei ole edes aloitettu tekemään.
Ellet ole ravintoloitsija, mikä on tietenkin noiden serkunnussijoiden mielestä alinta kastia.Antti Kurvinen muistuttaa, että Suomessa ei voida ottaa käyttöön pakkokeinoja eikä rajoittaa elinkeinovapautta.
Kuka tahansa voi ja saa arvostella terveydenhuollon tilaa ja tällä hetkellä arvosteleekin. Arvostelu saa vain piirun verran enemmän uskottavuutta jos joskus perustelee väitteensä ja vieläpä kertoo hieman taustaa tueksi.Mitä se minun tausta vaikuttaa siihen miten voin arvostella terveydenhuollon tilaa?
Ei se vaan oikeasti ole niin erikoinen ala, jotta sitä voisi arvioida vaan alalle koulutettu.
Tämä on yleensä se selitys, jolla suurimmassa osassa paikoista kehitys päättynyt kun aina tehty näin.
Ei se vaan voi olla niin.
Jääkiekkokatsomoon voisi päästä, mutta saadaanko siellä pelata tai joukkueet harjoitella? Joukkueurheiluun käytettävät sisäliikuntatilat kun kuuluvat kohtalaisen riskin tapahtumiin.
En ole missään tapauksessa eri mieltä tuosta jälkimmäisestä kappaleesta, pyrin vain tuomaan esiin vähän sitä taustaa, mitä tuollaisia päätöksiä tehtäessä on pyöriteltävä. Meillä on ollut kaksi aikaisempaa piikkiä tehohoidon tarpeessa ja nyt on meneillään kolmas. Aikaisemmilla kerroilla on pystytty vetämään "rajoitukset + odotetaan rokotteiden vaikutusta" -kortti, mutta nyt sitten rokotusten todellinen vaikutus on nähty ja jonkinlainen uusi suunnitelma tarvitaan. Ehkä. Kahden viikon päästä meillä saattaa olla omikron pyyhkäissyt koko maan läpi ja tartunnat sekä sairaalaluvut roimassa laskussa. Lähteäkö lisäämään tehohoidon resursseja vai pistetäänkö tähtäin jo post-Covid -suunnitelmiin?