Järjestelmää mä tässä lähinnä syytänkin. Päätön systeemi, jossa hysterisoitu puolet kansalaisista siihen, että nenänvuodosta koko perheen elämä pysäytetään viikoksi. Strategia on perseestä. Mutta silti tässä korona-jutussa monien ennestään ihan järkevien järki on hävinnyt johonkin ja noudatetaan orjallisesti ohjeistusta, vaikka se on huono.
Jos syytät järjestelmää, niin kohdista sitten kritiikkisi niihin, jotka nuo menettelytavat ovat kehittäneet. Älä kritisoi niitä, jotka pitkin hampain tai kiltisti kuuliaisina noudattavat ylempää tulevia ohjeita. On vain yksinkertaisesti tilanteita, joissa se päättömänkin ohjeen noudattaminen on pienimmän riesan tie.
Ja tuo, että sadoilla tuhansilla turhilla testeillä löydetään pari oireetonta/lieväoireista. Olet siis sitä mieltä, että näillä resursseilla helvetin fiksua. Tässä tapauksessahan kannattaisi testata saman tien kaikki 6 miljoonaa suomalaista. Joo, tulokset ehkä saattaa kotvasen kestää, mutta saatiin kiinni oireettomia ja lieväoireisia koronapotilaita!
Olen itsekin todennut täällä, että joidenkin päiväkotien linja vaatia koronatestausta esimerkiksi ulkoilun jälkeen vuotavan nenän perusteella ei palvele ketään.
Olen todennut täällä, että allergiakaudella joidenkin lääkäreiden mediassa antamat lausunnot siitä, että allergiaoireisten pitäisi mennä koronatestiin, kun oireita on mahdoton erottaa koronasta, olivat idioottimaisia. Itse en mennyt koivuaikaan testiin, kun antihistamiini auttoi ja oireet olivat samanlaisia kuin joka kevät. Ja THL ei tuossa kohtaa tuollaista suositellut, eikä työterveys määrännyt testiin.
Olen täällä todennut, että olisi tässä tilanteessa fiksuinta, jos OmaOlo-palveluun tulisi joku oireiden perusteella tehtävä jako A- ja B-jonoihin. A-jono olisi kiireinen epäily, jolle pitäisi löytyä nopeasti testiaika. B-jono olisi sellainen, jossa seurataan oireita esim. pari päivää, ja jos oireet edelleen jatkuvat, pääsee testiin. Testiin pääsee myös, jos olo selvästi pahenee.
Olen täällä todennut, että lentokentät ja matkustajasatamat ovat niitä paikkoja, joissa testausresursseilla olisi kriittisin tarve.
Pystytkö tuosta päättelemään mikä on minusta fiksua? Oma pointtini on liittynyt ainoastaan siihen, että virallinen linja sitoo meitä kaikkia, pidimme sitä järkevänä tai emme. Ja valitettavasti kaikki meistä eivät asemansa takia pysty kapinoimaan sitä vastaan.