Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 950 381
  • 81 126

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olisi voinut tehdä edes samoin kuin Viro ja mitata matkustajien lämpötiloja ja antaa ohjeita ja neuvontaa.
Varmaan olisi, mutta eri asia on sitten olisiko siitä ollut hyötyä. Viikin tapaus oli kuten tunnettua oireeton silloin kun hän saapui Suomeen, joten ei se olisi tautia pysäyttänyt tai estänyt. Todennäköisesti suurin osa kuumeilevista ihmistä tietää olevansa kipeitä, mutta vain pieni osa kuumeilevista kärsii Koronasta.

Minulle tuollainen lentokenttätesti tehtiin alkuviikosta, mutta sen luotettavuudesta en osaa sanoa. Noin 10 sentin päästä se tehtiin otsasta ja kesti noin pari sekuntia. En vetoa löisi isoista summista.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Niin, en sitten tiedä, onko näin parempi, että opettajat menee kipeänä töihin ja altistaa koko koulun samalla.
Kyllä kenen tahansa työikäisen pitäisi itse tajuta olla menemättä töihin, jos on kipeä.

Se vastaus pitäisi olla viranomaisilla, mutta en tiedä onko, koska 1 tartunta on muuttunut nyt kymmeniin ja altistuneet satoihin. Jäämme seuraamaan.
Niillä on, mutta se ei tunnu riittävän sinulle.

Ajatuksesi siitä, että kaikki riskimaista saapuvat testattaisiin, voisi ehkä vielä olla jotenkin toteutettavissakin, vaikkakaan ei järkevää varautumista vaan todella yliampuvaa. Mutta sadat tai tuhannet ihmiset karanteeniin ihan vaan kaiken varalta, niin se se vasta hullua olisikin.

Ja miten hoitaisit ne tyypit sieltä lentoasemalta eristetysti koteihinsa?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei taudin pysäyttäminen kokonaan ole tai ole missään vaiheessa ollut realistista.
Ei niin.


Sitä voidaan hidastaa ja rajata
Juuri niin, mutta miksi näin tehdään vain osittain? Miksi päästettiin Pohjois-Italiasta tartunnan saanut opettaja kouluun töihin kipeänä? Tämä ei itselleni avaudu. Toki tuossa on jo itse henkilön toimesta edesvastuuttomuuta mennä kipeänä töihin, kun tartunnan mahdollisuus on. Toki tauti on levinnyt jo laajalle, mutta ei se mielestäni tarkoita sitä, etteikö nyt esimerkiksi tätä opettajaa olisi kannattanut laittaa karanteeniin. Tällä tavoin juuri se muuttuu hallitsemattomaksi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olisi voinut tehdä edes samoin kuin Viro ja mitata matkustajien lämpötiloja ja antaa ohjeita ja neuvontaa.
Mitä hyötyä siitä kuumeen mittaamisesta olisi?

Siinä ei ole kyse muusta kuin siitä, että tyhmemmälle kansanosalle luodaan mielikuva tehokkaista torjuntatoimista, vaikka tosiasiassa sillä ei mitenkään niitä taudinkantajia kiinni saada. Suurimmalta osin teatteria koko kuumeen mittaus tuollaisilta massoilta.

Viranomaisten ohjeita ja neuvontaa on media ja viranomaisten nettisivut pullollaan. Pitäisikö sitä vielä jakaa esim. satamissa ja lentoasemilla lisää?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kieltämättä erikoista, jos opettaja on mennyt töihin, mikäli on tuntenut jo itsensä flunssaiseksi. Lievässä lenssussa työskennellään kouluissa jatkuvasti, mutta jos itse olisi tullut hiihtolomalta Italiasta ja flunssa jäänyt päälle, en missään tapauksessa olisi mennyt duuniin. Vähän edesvastuutonta kieltämättä, mutta ehkei lynkkaamaan kannata lähteä ilman parempaa tietoa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Minä kannatan täyttä paniikkia. Pyrin omalta osaltani lietsomaan täydellistä paniikkia. On tärkeää hamstrata kaikkea mahdollista, ennen kuin loppuvat. Kannattaa hamstrata erityisesti alkoholia.

Näkyy tästä sohvalta viinakaapille niin näkyisi olevan noin 30 pulloa viinaa. Pääasiassa konjakkia ja rommia, jalluakin pari litraa.
Menen viikon päästä käymään Englannissa jos tältä hullutukselta onnistuu. Sanoin vaimolle äsken, että jos sairastun tai joudun karanteeniin niin menen saunamökkiin pariksi viikoksi mököttämään ja taidan ottaa nuo viinat mukaan. Enpähän kuole koronaan vaan viinamyrkytykseen.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Unohtui muuten kertoa, että Vihdin kirkonkylän apteekista ovat hengityssuojaimet loppu. Jos jollakulla on tarvetta mennä sinne hamstraamaan, niin kannattaa mennä johonkin muuhun apteekkiin. Itse kävin siellä perjantaina ja olisin hamstrannut hengityssuojaimia. Vitutti rankasti, kun ei voinut itse hamstrata, kun muut olivat kerenneet ensin! Helvetin hamstraajat! Nyt olen jo päässyt pettymyksen yli, vaikka hyvin raskasta oli.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Juuri niin, mutta miksi näin tehdään vain osittain? Miksi päästettiin Pohjois-Italiasta tartunnan saanut opettaja kouluun töihin kipeänä? Tämä ei itselleni avaudu. Toki tuossa on jo itse henkilön toimesta edesvastuuttomuuta mennä kipeänä töihin, kun tartunnan mahdollisuus on. Toki tauti on levinnyt jo laajalle, mutta ei se mielestäni tarkoita sitä, etteikö nyt esimerkiksi tätä opettajaa olisi kannattanut laittaa karanteeniin.
Mistä tapauksesta puhutaan? Viikin tapaus ei tiennyt Suomeen tultuaan että on kipeä eikä näyttöä ole, että hän oli kouluunkaan mennyt sen jälkeen kun tiesi olevansa kipeä. Kangasalan tapauksesta ei taas ole tiedossa edes onko se pohjois-Italiasta lähtöisin saati sitten, että kantaja olisi mennyt kipeänä kouluun. Näissä karanteeneissa on juuri se hankaluus, ettei etukäteen tiedä kuka sairastuu vasta myöhemmin. Helppo on jälkiviisaana poimia ne jotka saitastuvat, mutta etukäteen sitä ei voi tietää vaan pitäisi tuhansia tai kymmeniä tuhansia laittaa karanteeniin ja silti tauti vousi levitä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kun näitä koululuokkia laitetaan tähän tahtiin karanteeniin, niin eiköhän lähiviikkoina uudisteta koko koululaitos ja oppiminen tapahtuu etätoimistolla jatkossa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Uusimpien arvioiden mukaan kuolleisuus 1,4%

Eilen tai tänään ajattelin että kävisin tänne ennustamassa, että nähtyjen lukujen valossa lopputulos tulee olemaan yhden prosentin luokkaa eli sitä mitä se on siellä missä testataan massiivisesti eikä lasketa vain ruumiita. Unohtui.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Uusimpien arvioiden mukaan kuolleisuus 1,4%

Eilen tai tänään ajattelin että kävisin tänne ennustamassa, että nähtyjen lukujen valossa lopputulos tulee olemaan yhden prosentin luokkaa eli sitä mitä se on siellä missä testataan massiivisesti eikä lasketa vain ruumiita. Unohtui.

Silti päätit tulla tänne vähän kiillottaaan omaa kulliasia ja kertomaan, että hei mä tiesin, mutta en kyllä nyt teille muistanut kertoa. Kiitos tästä. Kai tuokin nyt kaikille on selvää, ettei tuolla kuolleet/todetut laskulla saada oikeaa lukua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Uusimpien arvioiden mukaan kuolleisuus 1,4%

Eilen tai tänään ajattelin että kävisin tänne ennustamassa, että nähtyjen lukujen valossa lopputulos tulee olemaan yhden prosentin luokkaa eli sitä mitä se on siellä missä testataan massiivisesti eikä lasketa vain ruumiita. Unohtui.
Itse tiesin jo joulun alla, että tällainen epidemia puhkeaa, mutta unohdin kertoa.

Edit. Millaista on kullin kiillotus? Millä ja miten? Ja varsinkin, miksi?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Silti päätit tulla tänne vähän kiillottaaan omaa kulliasia ja kertomaan, että hei mä tiesin, mutta en kyllä nyt teille muistanut kertoa. Kiitos tästä. Kai tuokin nyt kaikille on selvää, ettei tuolla kuolleet/todetut laskulla saada oikeaa lukua.
Joo.
Tuli vähän sellainen olo ettei se kaikille selvää ollut. Myöhemmin selviää olinko oikeassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun näitä koululuokkia laitetaan tähän tahtiin karanteeniin, niin eiköhän lähiviikkoina uudisteta koko koululaitos ja oppiminen tapahtuu etätoimistolla jatkossa.

Mikähän pakko ylipäätänsä pitää kouluja auki ainakaan noilla alueille tai paikoissa joissa havaittu noita korona tapauksia. Nykyään pystyttäisiin jo varmaan valtaosa normaaleistakin tunneista käymään kotona ja olemaan jo valmius esim. kausi-influensan aikaan. Osalle tuo opiskelu saattaisi olla jopa tehokkaampaa kun siellä koulun penkillä. Etäyhtedet vain kuntoon. Varsinkin jos puhutaan ainakin näin alkuun 1-2 viikosta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikähän pakko ylipäätänsä pitää kouluja auki ainakaan noilla alueille tai paikoissa joissa havaittu noita korona tapauksia. Nykyään pystyttäisiin jo varmaan valtaosa normaaleistakin tunneista käymään kotona ja olemaan jo valmius esim. kausi-influensan aikaan. Osalle tuo opiskelu saattaisi olla jopa tehokkaampaa kun siellä koulun penkillä. Etäyhtedet vain kuntoon. Varsinkin jos puhutaan ainakin näin alkuun 1-2 viikosta.
Näinköhän yhtäkään peruskoululuokkaa pystyttäisiin nykyisellään opettamaan etänä. Eipä ole ainakaan meidän ala-asteelaisilla läppäreitä eikä koululla/opettajalle lähetyslaitteita. Eikä sen puoleen taida itseohjautuva tai omatoiminen opiskellaan onnistuvan suurimmalta osalta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näinköhän yhtäkään peruskoululuokkaa pystyttäisiin nykyisellään opettamaan etänä. Eipä ole ainakaan meidän ala-asteelaisilla läppäreitä eikä koululla/opettajalle lähetyslaitteita. Eikä sen puoleen taida itseohjautuva tai omatoiminen opiskellaan onnistuvan suurimmalta osalta.

Toisaalta jos puhutaan vaikka juuri tuosta 1-2 viikosta niin ei varmaan kuitenkaan vielä liian isoa vahinkoa opiskelulle kävisi vaikka omatoiminen opiskelu ei olisi aivan tehokkainta. Tosin kohtahan vasta varmaan se "pahin" tilanne alkamassa että tuskin jäisi viikkoon tai pariin.
 

Katsonvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit LFC
Meikäläisellä nokkaa kaivelee, vuotaa, päässä humisee ja vähän lämpöäkin. Taitaa silti olla sitä tavallisempaa tyyppiä, Koronoassahan ei kai ole näitä aivasteluita ja valuvia neniä? Olkoon mitä vain, kotona pysyn. Onneksi olen eläkkeellä.
 

Finley [3]

Jäsen
Suosikkijoukkue
H I F K
1. Rauhoittukaa. 1% kuolleisuus. Kuolleista 90% vanhuksia tai vakavasti sairaita valmiiksi. Perusterveitä ihmisiä kuolee jatkuvasti ruokamyrkytyksiin tai muihin infektioihin.

2. Todella moni tulee sairastumaan. Itse varaisin viikon ruoan ja buranaa kuumetta alentamaan, näin jo etukäteen. Olen jo varautunut että tulen mahdollisesti kuulumaan tuohon 30-70% ihmisistä ketkä tämän sairastaa.

3. Kohta Liigaa pelataan tyhjille katsomoille. Kisastudio siis kuntoon kotona.

4. Kerrankin saat olla pois töistä viikon pari, ilman että kukaan valittaa.

5. Tautia pyritään tällä hetkellä eristämään terveistä, koska se on halvempaa yhteiskunnalle. Ei siksi että kyseessä olisi rutto vol. 2. Ennen kesää tilanne muuttuu ja hoitamisvaihe alkaa.

6. Kesän jälkeen epidemia on ohi Suomessa. 1939-1945 lähti Suomessa 25% joistain nuorista ikäluokista ajasta ikuisuuteen. Suomalaiset ja koko muu ihmiskunta jatkaa taas askeleen vahvempana ja vastustuskykyisempänä kohti tulevaisuuden haasteita.

Kohta on aika tukea kaveria, soitella ja pitää yhteyttä niihin ketkä ovat yksin. Sairaalle kaverille voi käydä jättämässä ruokaa vaikka oven taakse. Lopettaa ylenpalttinen hössötys ja kuunnella viranomaisia. Eivät ne viranomaiset tietenkään kaikkea kerro, mutta kyllä yhteinen päämäärä on kaikilla pitää porukka elossa ja terveenä. Eli ohjeistuksia kannattaa noudattaa.

Ollaan me suomalaiset selvitty kuulkaa paljon pahemmastakin, vaikkakin tästä voi tulla 2000-luvun kovin taistelu Suomellekin. Käännetään tämä haaste porukalla torjuntavoitoksi. Kaveria ei jätetä!
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
2. Todella moni tulee sairastumaan. Itse varaisin viikon ruoan ja buranaa kuumetta alentamaan, näin jo etukäteen. Olen jo varautunut että tulen mahdollisesti kuulumaan tuohon 30-70% ihmisistä ketkä tämän sairastaa.

Muuten hyvä viesti, mutta nämä sairastuneiden määrät mietityttävät, koska ne ovat tähän mennessä jääneet kuitenkin sen verran pieniksi suhteessa koko populaatioon esim. Kiinassa (Wuhan ilmeisesti testattuja ja varmistettuja 0.5% populaatiosta), että jos samaa vauhtia mennään Suomessa, niin pitkään tauti saa jyllätä että päästään kymmeniin prosentteihin. Toisaalta en täysin hahmota mistä alhainen sairaustuneiden määrä johtuu, koska ilmeisesti tautiin sairastunut kuitenkin sairastuttaa enemmän kuin influenssa (''Uuden viruksen R0 on 2,2. Sarsin R0 on 3, kausi-influenssan 1,5 ja tuhkarokon 10-15.'' Tällainen on koronavirus).

Ja vaikka Kiinassa eritykset ovat olleet kovia ja vaikuttavia, niin ehkä tätä kompensoi vrt. Suomi muuten alhaisempi hygienia, lisäksi kaupungeissa väestöntiheys jotain muuta kuin härmässä. Ja kyllähän se sielläkin alussa kerkisi jyllätä ennen kuin ovet laitettiin säppiin.

Onko kyse sitten siitä, että se ei niin hyvin elä pinnoilla ja näin häviää nopeammin kuin infuessa.

Mutta en siis tiedä, koska kyllä ihan arvovaltaisissakin lähteissä puhutaan kohtuu kovista sairastuneiden prosenteista, mitä voi tulla vastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös