Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 934 231
  • 81 126

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen sinänsä samaa mieltä, mutta tässä paniikkia lietsoo myös se, että koronaviruksesta on edelleen hyvin vähän tietoa saatavilla. Enkä viittaa tällä mediaan tai sen sellaiseen vaan siihen, että taudin tavasta toimia on edelleen epäselvyyksiä. Influenssasta kuitenkin lääketiede tietää aivan kaiken.

Muistaakseni Kiinassa on tapauksia, joissa ollaan esimerkiksi kerran jo parannuttu ja sitten korona on tullut uudelleen. Miten korona toimii, miten sitä voidaan tehokkaasti ennaltaehkäistä, mitkä ovat tehokkain tapa lääkitä ja minkälainen rokote mahdollisesti koronaan tepsii, kun näihin kysymyksiin saadaan vastaukset pöly varmasti laskeutuu.

10/10 pistettä. Suomi, THL on mm. lukinnut vastauksensa kilauttamatta kaverille että a) virus kuolee pinnoilta "korkeintaan tunneissa" , b) lapset eivät voi tartuttaa aikuisia, c) oireeton ei voi tartuttaa ja d) tartunnasta toipunut ei voi saada tartuntaa uudestaan eikä tartuttaa edelleen. Vakavasti otettavia huomautuksia näistä varautumisen kannalta varsin kohtalokkailta olettamuksista on esitetty maailmalla.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vituttaa kyllä, kun paskaa kirjoittelet vakavasta aiheesta ja esität mukamas huolestunutta.
Mitä paskaa? Aihe on vakava, mutta itse ette ota sitä vakavasti. Kyllä, olen huolissani, ja siksi vituttaa, koska virus päästettiin leviämään Suomeen. Mitä paskaa tämä on? Nimenomaan tämä on huolestuneen ihmisen kirjoittelua.


En olisi silti noteeranut enempää, ellet olisi ryhtynyt vatuloimaan KHL:n ja Venäjän kanssa.
Kysyn nyt kerran. Kuka toi keskusteluun Venäjän ja KHL:n? Väitinkö, että nimenomaan vain Jokereiden pelejä ei tarvitse perua? Mitä helvettiä täällä tapahtuu? Jos oma mielipiteeni on se, että yksikään yleisötilaisuuden ( Ei Liigan, ei KHL:n, eikä minkään) peruminen ei enää pysäytä leviämistä, ei siitä tarvitse vetää hernettä nenään. Leviämisen pysäyttämiseen tarvitaan järeempiä keinoja, kun pelkkä yleisötilaisuuksien peruminen. Jos näihin toimiin ryhdyttäisiin, niin tottakai sitten myös Jokerit pelaa tyhjille katsomoille.

Nyt jätän osaltani tähän. Älyvapaata "keskustelua".
 

jacques pain

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Dosty Dostal
Koska et ilmeisesti edes lukenut (lähde mainittu jutussa) juttua ja muillakin denialisteilla on kova kiire peukuttamaan ja tunkemaan sormet korviinsa, niin tuntuu turhalta edes vastata.

Kirjoittaja on "Daniele Macchini, medico alle Cliniche Humanitas Gavazzeni. " ja lähde Corriere della Sera.

"Corriere della Sera on vuonna 1876 perustettu italialainen Milanossa päivittäin ilmestyvä sanomalehti. Se nousi 1900-luvun alkuvuosikymmeninä Italian merkittävimmäksi sanomalehdeksi. " (Wikipedia)


Juu ja samansuuntaisia stooreja tuli mielestäni Wuhanista, kun epidemian piikki oli siellä käynnissä. Eli sairaalahoitoa tarvitsevia sairastuneita tulee runsain joukoin ja terveydenhuollon kapasiteetti alkaa olla riskirajoilla. Ei siis siinä mielessä mikään uskomaton stoori, kun ottaa huomioon, että Italia on tällä hetkellä Euroopan suurin ja nopeasti kasvava tartuntakeskittymä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kysyn nyt kerran. Kuka toi keskusteluun Venäjän ja KHL:n?

Ah, sinulle on siis merkittävää, kuka toi Jokerien huomisen vajaan 10 000 ihmisen tilaisuuden keskusteluun venäläisjoukkueen kanssa. Itse olisin kyllä huolissani, tilaisuudesta.

Selaa ketjua, sieltä löytyy vastaus. Minä se en ollut.

Taidat itse trollata, kun takerrut kerta toisensa jälkeen yhteen toteamukseen, minkä myönsin jo yli ammutuksi?

Silti uhriudut sen jälkeen, kuinka väärin sinua kohtelin. Sait vain ansiosi mukaan, ei enempää.

Meillä ei ole kaiketi mitään yhteistä sen perusteella, mitä olen lukenut juttujasi oikeuskäytäntöjen "oikaisemisista" tai muista. Senkin takia syytä lopettaa tähän.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ja tällaisen lässytyksen kanssa pitäisi keskustella?

Lähinnä huvittaa, kun aina tällaisissa tilanteissa nettiasiantuntijat kaivautuvat koloistaan ja julistavat totuutta pahimmasta mahdollisesta vaihtoehdosta. Samahan se oli sikaflunssan aikoihin. Aina kaivetaan se linkki, jossa on kaikista negatiivisiin kuva asiasta.

Odotetaan nyt ihan rauhassa seuraavat viikot ja seurataan viranomaisten ohjeistuksia. Kuitenkin viranomaisilla on asiasta varmasti enemmän tietoa, kuin esimerkiksi meillä Jatkoajan kirjoittajilla. Yleisen paniikin pienikin levittäminen ilman tarkkaa ja varmistettua tietoa on turhaa tässä vaiheessa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Mitä paskaa? Aihe on vakava, mutta itse ette ota sitä vakavasti. Kyllä, olen huolissani, ja siksi vituttaa, koska virus päästettiin leviämään Suomeen. Mitä paskaa tämä on? Nimenomaan tämä on huolestuneen ihmisen kirjoittelua.

Siis miten päästettiin? Jälkiviisastelu on tietenkin helppoa ja varmasti jotain olisi voitu tehdä toisin, mutta luuletko ihan oikeasti että tälläistä virusta on mahdollista olla päästämättä johonkin maahan? Aletaanko lentokentillä testaamaan ihan kaikki vai vain Italiasta tulleet ja mites tosiaan ne välilaskut? Mistä rahat kaikkien oireettomien testaamiseen vai lyödäänkö kaikki vaan suoraan karanteeniin?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis miten päästettiin? Jälkiviisastelu on tietenkin helppoa ja varmasti jotain olisi voitu tehdä toisin, mutta luuletko ihan oikeasti että tälläistä virusta on mahdollista olla päästämättä johonkin maahan?
Ei ehkä olisi ollut estettävissä kokonaan, mutta ainakin olisi ollut mahdollista saada riskiä pienemmäksi muunmuassa tiedossa olevilta ongelma-alueilta tulleiden testaamisella/eristämisellä. Näitä ihmisiä nyt ei niin hirveästi ole, etteikö heitä olisi voinut testata ja määrätä karanteeniin kotiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta varsinkin some-keskusteluissa viruksen suhteen näkyy sekä hienoisia paniikin merkkejä, että tarkoituksellista disinfoa tilanteesta. Ihan normaalisti asiaan suhtautuvia on kuitenkin valtaosa, mutta kuten usein, me reagoimme ja kerromme kannoistamme äärilaitoja vähemmän.

Itse kuulun jo riskiryhmään tai lähellä sitä, ja arkihygeniaa lisäämällä tässä on menty ja mennään jatkossakin. Sekin on tiedossa, että erilaiset influenssat tappavat vuositasolla Suomessa 300 - 1 500 ihmistä. Siitä riippuen, onko myötävaikuttaminen mukana. Esimerkiksi THL:n arvion mukaan influenssakaudella 2017–2018 influenssan aiheuttama ylikuolleisuus olisi ollut noin 1 000 henkeä.

Aiemmista poiketen, tällä kertaa koronavirus on aiheuttamassa kohtuullisen suuria taloudellisia vaikutuksia. Helpoin seurattava on DAX, NJ tai kotoinen OMXH, jotka ovat tulleet reippaasti alas tammikuun lukemista. Vielä on vaikea sanoa, mutta ehkä tässä on koronan suurin vaikutus. Maailman talouskasvu putoaa, ja se vaikuttaa myös Suomeen. Ja voi vaikuttaa paljon, jos virus leviää. Samoin kuolleisuus nousee.

Pitäisikö olla huolissaan? No, pitäisi olla, mutta ei ylireagoida. Ainakaan toistaiseksi ei ole mitään sellaista tietoa, joka tukisi kriisitason epidemiaa maailmassa tai Euroopassa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei ehkä olisi ollut estettävissä kokonaan, mutta ainakin olisi ollut mahdollista saada riskiä pienemmäksi muunmuassa tiedossa olevilta ongelma-alueilta tulleiden testaamisella/eristämisellä. Näitä ihmisiä nyt ei niin hirveästi ole, etteikö heitä olisi voinut testata ja määrätä karanteeniin kotiin.
Sun logiikalla jokainen Pohjois-Italiasta tullut olisi pitänyt karanteeniin komentaa. Miten ne sieltä lentoasemalta olisi kotiin saatu ilman, että samalla olisivat altistaneet muita virukselle. Jokainen yksilöllisellä tautiturvallisella autolla kotiin kuskaten? Koska sun logiikalla myös kaikki samalla lentoasemalla olleet tai samassa bussissa tai junassa olleet pitäisi myös eristää. Itse sanoisin hivenen yliampuvaksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitäisikö olla huolissaan? No, pitäisi olla, mutta ei ylireagoida. Ainakaan toistaiseksi ei ole mitään sellaista tietoa, joka tukisi kriisitason epidemiaa maailmassa tai Euroopassa.

Kollega totesi hyvin taannoin: sairaus ei pelota kovinkaan paljoa, mutta se pelottaa, kuinka hulluiksi ihmiset tulevat. Mielestäni aika hyvin sanottu.

Olen minäkin hieman huolissani. Itse olen vasta 40-vuotias, eli en ikäni puolesta ole vielä riskiryhmää. Terveyskin on tietääkseni ihan hyvä, eli perussairauksia ei ole. Mutta pahimpaan siitepölyaikaan kärsin lievästi rasitusastman kaltaisista oireista, ja joidenkin pahimpien räkätautien kohdalla on samankaltainen tilanne puskenut päälle, mikä näkyy siinä, että yskiessä alkaa keuhkoissa kunnolla vinkua.Tämä tuskin on hyväksi, jos korona lävähtää kohdalle.

Mutta en murehdi etukäteen. Enemmän huolettaa ikääntyvien sukulaisten kannalta. 70-80 -vuotiaita riittää lähipiirissä paljon.

Viruksen esiintymistä olen pyrkinyt seuraamaan enemmän tilastojen kuin otsikoiden kautta. Sitä kautta on saanut hyvän käsityksen siitä, kuinka tehokas leviäjä se oikeasti on. Oikeastaan ei mikään erityisen hyvä, ja siksi nämä karanteenit ovat varsin perusteltuja. Niiden kautta kun viruksen leviäminen on mahdollista joko pysäyttää tai ainakin pitää kurissa jollain tapaa. Sikainfluenssan kohdalla tämä taidettiin todeta toivottomaksi jo alkumetreillä, ja siksi massiivisia karanteeneja ei esiintynyt.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Luulisi sen nyt olevan jo kaikille selvää, että virus tännekin rantautuu ja pyyhkäisee maan läpi. Kyse on vaan siitä milloin ja kuinka ison määrän kerralla. Hidastaminen on oikeastaan ainoa järkevä toimenpide, mitä tässä kohtaa on tehtävissä. Naurettavia nuo vaatimukset Suomen eristämisestä muusta maailmasta.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sun logiikalla jokainen Pohjois-Italiasta tullut olisi pitänyt karanteeniin komentaa.
Kyllä. Aina kun kone laskeutuisi vaikka nyt Pohjois-Italiasta, matkustajat testattaisiin ja laitettaisiin eristyksiin odottamaan tuloksia, ennenkun heillä olisi Suomessa yhtään "15 min kontaktia", joka mahdollistaisi tartunnan.

En mä nyt tiedä, olisiko tuo ollut yliampuvaa, mikäli virus on oikea uhka.

Kyllä mua huolettaa. Vaikka takana onkin urheilu-uraa, en ole silti välttynyt perussairauksilta. Itse kuulun juurikin suureen riskiryhmään, mikä on annettu kuolleista ja vakavasti sairastuneista sairauksien puolesta.

Voi tietenkin olla, että käsitän tämän päässäni suuremmaksi uhaksi, mitä se oikeasti on.
 
K

Kiekkokatsoja

No liitteenä yksi esimerkki, jossa Italiasta palanut flunssainen henkilö kertoo tarinansa.
Monenlaista pöpöä liikkuu nyt. Vaikea tietää testaamatta mikä koronaa, tai mikä muuta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei ehkä olisi ollut estettävissä kokonaan, mutta ainakin olisi ollut mahdollista saada riskiä pienemmäksi muunmuassa tiedossa olevilta ongelma-alueilta tulleiden testaamisella/eristämisellä. Näitä ihmisiä nyt ei niin hirveästi ole, etteikö heitä olisi voinut testata ja määrätä karanteeniin kotiin.
Jokaisessa koneessa on se reilu parisataa paikkaa ja koneita lentää normaalisti kaksi päivässä Milanoon ja yksi Roomaan. Yli 600 ihmistä päivässä. Yksi testi maksaa 150€ eli kaikkien testaaminen satatuhatta euroa päivässä. Koska perheenjäsenet pitää myös laittaa karanteeniin, niin tuhat uutta ihmistä joka päivä ja kesto pari viikkoa. Kauanko tätä on jatkunut? Viikko tai pari, kerrotaanko kymmenellä? Sitten päälle Kiinassa, Iranissa tai muualla käyneet.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
No liitteenä yksi esimerkki, jossa Italiasta palanut flunssainen henkilö kertoo tarinansa.
Monenlaista pöpöä liikkuu nyt. Vaikea tietää testaamatta mikä koronaa, tai mikä muuta.

Raha ratkaisee. Jokaista flunssaista henkilöä ei aleta testaamaan ellei ole noussut korkeaa kuumetta
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokaisessa koneessa on se reilu parisataa paikkaa ja koneita lentää normaalisti kaksi päivässä Milanoon ja yksi Roomaan. Yli 600 ihmistä päivässä. Yksi testi maksaa 150€ eli kaikkien testaaminen satatuhatta euroa päivässä. Koska perheenjäsenet pitää myös laittaa karanteeniin, niin tuhat uutta ihmistä joka päivä ja kesto pari viikkoa. Kauanko tätä on jatkunut? Viikko tai pari, kerrotaanko kymmenellä? Sitten päälle Kiinassa, Iranissa tai muualla käyneet.
Niin, en sitten tiedä, onko näin parempi, että opettajat menee kipeänä töihin ja altistaa koko koulun samalla.

Ei mulla ole järkevää vastausta noihin kysymyksiin. Se vastaus pitäisi olla viranomaisilla, mutta en tiedä onko, koska 1 tartunta on muuttunut nyt kymmeniin ja altistuneet satoihin. Jäämme seuraamaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täh? Vaikka siitä, kun lentokoneet laskeutuu Suomeen. Kentältä suoraan eristyksiin.
Ööh, lentokentällä ne kyllä tietää mistä kone on tulossa.
Varmasti tietää mistä kone tulee mutta sen matkustajat voivat tulla kymmenistä tai varmaan sadoista eri paikoista. Ja Suomeen pääsee Italiasta vaikka autollakin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hidastaminen on oikeastaan ainoa järkevä toimenpide, mitä tässä kohtaa on tehtävissä. Naurettavia nuo vaatimukset Suomen eristämisestä muusta maailmasta.

Hidastaminen on tosiaan hyvin järkevä toimenpide ihan jo kolmesta syystä. Tai voi niitä olla enemmänkin, mutta nämä tulevat heti mieleen:

1. Saadaan vältettyä se, että kausi-influenssa- ja koronaepidemiat osuisivat samaan ajankohtaan (todella merkittävää resurssien kannalta)

2. On mahdollista, että virusepidemia laantuisi itsestään kesän korvilla, kuten kai joidenkin kohdalla käy. Jos tauti on pidetty kurissa, se voi tuossa kohtaa jopa kadota. Tämä taitaa olla kuitenkin aika epätodennäköistä enää näin laajalle levinneen taudin kanssa.

3. Mitä kauemmin laajamittaista epidemiaa tai jopa pandemiaa saadaan torjuttua, sitä todennäköisimmin meillä on rokote tai lääke olemassa ennen tilanteen eskaloitumista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin, en sitten tiedä, onko näin parempi, että opettajat menee kipeänä töihin ja altistaa koko koulun samalla.

Ei mulla ole järkevää vastausta noihin kysymyksiin. Se vastaus pitäisi olla viranomaisilla, mutta en tiedä onko, koska 1 tartunta on muuttunut nyt kymmeniin ja altistuneet satoihin. Jäämme seuraamaan.
Jos olemme realistejä, niin miten uskottavaa on että epidemia olisi rajautunut pohjois-Italiaan? Siinä on heti rajan takana Ranska, Sveitsi ja Slovenia eikä Itävaltaan, Unkariin tai Saksaan ole kuin pieni ajomatka ilman rajatarkastuksia. Tiedossa on että tautia on levinnyt Ruotsiin ja varmasti about kaikkiin muihinkin Euroopan maihin ja Venäjälle. Ei taudin pysäyttäminen kokonaan ole tai ole missään vaiheessa ollut realistista. Sitä voidaan hidastaa ja rajata, mutta kyse on vain puutteellisten tietojen valossa tehtävästä matemaattisesti arvailusta ja reagoinnista. Suomen tartuntojen määrä on pieni ja epidemia on täällä hallinnassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Sinkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jokaisessa koneessa on se reilu parisataa paikkaa ja koneita lentää normaalisti kaksi päivässä Milanoon ja yksi Roomaan. Yli 600 ihmistä päivässä. Yksi testi maksaa 150€ eli kaikkien testaaminen satatuhatta euroa päivässä. Koska perheenjäsenet pitää myös laittaa karanteeniin, niin tuhat uutta ihmistä joka päivä ja kesto pari viikkoa. Kauanko tätä on jatkunut? Viikko tai pari, kerrotaanko kymmenellä? Sitten päälle Kiinassa, Iranissa tai muualla käyneet.
Olisi voinut tehdä edes samoin kuin Viro ja mitata matkustajien lämpötiloja ja antaa ohjeita ja neuvontaa.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä kannatan täyttä paniikkia. Pyrin omalta osaltani lietsomaan täydellistä paniikkia. On tärkeää hamstrata kaikkea mahdollista, ennen kuin loppuvat. Kannattaa hamstrata erityisesti alkoholia. Kannattaa myös hamstrata joditabletteja, koska eihän sitä koskaan voi tietää, vaikka ydinvoimala räjähtäisi koronaviruksen seurauksena. Onneksi suomalaiset ovat valveutuneita ja hamstraavat. Kuten joditabletteja vuonna 2011.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös