Oli yliampuva tuo @Sämppärin väite, mutta kun hallitusta ja siellä olevia henkilöitä katsoo, en ihmettelisi, vaikka sieltä joku kaunis päivä tulisi Instaan tai Faceen kysely, vihreä kyllä, punainen ei, ja kysymys kuuluu "Pitäisikö koronaviruksen antaa suorittaa Suomessa väestönrakenneuudistus?" Sitten vähän ajan päästä poistetaan, että "Ai hitto, ei se ollukaan hyvä idis kysyä tollast somessa".
Kyllä tää hallitus on vetäny (taas) kaiken ylipäätään niin päin persettä, että minua ei yllätä enää mikään.
Itse en tätä kyselyä osaa odottaa. En ole edes hallituksen kannattaja. Koronaan ei ole vielä kuollut ketään, ja sairastuneitakin on vähän, joten hallitus ja terveydenhoitoviranomaiset vaikuttavat osaavan hommansa. Niiden perusteella tekisin itse arvion.
Mutta jos viranomaistoimista on kovin huolissaan, en ymmärrä miksi ei halua Norjan. Sveitsin tai Saksan tapaisia toimia. Kysehän ei ole näissä ja monissa muissa siitä, etteikö virus olisi jo päässyt maahan. Ainoastaan siitä, että sen leviämistä ja kuolemia halutaan vähentää tyhjillä tai hyvin pienillä katsomoilla isoissa yleisötapahtumissa. KHL:n playoffit saattavat olla kevään suurin yleisötapahtuma Suomessa ja sekin on mahdollista - tai todennäköistä - että Venäjä väärentää tilastonsa. Vaikkapa siksi, että syyttää länttä viruksen kehittelijäksi ja levittäjäksi. Heikko terveydenhoito Venäjällä huomioiden, jos olisi huolissaan, isot yleisötilaisuudet tulisi täälläkin kieltää ja erityisesti sellaiset, johon osallistuu väkeä mm. Italiasta tai Venäjältä tai Iranista.
Mutta itse koronaan valmistautumiseen. Itse ei ole tarvinnut muuttaa tottumuksia, sillä pesen käsiä tautien pelossa ympäri vuoden suhteellisen ahkerasti muutenkin. Sairaana oleminen tuntuu henkilökohtaisesti helvetilliseltä. Julkisiin ovenkahvoihin pyrin tarttumaan talviaikaan kätevästi käsineillä, kesällä ja sisätiloissa hihalla. Käsidesiä kannan aina mukanani, koska koskaan ei tiedä milloin käsien pesuun ei ole mahdollisuutta, mutta tarvitsisi puhtaat tai ainakin suhteellisen puhtaat kädet. Kasvoja en kyllä hiero julkisilla paikoilla kuin ihan hätätapauksissa ja niissäkin apuna on kertakäyttönessu (Monk much). Nyt pitää koputtaa puuta, mutta kokonaisuudessaan olen ehkä yltiöpäisellä varovaisuudella saattanut taudin tai pari välttää. Toivoisin välttäväni jatkossakin, kiitos.
Hyviä toimia, ja pitkälti itsekin pyrin niitä noudattamaan.
Viimeksi muokattu: