Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 933 834
  • 81 126

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ai nyt siirrettiin tolppaa. No, Ruotsissa lähestytään neljää tuhatta kuollutta tilanteessa jossa epidemia on ollut käynnissä kaksi kuukautta ja uusien tartuntojen määrä jatkaa tasaisella uralla. En nyt ihan mahdottomana näkisi että esim. vuoden päästä uhreja olisi moninkertainen määrä, erityisesti kun nuo luvut mitä todennäköisimmin aliarvioivat koronaan kuolleiden todellisen määrän ja luotettavammat arviot saadaan sitten aikanaan kokonaiskuolleisuudesta.

Toki on selvää että tuo on vain malli ja aivan varmasti epätäydellinen. Se kuitenkin näyttää varsin järkevältä ja kiitos sen avoimuuden mekin voidaan täällä pohtia sen oletusten ja tulosten järkevyyttä. Toisin kuin THL:n mallinnusten osalta, jotka näyttävät pohjautuneen aivan vääriin oletuksiin...

Mitä ihmeen tolppaa? Suoraan tuon lainasin tuon mallin ennusteesta.

Hienoa, että myönnät tuon mallin epätäydellisyyden, sillä sitä se todellakin on.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Miten katsotaan, kun vain todella harvalla on mahdollisuus avata ravintolaa noilla spekseillä? Kyllähän päätöksen olisi pitänyt mahdollistaa kaikkien ravintoloiden avaus, niin kokonaistilanne olisi hahmottunut paremmin.
Tämä onkin ensimmäinen vaihe ja kyllä näilläkin asetuksilla saadaan riittävän monta raflaa auki ja sitä kautta seurattavaa dataa viranomaisille. Paskamaisia päätöksiä tehdä kumpaan tahansa suuntaan, mutta vaihtoehtoinen worst case olisi kuitenkin huomattavasti nihkeämpi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa edellä keskustellussa mallissa Suomessa pitäisi olla näillä hetkillä yli 300 000 tartuntaa, jos mentäisiin "Ruotsin mallin" mukaan. Ruotsissa todettuja tartuntoja on tällä hetkellä hieman yli 30 000. Se siitä mallista.
Eiköhän Ruotsissa ole tällä hetkellä satoja tuhansia tartuntoja jos todettuja on nyt 30 000, eli eipä tuo malli nyt todellakaan kaukana ole ollut.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa sinun toitottamassa 616 kuoleman Hybridi mallinuksessa on siis täysi lockdown päällä

Tämähän on ihan puhdasta paskapuhetta eikä kyse ole mistään "minun mielipiteestäni" vaan voit sen edelleen käydä tuolta mallista tarkastamassa. Hybridimallissa liikkumisrajoitukset muuttuvat toukokuun alussa -40% (50% -> 30%) ja edelleen kesäkuussa -17% (30% -> 25%). Ratkaisevaa on että tuossa testataan kaikki oirehtivat ja oletetaan että tartuntaketjut saadaan 30% tarkkuudella määritettyä toukokuun alusta.

Sen sijaan kesähöllennys-skenaariossa testataan ainoastaan vakavasti oirehtivat. Nämä voi ihan itse lukea sieltä linkin takaa niin ei tarvitse jauhaa "minun mielipiteistäni" tai jakaa jotain iltapäivälehtien juttuja.

edit: Niin ikään tuossa kesähöllennyksessä on oletettu yhtä kovat liikkuvuusrajoitukset kuin hybridimallissa toukokuun alusta alkaen. Että se siitä...

ping @Denverin Munasyndi kun näitä kyselit
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kun vertaa ennustettuja todellisia tartuntoja ja testillä varmistettuja tartuntoja, voi toki vetää tuollaisia hölmöjä päätelmiä. Tällä viikollahan Ruotsista pitäisi kuulua vasta-ainetutkimuksen lukuja joista voidaan vertailua jo tehdä. Muistuttaisin, että 10% tukholmalaisista, mikä on ihan mahdollinen lukema, tarkoittaa jo 240k tartunnan saanutta. 30k on joka tapauksessa aivan höpöhöpö-tasoa. Yksinkertaistava kuolleiden määrästä prosentin kuolleisuudella laskettu arvio olisi noin 370k Ruotsissa. Pienemmällä kuolleisuudella enemmän.

Minua hieman ihmetyttää Ruotsin alhaiset testausluvut, 20.8k/1 milj. kun Suomessa luku on 27k/1 milj. Onko resurssipulaa vai eikö riitä oireisia?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Eiköhän Ruotsissa ole tällä hetkellä satoja tuhansia tartuntoja jos todettuja on nyt 30 000, eli eipä tuo malli nyt todellakaan kaukana ole ollut.

On se kaukana, jos uskoo ettei oireettomia ole paljoa. Mutta täällähän ja vähän kaikkialla on panikoitu, että kuolleisuusprosentti on ties kuinka korkea eri maiden "luotettavien tutkimusten" jälkeen. Itse kyllä uskon, että oireettomia voi olla hyvinkin paljon ja sitä myötä lukemat ovat järjellistä. Tuohon kun päälle vielä lyödään viime päivien tiedot, että meillä voi olla immuniteettia muiden koronavirusten ansiosta. Yleisesti lukemat ja uutiset tuon jälkeen alkavat olemaan järjellisempiä. Eiköhän tässä nyt kovimmankin maailmanlopun manaajan pidä vähitellen uskoa, että ei tässä nyt menty taaskaan sen negatiivisimman vaihtoehdon kautta.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On, jos uskoo että oireettomia on paljon. Mutta täällähän ja vähän kaikkialla on panikoitu, että kuolleisuusprosentti on ties kuinka korkea eri maiden "luotettavien tutkimusten" jälkeen. Itse kyllä uskon, että oireettomia voi ollakin hyvinkin paljon ja sitä myötä lukemat ovat järjellistä. Tuohon kun päälle vielä lyödään viime päivien tiedot, että meillä voi olla immuniteettia muiden koronavirusten ansiosta. Yleisesti lukemat ja uutiset tuon jälkeen alkavat olemaan järjellisempiä. Eiköhän tässä nyt kovimmankin maailmanlopun manaajan pidä vähitellen uskoa, että ei tässä nyt menty taaskaan sen negatiivisimman vaihtoehdon kautta.

Edelleen, prosentin kuolleisuuskin antaa ruotsiin sen 370k tartuntaa. Tuota pienempi sitten enemmän. Eli mikä nyt oli se kantasi tuosta mallista tämän tiedon valossa? Kun kerran vaikutat uskovan että vakavuus on jotain pienempää, et voi samaan aikaan mitenkään olla sitä mieltä että tuo malli liioittelee tartunnan saaneiden määrää.

Näissä malleissa olisi ihan oikeaakin kritisoitavaa. On hämmentävää millä älyttömyyksillä niitä yritetään haukkua.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua hieman ihmetyttää Ruotsin alhaiset testausluvut, 20.8k/1 milj. kun Suomessa luku on 27k/1 milj. Onko resurssipulaa vai eikö riitä oireisia?

Jos näkee että taudin on hyvä levitä väestössä "hallitusti", ei tuon suuremmalle testaukselle ole kauheasti insentiivejä. Sehän olisi lähinnä kuluerä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Edelleen, prosentin kuolleisuuskin antaa ruotsiin sen 370k tartuntaa. Tuota pienempi sitten enemmän. Eli mikä nyt oli se kantasi tuosta mallista tämän tiedon valossa? Kun kerran vaikutat uskovan että vakavuus on jotain pienempää, et voi samaan aikaan mitenkään olla sitä mieltä että tuo malli liioittelee tartunnan saaneiden määrää.

Näissä malleissa olisi ihan oikeaakin kritisoitavaa. On hämmentävää millä älyttömyyksillä niitä yritetään haukkua.

Koko tämä keskustelu on täysin turhaa, jos jumiudut koko ajan tuohon prosentin kuolleisuuteen. Sitä ei ole kukaan pystynyt vielä todistamaan. Rautalangasta: kukaan ei voi vielä sanoa taudin kuolleisuudesta kuin arvauksia.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koko tämä keskustelu on täysin turhaa, jos jumiudut koko ajan tuohon prosentin kuolleisuuteen. Sitä ei ole kukaan pystynyt vielä todistamaan. Rautalangasta: kukaan ei voi vielä sanoa taudin kuolleisuudesta kuin arvauksia.

Anteeksi kuinka? Sinähän itse esitit väitteen että malli antaa liian ison määrän tartunnan saaneista. Rautalangasta: jos, kuten sinä tunnut uskovan, kuolleisuus on todellisuudessa matalampi kuin prosentti, tartunnan saaneita on tällöin enemmän. Jos se on 0,1% niitä olisi jo 3,7 miljoonaa.

Ei tässä tarvitse tietää tarkkaa kuolleisuutta todetakseen että Ruotsissa on mitä todennäköisimmin satoja tuhansia tartunnan saaneita. THL:n kuolleisuusluvuilla niitä olisi sitten miljoonia, mikä ei minusta tunnu järkevältä mutta en noita kuolleisuusarvioita ostakaan.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Koko tämä keskustelu on täysin turhaa, jos jumiudut koko ajan tuohon prosentin kuolleisuuteen. Sitä ei ole kukaan pystynyt vielä todistamaan. Rautalangasta: kukaan ei voi vielä sanoa taudin kuolleisuudesta kuin arvauksia.

Tietoa kertyy kuitenkin koko ajan lisää ja tämän hetken valistunut arvio liikuu tuolla prosentin tienoilla. Riippuen toki väestörakenteesta. Etenkin Italiasta ja Espanjasta on kertynyt paljon testidataa esim. alueista, joilla virus on levinnyt laajalle varsin suljetuissa yhteisöissä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Anteeksi kuinka? Sinähän itse esitit väitteen että malli antaa liian ison määrän tartunnan saaneista. Rautalangasta: jos, kuten sinä tunnut uskovan, kuolleisuus on todellisuudessa matalampi kuin prosentti, tartunnan saaneita on tällöin enemmän. Jos se on 0,1% niitä olisi jo 3,7 miljoonaa.

Ei tässä tarvitse tietää tarkkaa kuolleisuutta todetakseen että Ruotsissa on mitä todennäköisimmin satoja tuhansia tartunnan saaneita. THL:n kuolleisuusluvuilla niitä olisi sitten miljoonia, mikä ei minusta tunnu järkevältä mutta en noita kuolleisuusarvioita ostakaan.

Et nyt näköjään ihan saanut pointtia, että viesti oli tarkoitettu piikiksi niille, jotka uskovat ettei ole paljon oireettomia. Mutta hyvä huomata, että entistä useampi tulee sille linjalle, jossa taudin sairastavia on suuri määrä tutkan ulkopuolella. Itse olen useasti sanonut, että oireettomia on paljon tai muuten taudinkulussa ja uutisoinnissa on jotain todella outoa. Lisäksi kun ihmisillä on vielä jonkinlainen immuniteetti virusta vastaan, niin asiat ovat jotenkin järjellä selitettävissä.

Mitään kuolleisuusprosentteja en lähtisi itse tässä vaiheessa arvuuttelemaan. Spekulointi on tietysti aina mukavaa. Entistä useampi on viime päivinä alkanut spekuloimaan, että virus taitaa hävitä kuin SARS. Kaikki menee tällä hetkellä samoja raiteita pitkin. Tämä nähdään elo- syyskuussa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Et nyt näköjään ihan saanut pointtia, että viesti oli tarkoitettu piikiksi niille, jotka uskovat ettei ole paljon oireettomia. Mutta hyvä huomata, että entistä useampi tulee sille linjalle, jossa taudin sairastavia on suuri määrä tutkan ulkopuolella. Itse olen useasti sanonut, että oireettomia on paljon tai muuten taudinkulussa ja uutisoinnissa on jotain todella outoa. Lisäksi kun ihmisillä on vielä jonkinlainen immuniteetti virusta vastaan, niin asiat ovat jotenkin järjellä selitettävissä.

Mitään kuolleisuusprosentteja en lähtisi itse tässä vaiheessa arvuuttelemaan. Spekulointi on tietysti aina mukavaa. Entistä useampi on viime päivinä alkanut spekuloimaan, että virus taitaa hävitä kuin SARS. Kaikki menee tällä hetkellä samoja raiteita pitkin. Tämä nähdään elo- syyskuussa.

Suurihan on suhteellinen käsite ja se riippuu testaamisesta. Ruotsissa testaaminen on Pohjoismaista vähäisintä, joten siellä sopii olettaa olevan myös eniten tutkan ulkopuolelle jääneitä. Nordics: number of COVID-19 tests 2020 | Statista

Tutkimuksethan viittaavat ettei oireettomia ole lähimainkaan niin paljon kuin esim. Ruotsissa on kuviteltu. Se on heille jonkinlainen katastrofi. Ei siinä lohduta että väestöstä kenties esim. 5% on tartunnan jo saanut (vs. todetut tartunnat ~0,3%).
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Todellisuudessa korona on selvästi vaarallisempi ja tappavampi, mitä THL arvioi. Lisäksi tartuntoja on selvästi vähemmän, mitä THL kuvittelee.

Asioilla on kaksi puolta, jos tuo olettamus pitää paikkansa niin silloin taas korona on levinnyt paljon oletettua vähemmän ja on selkeästi huonommin tarttuva kuin oireettomien/lievien tartuntojen määrää yliarvioiva oletus pitää sisällään. Tän hetken tieto vasta-ainetesteistä näyttäisi osoittavan että tauti ei ole levinnyt niin laajalle maapallon väestöön kuin luultiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sairaanhdoidossa 112 (-5), tehohoidossa 25 (-9), kuolleita 301 (+1). Uusia vahvistettuja tapauksia 19. Tietenkin esim. 16.5 poistuneiden rajoituksien vaikutukset nähdään vasta muutaman päivän päästä mutta hyvältä näyttää ja ennenkaikkea sairaanhoidossa näyttäisi taas tilaa olevan jos uusia tapauksia alkaisikin tulemaan.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Anteeksi kuinka? Sinähän itse esitit väitteen että malli antaa liian ison määrän tartunnan saaneista. Rautalangasta: jos, kuten sinä tunnut uskovan, kuolleisuus on todellisuudessa matalampi kuin prosentti, tartunnan saaneita on tällöin enemmän. Jos se on 0,1% niitä olisi jo 3,7 miljoonaa.

Ei tässä tarvitse tietää tarkkaa kuolleisuutta todetakseen että Ruotsissa on mitä todennäköisimmin satoja tuhansia tartunnan saaneita. THL:n kuolleisuusluvuilla niitä olisi sitten miljoonia, mikä ei minusta tunnu järkevältä mutta en noita kuolleisuusarvioita ostakaan.

Liki puolet Ruotsin kuolemista on tapahtunut hoivakodeissa mikä johtuu siitä, ettei vanhusten suojelemisessa ole onnistuttu. Tämän vuoksi on hieman haastavaa arvioida taudin levinneisyyttä oletetun kuolleisuusprosentin perusteella tai vaihtoehtoisesti tuota oletettua kuolleisuusprosenttia kokonaiskuolemien perusteella.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itämisaika on 2 vko asti eli rajoitusten muutos näkyy oikeasti vasta 2-3 vko päästä.

Taitaa olla se noin 5 päivää keskiarvo jolloin oireita alkaa tulla ja silloin yleensä lähestytään sitten lääkäriä. Itsellä myös semmoinen tunne että kun annettiin viimeksi julistus rajoitteiden poistumisesta astettain niin ihmisten käyttäytyminen jo silloin on hieman muuttunut, että jo ennen 16.5 olisi ollut potentiaalia nousuun, mutta toistaiseksi ei siltä vielä näytä. Katsotaan.

Nuo luvut kuitenkin näyttää siltä että itse olisin samalla antanut uudenmaan ulkopuolella avata ensiviikolla ravintolat, turha odotella tuonne kesäkuuhun.
 

Salama44

Jäsen
Sairaanhdoidossa 112 (-5), tehohoidossa 25 (-9), kuolleita 301 (+1). Uusia vahvistettuja tapauksia 19. Tietenkin esim. 16.5 poistuneiden rajoituksien vaikutukset nähdään vasta muutaman päivän päästä mutta hyvältä näyttää ja ennenkaikkea sairaanhoidossa näyttäisi taas tilaa olevan jos uusia tapauksia alkaisikin tulemaan.

Erittäin hyvä tilanne siitä huolimatta että Kokoomus väittää hallituksen myös levittävän virusta kun ei ole löytänyt tai ei ole kuullut hallituksen testaamis-, estämis- ja jäljittämisstagiasta ja sen tavoitteeista.

Samaan aikaan se itse haluaisi avata kaikki ravintolat ilman mitään rajoituksia ja luottaa vain siihen että asiakkaat normaaliolojen kaltaisissa oloissa vain noudattaisivat kaikkia koronaohjeita ilman mitään asteittaista kokeilua joka voi olla vaikka vain kaksi viikkoa kuten koulujen kohdalla. Sielläkin on tullut 5 koulussa tapauksia vaikka on hyvin ohjeistettu.

Kehitys jatkuu hyvänä kunhan ei mennä heti Kokoomuksen täysin vapaalle vastuuttomalle linjalle vaan edetään asteittain tilannetta seuraten. Uskon että ravintolaohjeet ja niiden noudattaminen onnistuvat hyvin ja lisää höllennyksiä tulee jo ennen Juhannusta.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Katselin tuossa Ylen uutislähetystä jossa todettiin panimoliiton olevan pettynyt hallituksen esitykseen ravintoloiden aukiolo-ja anniskeluajoista. Panimoliitto toivoo että anniskelu voisi jatkua koko aukioloajan. Viimeksi kun minä olen istunut ravintolassa pilkkuun asti niin anniskelu loppui siihen. Käytännössä mahdotonta jatkaa anniskelua koko aukioloajan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös