Ei kovin helpolta kuulosta. Itse olen muutaman kerran kokeillut keskustella "koronahysteerikkojen" kanssa ja se on aivan toivotonta. Pelko ja paniikki on kadottanut suhteellisuudentajun täysin. Tuntuu että näille ihmisille Iltapäivälehtien lietsovat otsikot ovat kuin raamattu. Odotetaan uutta "kauheaa" julistusta koronasta, jotta pääsee vauhkoamaan ja levittämään paniikkia lisää omalta osaltaan. Jos yrittää tuoda esiin positiivisempaa ja/tai realistisempaa näkökantaa se tyrmätään samantien. "Tulee toinen aalto, Amerikassa on kuollut terve ihminen, tarttuu uudestaan ja uudestaan, kaikille maskit 24h, ruumisarkkuja on pian kadut täynnä, katsotaan sitten kun itse olet teholla" ...ym ym.. Paljon koronaa pelottavampia ovat nämä hysteerikot.
Olen myös törmännyt samaan hysterisointiin. Sattumalta kuulin useamman ihmisen spekulointia koronatilanteen kehittymisestä ja ihan vakavalla naamalla osa sanoi, että tämä on ainakin kolme vuotta tätä. Samaan aikaan muutama tuttu yli 70v sanoo, että välttelee lääkäriin menemistä, koska sieltä se voi levitä. Ei se kauhean hyvältä kuulosta että osa ei uskalla rutiinikäynteihin mennä.
Kyllä media on tehnyt oman työnsä tässä. Kuten myös THL ja muut asiantuntijat. Kaikenlaisia mallinnuksia ja muita on luettu, kuin piru raamattua ja ne on lähes kaikki tehty pahimman skenaarion kautta. Kukaan ei povannut tätä, että uusia tapauksia tulee nyt jo näin vähän ja media tunnollisesti povasi kuoleman kesää. Toukokuun toinen viikko piti olla ensipuraisu helvetistä, mutta tauti on saatu aisoihin ja viikko oli yllättävän seesteinen. Ja yhtäkkiä tautihuippu siirtyi ikään kuin puoli vuotta eteenpäin. Nyt, kun lyhyen tähtäimen tilanne näyttää hyvältä niin Salmiset ja muut povaa vielä paskempaa syksyä.
Korostan, että en ole asiantuntija, mutta tuntuu jotenkin erikoiselta, että toisesta aallosta ja syksystä tiedetään jo niin paljon. Eikä mitään positiivista ole näkyvillä. Kevään aikana oli myös kaikki pahimmat skenaariot pöydällä, mutta vähän toisin kävi.
Tuntuu, että tilanteesta on tullut joillekin normaali ja rajoitusten keventäminen on yksi suuri punainen vaate. Aivan sama mitä sieltä ehdotetaan niin sitten vedetään tämä "voi helvetti, tilastot räjähtää kahden viikon päästä"-toteamus naftaliinista. Jumalauta tämä on poikkeustilanne, eikä mikään uusi normaali, vaikka kuka sanoisi mitä. Eiköhän jokaisen tavoitteena ole vielä joskus saada ravintolat auki ja yleisöä tapahtumiin, mutta joillekin se tuntuu olevan kauhean kamala asia. Onko sitten totuttu jo tähän tilanteeseen ja menetetty toivo normaalista elämästä?
En osaa sanoa. Huolestuttavaa silti.