Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 913 658
  • 81 126

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Mitä merkitystä sillä on kauan siellä kaupassa ollaan? Jos se korona on siinä maitohyllyssä, korissa, kärryissä, missälie niin se on siinä. Jos se tarttuisi pinnoilta niin se tarttuisi kaikkiin ketkä niihin pintoihin koskevat ja meinaatko ihan tosissaan että tälläistä ei huomattaisi.
No kyllähän sillä nyt on helvetillinen merkitys kauan siellä ollaan :D meinaatko että altistun helpommin koronaan, kun käyn suojahanskoilla hakemassa maidon ja muut tarvikkeet kahdesti viikkoon kaupasta ja lähden kotiin, jos esim siis sillä maitohyllyllä se olisi. Kuin vastaavasti menisin kouluun kahdeksaksi tunniksi hengailemaan oppilaiden kanssa heittelemään yläfemmoja, kuiskuttelemaan, käymään kusella, ruokailemassa ja suorittaen tämän viidesti viikkoon. Noh parisen viikkoa menee niin ollaan viisaimpia, itse uskon että tämä räjähtää käsiin ja ollaan kesällä pulassa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
No kyllähän sillä nyt on helvetillinen merkitys kauan siellä ollaan :D meinaatko että altistun helpommin koronaan, kun käyn suojahanskoilla hakemassa maidon ja muut tarvikkeet kahdesti viikkoon kaupasta ja lähden kotiin, jos esim siis sillä maitohyllyllä se olisi. Kuin vastaavasti menisin kouluun kahdeksaksi tunniksi hengailemaan oppilaiden kanssa heittelemään yläfemmoja, kuiskuttelemaan, käymään kusella, ruokailemassa ja suorittaen tämän viidesti viikkoon. Noh parisen viikkoa menee niin ollaan viisaimpia, itse uskon että tämä räjähtää käsiin ja ollaan kesällä pulassa.

Mä en tiiä mistä sä edes puhut. Sä olit sitä mieltä että korona tarttuu pinnoilta ja mä sanoin että jos se tarttuis pinnoilta niin meillä olisi ihan helvetisti enemmän tartuntoja ihan sillä perusteella, kun katsoo miten jengi kaupassa toimii. En ymmärrä yhtään miten tähän liittyy koulut ja muut.
 
No kyllähän sillä nyt on helvetillinen merkitys kauan siellä ollaan :D meinaatko että altistun helpommin koronaan, kun käyn suojahanskoilla hakemassa maidon ja muut tarvikkeet kahdesti viikkoon kaupasta ja lähden kotiin, jos esim siis sillä maitohyllyllä se olisi. Kuin vastaavasti menisin kouluun kahdeksaksi tunniksi hengailemaan oppilaiden kanssa heittelemään yläfemmoja, kuiskuttelemaan, käymään kusella, ruokailemassa ja suorittaen tämän viidesti viikkoon. Noh parisen viikkoa menee niin ollaan viisaimpia, itse uskon että tämä räjähtää käsiin ja ollaan kesällä pulassa.

Ei minulla mitään sanottavaa tähän ole, mutta lainasin viestiäsi, niin löytyy helpommin tämä sitten kahden viikon kuluttua kun homma on räjähtänyt käsiin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Yhdellä kouluikäisellä on koko helvetin Suomessa todettu tartunta.

SIpoossa menee myös koulu kiinni opettajien altistumisen takia

"Merkittävä osa opettajista ja koulunkäynnin ohjaajista on ollut kontaktissa koronavirustartunnan saaneeseen henkilöön. Oppilaat eivät ole altistuneet. "

 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ei kauaa nokka tuhissut kun alkaa kuulua koronatartunnoista kouluissa. Mutta tätä taidettiinkin haluta- sairastetaan nyt loman kynnyksellä helpottaen syksyä.


Porukka ihan vauhkona, kuten se koulu tähän olisi vaikuttanut. Itämisaika minimissään neljä päivää ja nyt kaksi päivää koulua on jo nyt todetusti räjäyttänyt pankin.

Kommenttikentät läpi Suomen vauhkoja täynnä. Virusta on ja tulee olemaan, sen kanssa on elettävä ja elokuussakin koulut aukeavat taas ja virusta on täällä edelleen, parempi hyväksyä ja päästä paniikkikuplasta pois.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä en muistanut, että STM on velvoittanut ja täten tosiaan määrännyt. Käsi ylös virheen merkiksi. Hallitus ei ole moista kieltä koskaan käyttänyt ja tässä on STM tosiasiassa rikkonut perustuslakia.
Määräystä ei taideta olla sanktioitu eli sen rikkomisesta ei ole määrätty oikeudellisia seuraamuksia kuten vaikka sakkoja saati vankeutta. Tämä tarkoittaa, että velvoittavuudesta huolimatta se on käytännössä enemmänkin ohje kuin määräys.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Itämisaika minimissään neljä päivää ja nyt kaksi päivää koulua on jo nyt todetusti räjäyttänyt pankin.

Suomen THL on kanssasi erimieltä tuosta minimistä, keskimäärin toki itämisaika on 4-5pv

"Taudin itämisajaksi on arvioitu 1–14 päivää"
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Huutele perspektiiveistä siinä vaiheessa, kun meillä on kahden viikon päästä käsissämme kaikkien aikojen verilöyly! Nih!

Kuten Sanna Ukkola twiittaili pari kuukautta sitten: "Sanna Marin yrittää tappaa meidät kaikki", mutta nyt se onkin opetushallitus?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Yhdellä kouluikäisellä on koko helvetin Suomessa todettu tartunta. Kukaan ei ole vielä saanut tartuntaa koulusta. Nyt vähän perspektiiviä näihin heittoihin.

Tämä ja vahvasti. On tämä aikuisten ihmisten massahysteria jotain ihan uskomatonta. Niin selittämätöntä, etten tiedä onko tämä edes totta, vai trollaako nämä hysteerikot vain?
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Mä en tiiä mistä sä edes puhut. Sä olit sitä mieltä että korona tarttuu pinnoilta ja mä sanoin että jos se tarttuis pinnoilta niin meillä olisi ihan helvetisti enemmän tartuntoja ihan sillä perusteella, kun katsoo miten jengi kaupassa toimii. En ymmärrä yhtään miten tähän liittyy koulut ja muut.
Yleinen ulosantini tiettävästi ensimmäisestä viestistäni lähtien oli koulujen avaaminen ja sieltä tarttuvat uudet tartunnat. Ja tartunnat, jotka pinnoilta mahdollisesti tarttuvat kouluissa oli myös sisällössäni jota rustasin. Selvä ok pinnoilta se ei siis ihmisiin tartu ja olen lukenut aivan omiani. Ja ihmisten uusilla tavoilla käyttäytyä esim kaupoissa ei ole mitään merkitystä. En sitten tiedä missä kaupoissa itse asioit, mutta ainakin kahdessa jota itse käytän useimmin, on yleinen asiointitapa ihmisillä muttunut. Ihmisillä näkyy suojahanskoja enemmän, käsidesiä on tarjolla heti kun astut ovesta sisään jne.
 
Viimeksi muokattu:

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuka on hysterisoinut? Aika kova väite.

Ainakin suomalainen media, joku Iltalehti nyt ihan etunenässä. Aivan alusta saakka on uutiset ovat olleet lähinnä massapaniikin lietsontaa, jonka lisäksi kerrottu vain niitä kamalimpia kauhukuvia. Näin minä ainakin olen asian kokenut.

Esimerkki. Suomessa on todettu tiistaina 21 uutta koronavirustartuntaa. Sen voi uutisoida kahdella tapaa.

"Suomessa vain 21 uutta todettua koronavirustartuntaa"

"Suomessa jo yli 6000 koronavirustartuntaa"

Kumpi on mielestäsi parempi tapa uutisoida asiasta?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Määräystä ei taideta olla sanktioitu eli sen rikkomisesta ei ole määrätty oikeudellisia seuraamuksia kuten vaikka sakkoja saati vankeutta. Tämä tarkoittaa, että velvoittavuudesta huolimatta se on käytännössä enemmänkin ohje kuin määräys.
Juuri näin, mutta kielellisesti tuollainen "velvoittaa" voi tuntua määräykseltä. Siihenhän Salminen viittasi. Hallitus ei sen sijaan ole kuin ohjeistanut välttämään kontakteja ja eristäytymään. Mistä en kyllä liiallista holhousta löydä edes etsimällä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
On tämä aikuisten ihmisten massahysteria jotain ihan uskomatonta. Niin selittämätöntä, etten tiedä onko tämä edes totta, vai trollaako nämä hysteerikot vain?
Valitettavasti ei. Vaimoni tuskin minnekään kirjoittelee, mutta kuuluu tähän joukkoon. Tällä on muutenkin substanssin kanssa haasteita, mutta hysteria koronan kanssa on vienyt jo perin vittumaiseen tilanteeseen. Työskentelee alalla, jossa riski saada tartunta on suurimmasta päästä, mutta siitä huolimatta yrittää mitätöidä kaikki pienimmätkin riskit. Olen yrittänyt takoa järkeä ja suhteellisuudentajua päähän kaikilla muilla tavoilla paitsi takomalla, mutta kun ei aukea niin ei aukea. Vissiin sama ongelma kuin mustan valkoseksi kirjoittaminen keskustelupalstoilla.

On raskaita aikoja henkisesti. En ihmettele jos ja kun avioerotilastoissa näkyy iso piikki.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Ainakin suomalainen media, joku Iltalehti nyt ihan etunenässä. Aivan alusta saakka on uutiset ovat olleet lähinnä massapaniikin lietsontaa, jonka lisäksi kerrottu vain niitä kamalimpia kauhukuvia. Näin minä ainakin olen asian kokenut.

Esimerkki. Suomessa on todettu tiistaina 21 uutta koronavirustartuntaa. Sen voi uutisoida kahdella tapaa.

"Suomessa vain 21 uutta todettua koronavirustartuntaa"

"Suomessa jo yli 6000 koronavirustartuntaa"

Kumpi on mielestäsi parempi tapa uutisoida asiasta?
No kyllä itse ainakin olen lukenut myös "vain" sanalla olevia uutisia. Niin mikä nyt on sitten parempi ratkaisu yhteiskunnalle. Jos lehdissä vähäteltäisiin, yhtälailla se ajaisi ihmisiä liikkeelle enemmän ja asenteella "äääh tää mikään iso juttu ole" ja oltaisiin kusessa. Lehdethän nyt myy negatiivisuudella. Osaltani tässä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Suomen THL on kanssasi erimieltä tuosta minimistä, keskimäärin toki itämisaika on 4-5pv

"Taudin itämisajaksi on arvioitu 1–14 päivää"

OK, korjataan - kuitenkin ilmeisimmin tuosta neljästä päivästä on puhuttu kai todennäköisempänä miniminä ja kun testituloksessakin kestää niin lienee täysin varmaa, että sieltä koulusta nämä tartunnan saaneet eivät sitä ole voineet saada. Mutta se kääntyy heti paniikkiporukalla: no niin katsokaas heti tulee virusta kouluista.

Ja mediaa ei kiinnosta valistaa vaan kylvää klikkiotsikoita.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Yhdellä kouluikäisellä on koko helvetin Suomessa todettu tartunta. Kukaan ei ole vielä saanut tartuntaa koulusta. Nyt vähän perspektiiviä näihin heittoihin.

Odotan edelleen, että samalla innolla raportoidaan jatkossa influenssat kouluista yms. "Porvoon ala-asteelaisella influenssa-epäily - koulu karanteeniin"-otsikko tilauksessa ensi talveksi.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei minulla mitään sanottavaa tähän ole, mutta lainasin viestiäsi, niin löytyy helpommin tämä sitten kahden viikon kuluttua kun homma on räjähtänyt käsiin.

Ai vähän kuten Tanskassa, jossa koulut ovat olleet auki jo kaksi viikkoa?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hysss... Älä nyt pilaa hyvää paniikinlietsontaa.

Mun usko ihmisten rationaalisuuteen ja yleiseen kykyyn hahmottaa asioiden mittasuhteita on ollut viimeiset 2 kuukautta suuremmalla koetuksella kuin koskaan aiemmin, joten vähän olisi kiva välillä löytää pilkahduksia paremmasta.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ainakin suomalainen media, joku Iltalehti nyt ihan etunenässä. Aivan alusta saakka on uutiset ovat olleet lähinnä massapaniikin lietsontaa, jonka lisäksi kerrottu vain niitä kamalimpia kauhukuvia. Näin minä ainakin olen asian kokenut.

Esimerkki. Suomessa on todettu tiistaina 21 uutta koronavirustartuntaa. Sen voi uutisoida kahdella tapaa.

Ja liitteenä on juuri tätä ongelmallista uutisointia joka on saanut osan ihmisistä aivan sekaisin. Tässä asiassa auktoriteetin asemassa oleva ylilääkäri lyö tuollaisen
"Suomessa vain 21 uutta todettua koronavirustartuntaa"

"Suomessa jo yli 6000 koronavirustartuntaa"

Kumpi on mielestäsi parempi tapa uutisoida asiasta?

Yleistä hysteriaa on kuorrutettu myös näillä kaikenlaisten enemmän ja vähemmän asiantuntijoiden analyyseilla, joiden puheet on lähtökohtaisesti pelkkää mutua vailla mitään koronaan liittyvää tutkimustietoa, vaikka joku koulutus taskusta löytyykin.

Vähän väliä saa lukea kuinka joku professori tai saksalainen tutkija epäilee arjen palaavan ennalleen kuuden vuoden päästä. Tämä, kun lyödään sopivalla twistillä otsikkoon niin siinä on paniikki valmis.

Jokainen twitteriä seuraava muistaa varmaan Sanna Ukkolan maaliskuiset psykoosit. Siellä huudettiin milloin mitäkin verilöylystä lähtien.

Piruuttani tarkistin parin kolumnin otsikot:

"Poikkeuslaki pelastaa nyt ihmishenkiä - se on tarpeen sillä olemme sodassa."

"Tätä vauhtia kymmenettuhannet suomalaiset kuolevat koronaan - miksi Suomi ei yritä estää sitä?"

 

Liitteet

  • Screenshot_20200517_194745.jpg
    Screenshot_20200517_194745.jpg
    125,4 KB · kertaa luettu: 121
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös