Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 963 533
  • 81 126

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Mikä sun loma-aika sitten on? Kesäkuusta elokuun puoleen väliin?
Käytännössä niin. Voidaan toki saivarella jollain opetuksettomalla kuukaudella ym. Palkka tulee kuitenkin lukuvuoden (elo-touko) aikana tehdystä työstä, joka sitten vaan jaetaan 12 kuukauden ajalle. Miten tämä on joka vitun kevät sama jankkaus aina?
 

TJ MACKEY

Jäsen
Aivan sama avataanko, valtaosa ihmisistä ei ajattele edes ulkona syömistä tai biletystä tässä tilanteessa.
Haluatko aivan varmasti lukita tämän? Tälläkin palstalla on havaittavissa orastavaa tuskaa lockdownia kohtaan.

Täällä on epäilty, että lähes kaikki ravintolat ja kuppilat saattavat kaatua sulkemisen myötä ja vaikka kuppilat saataisiin kesäkuussa auki niin kaikki on menetetty ja jatkossa meillä ei ole kuin Kotipizzoja ja S-ryhmän muovirafloja. Itse epäilen, että näemme pandemian päätyttyä aivan ennen näkemättömän ryntäyksen baareihin, ravintoloihin ja festareille. Se tulee olemaan kyseisen alan kulta-aikaa ja pitkään, lomautuksista ja taantumasta huolimatta. Ikävänä puolena toki se, että sitä (syksy, talvi ?) ennen ehtii moni yrittäjä tekemään konkurssin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Onhan tää vähän hassua, että ihan fiksuina pitämäni ihmiset puhuvat tyyliin "nyt pestään kädet ennen ruokailua" tai "ei mennä sairaana töihin/kouluun/päiväkotiin". Olen ajatellut, että nämä ovat asioita, joita yleisesti opetetaan tyyliin 2-vuotiaille lapsille, mutta näköjään nämä nykyajan aikuiset eivät tällaisia asioita ole osanneet aiemmin. Missä vaiheessa, joskus Neuvostoliiton hajottuako, ihmiset muuttuivat urpoiksi?
Käsien pesun pitäisi olla jokaisella ihmisellä automaatio (vaikkakaan ei todellakaan ole, toivottavasti edes jatkossa muistavat), mutta väittäisin että Suomessakin on edelleen työpaikkoja missä katsotaan pahalla jos jäädään saikuttamaan "jonkun pikkuflunssan" takia. Varmasti tähänkin asenteeseen on tulossa muutos pandemiatiedotuksen myötä kun luulisi ihmisten ymmärtävän että sillä yhden puolikuntoisen hetkellisellä työpanoksella saavutetaan pahimmassa tapauksessa koko loppuhenkilöstön sairastuminen. Aikoinaan kun olin ulkomailla duunissa, oli työnjohtajalta saatu ohjeistus että jos kuumetta on alle 38 astetta niin ihan hyvin voi toimistoduunia tehdä. Toki näin jos lyhytnäköisesti asiaa tarkastelee. Maassa ei ainakaan silloin myöskään tupattu maksaa (ainakaan vuokrafirmojen duunareille) sairaspäivästä palkkaa kuin hyvin muutaman päivän edestä vuosittain.
(offtopic)
Mikä aiheutti sitten melko automaationa sen että osa porukkaa kävi sitten kipeänäkin töissä ja otti sairaspäivät rajallisen vuosiloman jatkeena. Meno oli suoraan sanottuna melko ahdistavaa kun firman puolelta pysyväisolettamus oli että kaikki duunarit on kusettavia lusmuja ja niiden oikeudet ja edut näin ollen pistettävä minimiin ja sitten duunarien puolelta että kun täällä ei mitään etuja ole niin yritetään saada edes jotain hyvää itselle kusettamalla.
(/offtopic)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miten sinä kuvittelet, että mun palkkaus muodostuu? Että saan palkkaa loma-ajalta? No en saa.
En minä tiedä mitä sinä teet työksesi, joten ei aavistustakaan. Virassa olevat opettajat eivät kuitenkaan tässä keskustellulla ajanjaksolla ole lomalla.
Opettajilta olen aiempina vuosina kuullut, että siellä on niin perkuleesti muuta työtä jota ulkopuoliset eivät vain ymmärrä, että todennäköisesti kesäkuun puoleenväliin asti jatkaminen olisi vain helpotus.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tartuntamäärät kymmenkertaistuvat niin sitten kuolleiden määrä kymmenkertaistuu (oletuksella ettei vanhempien suojaamisesta tai hoitamisessa kehitytä). Mielelläni autan näissä laskuharjoituksissa jatkossakin.

Minusta tällainen lineaarinen ekstrapolointi on todella naiivia. Jos sairastavuus tulee äkillisesti moninkertaistumaan, lisääntyy myös kuolleisuus. Ne vanhainkoditkin on paljon helpompi pitää tautivapaina kun tartuttajia ei ole yhtä aikaa liikenteessä satoja tuhansia.


Minä kuulun ennen kaikkea siihen leiriin, joka laskee kustannuksia ja laatupainotettuihin elinvuosien ja kustannuksiin enkä pelkää keskusteluja hoidon kohdentamista yms. Vähän niinkuin Osmo joka muuten on Suomen viisain poliitikko jos en ole muistanut sanoa.

Joo, sinähän heitit tässä taannoin jonkun arvion jonka mukaan korona olisi maksanut meille jotakuinkin 300 elinvuotta, mikäli oikein muistan. Korjaa jos olen väärässä. Nythän aiheesta on julkaistu vertaisarviointia odottava tutkimus, jossa pitkäaikaissairauksien huomioimisen jälkeenkin koronakuolema vastaa miehillä noin 13 ja naisilla 11 menetettyä elinvuotta. Voitaisiin siis karkeasti hypätä tuosta arvioimastasi määrästä jonnekin pariin tuhanteen menetettyyn elinvuoteen, ja laskuoppisi mukaisesti tartuntojen määrän kymmenkertaistuessa 20 000 menetettyyn elinvuoteen. Muuttaako tällainen tieto vahvistuessaan noita "laatupainotettuihin elinvuosiin" perustuvia laskelmiasi kymmenkertaisesti? Mikä on päivitetty suhtautumisesi talouden ja elinvuosien vaateriin laittamiseen?


Mitä tulee Soininvaaraan, fani olen minäkin (tai ainakin ollut pitkään), mutta ajattelevana yksilönä kannattaa olla kriittinen kun idoli alkaa puhua pehmeitä. Soininvaaran argumentit koronan suhteen on todella heikkoja ja hänen tietämyksensä olematonta. Hän tekee jatkuvasti vahvoja oletuksia ja keksii olkiukkomaisia väitteitä (kuten talouden kiinnipitäminen syksyyn 2021 asti), joiden päälle sitten rakentaa heppoisen analyysinsa. Ollen jo esim. Ruotsin kuolemista suhteessa Suomeen aivan väärässä mutta antamatta sen mitenkään häiritä höyryämistään.

En tiedä alkaako vanhuus tehdä tehtäväänsä Soininvaaran kanssa vai mistä hänen näköalattomuutensa johtuu. Yksi epäjohdonmukaisuus monien joukossa Oden "analyyseissa" on, että hän kuittaa laumasuojastrategian vastustamisen "haluksi toivoa muuta", mutta samaan aikaan kuittaa täysin olankohautuksella sen skenaarion, että pidempiaikaista immuniteettia ei kenties muodostukaan. Toisesta typeryydestä häntä huomautti Twitterissä Tuuli Lappalainen, joka (toisin kuin Ode), aiheesta jotain ymmärtääkin.





Kolmas asia, josta hän huomauttaa, on että kovin vähän tämä ylpeänä edustamasi "lasken kustannuksia enkä pelkää keskustelua" -leiri oikeasti mitään laskelmia esittää. Ehtisitkö auttaa minua tässä laskuharjoituksessa lupauksesi mukaisesti? Miten ratkaisisit?





Entä onko Odella ja sinulla jotain sanottavaa tähän huomioon? "En usko" ja "ei mahdu minun käsitykseeni viruksista", tuntuu riittävän sokeimmille Ode-faneille.





Tämä korona on aikansa ydinvoima. Ydinvoimaan tai koronaan kuoleminen tuntuu jotenkin paljon pahemmalta tavalta kuolla kuin vaikka pienhiukkasiin tai tavalliseen flunssaan, että niitä pitää välttää kustannuksuista välittämättä. Myös lentoliikenteessä kuoleminen on paljon traagisempaa kuin auto-onnettomuudessa kuoleminen.

Tämä on jälleen yksi typerä vertaus. Ydinvoimakuolematkaan eivät ole kertautuvia siinä mielessä että esim. Fukushiman onnettomuus aiheuttaisi ydinonnettomuuden Suomessa. Sen sijaan, kuten hyvin tiedät, koronatartunnat Kiinassa ovat johtaneet koronakuolemiin Suomessa. Paikallisesti ydinvoimalta on @El Gordo :n esittämien ajatusten mukaisesti järkevää vaatia korostettua turvallisuutta, sillä se voi helposti tuhota koko paikallisen yhteisön.

Singaporessa sairastuneet ovat 20-29 vuotiaita pääosin ja heidät on pidetty erossa vanhuksista.

Eli vanhuksien suojeleminen on mahdollista, mutta se on vain niin kallista ja hankalaa ettei meillä onnistu.

Ensinnäkään Suomessa ei ole mitään palaa ryhtyä niin rautaisiin toimiin kuin Singaporessa. Toiseksi katsellaan niitä Singaporen lukuja uudelleen kun aikaa kuluu. Siellä kuitenkin ketjujen jäljitys, tartunnan saaneiden eristäminen yms. on sellaista mitä ei pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa voi ihan äkkiä tapahtua.

Miksi muuten et halua tehdä vertailua Uuteen-Seelantiin tai Etelä-Koreaan?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Käytännössä niin. Voidaan toki saivarella jollain opetuksettomalla kuukaudella ym. Palkka tulee kuitenkin lukuvuoden (elo-touko) aikana tehdystä työstä, joka sitten vaan jaetaan 12 kuukauden ajalle. Miten tämä on joka vitun kevät sama jankkaus aina?
Noinhan se alunperin muutettiin, mutta sijaisuuksistakin taidetaan maksaa vain se 3/4 vuosipalkka? Eli siis 9kk. Tuo homma unohdetaan opettajien puolilta täysin kun ruvetaan puhumaan palkkakuopasta, että tekevät vain 9kk hommia vuodessa ja kesä on opetuksetonta aikaa + kesäloma. Nyt sitten kun opetukseton aika pitäisi käyttää opetukseen (tuo ehdotus), niin nyt kyseessä onkin taas 9kk palkka jaettuna koko vuodelle
 

TJ MACKEY

Jäsen
Mulla on samat fiilikset kun oilerilla. Kukaan THL:ssä ei vain uskaltanut seisoa sen tahdon takana, vaan valitsivat sen "helpomman" tien. Suomi olisi tarvinut oman Tegnellinsä kuka vähät välittää iltapäiväpaskoista ja somemölinästä.
Siis eikös juuri tällä jarruttamisella saatu aikaan terveydenhuollon kantokyky ja pelattiin kiitettävästi aikaa, jotta saatiin varauduttua, rakennettua ja koulutettua?

Olisi siis pitänyt tapattaa jengiä aikaisemmin ja ylittää puoliväkisin tehopaikat. Ruotsissa on jo itsekin myönnetty, että kusessa ollaan. Silti täällä löytyy näitä Tegnellin klaanin öyhöttäjiä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse epäilen, että näemme pandemian päätyttyä aivan ennen näkemättömän ryntäyksen baareihin, ravintoloihin ja festareille. Se tulee olemaan kyseisen alan kulta-aikaa ja pitkään, lomautuksista ja taantumasta huolimatta. Ikävänä puolena toki se, että sitä (syksy, talvi ?) ennen ehtii moni yrittäjä tekemään konkurssin.
Festarit eivät tule auki olemaan ja vaikka jonkinlainen ryntäys varmasti nähdään, niin ei se tule kattamaan pieneltä osinkaan menetyksiä. Lisäksi näissä keskusteluissa usein unohtuu, että ei kyse ole vain juomaravintoloista, vaan koskee ihan kahviloita ja ruokapaikkojakin (ei kaikilla ole take away samalla tavalla mahdollista kuin pizzapaikoissa). Minä en usko, että menisin työpaikan viereiseen kahvilaan ryystämään litratolkulla kahvia ja vetämään viimeisen parin kuukauden pullia kun sulku aukeaa. Myöskään PizzaRaxiin tai kiinalaisen buffettiin en meinaa mennä syömään kymmentä buffettia.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Noinhan se alunperin muutettiin, mutta sijaisuuksistakin taidetaan maksaa vain se 3/4 vuosipalkka? Eli siis 9kk. Tuo homma unohdetaan opettajien puolilta täysin kun ruvetaan puhumaan palkkakuopasta, että tekevät vain 9kk hommia vuodessa ja kesä on opetuksetonta aikaa + kesäloma. Nyt sitten kun opetukseton aika pitäisi käyttää opetukseen (tuo ehdotus), niin nyt kyseessä onkin taas 9kk palkka jaettuna koko vuodelle
Sijaisuuksiin en ota kantaa kun viranhaltija olen.
Niin, kaipa se menisi sitten siihen esi-ihmisen määräämään muuhun työhön/tehtäviin. Ja ei siinä mitään, sitten menisi. Ymmärtääkseni tässä on jotain lakiteknisiä juttujakin mukana. Muistaakseni voi jatkaa 6 päivää kesäkuulle? En ole varma tästä ja koskeeko lukiokoulutusta millä puolella olen.
Mun puolesta koulut voisi avata vaikka maanantaina vapun jälkeen. Mikä siinä kestää kaksi viikkoa niitä avata?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ensinnäkin lähtökohtaisesti en tiedä, miksei kouluja voida jatkaa kesäkuussa vaikka kahdella viikolla. Kun kaikkia mahdollisia poikkeuslakeja on viime aikoina runnottu läpi, niin ei luulisi tämän olevan vaikeaa. Olisi kaikille paras vaihtoehto.
Miksi se olisi kaikille paras vaihtoehto? Miksi opetusta pitäisi jatkaa kesäkuussa, jos opsin edellyttämät sisällöt on käyty läpi toukokuun aikana ja arvioinnit annettu? Jos selkeät perustelut tälle olisi, esimerkiksi koulut olisi suljettu maaliskuussa, ymmärtäisin tilanteen, mutta nyt en ymmärrä.

Olen paljon lastensuojelun kanssa tekemisissä. Kantani muotoutuu sitä kautta, joten lastensuojelullinen ajatus on mielestäni tärkein. Meidän pitää katsoa enemmän tulevaisuuteen kuin pelkästään toukokuun loppuun.
Koululla on toki funktionsa opetuksen ja kasvatuksen ulkopuolellakin, mutta nyt tässä keskustelussa tahtoo ylikorostua tämä sosiaalis-terveydellinen näkökulma turhan paljon. Minulla on oman oppiaineeni pedagoginen koulutus, ei ammattitaitoa terveydenhoitoon, sosiologiaan tai vastaaviin koulun perustehtävän kannalta toisarvoisiin tehtäviin.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Testimäärä kasvanut taas hieman, nyt lukema on 89784.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllähän hän tässä asiassa oli.
Säännöt ja kuri laaditaan heikoimpien mukaan kollektiiveissa ja siksi oli aivan perusteltua, että Marin veti selkeän rajan mökkeilyyn. Luokkahuone on yhteiskunta minikoossa ja sielläkin kuria joudutaan pitämään sen mouhoimman vähemmistön rajaamiseksi. Osa fiksuista oppilaista tajuaa asian ja käy vaivihkaa pyytämässä opettajalta luvan käydä kaupassa välitunnilla, osa ihan fiksuistakin hitsaa sääntöön sellaisenaan ja alkaa kapinoida tavalla tai toisella. Nää on vähän näitä, mutta vaikea mun on Marinia syyttää siitä, että otti asiaan selkeästi kantaa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Tällä hetkellä voi olla jo liian myöhäistä. Firman kassavarat on totaalisen tyhjät, osa maksuista voi olla jo rästissä. Rajoitusten purkaminen ei palauta ihmisiä ravintoloihin välittömästi vaan jonkinlaisella viiveellä. Näkisin että ainut tapa monien kahviloiden tai vastaavien pienravintoloiden pelastamiseen on nopea ja mittava tukipaketti. Mutta hallitus ei näytä sellaista saavan aikaiseksi.
Tärkeintä olisi saada rajoituksia puretuksi, vaikka sitten alueellisesti. Tukipaketti tuntuu tälle hallitukselle olevan liian vaikea toteuttaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, meitä muita yhteiskunnan työntekijöitä on ylempää neuvottu polttamaan lomiansa ja olemaan varuillaan mihinkä tahansa muutoksiin koronatilanteen helpottamiseksi. Yhteiskunta on saatava nousuun heti tilanteen rauhoittumisen kynnyksellä. Miksi opettajat olisivat tässä palapelissa joku oma saarekkeensa?
Ei miksikään, mutta nyt vaikuttaa lähinnä siltä, että sinua vituttaa se, että opettajat pääsevät lomille mahdollisesti vain parin viikon lähijakson jälkeen. Jos solidaarisuudesta puhutaan, niin aika vähän palstalla oli huolestuneita kansalaisia voivottelemassa opettajien työtaakkaa, kun etäkoulu rykäistiin käyntiin ja työpäivät venyivät järjestään iltaan saakka. Oma ennätykseni puhtaasti omaan opetukseen liittyen oli aamukasista yhteen yöllä, ja toistuvasti mennään lähelle kasia illalla edelleen, vaikka nyt on jo helpottanut. Nämä siis peruspalkalla pääosin, onnekseni pystyn jonkin verran myös saamaan digiavusta veloitettavia tunteja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta kun sitäkään ei kuulemma onnistuta ilmoittamaan reaaliajassa, vaan potilasluvuissakin on merkittävä viive.
Ymmärrän sen ettei tilastointi ole sähköisissä potilasjärjestelmissä se tärkein ominaisuus, mutta ihmettelen silti millä tasolla noi järjestelmät oikein ovat kun ei näitä tietoja saada reaaliajassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös