Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 965 781
  • 81 129

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Onhan tää vähän hassua, että ihan fiksuina pitämäni ihmiset puhuvat tyyliin "nyt pestään kädet ennen ruokailua" tai "ei mennä sairaana töihin/kouluun/päiväkotiin". Olen ajatellut, että nämä ovat asioita, joita yleisesti opetetaan tyyliin 2-vuotiaille lapsille, mutta näköjään nämä nykyajan aikuiset eivät tällaisia asioita ole osanneet aiemmin. Missä vaiheessa, joskus Neuvostoliiton hajottuako, ihmiset muuttuivat urpoiksi?

Mikä tässä nyt oli pointti. Sekä, että fiksu ihminen ei mainitse käsien pesemisestä ennen ruokailua ja sairaana menemisestä töihin?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mitä ne opettajat sitten opettaisivat lapsille kesäkuussa kun opetus on jo edennyt opetussuunnitelman mukaan?

Niin. Kaikki on taatusti käyty läpi toukokuun loppuun mennessä. Joko etänä tai tarvittaessa kouluilla.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Löysin kyllä tilasto, jossa oli Ruotsissa talvella 2016-2017 laboratoriossa todettu 12 417 tapausta. On se varmaan pieni osa kaikista taudin sairastaneista, mutta nytkö se on äärimmäisen pieni osa, jos koronan kohdalla luku olisi hälyyttävä?

HIV- ja C-hepatiittii-rokotteeseen on myös laitettu hulvattomasti resursseja vuosikymmenten aikana, eikä läpimurtoa ole saavutettu.
THL:n tuon (toki poikkeuksellisen pahan) influenssakauden seurantaraportin 16-17 mukaan Suomessa diagnosoitiin kliinisesti 19401 influenssa-A tapausta, tähän hätään en kuitenkaan keksi millä googlata arviot taudin levinneisyydestä. Muistelisin kuitenkin lukeneeni että taudin olisi sairastanut tuolla influenssakaudella jopa yli puolet suomalaisista (minkä muistikuvan saa debunkata jos/kun löytyy jokin lähde missä aihetta pohditaan). Raportin arvioitu ylikuolleisuus oli 1432 (95% luottamusväli 914-1962). Eli kuolleita toki enemmän kuin koronalla tähän mennessä, mutta todennäköisesti koko todella pitkän (marraskuulta toukokuun loppuun) influenssakauden aikana myös sairastaneita käsittämätön määrä. Lisäksi Suomi taisi kuulua maihin jotka kärsivät epidemiasta ainakin Euroopan tasolla melko vahvasti (kuten voisi olettaa siitäkin että kliinisesti todettuja tapauksia puolet enemmän kuin tuplasti isommassa Ruotsissa).

C-hepatiitista en tiedä, mutta HIV on itse asiassa saatu parannettua lääkkeillä. Toki kantajilla virusta on elimistössä loppuikänsä, mutta lääkinnällä saadaan määrät niin pieniksi ettei näy edes kliinisissä testeissä eikä tartunnan mahdollisuutta ole. Kuvittelisin ettei tuota vastaan rokotetta ainakaan enää kovin aktiivisesti näin ollen edes kehitetä. Luonnollisesti tautia tulee esiintymään alueilla missä lääkintää ei syystä tai toisesta tarjota, mutta niissä paikoissa ei rokotekaan tekisi kauppaansa.

Koronavirukset ovat muistaakseni tyyppinä hankalia rokotteiden suhteen johtuen niistä viruksen ulokkeista (koronista) ja toki myös siitä että kuuluvat RNA virusten tehokkaasti muokkautuvaan ryhmään. Rokotteen kehittäminen siis oletusarvoisesti ehkä hankalahkoa, mutta lainatakseni Mauno Koivistoa, "Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin." Kuitenkin erona esimerkiksi HIV:hen ja C-hepatiittiin, on nykyinen tauti semmoinen minkä kaikki tahot haluavat tukahduttaa mahdollisimman nopeasti. Eilen taisi tulla esimerkiksi HIV dokkari, jossa 80-luvun alkupuolella silloisen THL:n ylilääkäri taisi todeta että eihän tässä mitään hätää ole kunhan tauti ei tartu naisiin tms. Asenteet toki muuttuneet noista ajoista, mutta SARS-CoV19 eroaa kuitenkin noista kahdesta siinä ettei sen saamista ehkäise pidättäytyminen aktiivisesti riskialttiista elämästä ja taudin saamisen todennäköisyys on muutamaa kertaluokkaa korkeampi noihin edellämainittuihin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
En oikein ymmärrä miksi 60-70 % pitäisi lapsensa kotonaan, kun valtaosassa Suomea viruksen esiintyminen on todella minimaalista, lasten sairastuminen on epätodennäköistä ja lievää jne. Näitä ihmisiä kutsun hysteerikoiksi täysin hyvällä omallatunnolla. Menee samaan sarjaan kuin mökkiläisten syyllistäjät, Uudenmaan rajan avaamista krtitisoineet ja muut omaa varjoaan pelkäävät yökastelijat.

Enkä nyt tarkoita että maakunnissa voisi alkaa elää täysin normaalia elämää. Etäisyyksien pitäminen, käsienpesu, oireisena kotiin jääminen ja muut pitäisi olla nyt ihan perusasioita jokaiselle. Eikä se ole hysteeristä tai panikointia vaan terveen järjen käyttöä sekä kanssaihmisten kunnioittamista.

Ihminen on eläin joilla eniten käytöstä ohjaava tunne on pelko. Ei se ole rationaalista.

Sama koskee ravintoloiden avaamista. Aivan sama avataanko, valtaosa ihmisistä ei ajattele edes ulkona syömistä tai biletystä tässä tilanteessa.
 

julle-jr

Jäsen
Mikä tässä nyt oli pointti. Sekä, että fiksu ihminen ei mainitse käsien pesemisestä ennen ruokailua ja sairaana menemisestä töihin?
Niin, olen tottunut pitämään käsien pesua ennen ruokailua tai kotiin jäämistä sairaana suunnilleen yhtä selkeänä asiana kuin väkivallasta pidättäytymistä itseä ja muita kohtaan. Suunnilleen samasta asiasta on kysekin, enkä ole ajatellut, että kenelläkään olisi tarvitetta ilmoittaa uutisena, että nyt ei enää lyödä työkaveria nenään jos ollaan eri mieltä tms.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mitä ne opettajat sitten opettaisivat lapsille kesäkuussa kun opetus on jo edennyt opetussuunnitelman mukaan?

Pointtihan tässä oli, että kaksi viikkoa on turha aika palata kouluun. Mutta jos pidemmälle ajallekaan ei ole tarvetta, niin mitä haittaa asiasta sitten on? Saadaan yhteiskunta pykälän lähemmäksi normaalia. Pystytään seulomaan joukosta ne, joille kesän yli jatkuva kouluttomuus olisi elämän jatkumisen kannalta hyvin vaikea asia. Ja tiedän, että varmasti jokaista ei pystytä pelastamaan. Mutta ajatus siitä, että muutos omaan työsuunnitelmaan on niin kamala asia, että se ohittaa lastensuojelulliset seikat.....karmeaa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Perusopetus:

"Perusopetus tukee oppilaiden kasvua ihmisinä ja yhteiskunnan jäseninä sekä opettaa tarpeellisia tietoja ja taitoja."

Noin lukee opetushallituksen sivuilla. Siinä ei lue että perusopetuksen tarkoituksena on antaa oppilaille numeroita toukokuun puoleen väliin mennessä.

En ole opettaja mutta eikähän jotain tuon määritelmän mukaisia asioita koulussa voisi käsitellä toukokuun viimeisinä viikkona nytkin jos perusteita koulujen kiinni pitämiseen ei enää ole. Vai turhaanko oppilaat siellä on ns. normivuosina?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Puhumattakaan banaaninkuoreen liukastumalla kuolleista.
"Eilen liukastui hän banaaniin,
Kaikki hänen jälkensä me tehtiin niin,
Uusi tanssi näin sai askeleet,
Parhaat jutut näin onkin syntyneet"

Pieni asemasotavaiheen maku kyllä tällä hetkellä, mikä tietysti on hyvä. Nyt kun siitä alkupaniikista on selvitty ja kaupoissakin on tavaraa niin, ettei hyllyt piisaa, niin tässä ehkä kysytään sitä lujuutta olla heilauttamatta omaa elämäänsä pre-korona aikaan ja rallatella aivan kuin virusta ei olisikaan. Tämä siis sillä olettamalla, että social distancella olisi vielä jotain vaikutuksia taistelussa koronaa vastaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole opettaja mutta eikähän jotain tuon määritelmän mukaisia asioita koulussa voisi käsitellä toukokuun viimeisinä viikkona nytkin jos perusteita koulujen kiinni pitämiseen ei enää ole. Vai turhaanko oppilaat siellä on ns. normivuosina?
Ei ne lapset tyhmiä ole. Jos ei tarvitse oppia numeroita varten, niin ei se motivaatio osallistua opetukseen mikään korkea ole.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei ne lapset tyhmiä ole. Jos ei tarvitse oppia numeroita varten, niin ei se motivaatio osallistua opetukseen mikään korkea ole.

Meinaatko että oppilaan oma motivaatio olisi se millä voitaisiin määritellä kuka menee kouluun ja kuka ei?

Sen verran itse olen opiskellut aikoinaan myös opettamista (vaikka opettaja en ole), että tiedän että yksilön motivointi on yksi tärkeimmistä tekijöistä oppimisen kannalta. Kouluissa käsittääkseni on opettajia, joiden pitäisi pystyä perustelemaan jonkun aiheen opiskelu muullakin tavalla kuin että siitä saa numeroita. Sitä kutsutaan ammattitaidoksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meinaatko että oppilaan oma motivaatio olisi se millä voitaisiin määritellä kuka menee kouluun ja kuka ei?

Sen verran itse olen opiskellut aikoinaan myös opettamista (vaikka opettaja en ole), että yksilön motivointi on yksi tärkeimmistä tekijöistä oppimisen kannalta. Kouluissa käsittääkseni on opettajia, joiden pitäisi pystyä perustelemaan jonkun aiheen opiskelu muullakin tavalla kuin että siitä saa numeroita.
Oppilaan ja vanhempien motivaatio. Jos oppilaan läsnäololla koulussa tai suoriutumisella ei ole merkitystä arvosanoihin, niin moni jättää menemättä kouluun tai käy siellä vain kääntymässä.

Varmasti moni opettaja pystyy noin motivoimaan, mutta moni ei varmasti pysty. Ne vikat viikot ovat kouluissa leikkimistä. Siellä pelataan lautapelejä, käydään retkillä ja katsotaan videoita. TOKI tästäkin on varmasti hyötyä niille syrjäytymisvaarassa oleville lapsille. Sitä en yritä kieltää. Mielestäni asia ei nyt vain ole niin mustavalkoinen, että koulujen avaaminen olisi selvästi oikea ratkaisu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ravintoloillakin on muuten syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus. Kuinka moni spurgu dokaa nyt kotona yksin kun aikaisemmin päivät ovat kuluneet esimerkiksi ravintola Mäkikuplassa Peran ja Joren kanssa?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Tästäkin käy mielestäni aika hyvin selväksi se, että THL olisi halunnut Suomeen saman linjan kuin Ruotsissa.
Paskat. Jos THL olisi sen halunnut, niin THL olisi sen saanut. He tämän suosituksen hallitukselle tekivät.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paskat. Jos THL olisi sen halunnut, niin THL olisi sen saanut. He tämän suosituksen hallitukselle tekivät.
Samaa mieltä. Nyt selvästi kipuillaan taloudellisten ja terveydellisten vaikutusten kanssa. Laumaimmuniteettia ei tulla saamaan ilman rokotetta, joten terveydellistä intressiä löyhentää rajoituksia ei ole. Kyse on taloudellisten ja terveydellisten intressien välisestä tasapainottelusta, vaikka sitä ei halutakaan myöntää.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Paskat. Jos THL olisi sen halunnut, niin THL olisi sen saanut. He tämän suosituksen hallitukselle tekivät.

Mulla on samat fiilikset kun oilerilla. Kukaan THL:ssä ei vain uskaltanut seisoa sen tahdon takana, vaan valitsivat sen "helpomman" tien. Suomi olisi tarvinut oman Tegnellinsä kuka vähät välittää iltapäiväpaskoista ja somemölinästä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Saanette kuitenkin palkkaa tekemästänne työstä? Meidän pitäisi sopia erikseen korvauksista jos kesäkuulle jatkettaisiin.
Minä olen niin monta vuotta näissä keskusteluissa ollut, että tiedän ettei opettajilla suinkaan ole 8-10 viikon kesälomaa, joten en ymmättä mitä korvausta siitä pitäisi maksaa että henkilöt tekevät palkkaansa vasten töitä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mulla on samat fiilikset kun oilerilla. Kukaan THL:ssä ei vain uskaltanut seisoa sen tahdon takana, vaan valitsivat sen "helpomman" tien. Suomi olisi tarvinut oman Tegnellinsä kuka vähät välittää iltapäiväpaskoista ja somemölinästä.
Minä en näin korkealle THL:n ymmärrystä arvosta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Meinaatko että oppilaan oma motivaatio olisi se millä voitaisiin määritellä kuka menee kouluun ja kuka ei?

Sen verran itse olen opiskellut aikoinaan myös opettamista (vaikka opettaja en ole), että tiedän että yksilön motivointi on yksi tärkeimmistä tekijöistä oppimisen kannalta. Kouluissa käsittääkseni on opettajia, joiden pitäisi pystyä perustelemaan jonkun aiheen opiskelu muullakin tavalla kuin että siitä saa numeroita. Sitä kutsutaan ammattitaidoksi.

No sanotaan nyt vielä kerran tämä.

Jos lapset eivät voi harrastaa, ei suositella kyläilyjä eikä leikkejä porukoissa. Ei saa nähdä isovanhempia.

Millä perusteella avataan 500-1000:n oppilaan kouluja pariksi viikoksi. Kaikki suositukset kokoontumisista voidaan tämän jälkeen unohtaa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ravintoloillakin on muuten syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus. Kuinka moni spurgu dokaa nyt kotona yksin kun aikaisemmin päivät ovat kuluneet esimerkiksi ravintola Mäkikuplassa Peran ja Joren kanssa?

Ainakin täällä ghetossa noi spurgut on kokoontunut ulos juomaan olutta, normaaliaikoina ne istuisi osan päivästä ravintolassa riemastuttamassa työntekijöitä.

Tuskin on elämä heillä juuri normaalista muuttunut ja keskivertoholisti on yhtä sopeutuvainen muutoksiin kuin torakka, ainakin siihen asti kun viinaa riittää.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minä olen niin monta vuotta näissä keskusteluissa ollut, että tiedän ettei opettajilla suinkaan ole 8-10 viikon kesälomaa, joten en ymmättä mitä korvausta siitä pitäisi maksaa että henkilöt tekevät palkkaansa vasten töitä.
Kun se on kato opetuksetonta aikaa.. Nyt pitäisi sitten opettaa, vaikka on opetukseton aika. Sitten pitäisi tuo opetukseton aika käyttää uuden lukuvuoden suunnitteluun ymsymsyms.

Toki sijaisuuksista pitäisi maksaa yksi kuukausi extraa, mutta ei kai se touhua kaada.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Minä olen niin monta vuotta näissä keskusteluissa ollut, että tiedän ettei opettajilla suinkaan ole 8-10 viikon kesälomaa, joten en ymmättä mitä korvausta siitä pitäisi maksaa että henkilöt tekevät palkkaansa vasten töitä.
Miten sinä kuvittelet, että mun palkkaus muodostuu? Että saan palkkaa loma-ajalta? No en saa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Itsekin koin tuon vouhotukseksi, kun oikein erikseen piti sanoa että sinne mökeille ei nyt sitten pidä mennä. Eli turhaan syyllistettiin tuota katalaista mökkikansaa ja vouhotettiin asiasta. Varmasti olisi riittänyt että puhutaan vaan siitä turhaan liikkumisesta, eikä korosteta tiettyä lieveosaa.

Minä ymmärsin että nuo sanat kohdennettiin etenkin uusmaalaisiin sen jälkeen kun raja aukaistiin. En edelleenkään koe tuota vouhotuksena, suosituksena kylläkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös