Näin tein ja uskottavammalta arviolta se edelleen kuulostaa kuin tuo. Yhdysvalloissa esim nähnyt luvut ovat olleet varsin erinäköisen, mutta minun arvioni koskee Suomea, jossa kuolleiden keski-ikä on ollut 82 ja vaikka huomioitaisiin että miesten kuolleisuus tapaturmaisesti nuorella laskee elinäinodotetta parilla vuodella, niin eivät kuolleet keskimäärin yli ysikymppisiksi elä. Minun suhtautumiseni elinvuosiin perustuu edellen Soininvaaran laskelmiin ja voit toki itsekin taitavaksi tunnettuna kansalaisena koittaa sitä erilaisilla parametreilla.
Ahaa, mutuarviosi on
sinusta uskottavampi kuin tuo tutkimus. No eihän siinä sitten mitään, niinhän sen täytyy olla.
Se että Soininvaara avoimesti kertoo mitä hän tietää ja mitä ei ja mihin oletuksiin hän laskelmansa perustaa on suurta viisautta. Jos jollain on oletuksiin korjattavaa, niin näin niitä voidaan korjata ja niin Ode on jo tehnytkin.
Osmon suurin vahvuus on, että hän on riippumaton ja uskaltaa siksi tehdä laskelmia ja sanoa ääneen asioita, joita muut eivät uskalla. Hänen laskelmansa voivat olla vaikka miten huonot sinun mielestäsi, mutta lainatakseni Risto Dufvaa: "ei tarvitse olla paras, riittää että on paras läsnäolijoista". THL, HUS tai joku Tuuli eivät parempia laskelmia taloudellisista vaikutuksista tee tai edes julkisesti yritä laskea hintaa kustannusvaikutuksille, vaan nämä pelkurit pitävät päänsä tukevasti hiekassa. No THL on sentään jossain määrin lusikkaa ollut kauniiseen käteen ottamassa.
Se, että Soininvaara sortuu epäloogiseen olkiukkoiluun ja tempaa tuulesta oletuksia joihin perustuvien laskelmien lopputuloksia markkinoi somessa, kertoo lähinnä hänen alenneesta arvostelukyvystään. Mitään tekemistä noilla jutuilla ei pätevän tilastotieteellisen pohdinnan kanssa ollut enää hetkeen.
Ansiokasta jossittelut ja spekulointia Tuulilta. JOS vastustuskykyä ei synny sairastamalla tietylle osuudelle sairastuneista, niin se on ikävää. Tuulihan voisi tehdä tämän valossa paremman laskelman, muutoin vaihtoehtokustannus on se 100 miljardia.
Typeryyden huippu. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin sinusta, minä luulen ettei asioiden todellisen laidan kannalta ole mitään merkitystä tekeekö Tuuli uuden laskelman vai ei. Riittää osoittaa Osmon juttujen puutteet jotta niiden tulokset voi jättää ottamatta vakavasti ihan ilman tarvetta laatia omia laskelmia tilalle.
Väännetään vielä rautalangasta sinulle että Ode kokee olevansa epäsuosittu realisti, koska muut haluavat uskoa ettei sairastamalla hankittua laumasuojaa tarvittaisikaan. Osmo kuitenkin rakentaa kivitalonsa juoksuhiekalle, koska hän
haluaa uskoa, että laumasuojan mahdollistava immuniteetti on selviö. Ei hän ota tuota riskiä mitenkään huomioon esim. pohtimalla olisiko järkevää odottaa hetki kunnes immuniteetin kehittymisestä on parempaa tietoa päätösten tueksi tms. Hän vain haluaa uskoa, joten näinhän se sitten on.
Ainiin. "JOS talous nyt tuhoutuu rajoitusten seurauksena, niin se on ikävää." Tällähän näistä näemmä selviää. Olen nyt täysin vapautettu negatiivisten talousvaikutusten sisällyttämisistä pohdintoihini, sillä sanon vain että minusta niin ei käy.
Ei missään ole sanottu, että 3 miljoonaa olisi sairastanut silloin kuin rokote saadaan. Sehän olisi ehkä kaikkein hölmöin mahdollinen tilanne, että rokoto saapuisi samalla hetkellä kun laumasuoja on saavutettu.
Ei meillä ole takeita, että Ruotsi alkaa saavuttamaan Tukholman alueella laumaimmuniteettiä Toukokuun aikana, mutta nyt suomen tilanne on kaikkein hölmöin. Sairaalat ovat tyhjillään, ihmiset kärsivät ja talous seisoo ja immuniteetti ei etene oikein mihinkään. Ruotsilla on sentään mahdollisuus saavuttaa laumasuoja, Suomi on hirttäytynyt rokotuksien saamiseen vaikka sen kustannnus on hirveä.
Oletko nyt ihan tosissasi? Jos laumasuoja halutaan saavuttaa ennen rokotteen tulemista tautia sairastamalla, on tuo rokotteen saamisen aika takaraja. Jos, kuten implikoit, laumasuoja halutaan aikaisemmin, tuo laskelmahan muuttuu sinun ja Osmon kannalta vain entistä hankalammaksi.
Voitko siis kertoa miten tuo ratkaistaan? Lupasithan "auttaa laskuharjoituksissa". Vai pitääkö tästäkin päätellä että olet vain sokeasti imenyt Osmon höpinät ilman kritiikin häivää?
Tee ne laskelmat kun kerran olet niin laskelmantekijää ja realistia olevinasi.
Kuinka monet rattaat sinulla? Jos Osmo sanoo ettei usko Etelä-Korean mallin olevan mahdollinen, niin se on Osmon hölmöyttä ilman sen kummempia perusteluita.
Jos minä sanon että Singaroressa on vanhuksia onnistutta suojelemaan, niin annat ymmärtää että minä olen hölmö jos kuvittelen sen olevan mahdollinen. Littipeukku!
Singaporen malli on mahdollinen Suomessakin jos Suomessa noudatetaan Singaporen mallia. Tiedätköhän kuitenkaan edes mitä tuo tarkoittaa?
Voin valaista hieman:
- Matkustajien on pakollista palattuaan Singaporeen viettää kaksi viikkoa palaamisestaan valtion määrittämissä eristyslaitoksissa (ei kotona).
- Kasvomaskien käyttö ulkona on pakollista (ensimmäisestä rikkeestä 300$ sakko, seuraavasta 1000$, törkeistä tapauksista syyte oikeudessa)
- "Disease Outbreak Response System Condition" on tällä hetkellä oranssi ja ihmisiä kehotetaan pysymään kotona tämän "katkaisuvaiheen" (kestää ainakin kesäkuun alkuun asti) ajan
- Matkustussuosituksista välinpitämättömät matkaajat (lähteneet Singaporsesta 27.3. jälkeen) joutuvat kustantamaan itse mahdollisen koronahoitonsa julkisissa laitoksissa
- Koulut ovat kiinni ja oppilaat kotiopetuksessa
- Esikoulut ja lastentarhat ovat kiinni
- Parturit ja baarit ovat kiinni, ruokaravintolat saavat toimia kuljetusten ja takeawayn kautta
- Lemmikkien ruokakaupat yms. ovat kiinni (pl. nettikauppa)
- Optikkoliikkeet saavat olla auki vain ajanvarauksille, ei "walk-in-asiakkaita"
Circuit Breaker extension and tighter measures: What you need to know
Error
www.mfa.gov.sg
Enpä tosiaan tajunnut että tämä oli nimimerkin
@dana77 käsitys talouden avaamisesta. Ehkä olemmekin sitten enemmän samoilla linjoilla kun olen käsittänyt. Eli jos tätä Singaporen linjaa todella kannatat, niin hyvä. Voinetkin sitten lopettaa itkut talouden tuhoavista lockdowneista ja olla tyytyväinen tai alkaa kenties vaatia vielä kovempia toimia, kuten tällaisia syytteitä kotikaranteenin rikkojille (
ICA | Singaporean Man To Be Charged After Breaching Stay-Home Notice).
Jotenkin vain ymmärsin että koit niin että yhteiskunta pitäisi ennemminkin saada auki.
Vertaus oli päinvastoin parempi kuin kuvittelinkaan. Fukusiman onnettomuuden takia kuoli 3 henkilöä. Väestönsiirtojen takia itsemurhan teki 29 ihmistä. Vähemmän olisi kuollut, jos ei olisi toimittu.
Muista jättää vakuutukset ottamatta tulevaisuudessa. "Enemmän olisi säästetty jos vakuutusta ei olisi otettu".
Mihin perustuu väite, etten haluaisi? Kuitenkin Uusi-Seelanti, Taiwan, Singapore ja Austalia ovat saaria ja käytännössä Etelä-Korea myös sillä sen pohjois-raja on melko kova. Nämä antavat mahdollisuuksia ja toisaalta siitä johtuen maiden ruoka yms huolto on muovautunut sen mukaiseksi. Australia ja Uusi-Seelanti ovat vielä niin eristyksessä, että viruksen kulkeutuminen tavarakaupan myötä on helpommin tukittavissa. Suomessa sitten taas on naapurimaina Venäjä ja Ruotsi.
Eikö Suomi kykene sulkemaan rajojaan ellei välissä ole vettä?