Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 176 843
  • 81 180
Suosikkijoukkue
KK
Kollegani ystävä oli ollut sairaalahoidossa testatun koronan takia ja pääsi kotiin toissa viikon lauantaina. Viime viikon tiistaina löytyi kuolleena kotoaan, 59-vuotias jamppa. Mielenkiintoista laitetaanko tällainen tapaus sitten tilastoissa koronan piikkiin? Avaukseen toki menee, joka selvittänee enemmän syitä.
Tämä saattaa muuttaa hoidon pituutta ja siten myös teho- ja hoitopaikkojen kysyntään tulivaisuudessa. Jos tämä tutkitaan koronakuolemaksi niin hoitoaika hoitopaikassa tulee kasvamaan huimasti, ellei haluta että vastaavia tapauksia tulisi lisää.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Todella korkeaa esiintyvyyttä on myös esim. Kittilässä, Kolarissa, Vetelissä ja Kiuruvedellä. Jotenkin hallituksen on myös perusteltava kai se miksi näitä paikkoja ei eristetä, jos Uudenmaan eristystä jatketaan. Toki yksi syy on kai se ettei noissa paikoissa ole järkeä laittaa poliiseja joka ulosmenotielle tarkastamaan kun kolmen tunnin välein ajaa yksi auto. Mutta jotenkin Uudenmaan eristämisen välttämättömyys on pystyttävä perustelemaan niin että samalla voidaan perustella ettei välttämättömiä toimia tarvita muualla Suomessa.
Aikoinaan kun Uuttamaata eristettiin, niin ministeri Kiuru mainitsi erikseen esimerkkinä sen että Siuntiossa on paljon tautitapauksia. Silloin niitä oli kai kuusi tapausta ja nyt seitsemän. Voi oikeasti olla mielenkiintoista kuulla onko Siuntion tilanne vieläkin perusteluna sille että Uudenmaan eristystä jatketaan.

Totta. Ei ole helppo perustella - jos on lainkaan - esimerkiksi Helsingin tai pääkaupunkiseudun eristämistä. Kenties siihen ei ole mitään syytäkään, vaikka useampi asiantuntija sitä pohtii. Kun en ole asiantuntija, oma kantaa ei tiukkana ole.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olen miettinyt tuota että miksei ole eristetty pelkkää Helsinkiä, mutta ehkä siinä on logiikkana että ympäryskunnista niin valtava päivittäinen liikenne Hki:hin, että käytännössä se muu Uusimaa altistuu samaan tyyliin pääkaupungin kanssa. Toki tämä vain mutua ja ilmaantuvuus esimerkiksi Espoossa, Keravalla tai Porvoossa kertoisi todennäköisesti melko selvästi onko mutuni edes liki totuutta.

No varmaan esimerkiksi siksi, että se on täysin mahdotonta. Vaikka nyt Ala-Tikkurilassa/Tikkurilassa, Malminkartanossa/Myyrmäessä, Konalassa/Uusmäessä, Pitäjänmäessä/Mäkkylässä tai Mellunmäessä/Länsimäessä kuntaraja vaihtuu keskellä katua. Aivan mahdoton ajatus rakentaa mitään poliisirajaa siihen.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Alkaako korona pikkuhiljaa tehdä hiipumisen merkkejä myös jatkoajassa, 20 minuuttiin ei yhtään kirjoitusta tähän ketjuun, mitä ihminen voi nyt tehdä kun tämäkin ilo viedään?

Noh, eipä taida ihmisten ajatuksissa mitään muuta olla niin paljoa kuin koronaa, ja tämä on ainut suoranainen korona-ketju täällä, joten ihmekös nyt että viestejä tulvii :)

On muuten erikoista kuinka erilailla ihmiset tämän ottavat. Itse olen ihan hyvin tullut asian kanssa toimeen, kun tietyt perusasiat (plus itselle tärkeät asiat) toimii, mutta tässä lähipiirissä on selkeästi kyllä ahdistusta asiasta.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tässä selitystä noille ilmoitetuille pienille testausluvuille

"– Pyhäpäivinä ei helposti lähdetä raahautumaan näytteidenottoon terveydenalan henkilökunnan puolesta, joka on iso ryhmä testattavia. Terveysasemat ja monet muutkin pisteet ovat kiinni. Pääsiäispyhien aikana näytteitä otetaan selkeästi vähemmän kuin viikolla. "

Tässä juuri on se iso ongelma, koska sairastuneet suhteessa testeihin on itseasiassa kasvussa. Nyt kun testausmääriin tuli dippi, niin sairastuneiden määrä on kanssa laskenut. Toki onneksi on laskenut myös sairaalassa olevien ja teholla olevien määrä, mutta tämä tauti ainakin joidenkin lähteiden mukaan alkaa monella hieman lievempänä (kuten kai kaikki taudit) ja teholle mennään vasta sitten n. viikon jälkeen. Mikäli sairastuneiden määrä kasvaa, niin myös sairaalaan joutuvien määrä tulee kasvamaan, mutta vasta viiveellä.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En kyllä myöskään puolla tätä epidemian pitkittämistä, tai kuvittelua siitä että tätä tilaa pidettäisiin tyyliin loppuvuosi yllä, se ei tule onnistumaan. Onko siihen väitteeseen tullut mitään totuuspohjaa, jonka mukaan suurin osa tartunnan saaneista olisi oireettomia? Tämä luonnollisesti muuttaisi asiaa aika paljon. Oma arvioni kuitenkin on, että ainakin yli 500 hengen tapahtumat pysyvät pannassa kesän yli vähintään, ellei tapausmäärät vähenisi voimakkaasti kesäkuuhun mennessä, johon en jaksa uskoa. Vaikka suht optimisti olenkin.
Tutkimuksia ja arvioitahan on pilvin pimein, mutta arviot vähäoireisten prosentuaalisesta osuudesta vaihtelevat 80-85 % välillä.
Tuossa nyt malliksi yksi lähde, joka ei vaikuta erityisen epäluotettavalta.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Pitäisi muuten jokainen toimittaja, joka käyttää jostain laskettelu- tai muusta ravintolasta/paikasta jotain viruslinko nimikettä vielä, niin hyllyttää tehtävästä vähäksi aikaa. Ihan kun noi paikat eivät olisi jo tarpeeksi kokeneet vahinkoa, huonoa mainetta ja tulonmenetyksiä tapahtumien jälkeen.

(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Espanjassa tänään muuten yllättävän maltilliset lukemat, ainoastaan 2665 tartuntaa ja 280 kuolemaa. Italiassa myös pienet luvut, kuten viikonlopun jälkeen yleensä, kuolemien määrä tosin suht korkea vieläkin. Saksan osalta muutamassa päivässä uudet infektiot tyssähtäneet täysin, tänään enää 354 tapausta. Vielä keskiviikkona 5633 (!) tapausta. Myös aiemmin tonnikerhoon kuulunut Sveitsi kellottanut nyt pääasiassa max. muutaman sadan lukemia jo viikon ajan.

Viimeksi muokattu:

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En tiedä muista, mutta mua rupeaa kohta tympimään tämä jatkuva käsienpesu, desinfiointi ja ihmisten väistely kävelyteillä ja kaupoissa. Aivot ei suostu uskomaan, että vielä reilu pari kuukautta sitten sai käydä lätkämatsissa, teatterissa ja ravintolassa syömässä. Kiina ei nyt ole omassa arvoasteikossani kovin korkealla sijaluvulla.

nataS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En tiedä todettujen koronavirustartuntojen määrää uudellamaalla, mutta niitä lienee n.1000 kpl. Jos vedetään räikeästikin yläkanttiin ja arvioidaan määrä 40- kertaiseksi? Silloinhan tartunnan saaneita olisi 40 000 .Uudenmaan väkiluku on n. 1.7 milj. Tällä laskutavalla se olisi alle 2%. Ollaan taannuttu kivikaudelle ja maksut maksetaan oravannahkoilla, kun saavutettu 60-70% laumasuoja on saavutettu ehkä n. 20 vuoden päästä.

Olettamuksen mukaan immuniteetin pituus tälle COVID-19 koronavirukselle voisi olla 2-3 vuotta perustuen kokemuksiin SARS- ja MERS-koronavirusepidemioista. Jos virus leviää liian hitaasti, tuommoista laumasuojaa ei saavuteta koskaan. Aiemmin sairastaneilta ehtii immuniteetti jo kadota ennen kuin riittävän suuri osa väestöstä saa tartunnan kautta immuniteetin taudille.

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Eiköhän se tärkein mittari tässä ole se kuinka paljon ihmisiä on sairaalassa. Kun jättää Uudenmaan pois laskuista, tehohoidon tarve on selvästi vähentynyt muualla. Uudenmaan tilanne on myös selvästi rauhoittunut.

Se että nyt yhtäkkiä löydetään enemmän tauteja tuskin korottaa tuota hoito tarvetta merkittävästi. Nyt testataan enemmän, ja osataan ehkä jopa testata niitä oikeita tyyppejä kun ollaan mahdollisesti tartuntojen jäljillä? Tosin viimeksi mainittu voi kyllä korottaa sitä hoito tarvetta myös.

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Tuossa on listattuna varmennetut koronavirustapaukset sataatuhatta asukasta kohden niissä 15 kunnassa missä luku on yli sata, eli 0,1% väestöstä. Olen sen manuaalisesti koonnut täältä, joten joku kunta saattaa puuttua, mutta suunnilleen oikein sen pitäisi olla. Uudenmaan kunnat on lihavoitu.

1. Kittilä 387,42
2. Kiuruvesi 350,09
3. Kolari 286,01
4. Koski tl. 259,97
5. Sipoo 198,39
6. Helsinki 164,41

7. Veteli 160,57
8. Sotkamo 154,80
9. Järvenpää 116,68
10. Siuntio 113,91

11. Loimaa 113,39
12. Kauniainen 112,28
13. Kemi 111,07
14. Kirkkonummi 106,10
15. Espoo 103,54

Eli toki uusmaalaisia kuntia on eniten mukana, mutta kärkisijat menevät silti muualle. Mukana on myös pari suhteellisen lähellä Uuttamaata sijaitsevaa varsinaissuomalaista kuntaa, joissa esiintyvyyttä on enemmän kuin läntisimmissä Uudenmaan kunnissa Varsinais-Suomen rajalla (Lohja ja Raasepori).
Eli tuosta voi sitten miettiä kartan kanssa mitä alueita eristetään, jos eristetään.

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
NBA:n tähtisentteri Karl-Anthony Townsin äiti Jacqueline liian pitkän COVID-19:aan kuolleiden listan jatkoksi.

Kertoo varmasti aika hyvin siitä, mitä tämä kyseinen virus voi vakavuusasteeltaan pahimmillaan olla. Raha ei välttämättä loppupeleissä ratkaise, mistä tämäkin ja Boris Johnsonin läheltä piti -tilanne toimivat esimerkkinä. Towns oli itse käsittääkseni jo viime kuussa lahjoittanut $100,000 äitiään hoitaneelle klinikalle taudin etenemisen ja sen vaikutusten ehkäisemiseksi.

Ei sitä vakavuutta kai oikein tosissaan ymmärrä, ennen kuin se koskettaa omaa lähipiiriä — niin kuin Tunna Milonoffkin sanoi, jonka äiti oli viruksen johdosta pitkään huonossa kunnossa.

Itse olen vasta viimeisen parin päivän sisällä todella sisäistänyt sen, että tähän voi ihan oikeasti sairastua ja kuolla kuka vain. Pelottava ajatus.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eiköhän se tärkein mittari tässä ole se kuinka paljon ihmisiä on sairaalassa. Kun jättää Uudenmaan pois laskuista, tehohoidon tarve on selvästi vähentynyt muualla. Uudenmaan tilanne on myös selvästi rauhoittunut.

Se että nyt yhtäkkiä löydetään enemmän tauteja tuskin korottaa tuota hoito tarvetta merkittävästi. Nyt testataan enemmän, ja osataan ehkä jopa testata niitä oikeita tyyppejä kun ollaan mahdollisesti tartuntojen jäljillä? Tosin viimeksi mainittu voi kyllä korottaa sitä hoito tarvetta myös.
Ongelma on siinä, että kun se sairastunut ei mene sinne sairaalaan tänään. Tämä tauti iskee viiveellä. Eli tänään sairastunut voi olla sairaalassa vasta viikon tai jopa yli päästä ja siellä hoidossa voi mennä jopa 10 päivää, mikä on uskomattoman pitkä aika tälläisen taudin takia. Eli se mitä tänään todetaan näkyy vasta terveydenhuollon kuormituksena viikon päästä ja tässä on se ongelma. Se ei mene niin, että nämä menee flunssaisina testeihin ja todetaan ja kärrätään sairaalaan, vaan ne on kotona ja vasta kun oireet pahenee (jos pahenee, onneksi useimmiten ei pahene) niin mennään sairaalaan. Koronakartan osalta me menemme siis noin päivässä 6.4. tällä hetkellä ja on täysin mahdollista, että tuolta tulee vielä monta potilasta sairaanhoidon piiriin sen jälkeen todetuista tartunnoista.

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Todella korkeaa esiintyvyyttä on myös esim. Kittilässä, Kolarissa, Vetelissä ja Kiuruvedellä. Jotenkin hallituksen on myös perusteltava kai se miksi näitä paikkoja ei eristetä, jos Uudenmaan eristystä jatketaan.

Nuo Vetelin koronatapaukset on helppo poliisien hoitaa. Kyseessä siis yksi perhe missä viisi tartuntaa. Siihen poliisi piharisteykseen vahtiin niin homma hoidettu.
Kunnassa kun on reilut kolme tuhatta asukasta niin tuo prosenttiosuus tarttuneista on iso.

Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ongelma on siinä, että kun se sairastunut ei mene sinne sairaalaan tänään. Tämä tauti iskee viiveellä. Eli tänään sairastunut voi olla sairaalassa vasta viikon tai jopa yli päästä ja siellä hoidossa voi mennä jopa 10 päivää, mikä on uskomattoman pitkä aika tälläisen taudin takia. Eli se mitä tänään todetaan näkyy vasta terveydenhuollon kuormituksena viikon päästä ja tässä on se ongelma. Se ei mene niin, että nää menee flunssaisina testeihin ja todetaan ja kärrätään sairaalaan, vaan ne on kotona ja vasta kun oireet pahenee niin mennään sairaalaan. Koronakartan osalta me menemme siis noin päivässä 6.4. tällä hetkellä ja on täysin mahdollista, että tuolta tulee vielä monta potilasta sairaanhoidon piiriin sen jälkeen todetuista tartunnoista.
Eikö tällöin sairaalatapausten määrän pitäisi olla jatkuvasti tasaisen nouseva, jos tautitapausten määrä on nouseva? Sairaalatapausten määrä ei ole kuitenkaan noussut samassa tahdissa, minkä vuoksi tuo Snoppenin esittämä kehityskulku käy järkeen. Eli laajentuneen testauksen myötä yhä useampi todennettu tapaus on vähäoireinen / oireeton. Olisi kovin omituista, jos sairaalatapausten määrä lakkaa kasvamasta lähes viikon ajaksi ilman epidemian etenemisessä tapahtuneita muutoksia.

Ja aloitetaan tämä puhtaalta pöydältä eilisen jälkeen. Yritän pitää ulosannin selkeämpänä ja ketjun lukukelpoisena myös muille palstalaisille.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Itse olen vasta viimeisen parin päivän sisällä todella sisäistänyt sen, että tähän voi ihan oikeasti sairastua ja kuolla kuka vain. Pelottava ajatus.

Itse tajusin eilen, että auton alle voi jäädä kuka vaan, rahasta riippumatta. Tai syöpä voi tulla kelle vaan.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eikö tällöin sairaalatapausten määrän pitäisi olla jatkuvasti tasaisen nouseva, jos tautitapausten määrä on nouseva? Sairaalatapausten määrä ei ole kuitenkaan noussut samassa tahdissa, minkä vuoksi tuo Snoppenin esittämä kehityskulku käy järkeen. Eli laajentuneen testauksen myötä yhä useampi todennettu tapaus on vähäoireinen / oireeton. Olisi kovin omituista, jos sairaalatapausten määrä lakkaa kasvamasta lähes viikon ajaksi ilman epidemian etenemisessä tapahtuneita muutoksia.

Ja aloitetaan tämä puhtaalta pöydältä eilisen jälkeen. Yritän pitää ulosannin selkeämpänä ja ketjun lukukelpoisena myös muille palstalaisille.
Miten ihmeessä testaaminen vaikuttaisi sairastuneisiin millään tavalla? Varmaan olet nyt keksinyt tässä jonkun punaisen langan, mutta valitettavasti en nyt ihan pysy mukanasi, joten voinet tätä minulle valaista. Minä olen vain todennut, että sairastuneiden suhteellinen osuus testatuista on kasvanut, en muuta. Niin ja sen, että noi sairastuneet tulee sinne terveydenhuoltoon tän hetken tietojen mukaan viivellä. Laajentunut testaus ei vaikuta millään tavalla vähäoireisten määrään, se testaaminen kun ei tee kenenkään taudista vähäoireisempaa. Se, että testataan enemmän kertoo vain enemmän siitä, että tuolla on noita ketjuja joista ei olla selvillä ja tauti leviää ja on laajemmalla kuin aiemmin on ajateltu. Tämä vastaavasti lienee loogisesti sellainen asia mikä lisää riskiä siihen, että vakavasti sairastuneiden määräkin kasvaa.

Mutta kuten sanoin, tässä tullaan viiveellä perässä. Me sitten voidaan verrata lukuja parin viikon päästä ja kertoa kuka oli oikeassa, minä toivon, että sinä.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Miten ihmeessä testaaminen vaikuttaisi sairastuneisiin millään tavalla? Varmaan olet nyt keksinyt tässä jonkun punaisen langan, mutta valitettavasti en nyt ihan pysy mukanasi, joten voinet tätä minulle valaista. Minä olen vain todennut, että sairastuneiden suhteellinen osuus testatuista on kasvanut, en muuta. Niin ja sen, että noi sairastuneet tulee sinne terveydenhuoltoon tän hetken tietojen mukaan viivellä. Laajentunut testaus ei vaikuta millään tavalla vähäoireisten määrään, se testaaminen kun ei tee kenenkään taudista vähäoireisempaa.

Koska testaamisen mahdollisuus on parantunut, saatetaan todeta enemmän lieviä tapauksia. Toki tämä on vaikea ymmärtää jos se ei sovi agendaan

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koska testaamisen mahdollisuus on parantunut, saatetaan todeta enemmän lieviä tapauksia. Toki tämä on vaikea ymmärtää jos se ei sovi agendaan
Kerrotko minulle myös, että mikä se minun agenda nyt oikein on? Kun minulle ei ole oikein selvinnyt, että miksi sinä sitä kuvittelet.

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Miten ihmeessä testaaminen vaikuttaisi sairastuneisiin millään tavalla? Varmaan olet nyt keksinyt tässä jonkun punaisen langan, mutta valitettavasti en nyt ihan pysy mukanasi, joten voinet tätä minulle valaista. Minä olen vain todennut, että sairastuneiden suhteellinen osuus testatuista on kasvanut, en muuta. Niin ja sen, että noi sairastuneet tulee sinne terveydenhuoltoon tän hetken tietojen mukaan viivellä. Laajentunut testaus ei vaikuta millään tavalla vähäoireisten määrään, se testaaminen kun ei tee kenenkään taudista vähäoireisempaa. Se, että testataan enemmän kertoo vain enemmän siitä, että tuolla on noita ketjuja joista ei olla selvillä ja tauti leviää ja on laajemmalla kuin aiemmin on ajateltu. Tämä vastaavasti lienee loogisesti sellainen asia mikä lisää riskiä siihen, että vakavasti sairastuneiden määräkin kasvaa.

Kaikki tapaukset pitäisi kulkea käsi kädessä. Eli enemmän tapauksia -> enemmän hoidettavia. Ymmärrän että siinä on se viive ennenkuin sairastuu vakavasti, mutta tuskin niitä tapauksia tulisi enemmän ilman sitä samaa viivettä. Toki jos siellä yhtäkkiä on ollut pari supertartuttajaa ja kohta korjataan sen satoa. Voidaan kuitenkin yleisellä tasolla sanoa että kovin hitaasti nousee kyllä tapaukset Suomessa, ja huippu voi olla tältä erää jo nähty. Itse ainakin haluan uskoa siihen. Tämä tietenkin vaatii sen että jatketaan vielä jonkun aikaa näitä rajoituksia. Nyt ei saa ahnehtia!

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tapaukset pitäisi kulkea käsi kädessä. Eli enemmän tapauksia -> enemmän hoidettavia. Ymmärrän että siinä on se viive ennenkuin sairastuu vakavasti, mutta tuskin niitä tapauksia tulisi enemmän ilman sitä samaa viivettä. Toki jos siellä yhtäkkiä on ollut pari supertartuttajaa ja kohta korjataan sen satoa. Voidaan kuitenkin yleisellä tasolla sanoa että kovin hitaasti nousee kyllä tapaukset Suomessa, ja huippu voi olla tältä erää jo nähty. Itse ainakin haluan uskoa siihen. Tämä tietenkin vaatii sen että jatketaan vielä jonkun aikaa näitä rajoituksia. Nyt ei saa ahnehtia!
En osaa sanoa, että onko huippu nähty. Tässä voidaan yhtä hyvin kerätä sitä satoa mitä saavutettiin kun vihdoin alettiin toimimaan asian eteen. Minä toivon toki, että todellakin on se huippu jo nähty ja en ymmärrä jos joku toivoo toisin. Minusta vain nuo tilastot piirtää eri kuvaa kuin sinun mielestäsi. Eikä siinä ole mitään väärää, että niitä lukee eri tavalla. Minä olisin tyytyväisempi jos alusta asti olisi testattu enemmän ja jäljitetty niitä ketjuja. Valitettavasti ne pari infektiotautilääkäriä per iso kaupunki eivät voi ihmisille soitella tänä aikana, kun olisi vähän muutakin tehtävää ja koko hommassa yllätettiin muka valmistautuneet ihan housut kintuissa. Tämä lisääntynyt testimäärä kertoo sitä kuvaa, että liki oireettomia sairastuneita on tuolla levittämässä tautia tietämättään ja on suuri riski, että homma lähtee lapasesta. Tämä toki minun tulkintani asiasta. Toivon olevani väärässä.

Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Mutta kuten sanoin, tässä tullaan viiveellä perässä. Me sitten voidaan verrata lukuja parin viikon päästä ja kertoa kuka oli oikeassa, minä toivon, että sinä.
Itseälläni oli siis pointtina se, että tuskin sairaalaan viiveellä tuloa on aloitettu vasta nyt, vaan sama ilmiö on ollut voimassa koko epidemian ajan. Tällöin sairaalatapausten määrän pitäisi näkemyksesi mukaan olla jatkuvasti nousussa, koska uusia tapauksia on löydetty jatkuvasti lisää. Vai ymmärsinkö väärin? Nyt sairaalatapausten määrä ei ole kuitenkaan useampana päivänä noussut, vaikka 1-2 viikkoa sitten todettiin uusia tartuntoja huomattavasti enemmän kuin 2-3 viikkoa sitten.

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Minusta tuntuu että tämä olisi mennyt lapasesta jo mikäli näin olisi tapahtumassa. Toki mitä enemmän porukkaa sairastaa, niin sitä useampi sitä saattaa levittää tuolla. Herää siis kysymys, kuinka moni oireeton tartuttaa sitten lopulta? Näistä asioista tuntuu olevan monta teoriaa. Täällä keskipohjanmaalla kaikki tartuntaketjut on tiedossa. Oletan siis että täällä ei ole vielä ollut oireettomia tartuttamassa. Ja mikäli niitä olisi, luulisi että tapaukset olisi kasvussa. Koska täällä ei ole jonoksi asti sairaita, niin voidaan myös testata.

Ylipäätänsä tuo että sairaanhoidon tarve on laskussa tasaisesti ympäri maata kertoo minusta myös sen että oireettomien osuus ei voi olla merkittävä. Niitä tapauksia tulisi vain kaiken järjen mukaan silloin paljon enemmän.

Vielä näistä oireettomista. Onkohan siitä mitään tutkimusta, tai ollut puhetta minkälaista tautia se oireettoman tartunta aiheuttaa? Olen lukenut että mikäli "viruskuorma" on iso, myös tauti on todennäköisemmin ärhäkkäämpi. Jotenkin tuntuisi näin maalaisjärjellä että oireeton tuskin levittää kovinkaan paljon virusta kun ei yski eikä aivasta muita päin.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itseälläni oli siis pointtina se, että tuskin sairaalaan viiveellä tuloa on aloitettu vasta nyt, vaan sama ilmiö on ollut voimassa koko epidemian ajan. Tällöin sairaalatapausten määrän pitäisi näkemyksesi mukaan olla jatkuvasti nousussa, koska uusia tapauksia on löydetty jatkuvasti lisää. Vai ymmärsinkö väärin? Nyt sairaalatapausten määrä ei ole kuitenkaan useampana päivänä noussut, vaikka 1-2 viikkoa sitten todettiin uusia tartuntoja huomattavasti enemmän kuin 2-3 viikkoa sitten.
Emme me voi tietää. Se varmasti riippuu myös esim. siitä millaiseen populaatioon on päässyt tauti leviämään. Savossa kuoli hetkessä 9 vanhusta tautiin ja me emme tiedä milloin se tartunta on sinne päässyt pesiytymään. Mitä laajemmalle virus leviää sitä todennäköisempää on, että Savon tapahtumat toistuvat. Jos nyt sairastuu lähinnä nuoria ja terveitä niin tuskin sairaalassa olevien määrät kasvaa, mutta jokainen tuollainen voi sairastuttaa aina sellaisen ryppään muita jotka ovat siinä riskiryhmässä, tai jostain syystä saavat sen vakavamman version taudista. Mikään logiikka ei sano, että sairaalassa olevien määrät ja sairastuneet kulkee käsi kädessä kun sairastuneiden demografia vaikuttaa noin suuresti taudin vakavuuteen, päin vastoin. On huomattavasti todennäköisempää, että niitä sairastuneita tulee sitten kerralla ja paljon ja ne tulee ryppäissä kun tauti pääsee leviämään sellaiseen massaan missä vakavasti sairastuminen on todennäköisempää.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy