@DAF sivuseikan kanssa väsääminen on kyllä hienoa. Kiitin käyttäjää @Radiopää faktan korjaamisesta sivuseikassa, jonka jälkeen korjasin hänen faktaansa, joka liittyi asian kannalta sivuseikkaan. Nyt kiitän vielä kerran sinua tästä sivuseikan faktantarkistuksesta ja myönnän, että fakta alkuperäisen postaukseni sivuseikassa koko asiassa oli virheellinen. Pyydän nyt vielä kerran kaikilta anteeksi tätä ja korostan, että kyseessä todella on sivuseikka. Minua kiinnostaa tässä nyt se, miksi Suomessa on terveysministeri ja miksi hän ei hoida tätä koronakriisiä vaan sitä hoitaa perus- ja perhepalveluministeri? Tätä penäsin. En mitään sen ihmeellisempää.
Nyt kun olemme eksyneet yhdessä (ja toivottavasti vielä pikkuisen hymyillen edes) politiikan syvään päätyyn niin ihmettelen kovasti, miksi Kiuru saa johtaa Suomessa minkäänlaista kriisiajan toimintaa ja millä näytöillä rouva tätä purtta oikein ohjaa. Jokainen voi käydä itse tarkistamissa, mitä Kiuru on viimeisen n. kahden kuukauden aikana esimerkiksi sanonut THL:n asiantuntemuksesta ja miten ministeri on pyrkinyt tässä viimeisen kahden VUODEN aikana useampaan otteeseen ohittamaan sekä eduskunnan että hallituksen päätöksillään? Kannattaa huomata, että Kiuru ei suinkaan ole ihan ensimmäistä kertaa tässä ohittamassa epidemianhallinnassa pelkästään asiantuntijoita vaan hän sivuuttaa oman tiensä kulkijansa lähes kaikki erilaiset näkökulmat. Muistaakos kukaan, että syksyllä 2020 ministeri Kiuru piti tiedotustilaisuuden, jossa ilmoitettiin, että kaikki riskimaista saapuvat matkustajat ohjataan pakolliseen terveystarkastukseen sekä pakolliseen karanteeniin, johon mm. Lintilä puuttui kertoen, ettei tällaisesta ole puhuttu hallituksen sisälle eikä se myöskään ole laillista.
Poikkeuksellisesti lainaan wikipediaa:
fi.wikipedia.org
Huomioidaanpas vielä sellaiset pienet lisämausteet tähän, että toiminta voitaisiin antaa anteeksi (omasta näkökulmastani), jos kysymys olisi aivan ensimmäisestä kerrasta. Sen sijaan meiltä löytyy ihan parin päivän takaa tällaisia näkemyksiä Kiurun kertomana:
Tässä kohtaa ministeri Andersson kiirehti jälleen kerran (onko tuttua Lintilältä n. vuosi tätä ennen?) korjaamaan Kiurun lausuntoja seuraavalla twiitillä:
Mitäpäs lottoatte, joko kohta alkaa ns. kissan elämät lopussa Kiurun osalta?
Nyt kun olemme eksyneet yhdessä (ja toivottavasti vielä pikkuisen hymyillen edes) politiikan syvään päätyyn niin ihmettelen kovasti, miksi Kiuru saa johtaa Suomessa minkäänlaista kriisiajan toimintaa ja millä näytöillä rouva tätä purtta oikein ohjaa. Jokainen voi käydä itse tarkistamissa, mitä Kiuru on viimeisen n. kahden kuukauden aikana esimerkiksi sanonut THL:n asiantuntemuksesta ja miten ministeri on pyrkinyt tässä viimeisen kahden VUODEN aikana useampaan otteeseen ohittamaan sekä eduskunnan että hallituksen päätöksillään? Kannattaa huomata, että Kiuru ei suinkaan ole ihan ensimmäistä kertaa tässä ohittamassa epidemianhallinnassa pelkästään asiantuntijoita vaan hän sivuuttaa oman tiensä kulkijansa lähes kaikki erilaiset näkökulmat. Muistaakos kukaan, että syksyllä 2020 ministeri Kiuru piti tiedotustilaisuuden, jossa ilmoitettiin, että kaikki riskimaista saapuvat matkustajat ohjataan pakolliseen terveystarkastukseen sekä pakolliseen karanteeniin, johon mm. Lintilä puuttui kertoen, ettei tällaisesta ole puhuttu hallituksen sisälle eikä se myöskään ole laillista.
Poikkeuksellisesti lainaan wikipediaa:
![fi.wikipedia.org](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/Krista_Kiuru_2019_%28cropped%29.jpg/1200px-Krista_Kiuru_2019_%28cropped%29.jpg)
Krista Kiuru – Wikipedia
Krista Kiuru ilmoitti hallituksen tiedotustilaisuudessa 10. elokuuta 2020, että Suomi ottaa käyttöön mahdollisimman pian pakkotestaamisen sekä pakollisen karanteenin riskimaista tuleville matkustajille koronaviruksen leviämisen estämiseksi.[15] Elinkeinoministeri Mika Lintilän mukaan hallitus ei ollut sitoutunut Kiurun pakkotestiin ja -karanteeniin. Lintilän mukaan ministeriö tai valtioneuvosto eivät voi määrätä karanteeneja.[16] Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson yllättyi Kiurun ilmoituksesta, että Suomi ottaisi käyttöön pakollisen karanteenin kaikille riskimaista Suomeen matkustaville. Henrikssonin mukaan Kiurun ilmoittamista toimista ei ollut keskusteltu hallituksen sisällä.[17] Oikeuskansleri Tuomas Pöysti lausui, ettei ministeri tai hallitus voi määrätä pakkotoimia, vaan valtioneuvosto ja ministeriöt voivat antaa testauksista ja karanteeneista lähinnä yleisiä ohjeita. Pelkkä riskimaasta tuleminen ei riitä pakkokaranteeniin.[18] Myös kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien professori Martin Scheininin mukaan olisi lainvastaista laittaa kaikki tietystä maasta tulevat karanteeniin.[19]
Huomioidaanpas vielä sellaiset pienet lisämausteet tähän, että toiminta voitaisiin antaa anteeksi (omasta näkökulmastani), jos kysymys olisi aivan ensimmäisestä kerrasta. Sen sijaan meiltä löytyy ihan parin päivän takaa tällaisia näkemyksiä Kiurun kertomana:
MINISTERITYÖRYHMÄ katsoi tarpeelliseksi rajoittaa sisätiloissa järjestettäviä tilaisuuksia merkittävästi koko Suomessa. Kaikki yleiset julkiset tilat suljetaan. Sisäharrastukset suositetaan keskeytettäväksi, myös lapsilta ja nuorilta. Päätöksen mukaan matalan riskin ulkotilaisuuksia voidaan jatkossa järjestää, jos lähikontaktit voidaan niissä välttää.
Tässä kohtaa ministeri Andersson kiirehti jälleen kerran (onko tuttua Lintilältä n. vuosi tätä ennen?) korjaamaan Kiurun lausuntoja seuraavalla twiitillä:
Mitäpäs lottoatte, joko kohta alkaa ns. kissan elämät lopussa Kiurun osalta?