En sano että kaikin osin olisi pelkästään onnistunut kirjoitus mutta siinä yhden porukan tilanteesta jolta toimeentulo viety suluilla eikä heitä ole mitenkään tuettu. Ja onko tälle kaikelle ollut oikeat perustelut? @Radiopää tai @Walrus21 selvästi ovat sitä mieltä että tämä ihmisten potkiminen on oikein mutta onko näiden rajoitusten laatu ja kohdistaminen nyt oikeasti aivan perusteltua?
Niin. Freelancereiden huono asema ei sinänsä kyllä ole yllätys - valtio luonnollisesti (myös ennen koronaa) on tulkinnut freelancerit aika mieluusti yrittäjiksi, joiden täytyy veloittaa työnsä sen verran korkeaksi, että sillä elää kolme ihmistä. Korona-ajassa useissa puheenvuoroissa sekä rajoitusten puolesta että niitä vastaan toistuu tietynlainen logiikka, jossa "vallitsevaa" käsitystä asioista haastetaan. Aika moni yrittäjä voi varmasti kertoa, että tämä suojaverkkojen ulkopuolella oleminen ei ole korona-ajan keksintö, mutta nyt se on sekä perustelu että puolustus. Oikein se ei ole ollut ennen koronaa eikä se ole oikein nytkään.
Yhtä kaikki olen tästä tekstistä silti sanasta sanaan yksiselitteisesti samaa mieltä: ravintola-ala sekä kulttuuri ovat maksaneet koronasta täysin utopistisen hinnan. Sen hinnan ovat maksaneet kaikki alalla työskentelevät ja kuten kaikissa tukihimmeleissä tutusti niin ainoastaan kovaäänisimmät saavat tukea ja suurin osa tekevästä osastosta jää kokonaan näiden ulkopuolelle. Itselläni on yksi kaveri, joka on jo viime kaudesta alkaen ollut aivan innoissaan, kun esim. jääkiekkoa pelataan tyhjille katsomoille. Urheilu on puhtainta, kun siihen ei ole lisätty mitään ylimääräistä viihdettä. Hän ei itse jaksa yleensä kotoaan mihinkään liikkua niin kaikki on kivaa, kun kotiin tuodaan ja rahaa säästyy mukavasti. Liiketoiminnallisesti jääkiekko on vielä hyvässä tilanteessa, kun jotain tuloja tulee edes televisionäytöksistä, mutta autahan armias esim. juuri esittävää taidetta. Koko toiminta perustuu PELKÄSTÄÄN live-esityksiin ja nyt ne ollaan nappaamassa pois tai on jo napattu pois. Tyhjille katsomoille pelaaminen tai näytelmien esittäminen ei ole vaihtoehto eikä kukaan sitä vaihtoehtoa pitkäjänteisesti rupea tarjoamaan. Jossakin vaiheessa näiden toimijoiden käteen jää tyhjä arpa ja sitä ei enää lähdetä laittamaan uudelleen arvontaan vaan toiminta yksinkertaisesti ajetaan alas.
Rajoituksissa - suhteessa niiden näytettävään tehoon - ei ole mitään järkeä. Kontakti luo riskin, joten koronariski on jokaisessa suojaamattomassa kohtaamisessa tasan yhtä suuri. Jos minä näen kavereitani, vaikka yksitellen, niin jos jollakin heistä on korona ja emme tuossa hetkessä käytä mitään suojausta (maskeja tai rokotussuoja) niin totta kai se leviää. Ei koronaa kiinnosta ne lukuisat paikat, missä se voi levitä vaan se leviää kaikissa kontakteissa. Ihmiset ovat itse luoneet päässään kehikon, jossa ihmisillä on välttämättömiä kontakteja ja ei-välttämättömiä. Eikö kuitenkin tosiasia ole se, että jokainen aikuinen normaali ihminen on sellaisessa asemassa, että hän voi itse arvioida omien suojaustarpeidensa tehoa ja elää niiden mukaan? Arvelen, että ihmiset, jotka pelkäävät koronaa eivät ole lähteneet ryntäämään vielä muutama viikko sitten auki olleisiin tapahtumiin, vaikka siellä vaadittaisiin passia ja mitä tahansa. Tällöin koko ajatus siitä, että rajoitamme joitakin "ei-välttämättömiä" kontakteja aiheuttaa loputtoman suon, jossa yritämme muutamaa kontaktia (osuvat aina näihin muutamaan alaan uudestaan ja uudestaan) saada jättimäisen kontaktien vyöryn kuriin. Kun ihmiset eivät ole kuitenkaan MILLÄÄN ALALLA valmiita joustamaan niistä tärkeimmistä kontakteista: työ, koulutus & ihmissuhteet (perhe- ja ystävyyssuhteet.) Tingin näistä itse vuonna 2021 (tammikuu) ja lupasin itselleni, etten tee sitä enää toiste enkä todellakaan tee.
Välttämättömyyden arviointi ONKIN mielestäni välttämätöntä jättää jo NYT jokaiselle ihmiselle itselleen. Tämä yritys vähentää kontakteja ravintoloista ja kulttuurista on surkeinta, mitä tiedän, kun sieltä ei saada kuin pieni osa ongelmallisista kontakteista kiinni ja isoissa luvuissa nämä jutut näkyvät niin suurella viiveellä, ettei siinä ole mitään mieltä. Toivon todella, että tässä on nyt se hetki, kun valtiovalta ja koko kansakunta havahtuu tähän, että samalla kun tehohoitopotilaiden määrästä ollaan huolissaan niin joillakin aloilla se oikea loppu alkaa näkyä. Aina tulee uusia yrityksiä - se on totta. Mutta kuten tämä sairaanhoitajapula on osoittanut niin eipä niitäkään ihan nopeasti tule uusia eikä lisää.