Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 206 432
  • 81 140

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Ja omalle terveydellesi samalla.
Ihmiset nyt haistattaa paskat omalle terveydelleen jatkuvasti. Syömällä kaikenmaailman paskaruokia, vetämällä alkoholia kaksin käsin, polttamalla myrkkyjä filtterin kautta... Myöskin näistä syistä johtuvien sairauksien takia on tehohoidoissa jatkuvasti ihmisiä ihan tarpeeksi. On tämä koronadystopia mennyt pikkuisen överiksi jo. Influenssaan kuoli vuosittain 400-500 ihmistä ennen tätä sekoilua, miksi se ei ollut ongelma. Toivottavasti ensi lokakuussa myös influenssarokotteen kattavuus pitää olla 90%, että kukaan saa tehdä mitään tai mennä minnekkään.

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ja omalle terveydellesi samalla.
Ihan normaalisti ulkona käyminen on vaarallisempaa voit jäädä auton alle, liukastua ja lyödä pääsi yms. Ei se, että jätät sen kolmannen ottamatta kun ne porkkanat vietiin.
Ja onko oikeasti se nenän vuotaminen ja yskiminen sellainen asia, jonka takia kannattaa kaikki rokottaa kolmannen tai neljännen kerran? Tuota vakavuus luokkaa kun ne tuplapiikin jälkeiset oireet ovat suurimmalla osalla porukasta. Tällöin panos/tuotto suhde ei ole kohdallaan.

Jotenkin tuntuu siltä, että mihin tahansa muuhun saa kuolla ja sairastua mutta ei koronaan. Se on merkki todella sairaasta toiminnasta jos kaikki menee vain yhden sairauden estämisen mukaan.

Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ihmiset nyt haistattaa paskat omalle terveydelleen jatkuvasti. Syömällä kaikenmaailman paskaruokia, vetämällä alkoholia kaksin käsin, polttamalla myrkkyjä filtterin kautta... Myöskin näistä syistä johtuvien sairauksien takia on tehohoidoissa jatkuvasti ihmisiä ihan tarpeeksi. On tämä koronadystopia mennyt pikkuisen överiksi jo. Influenssaan kuoli vuosittain 400-500 ihmistä ennen tätä sekoilua, miksi se ei ollut ongelma. Toivottavasti ensi lokakuussa myös influenssarokotteen kattavuus pitää olla 90%, että kukaan saa tehdä mitään tai mennä minnekkään.
Kuinka moni niistä influenssaan kuolleista vei ennen kuolemaa tehohoitopaikan 3-6 viikoksi? Lisäksi, kuinka moni influenssan takia tehohoitoon joutuneista oli tehohoidossa viikkoja, minkä jälkeen saa opetella muutaman prosentin keuhkokapasiteetilla elämisen perustemppuja kuten kävelemistä uusiksi? Tuo "eihän siihen edes kuole kuin mummot" on idioottimainen peruste vähätellä koronan vaikutuksia yhteiskunnalle kun ne merkittävimmät vaikutukset ts. sairaanhoidon ylikuormittuminen on ilmaistu melko selvästi jo toissakeväästä lähtien (vaikka silloin oli vielä todella epävarmaa että millä prosentilla tautisista tulee minkäkinlaisia oireita ja kuinka tehokkaasti väki ylipäätään sairastuu).

@Via Dolorosa mistä olet sen luonnonmukaisen suojasi tautia vastaan saanut jos olet rokotettu? Kaikki tutkimustulokset mm. t-solujen aktivoitumisesta ja vasta-ainemääristä tukevat näkemystä että rokotteella saatu suoja on kerta kerrasta sairastamalla saatua suojaa tehokkaampi ja pitkäkestoisempi, minkä lisäksi luonnollisesti rokotteella saadun suojan hankkiakseen ei altista itselleen riskiä vakavasta tautimuodosta. Sama toki myös @Skeletor , täytyy harmillisesti todeta että olet lukenut linkkaamasi uutisen "luomusuojan" ylivertaisuudesta ns. perssilmällä.

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Melkoisesti tuntuu olevan tautia liikenteessä. Tuntuu, että puolet Facebookin feedistä kuvia positiivisista pikatesteistä. Saa nähdä kauanko menee, että napsahtaa omallekin kohdalle.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Se, mikä erottaa kausi-influenssa- ja koronaviruksen toisistaan, on ensinnäkin se, että me emme tiedä vielä kaikkea koronaviruksesta. Toiseksi kausi-influenssa ei muodosta enää globaalia pandemiaa, kuten koronavirus tälläkin hetkellä (lentoja esimerkiksi peruttu nyt Omikronin myötä ympäri maailmaa). Kolmanneksi kausi-influenssa ei aiheuta keuhkojen heikentymistä ja/tai kävelemisen uudelleen opettamista.

Kyllä, aikanaan koronavirus tulee muuttumaan kausi-influenssan kaltaiseksi. Se ei ole vielä sitä.

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Sen verran otan kantaa, että ilman mitään rajoituksia, olisimme nykyisten kuolinlukujen kanssa hieman eri sfääreissä kuin nuo influenssaan vuosittain kuolleet.

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Jos näitä rokotteita ruvetaan "pakolla" piikittämään 2-3 kertaa vuodessa näihin erinäisiin koronavariantteihin, ja pakko siitä tulee silloin, kun ihminen suljetaan yhteiskunnan ulkopuolelle, mikäli hänelle ei ole voimassa olevaa, sanotaan nyt vaikka, että koronarokotetta nro 9 järjestyksessään, niin odotan kyllä, että moneen muuhunkin asiaan aletaan puuttumaan kielloin ja pakkokeinoin. Alkoholi, tupakka, kaikki sokeri- ja rasvapainotteiset tuotteet on kiellettävä heti. Nämä aiheuttavat niin paljon sairauksia, sairaanhoitokuluja, verotulojen menetystä, tehohoitopaikkojen täyttymistä jne. Jos näistä luopuminen sitten jotain ahdistaa, niin voidaan laittaa pakkorokotuksena kerran kuussa jotain mielialaherkkua ruiskullinen suoneen, ja taas helpottaa. Helppoa, kaikki hoituu erilaisilla rokotuspasseilla.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sen verran otan kantaa, että ilman mitään rajoituksia, olisimme nykyisten kuolinlukujen kanssa hieman eri sfääreissä kuin nuo influenssaan vuosittain kuolleet.

Samaa mieltä toki, että ilman rajoituksia koronaan kuolleita olisi enemmän, mutta jos influenssakuolemat merkittäisiin samalla logiikalla kuin koronakuolemat, myös niiden kanssa oltaisiin mahdollisesti vuosittain nelinumeroisissa luvuissa.

Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Tämä pikatestivillitys on jokseenkin hämmentävää.

Noh, jokainen tyylillään.
On ja ei. Ymmärrän kyllä jos jengi haluaa varmuuden vaikkapa kokoontuessaan joulun viettoon heikon immuunipuolustuksen omaavien isovanhempiensa kanssa. Heille kun mahdollinen sairastuminen ei välttämättä olisi "pelkkä räkäyskä".

En minäkään noita testejä silti huvikseen hamstraisi.

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Kolmanneksi kausi-influenssa ei aiheuta keuhkojen heikentymistä ja/tai kävelemisen uudelleen opettamista.
Kävelemisestä en tiedä, mutta kyllä se keuhkokuume tuppaa aiheuttamaan keuhkojen heikentymistä, oli se sitten tullut koronasta, influenssasta, tai normaalista flunssasta.

Toki näin ne asiat koetaan, varsinkin nyt, kun suuresta osasta ihmisiä on tullut lääketieteen ammattilaisia.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
On niillä nyt mieli musta kun lukevat kapinamielestäsi täältä.
No ei tosiaan ole, mutta kyllä tässä kiukussa on ihan pointtiakin. Mikäli kolmannella(kaan) rokotteella ei oikeastaan "voita" mitään, näkyy se vääjäämättä rokotusmäärissä.

Disclaimer: Itse kyllä käyn hakemassa kolmosen aikanaan, ihan jo siksi että vaikka hallituspohjaa vaihtaisin, uskon rokotuskattavuuden vaikuttavan päätöksiin. Ja ei kai siitä terveydellekään haittaa ole.

Samaa mieltä toki, että ilman rajoituksia koronaan kuolleita olisi enemmän, mutta jos influenssakuolemat merkittäisiin samalla logiikalla kuin koronakuolemat, myös niiden kanssa oltaisiin vuosittain nelinumeroisissa luvuissa.

No Venäjällä ne tilastoidaan samalla logiikalla, ja siellä koronaan kuolleita tulee virallisen tilaston mukaan kuukaudessa saman verran kuin influenssaan kuolleita vuodessa.

Tietysti Venäjän viralliset tilastot ovat mitä ovat, samoin terveydenhuolto, mutta viimeiseen reiluun vuoteen siellä on kokonaiskuolleisuus ollut seitsemänä kuukautena suurempi kuin kertaakaan 12 vuoden aikana, joten tilastollinen poikkeama on ollut melko suurta - yli 800 000 kuollutta enemmän viimeisen 1,5 vuoden ajalta , kuin mikä on 5 vuoden keskiarvo. Karkeasti 18 kuukaudessa on kuollut sen verran porukka kuin yleensä 2 vuodessa.

Toki joillekin 0,3 % ja 3% kuolemia ovat käytännössä sama asia, ja joitakin % päälle vielä, joille jää pysyviä keuhko-, munuais- tai muita vaurioita. No, ainakin Venäjän johdolle...

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Jos näitä rokotteita ruvetaan "pakolla" piikittämään 2-3 kertaa vuodessa näihin erinäisiin koronavariantteihin, ja pakko siitä tulee silloin, kun ihminen suljetaan yhteiskunnan ulkopuolelle, mikäli hänelle ei ole voimassa olevaa, sanotaan nyt vaikka, että koronarokotetta nro 9 järjestyksessään, niin odotan kyllä, että moneen muuhunkin asiaan aletaan puuttumaan kielloin ja pakkokeinoin. Alkoholi, tupakka, kaikki sokeri- ja rasvapainotteiset tuotteet on kiellettävä heti. Nämä aiheuttavat niin paljon sairauksia, sairaanhoitokuluja, verotulojen menetystä, tehohoitopaikkojen täyttymistä jne. Jos näistä luopuminen sitten jotain ahdistaa, niin voidaan laittaa pakkorokotuksena kerran kuussa jotain mielialaherkkua ruiskullinen suoneen, ja taas helpottaa. Helppoa, kaikki hoituu erilaisilla rokotuspasseilla.
Tässä on loistava esimerkki taas viestistä, jossa rakennetaan joku olkiukko jota väkisin pitää piestä täysin käyttökelvottomilla argumenteilla. Ymmärrän kyllä ajatuksenjuoksun, mutta mitään tuollaista ei tietenkään ole edes suunnitteilla eikä tuollainen ole yhtään kenenkään intresseissä.

Sen sijaan kaikkien intresseissä luulisi olevan yhteiskunnan toimintojen pitäminen avoinna sekä julkisten palveluiden kestokyky. Jos sitä varten pitää uhrautua ottamaan peräti pari rokotetta, ei sen luulisi olevan ongelma. Mutta kun se on ongelma, pitää sitten harkita näitä pakkoja TAI panna kaikki kiinni. Valitettavasti tämä valinta on nyt tehty niiden toimesta, jotka ovat siellä ääripäässä marginaalissa aiheuttaen suurimman osan ongelmista.

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei tosiaan ole, mutta kyllä tässä kiukussa on ihan pointtiakin. Mikäli kolmannella(kaan) rokotteella ei oikeastaan "voita" mitään, näkyy se vääjäämättä rokotusmäärissä.

Disclaimer: Itse kyllä käyn hakemassa kolmosen aikanaan, ihan jo siksi että vaikka hallituspohjaa vaihtaisin, uskon rokotuskattavuuden vaikuttavan päätöksiin. Ja ei kai siitä terveydellekään haittaa ole.
Minusta tuo kapina kolmatta annosta vastaan on kuin murrosikäisen, joka ei saa mitä haluaa, kiukuttelua. Tyyliin ihan sama jos tartutan muita kun itselle siitä ei ole mitään hyötyä. Minä, minä, minä....

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
@Hatchetman lisäsin tuohon väitteeseeni vielä sanan ”mahdollisesti”, mikä ei tuohon lainaukseesi vielä ehtinyt, sillä varmahan ei tuo väite missään nimessä ole. Perustin tuon väitteen siihen, ettei influenssaa koskaan merkitä Suomessa peruskuolinsyyksi ja arviot liikkuvat 500 - 2000 kuolemassa.

Venäjällä toki korona kurittanut aivan eri tavalla, mutta kyllähän terveydenhuollon tila tuohon aikalailla vaikuttaa. Sen takia en välttämättä vertailisi tässä asiassa Suomea ja Venäjää.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta tuo kapina kolmatta annosta vastaan on kuin murrosikäisen, joka ei saa mitä haluaa, kiukuttelua. Tyyliin ihan sama jos tartutan muita kun itselle siitä ei ole mitään hyötyä. Minä, minä, minä....

Minua ihmetyttää se, että rokotetta ei aiota ottaa, kun "hallitus valehteli, että kaksi riittää". Isoin hyöty rokotteesta on nimenomaan ottajalle itselleen, sen jälkeen ottajan läheisille ja siitä seuraavaksi muille ihmisille. Se, mitä hallitus sanoo muuttuvassa tilanteessa, on sivuseikka.

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Onko varma tieto, että kolmannen rokotteen ottanut ei enää tartuta muita? Vai mitä tarkoitit? Sitten ilman muuta tämä vielä kaikille hihaan, ja sittenhän tämä on ohi.

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Minusta taasen hallitus ja viranomaiset aiheuttivat tämän kaiken ihan itse. Olisi varmaan kannattanut pitää paikat auki koronapassilla normaalisti, eikä tehdä mitään kahden viikon täyssulku teattereita ja sen myöden saada ihmisiä jaloilleen rajoitustoimia vastaan.

Kaikenkaikkiaan tämä kahden viikon lockdownin hyödyt ovat minimaaliset haittoja vastaan. Itseasiassa koko kahden viikon lockdown on ihan naurettavaa paskaa.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko varma tieto, että kolmannen rokotteen ottanut ei enää tartuta muita? Vai mitä tarkoitit? Sitten ilman muuta tämä vielä kaikille hihaan, ja sittenhän tämä on ohi.
Lainataan Nohynekiä: "kolmannen rokotteen vastikään saanut erittää ja levittää virusta todennäköisesti vähemmän kuin muut. Useammin rokotettu saa vakavia oireita epätodennäköisemmin. Suojateho paranee joka rokoteannoksella"

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Onhan sekin toki totta, että tilannekuvaa ei osata katsoa. Ymmärrän esimerkiksi että rafloja vituttaa, kun on otettu iskua ja ajateltiin että taotaan joulumyynnissä. Tulikin musta joulu. Mutta ei niitä paikkoja huvikseen pistetä uudestaan ahtaalle.

Itse toki varoittelin erästä ystävääni, että "katsotaanpa vaan että passista ei kohta ole tapahtuma-alalle mitään virkaa". Ja kuinkas siinä viikko myöhemmin kävi. Tässä asiassa olisin halunnut olla väärässä. Mutta onko kyse jostain suuresta petoksesta? Ei. Virus muuttui ja muuttui myös tilanne.

Käänsinpä takkiani. Yritän siis sanoa, että kyllä minä ymmärrän, jos tilanne on jo alkanut puuduttaa. Ymmärrän tavallaan jopa rokotevastaisia, vaikken samaa mieltä olekaan. Ei niitä voi kuitenkaan kuopan laidalle viedä, kuten hurjimmissa unelmissa on esitelty.

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Lainataan Nohynekiä: "kolmannen rokotteen vastikään saanut erittää ja levittää virusta todennäköisesti vähemmän kuin muut. Useammin rokotettu saa vakavia oireita epätodennäköisemmin. Suojateho paranee joka rokoteannoksella"
Nohynekin kaikki vastaukset alkaakin aina toteamuksilla "todennäköisesti" ja "ei ole varteenotettavaa näyttöä". Puhuihan hän vielä vuosia kestävästä koronataistelustakin, että monesko rokote on se, kun pääsemme tästä "todennäköisesti" ilmaisusta?

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Eihän tuo 3. rokote sitä estä, ettei tartuta muita tai tartuntaa saa. 3. boosteri tuo hetkeksi hieman paremman suojan tartuntaa vastaan, mutta tuo suoja laskee nopeasti jo 2 kk päästä piikistä.

Jos et halua muita tartuttaa, niin ainoa vaihtoehto on täydellinen eristys. Rokote ei tartuntoja estä. Jos tartutamäärät halutaan mahdollisimman pieniksi, pitäisi koko väestö rokottaa 2-3 kk välein nopealla syklillä, kesällä voisi ehkä pitää hieman pidemmän välin taudin kausivaihtelun vuoksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy