Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 936 969
  • 81 126

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Ihmiset nyt haistattaa paskat omalle terveydelleen jatkuvasti. Syömällä kaikenmaailman paskaruokia, vetämällä alkoholia kaksin käsin, polttamalla myrkkyjä filtterin kautta... Myöskin näistä syistä johtuvien sairauksien takia on tehohoidoissa jatkuvasti ihmisiä ihan tarpeeksi. On tämä koronadystopia mennyt pikkuisen överiksi jo. Influenssaan kuoli vuosittain 400-500 ihmistä ennen tätä sekoilua, miksi se ei ollut ongelma. Toivottavasti ensi lokakuussa myös influenssarokotteen kattavuus pitää olla 90%, että kukaan saa tehdä mitään tai mennä minnekkään.
Sen verran otan kantaa, että ilman mitään rajoituksia, olisimme nykyisten kuolinlukujen kanssa hieman eri sfääreissä kuin nuo influenssaan vuosittain kuolleet.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Jos näitä rokotteita ruvetaan "pakolla" piikittämään 2-3 kertaa vuodessa näihin erinäisiin koronavariantteihin, ja pakko siitä tulee silloin, kun ihminen suljetaan yhteiskunnan ulkopuolelle, mikäli hänelle ei ole voimassa olevaa, sanotaan nyt vaikka, että koronarokotetta nro 9 järjestyksessään, niin odotan kyllä, että moneen muuhunkin asiaan aletaan puuttumaan kielloin ja pakkokeinoin. Alkoholi, tupakka, kaikki sokeri- ja rasvapainotteiset tuotteet on kiellettävä heti. Nämä aiheuttavat niin paljon sairauksia, sairaanhoitokuluja, verotulojen menetystä, tehohoitopaikkojen täyttymistä jne. Jos näistä luopuminen sitten jotain ahdistaa, niin voidaan laittaa pakkorokotuksena kerran kuussa jotain mielialaherkkua ruiskullinen suoneen, ja taas helpottaa. Helppoa, kaikki hoituu erilaisilla rokotuspasseilla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sen verran otan kantaa, että ilman mitään rajoituksia, olisimme nykyisten kuolinlukujen kanssa hieman eri sfääreissä kuin nuo influenssaan vuosittain kuolleet.

Samaa mieltä toki, että ilman rajoituksia koronaan kuolleita olisi enemmän, mutta jos influenssakuolemat merkittäisiin samalla logiikalla kuin koronakuolemat, myös niiden kanssa oltaisiin mahdollisesti vuosittain nelinumeroisissa luvuissa.
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tämä pikatestivillitys on jokseenkin hämmentävää.


Noh, jokainen tyylillään.
On ja ei. Ymmärrän kyllä jos jengi haluaa varmuuden vaikkapa kokoontuessaan joulun viettoon heikon immuunipuolustuksen omaavien isovanhempiensa kanssa. Heille kun mahdollinen sairastuminen ei välttämättä olisi "pelkkä räkäyskä".

En minäkään noita testejä silti huvikseen hamstraisi.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Kolmanneksi kausi-influenssa ei aiheuta keuhkojen heikentymistä ja/tai kävelemisen uudelleen opettamista.
Kävelemisestä en tiedä, mutta kyllä se keuhkokuume tuppaa aiheuttamaan keuhkojen heikentymistä, oli se sitten tullut koronasta, influenssasta, tai normaalista flunssasta.

Toki näin ne asiat koetaan, varsinkin nyt, kun suuresta osasta ihmisiä on tullut lääketieteen ammattilaisia.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
On niillä nyt mieli musta kun lukevat kapinamielestäsi täältä.
No ei tosiaan ole, mutta kyllä tässä kiukussa on ihan pointtiakin. Mikäli kolmannella(kaan) rokotteella ei oikeastaan "voita" mitään, näkyy se vääjäämättä rokotusmäärissä.

Disclaimer: Itse kyllä käyn hakemassa kolmosen aikanaan, ihan jo siksi että vaikka hallituspohjaa vaihtaisin, uskon rokotuskattavuuden vaikuttavan päätöksiin. Ja ei kai siitä terveydellekään haittaa ole.
 
Samaa mieltä toki, että ilman rajoituksia koronaan kuolleita olisi enemmän, mutta jos influenssakuolemat merkittäisiin samalla logiikalla kuin koronakuolemat, myös niiden kanssa oltaisiin vuosittain nelinumeroisissa luvuissa.

No Venäjällä ne tilastoidaan samalla logiikalla, ja siellä koronaan kuolleita tulee virallisen tilaston mukaan kuukaudessa saman verran kuin influenssaan kuolleita vuodessa.

Tietysti Venäjän viralliset tilastot ovat mitä ovat, samoin terveydenhuolto, mutta viimeiseen reiluun vuoteen siellä on kokonaiskuolleisuus ollut seitsemänä kuukautena suurempi kuin kertaakaan 12 vuoden aikana, joten tilastollinen poikkeama on ollut melko suurta - yli 800 000 kuollutta enemmän viimeisen 1,5 vuoden ajalta , kuin mikä on 5 vuoden keskiarvo. Karkeasti 18 kuukaudessa on kuollut sen verran porukka kuin yleensä 2 vuodessa.

Toki joillekin 0,3 % ja 3% kuolemia ovat käytännössä sama asia, ja joitakin % päälle vielä, joille jää pysyviä keuhko-, munuais- tai muita vaurioita. No, ainakin Venäjän johdolle...
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Jos näitä rokotteita ruvetaan "pakolla" piikittämään 2-3 kertaa vuodessa näihin erinäisiin koronavariantteihin, ja pakko siitä tulee silloin, kun ihminen suljetaan yhteiskunnan ulkopuolelle, mikäli hänelle ei ole voimassa olevaa, sanotaan nyt vaikka, että koronarokotetta nro 9 järjestyksessään, niin odotan kyllä, että moneen muuhunkin asiaan aletaan puuttumaan kielloin ja pakkokeinoin. Alkoholi, tupakka, kaikki sokeri- ja rasvapainotteiset tuotteet on kiellettävä heti. Nämä aiheuttavat niin paljon sairauksia, sairaanhoitokuluja, verotulojen menetystä, tehohoitopaikkojen täyttymistä jne. Jos näistä luopuminen sitten jotain ahdistaa, niin voidaan laittaa pakkorokotuksena kerran kuussa jotain mielialaherkkua ruiskullinen suoneen, ja taas helpottaa. Helppoa, kaikki hoituu erilaisilla rokotuspasseilla.
Tässä on loistava esimerkki taas viestistä, jossa rakennetaan joku olkiukko jota väkisin pitää piestä täysin käyttökelvottomilla argumenteilla. Ymmärrän kyllä ajatuksenjuoksun, mutta mitään tuollaista ei tietenkään ole edes suunnitteilla eikä tuollainen ole yhtään kenenkään intresseissä.

Sen sijaan kaikkien intresseissä luulisi olevan yhteiskunnan toimintojen pitäminen avoinna sekä julkisten palveluiden kestokyky. Jos sitä varten pitää uhrautua ottamaan peräti pari rokotetta, ei sen luulisi olevan ongelma. Mutta kun se on ongelma, pitää sitten harkita näitä pakkoja TAI panna kaikki kiinni. Valitettavasti tämä valinta on nyt tehty niiden toimesta, jotka ovat siellä ääripäässä marginaalissa aiheuttaen suurimman osan ongelmista.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei tosiaan ole, mutta kyllä tässä kiukussa on ihan pointtiakin. Mikäli kolmannella(kaan) rokotteella ei oikeastaan "voita" mitään, näkyy se vääjäämättä rokotusmäärissä.

Disclaimer: Itse kyllä käyn hakemassa kolmosen aikanaan, ihan jo siksi että vaikka hallituspohjaa vaihtaisin, uskon rokotuskattavuuden vaikuttavan päätöksiin. Ja ei kai siitä terveydellekään haittaa ole.
Minusta tuo kapina kolmatta annosta vastaan on kuin murrosikäisen, joka ei saa mitä haluaa, kiukuttelua. Tyyliin ihan sama jos tartutan muita kun itselle siitä ei ole mitään hyötyä. Minä, minä, minä....
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
@Hatchetman lisäsin tuohon väitteeseeni vielä sanan ”mahdollisesti”, mikä ei tuohon lainaukseesi vielä ehtinyt, sillä varmahan ei tuo väite missään nimessä ole. Perustin tuon väitteen siihen, ettei influenssaa koskaan merkitä Suomessa peruskuolinsyyksi ja arviot liikkuvat 500 - 2000 kuolemassa.

Venäjällä toki korona kurittanut aivan eri tavalla, mutta kyllähän terveydenhuollon tila tuohon aikalailla vaikuttaa. Sen takia en välttämättä vertailisi tässä asiassa Suomea ja Venäjää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta tuo kapina kolmatta annosta vastaan on kuin murrosikäisen, joka ei saa mitä haluaa, kiukuttelua. Tyyliin ihan sama jos tartutan muita kun itselle siitä ei ole mitään hyötyä. Minä, minä, minä....

Minua ihmetyttää se, että rokotetta ei aiota ottaa, kun "hallitus valehteli, että kaksi riittää". Isoin hyöty rokotteesta on nimenomaan ottajalle itselleen, sen jälkeen ottajan läheisille ja siitä seuraavaksi muille ihmisille. Se, mitä hallitus sanoo muuttuvassa tilanteessa, on sivuseikka.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Minusta tuo kapina kolmatta annosta vastaan on kuin murrosikäisen, joka ei saa mitä haluaa, kiukuttelua. Tyyliin ihan sama jos tartutan muita kun itselle siitä ei ole mitään hyötyä. Minä, minä, minä....
Onko varma tieto, että kolmannen rokotteen ottanut ei enää tartuta muita? Vai mitä tarkoitit? Sitten ilman muuta tämä vielä kaikille hihaan, ja sittenhän tämä on ohi.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta tuo kapina kolmatta annosta vastaan on kuin murrosikäisen, joka ei saa mitä haluaa, kiukuttelua. Tyyliin ihan sama jos tartutan muita kun itselle siitä ei ole mitään hyötyä. Minä, minä, minä....

Minusta taasen hallitus ja viranomaiset aiheuttivat tämän kaiken ihan itse. Olisi varmaan kannattanut pitää paikat auki koronapassilla normaalisti, eikä tehdä mitään kahden viikon täyssulku teattereita ja sen myöden saada ihmisiä jaloilleen rajoitustoimia vastaan.

Kaikenkaikkiaan tämä kahden viikon lockdownin hyödyt ovat minimaaliset haittoja vastaan. Itseasiassa koko kahden viikon lockdown on ihan naurettavaa paskaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko varma tieto, että kolmannen rokotteen ottanut ei enää tartuta muita? Vai mitä tarkoitit? Sitten ilman muuta tämä vielä kaikille hihaan, ja sittenhän tämä on ohi.
Lainataan Nohynekiä: "kolmannen rokotteen vastikään saanut erittää ja levittää virusta todennäköisesti vähemmän kuin muut. Useammin rokotettu saa vakavia oireita epätodennäköisemmin. Suojateho paranee joka rokoteannoksella"
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minusta tuo kapina kolmatta annosta vastaan on kuin murrosikäisen, joka ei saa mitä haluaa, kiukuttelua. Tyyliin ihan sama jos tartutan muita kun itselle siitä ei ole mitään hyötyä. Minä, minä, minä....
Onhan sekin toki totta, että tilannekuvaa ei osata katsoa. Ymmärrän esimerkiksi että rafloja vituttaa, kun on otettu iskua ja ajateltiin että taotaan joulumyynnissä. Tulikin musta joulu. Mutta ei niitä paikkoja huvikseen pistetä uudestaan ahtaalle.

Itse toki varoittelin erästä ystävääni, että "katsotaanpa vaan että passista ei kohta ole tapahtuma-alalle mitään virkaa". Ja kuinkas siinä viikko myöhemmin kävi. Tässä asiassa olisin halunnut olla väärässä. Mutta onko kyse jostain suuresta petoksesta? Ei. Virus muuttui ja muuttui myös tilanne.

Käänsinpä takkiani. Yritän siis sanoa, että kyllä minä ymmärrän, jos tilanne on jo alkanut puuduttaa. Ymmärrän tavallaan jopa rokotevastaisia, vaikken samaa mieltä olekaan. Ei niitä voi kuitenkaan kuopan laidalle viedä, kuten hurjimmissa unelmissa on esitelty.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Lainataan Nohynekiä: "kolmannen rokotteen vastikään saanut erittää ja levittää virusta todennäköisesti vähemmän kuin muut. Useammin rokotettu saa vakavia oireita epätodennäköisemmin. Suojateho paranee joka rokoteannoksella"
Nohynekin kaikki vastaukset alkaakin aina toteamuksilla "todennäköisesti" ja "ei ole varteenotettavaa näyttöä". Puhuihan hän vielä vuosia kestävästä koronataistelustakin, että monesko rokote on se, kun pääsemme tästä "todennäköisesti" ilmaisusta?
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minusta tuo kapina kolmatta annosta vastaan on kuin murrosikäisen, joka ei saa mitä haluaa, kiukuttelua. Tyyliin ihan sama jos tartutan muita kun itselle siitä ei ole mitään hyötyä. Minä, minä, minä....

Eihän tuo 3. rokote sitä estä, ettei tartuta muita tai tartuntaa saa. 3. boosteri tuo hetkeksi hieman paremman suojan tartuntaa vastaan, mutta tuo suoja laskee nopeasti jo 2 kk päästä piikistä.

Jos et halua muita tartuttaa, niin ainoa vaihtoehto on täydellinen eristys. Rokote ei tartuntoja estä. Jos tartutamäärät halutaan mahdollisimman pieniksi, pitäisi koko väestö rokottaa 2-3 kk välein nopealla syklillä, kesällä voisi ehkä pitää hieman pidemmän välin taudin kausivaihtelun vuoksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän tuo 3. rokote sitä estä, ettei tartuta muita tai tartuntaa saa. 3. boosteri tuo hetkeksi hieman paremman suojan tartuntaa vastaan, mutta tuo suoja laskee nopeasti jo 2 kk päästä piikistä.

Jokainen rokoteannos kasvattaa perusimmuniteettia, kuten myös jokainen sairastuminenkin. On totta, että vasta-aineet eivät hirveän kauaa säily, mutta niiden hiljalleen laskiessa lisääntyy vain oireisen tartunnan todennäköisyys. Perusimmuniteetti on sitten ratkaisevassa osassa siinä, miten vakava taudinkuvasta tulee. Kun se saadaan mahdollisimman laajalla joukolla tarpeeksi voimakkaaksi, taudista tulee normaali räkäyskä ja pandemia päättyy.

Ymmärtääkseni perusimmuniteetin lisääntyminen vaikuttaa myös siihen, miten hyvin altistunut levittää tautia eteenpäin. Tästä syystä rokotteet ovat hyvinkin keskeisessä roolissa pandemian lopettamisessa.

Olen myös lukenut joskus väitteen, että kun perusimmuniteetti on riittävän kattava, vain ne variantit, jotka vaikuttavat ylähengitysteihin, säilyvät elinvoimaisina. Ne ovat käytännössä niitä, jotka aiheuttavat lieviä ylähengitystieinfektioita. Sen sijaan vaaralliset keuhkoihin ja muihin elimiin iskevät variantit eivät enää olisi elinkelpoisia. Tiedä sitten, että pitääkö tämä paikkaansa...
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaksi vuotta pian takana ja ihmiset jaksavat edelleen hakea vastausta akselilta musta-valkoinen. Ei ihme, että poterot alkavat olla syvät. Ikään kuin mitään harmaan sävyjä ei olisi. Puhutaan sitten koronapassista, rajoituksista, maskeista tai vaikka kolmannesta rokotuksesta. Jos se maski / kolmas rokotus / koronapassi / mikä lie ei pandemiaa päätä, niin aina joku on sitä ratkaisua vastaan huutamassa. Kasvavaan ääneen. Sama kehä kiertää päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Kerta toisensa jälkeen.

Turhautuminen on ymmärrettävää, mutta joku suhteellisuudentaju olisi silti hienoa keskusteluissa nähdä. Olosuhteet muuttuvat, variantit muuttuvat, ihmisten suhtautuminen muuttuu... Ei päätöksenteossa voida hirttäytyä vain yhteen näkemykseen. Ei voida hakea yhtä patenttiratkaisua, kun mitään yhtä patenttiratkaisua ei ole. Suomessa ei olla valmiita mihinkään täyteen lockdowniin ja rokotepakkoon. Sen kanssa on elettävä, joten siltä pohjalta pandemiaa yritetään hoitaa. Se vaatii toimia, joista yksikään ei itsenäisesti pandemiaa ratkaise. Mutta auttavat osaltaan, helpottavat tilannetta.

Se että rokotteet eivät estä tartuntoja ei tee niistä turhia, kun rokotteet kuitenkin vähentävät tartuntojen ja vakavan tautimuodon riskiä. Asiat eivät ihan hallinnassa ole niin kauan, kun muita toimenpiteitä joudutaan sairaaloissa koronapotilaiden vuoksi siirtämään. Siinä olisi tosin viranomaisilla peiliin katsomisen paikka. Miten sen jäljittämisen kanssa, olisiko sieltä jo tovi sitten voinut resursseja avuksi ottaa? Ehkä sitten ei... Mutta ei tätä rajoitusrumbaa voida loputtomiin jatkaa. Ihmiset eivät jaksa. ...ja se on täysin ymmärrettävää. Kaksi vuotta on pitkä aika jo. Olisi aika saada mahdollisuus ihmisille elää elämäänsä. Se ei kuitenkaan onnistune vain viranomaisten mahtikäskyllä, kun tartuntataudista puhutaan. Hiukan vaaditaan apuja ihmisiltä arjessaan

Jos ei muuta, niin media ja viranomaiset voisivat kuitenkin peiliin katsoa. Keskustelu koronan ympärillä on tolkuttoman raskasta. Sitä voisi auttaa kevyemmällä suhtautumisella ylempääkin. Johdetaan esimerkillä jne. Ei aina tarvitse hakea negatiivisinta mahdollista näkökulmaa, positiivistakin uutista voisi yrittää
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jokainen rokoteannos kasvattaa perusimmuniteettia

Eikös sitten kannattaisi iskeä jatkuvalla syötöllä boostereita? Muistan lukeneeni, että Rämet ja Nohynek kommentoivat, ettei jatkuva rokottaminen ole välttämättä hyvästä. Lisäksi alan asiantuntijoiden mukaan rokotevälin lyhentäminen ei ole järkevää, paitsi jos tavoite on nopeasti saada tartuntamääriä alemmassa.



Tuossa minusta järkipuhetta, mutta hallituksessa oli intoa jopa erottaa Nohynek ja kolmansia piikkejä alettiin hoputtaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös sitten kannattaisi iskeä jatkuvalla syötöllä boostereita?

Ei tietenkään. Tietty väli rokotteilla johtaa parhaimpaan lopputulokseen. En ole asiantuntija, joten en osaa sanoa, mikä se oikea väli on. Minä otan sen perusteella, mitä asiantuntijat suosittelevat.
 

Byvajet

Jäsen
Puhutaan sitten koronapassista, rajoituksista, maskeista tai vaikka kolmannesta rokotuksesta. Jos se maski / kolmas rokotus / koronapassi / mikä lie ei pandemiaa päätä, niin aina joku on sitä ratkaisua vastaan huutamassa. Kasvavaan ääneen. Sama kehä kiertää päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Kerta toisensa jälkeen.

Poliitikkojen ja asiantuntijoiden näkökulmasta ongelma on, että heidän on vaalittava ratkaisuissaan tiettyjä yleisesti oletettuja yhteiskunnan perusarvoja, joihin kuuluu mm. sairaiden ja hauraiden suojelu. Siksi valituissa toimissa on mukana teatterin maku. Toimien tarkoitus ei ole ainoastaan hallita sairautta vaan myös huolehtia ihmisten mielenrauhasta ja kokemuksesta, että jokaisella kansalaisella on arvo.

Luulen, että esimerkiksi Marin olisi valmis vapauttamaan yhteiskunnan ja hyväksymään heikkojen kuolemat ja mahdollisen tehohoidon ruuhkautumisen, mikä saattaisi johtaa harvojen perusterveidenkin kuolemaan, mutta poliitikko ei voi sanoa tuollaista ääneen. Jos sanoo, sen jälkeen hän on heikkoja tappava poliitikko.

Sama ongelma on asiantuntijoilla. Heille on riskialtista edes vihjaista siihen suuntaan, että kuolemat tulee hyväksyä yrittämättä välttää niitä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kävelemisestä en tiedä, mutta kyllä se keuhkokuume tuppaa aiheuttamaan keuhkojen heikentymistä, oli se sitten tullut koronasta, influenssasta, tai normaalista flunssasta.

Toki näin ne asiat koetaan, varsinkin nyt, kun suuresta osasta ihmisiä on tullut lääketieteen ammattilaisia.
Olen tämän aiemminkin linkannut, mutta kertaushan on hyvästä:

Jutussa 20 vuotta keuhkokuvia työkseen tutkinut radiologi Tiina-Talvikki Lehtimäki KYS:ltä kertoo että:
HS kirjoitti:
...
Koronavauriot ovat usein vaikeita ja niitä on jokaisella teho-osastohoitoa taudin takia saaneilla.

”Ennen näkemäni keuhkovauriot olivat tavallisesti keuhkoinfektioiden aiheuttamia yksittäistapauksia. Sikainfluenssaepidemian aikana nähtiin joitain vastaavia vaikeita tapauksia, mutta paljon vähemmän kuin nyt.”
...
Eli että jokaisella koronataudin takia teholle joutuneella on keuhkoissa vaurioita (eli keuhkorakkuloiden tilalla happea käsittelemätöntä arpikudosta) ja ne ovat usein "vaikeita". Normaalisti tuollaisia vaurioita näkee yksittäisillä potilailla erilaisten keuhkoinfektioiden (keuhkokuume) seurauksena.

Huomiona jälleen lisäksi että rokotetut teholle joutuneet ovat teholla yleiskunnon heikkenemisen takia ja ko. vaiva poistuu parissa päivässä joko kunnon paranemisen tai hengenlähdön seurauksena. Joka tapauksessa teholla ainoastaan käväistään verrattuna näihin viikkoja siellä viettäviin keuhkottomiin ja jos teholta pääsee hengissä pois, niin hyvin nopeasti pääsee myös kiinni normaaliin arkielämään terveyden puolesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös