Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 024 385
  • 81 135

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
kuulostaa kivalle!

Samaa mieltä!

No, oikeasti ilman vinoilua en välttämättä lähtisi enää nykytilanteessa apinoimaan tuota meininkiä, tai ainakaan vaikeuttamaan jo rokotettujen tai muulla tavallan immuniteetin saaneiden elämää.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Pienemmissä paikoissa oven edessä vartija, joka katsoo ettei liian monta ole samassa tilassa. Kauppojen oven edessä vartija, joka katsoo että maski on. Tällaista saisi meilläkin olla.

Veikkaan, että Irlannissa palkkakustannukset ovat pienemmät tai näille ovimiehille voidaan maksaa pienempää palkkaa, Suomessa joka tapauksessa tälläinen tulisi varsinkin pienissä pubeissa aivan liian kalliiksi. Ei ole varaa pitää kuin se yksi tarjoilija joka hoitaa ihan kaiken, jossain Latviassa pienissäkin kuppiloissa on se 2-3 henkilöä aina hyörimässä tiskin takana.
 

Nagiri

Jäsen
Itse ollut hyvin tarkka koko pandemian ajan, mutta nyt niin moni molemmat rokotteet saaneena on pakko alkaa saada elämään normaalia elämää.
Itse olen hyvin tarkka ollut koko koronan ajan ja varmasti tulee jäämään jotkut tavoista kuten käsihygienia yms. ja ehkä hyvä niin, sillä varmasti auttaa myös normaalien kulkutautien suhteen ja ehkä jää flunssa jos toinenkin sairastamatta.

Nyt kuitenkin on moni yritys ja monen ihmisen elinkeino tiukalla ja enää ei ole varaa jarruttaa koska jotkut ei halua piikille mennä. Eikö jo tämäkin voida jo rinnastaa normaaliin influenssaan/flunssaan ja mennä eteenpäin?

Jotenkin tuntuu, että tähän koronaan ollaan jääty jumiin ja se sokaisee monen päättäjän pään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotenkin tuntuu että toi maskipakko HSL liikenteessä ollut jo vitsi jo pidemmän aikaa..

Eivät konduktööritkään ole enää hetkeen huomautelleet maskeista. Öisin (lähijunissa) jo pidemmän aikaa selvä enemmistö matkustanut paljain kasvoin. Tänään klo ~20:35 Z-junassa tosin miltei kaikilla riepu, vaikka kuulutuksissakin puhuttiin jo maskisuosituksesta, ei pakosta. Kaupoissa ja kauppakeskuksissa maskit onneksi pikkuhiljaa vähentyneet.
 

Nagiri

Jäsen
Eivät konduktööritkään ole enää hetkeen huomautelleet maskeista. Öisin (lähijunissa) jo pidemmän aikaa selvä enemmistö matkustanut paljain kasvoin. Tänään klo ~20:35 Z-junassa tosin miltei kaikilla riepu, vaikka kuulutuksissakin puhuttiin jo maskisuosituksesta, ei pakosta. Kaupoissa ja Kauppakeskuksissa maskit onneksi pikkuhiljaa vähentyneet.
Jokainen osaa hakea paikan liikennevälineestä joka itseään miellyttää. Itse vieläkin seison ja hakeudun aukkoon missä ei ole paljon väkeä.

Mitä tulee kauppoihin ja liikkeisiin niin mielestäni pitää kunnioittaa yrittäjää, jos on ilmoitus että suosittelemme maskia niin näin myös teen. Kaupassa tosin käytän aina maskia koska ei ole mielestäni iso rasite ja on mukavampi olo näin.

Jännä muuten miten tämä on muuttunut, aluksi tuntu vaikealta ja ahdistavalta, nyt taas tuntuu ahdistavalta jos ei ole maskia. Jos omat on loppu, niin ostan sen kertamaskin ovelta..
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jännä muuten miten tämä on muuttunut, aluksi tuntu vaikealta ja ahdistavalta, nyt taas tuntuu ahdistavalta jos ei ole maskia. Jos omat on loppu, niin ostan sen kertamaskin ovelta..

Yksilöllistä kai tämä. Itse joutunut nyt vuoden päivät käyttämään kirurgista suojusta duunissa, mutta vapaa-ajalla pyrkinyt minimoimaan rätti-timen, eikä maskittomuus nyt ole erityistä ahdistusta aiheuttanut. -Kaksi rokotetta otettuna ja perusterve, monipuolista urheilua harrastava alle kolmekymppinen äijä, -onko siitä maskista juuri hyötyä 7 minuuttia kestävällä kauppareissulla...

Jokainen tekee ratkaisunsa, enkä tuomitse niitä jotka kankaan vielä turvakseen ottaa. Jotenkin kuitenkin mielenkiintoista, miten nopeasti ihmisten mentaliteetti on shiftannut näiden suhteen. Vielä pandemian alkuvaiheessa (maaliskuu 2020-syyskuu 2020) ei maskeja näkynyt juuri kuin terveydenhoitohenkilökunnalla ja ikäihmisillä, mutta nyt vaikka valtaosa väestöstä on rokotettu, maskeja odotetaan edelleen käytettävän joka sisätilassa...

En kiistä etteikö laajalla maskinkäytöllä voitaisi jokunen tartunta ehkäistä, mutta onko se enää tässä vaiheessa tarkoituksenmukaista? Monta kertaa käytetty kirurginen maski tai hienompi "design-maski" kun toimii lähinnä koristeena, niin eikö olisi jo aika antaa ihmisten artikuloida luonnollisine avuineen. Näin yleisesti. -Jos nyt ei ole oikea aika lupua maskista, niin milloin sitten?
 
Viimeksi muokattu:

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Mitä taas tulee Kiinaan, niin olen pohtinut, että yrittävätkö pitää taudin poissa maasta jatkossakin? Vai yrittävätkö jossain kohtaa palata normaaliin (siis pandemiaa edeltävään aikaan), luottaen samalla omien rokotteidensa tehoon? En ole nähnyt viime aikoina ainuttakaan artikkelia, jossa aihetta käsiteltäisiin.

Pari viikkoa sitten oli oheinen uutinen, mistä voisi päätellä notta eivät nollatoleranssista haaveile. Toki nämä muuttuu helposti tilanteen mukaan. Juuri nyt keissit nousussa alkukuun itsenäisyysjuhlien reissujen myötä. Uutisoivat notta 600 miljoonaa matkaa tehtiin lomien aikaan.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211026-103110_WeChat.jpg
    Screenshot_20211026-103110_WeChat.jpg
    533,2 KB · kertaa luettu: 110

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jännä muuten miten tämä on muuttunut, aluksi tuntu vaikealta ja ahdistavalta, nyt taas tuntuu ahdistavalta jos ei ole maskia. Jos omat on loppu, niin ostan sen kertamaskin ovelta..
Viimeistään tämä kappale kertoo, että kuulut itse juuri tähän porukkaan, joka ei vaan osaa päästää irti tästä koronasta. Tämä kauppojen maskisuositus kestää tasan niin kauan kun kymppiuutisissa mainitaan sana korona. Ei ne pysty siitä irti päästää koska tietyltä porukalta tulisi liikaa negatiivista palautetta jos vaikkapa s-ryhmä siitä nyt päättäisi luopua.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Viimeistään tämä kappale kertoo, että kuulut itse juuri tähän porukkaan, joka ei vaan osaa päästää irti tästä koronasta. Tämä kauppojen maskisuositus kestää tasan niin kauan kun kymppiuutisissa mainitaan sana korona. Ei ne pysty siitä irti päästää koska tietyltä porukalta tulisi liikaa negatiivista palautetta jos vaikkapa s-ryhmä siitä nyt päättäisi luopua.
Miksi siitä koronasta pitäisi nyt päästää irti? Kun sekään ei tunnu päästävän meistä irti. Sairaalaluvut ovat kevään tasolla ja todellisia tartuntalukuja ei tiedä kukaan. Jos joku tuntee saavansa maskista lisäsuojaa tai vain pelkästään on tottunut siihen niin käyttäköön. Tai olkoon käyttämättä, ei ainakaan minua häiritse moinen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Miksi siitä koronasta pitäisi nyt päästää irti?

Itse ainakin toivoisin, että korona näyttelisi yhä pienempää roolia eräiden ihmisten päivittäisessä elämässä varsinkin kun rokotekattavuus näyttää pian saavuttavan sen maagisen 80% rajan. Joku aika sitten esimerkiksi Asko Järvinen mainitsi, että vakavan taudin uhka on käytännössä poistunut rokotettujen kohdalta väestötasolla ja tästä syystä onkin jollain tavalla käsittämätöntä, miten varovaisesti ja kontakteja vältellen jotkut edelleen elävät. Esimerkkinä siellä kuuluisassa Twitterin syvässä päädyssä eräs äiti kertoi eilen ottaneensa lapsensa pois koulusta ja pitävänsä heitä kotikoulussa siihen saakka kunnes tilanne helpottaa….

Tällä hetkellä tilanne näyttää siis olevan se, että edelleen suositellaan esimerkiksi nyt tuon maskin käyttöä käytännössä rokottamattomien vuoksi ja terveydenhuollon heikon tilanteen vuoksi, vaikkakin sen juurisyyt ovat jossain ihan muualla kuin koronatilanteessa.

Mutta maskeista muuten samaa mieltä kyllä, ne pitää ketkä pitää ja ne ei ketkä ei.

Eikä Suomessa nyt toisaalta enää käytännössä mitään rajoituksia ole, joten valtiotasolla ollaan aika hyvin jo päästämässä irti koronasta.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mitä tulee kauppoihin ja liikkeisiin niin mielestäni pitää kunnioittaa yrittäjää, jos on ilmoitus että suosittelemme maskia niin näin myös teen. Kaupassa tosin käytän aina maskia koska ei ole mielestäni iso rasite ja on mukavampi olo näin.

Meillä päin lähikaupoissa on kyllä kyltit maskin käyttämisestä, mutta kaupan henkilökunnastakaan ei kaikki käytä maskia enää. Niin en tiedä sitten tulisiko näissä tilanteissa kohteliaisuudesta yrittäjää kohtaan pitää maskia vai ei kaupassa asioidessaan?

Itse tosin olen tehnyt sen valinnan, että en maskia laita. Olen piikitetty kahdesti ja pidän huolta käsihygieniasta, olen jo kaikkeni tehnyt, mitä vain voin. Pyrin myös pitämään kaupoissa etäisyyden muihin ihmisiin. Jos en nyt voisi maskista luopua, niin en voisi sitä kyllä koskaan tehdä tulevaisuudessakaan.

Toki, jos joku haluaa vielä maskia käyttää, niin en minä mieltäni pahoita. U do u! Itse tosin en käytä enää kuin joukkoliikenteessä ruuhka-aikaan, mutta tosiaan kaikki yksilöt arvioikoot itse, kuinka paljon uskaltavat elämässä riskejä ottaa. Jos kokee maskittomuuden isoksi riskitekijäksi eikä halua ilman maskia vetää, niin tosiaan eipä ole minulta pois. Kannustan kaikkia tekemään siten, mikä tuntuu itsestä hyvältä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Itselle tuli perjantaina Onnibussiin noustessa sellainen kunnon "ai vattu, se maski"-hetki. Kaikilla muilla ainakin mun kerroksessa sellainen löytyi kuskia myöten, mutta eipä siellä kukaan tullut huomauttelemaan. Kai täällä turvallisessa kotikaupungissa on mennyt jo niin kauan ilman maskia naamalla ja sen käyttöprosentin ollessa muutenkin alhainen, niin unohtui ja edellinen 50 kappaleen satsi oli loppunut läppärilaukusta. Toki edellisestä bussimatkastakin isolle kirkolle oli kulunut hyvä tovi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Miksi siitä koronasta pitäisi nyt päästää irti? Kun sekään ei tunnu päästävän meistä irti. Sairaalaluvut ovat kevään tasolla ja todellisia tartuntalukuja ei tiedä kukaan. Jos joku tuntee saavansa maskista lisäsuojaa tai vain pelkästään on tottunut siihen niin käyttäköön. Tai olkoon käyttämättä, ei ainakaan minua häiritse moinen.
Eli ikinä ei siis päästetä koronasta irti? Eikös tilanne nyt kuitenkin ole mikä se on? Vai uskotko, että tilanteeseen on tulossa jotain muutosta?

Tämä käyttäjä jota lainasin kertoi sanatarkasti näin ”Eikö jo tämäkin voida jo rinnastaa normaaliin influenssaan/flunssaan ja mennä eteenpäin?”.

Ja heti perään näin

”Itse vieläkin seison ja hakeudun aukkoon missä ei ole paljon väkeä. Jännä muuten miten tämä on muuttunut, aluksi tuntu vaikealta ja ahdistavalta, nyt taas tuntuu ahdistavalta jos ei ole maskia. Jos omat on loppu, niin ostan sen kertamaskin ovelta..”.

Mun mielestä tässä on vähän ristiriitaa että pitäisi päästää irti, mutta silti halutaan pitää kiinni.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Koronabottikin päivittynyt. Tänään siis 659 tartuntaa.

Tasainen vaihe menossa. 7pv - ja 14pv:n tartuntamäärä ei oikein tällähetkellä laske.

Positiivisten osuus tänään koronabotissa 5,1%. Eilen vielä 4,9%.

Havaintoja:

1. HUS:ssa jonkunmoinen kasvu menossa. Helsingin kaupungin seurannassa aika maltillista kasvua. Espoossa kohtuullista kasvua koronabotin perusteella.
2. Keski-Suomessa selkeä lasku menossa, pahan vaiheen jälkeen.
3. Varsinais-Suomessa pieni tasaantumisvaihe menossa. Pirkanmaalla lasku menossa.
4. Pahin epidemia-alue on tällähetkellä Keski-Pohjanmaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olikohan sama heppu vaatimassa ennen koronaa sulkuja ja kieltoja jos vaikka influenssa tai joku muu levisi jossainpäin, paikoitellen nuo on ollut kuitenkin pahempikin ongelma kun korona nyt.

Scheinin alkaa kyllä lähestyä "syvää päätyä" lausunnoissaan, vaikka ymmärtäneekseni laajaa kansalaisarvostusta nauttiva professorismies onkin. Sama herra tosin on aiemmin vaikuttanut kommunistisen puolueen johtotehtävissä (eli ei mikään trendin mukana kulkenut "rivitaistolainen"), eli jostain nämäkin mielipiteet kumpuavat.

Tänään pelataan muuten jääkiekkoa! :)
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Eli ikinä ei siis päästetä koronasta irti? Eikös tilanne nyt kuitenkin ole mikä se on? Vai uskotko, että tilanteeseen on tulossa jotain muutosta?

Tämä käyttäjä jota lainasin kertoi sanatarkasti näin ”Eikö jo tämäkin voida jo rinnastaa normaaliin influenssaan/flunssaan ja mennä eteenpäin?”.

Ja heti perään näin

”Itse vieläkin seison ja hakeudun aukkoon missä ei ole paljon väkeä. Jännä muuten miten tämä on muuttunut, aluksi tuntu vaikealta ja ahdistavalta, nyt taas tuntuu ahdistavalta jos ei ole maskia. Jos omat on loppu, niin ostan sen kertamaskin ovelta..”.

Mun mielestä tässä on vähän ristiriitaa että pitäisi päästää irti, mutta silti halutaan pitää kiinni.
En lähde neuvomaan sinua enkä ketään muutakaan milloin on oikea aika päästää irti koronasta. Voi jopa olla, että oikea vastaus on ettei koskaan, jos se kerran jää pyörimään tälle pallolle ikuisiksi ajoiksi niin kuin minua enemmän asiasta ymmärtävät ovat kertoneet. Koronaa ei tällä hetkellä voida millään lailla rinnastaa influenssaan eikä varsinkaan flunssaan. Ehkä joskus, muttei vielä. Itse en rinnastaisi maskien käyttämistä koronasta irti päästämiseen millään lailla, sillä mielestäni tuo maskien käyttö on alkanut elää omaa elämäänsä ja jossain määrin irtaantunut koronasta. Edelleen mielestäni ne käyttää jotka kokevat siitä saavansa hyötyä kuka mihinkin asiaan, ja sekin on ihan fine jos ei halua kyseistä kapistusta käyttää. Saahan sitä ihminen mieltänsä muuttaa, myös maskien käytöstä eikä se välttämättä ilmaise mistään koronasta kiinni pitämisestä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Pääkaupunkiseudulla rajoitukset pysyy ennallaan. Myönnetään, että tartuntamäärät on aika tasaisia tällähetkellä. Kuitenkin se jatkuva peloittelu edelleen jatkuu.. Sairaalamäärät aika stabiileja HYKS:n erva-alueella.


Varsinais-Suomessa rajoitukset pysyy ennallaan. Myönnetään että tartuntamäärät laskee, johon vaikuttaa erityisesti Meyer Turun telakan tartuntamäärien lasku. Sairaalamäärä pysynyt edelleen korkeana, kun sairaalahoidossa vain 12 ihmistä. Nyt tosiaan TYKS:n erva-alueella 40 sairaalahoidossa, joista teholla 6. 15.10. oli sairaalahoidossa 47, joista teholla 13. Teholuku varsinkin tullut siis jyrkästi alaspäin reilussa 10pv:ssä.


Pirkanmaa pysyy kiihtymisvaiheessa. Yleisesti Pirkanmaa menee nyt hyvään suuntaan. Sairaalamäärät toisaalta pysynyt aika tasaisena, ehkä pientä nousua Pohjanmaan tilanteen takia.

 

Nagiri

Jäsen
Viimeistään tämä kappale kertoo, että kuulut itse juuri tähän porukkaan, joka ei vaan osaa päästää irti tästä koronasta. Tämä kauppojen maskisuositus kestää tasan niin kauan kun kymppiuutisissa mainitaan sana korona. Ei ne pysty siitä irti päästää koska tietyltä porukalta tulisi liikaa negatiivista palautetta jos vaikkapa s-ryhmä siitä nyt päättäisi luopua.
Viimeistään tämä kappale kertoo että et tiedä mistä puhut.

Se, että jos haluan pitää maskia tai että tunnen sen tuovan turvaa yhdistyy mielestäsi siihen etten osaa päästää irti koronasta, ehkä paremminkin en osaa päästää irti maskista? Ehkä senkin aika tulee kun en enää maskia käytä, mutta muuten elän täysin normaalia elämää. Käyn ulkona, kapakoissa, olen matkustellut paljon ja koko elinkeinoni riippuu turismista ja nimenomaan ei ainoastaan kotimaisesta. Olen varmasti heti etunenässä valmis helpottamaan rajoituksia..
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Koronapassin käyttö jatkunee vuodenvaihteen jälkeen. Lisäksi passin käytön laajentamista on harkittu. Esim. Helsingin kirjamessut olisi halunnut ottaa koronapassin käyttöön, mutta ei voinut koska passi ei tällä hetkellä koske yleisötilaisuuksia. Myös rokotevelvollisuuden säätäminen on osoittautunut hankalaksi rastiksi.

STM:n Varhila: Koronapassin käyttö jatkuu todennäköisesti vuodenvaihteen jälkeen – myös passin käytön laajentaminen arvioitavana | Yle Uutiset | yle.fi
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En lähde neuvomaan sinua enkä ketään muutakaan milloin on oikea aika päästää irti koronasta. Voi jopa olla, että oikea vastaus on ettei koskaan, jos se kerran jää pyörimään tälle pallolle ikuisiksi ajoiksi niin kuin minua enemmän asiasta ymmärtävät ovat kertoneet. Koronaa ei tällä hetkellä voida millään lailla rinnastaa influenssaan eikä varsinkaan flunssaan. Ehkä joskus, muttei vielä. Itse en rinnastaisi maskien käyttämistä koronasta irti päästämiseen millään lailla, sillä mielestäni tuo maskien käyttö on alkanut elää omaa elämäänsä ja jossain määrin irtaantunut koronasta. Edelleen mielestäni ne käyttää jotka kokevat siitä saavansa hyötyä kuka mihinkin asiaan, ja sekin on ihan fine jos ei halua kyseistä kapistusta käyttää. Saahan sitä ihminen mieltänsä muuttaa, myös maskien käytöstä eikä se välttämättä ilmaise mistään koronasta kiinni pitämisestä.
Jääkööt pyörimään tai ei nyt on aika elää.
Jos joku ei halua heittää maskia pois pelätköön mutta se ei ole elämistä.
On todella huolestuttavaa jos koko Suomen reilu 200 potilasta ja rapiat 30 tehohoitopotilasta tekevät isomman ongelman koko maan terveydenhuollolle kuin esimerkiksi kevät 2018 TAYS:ssa.
Tuollaisessa tilanteessa voisin sanoa, että niitä rajoituksia voitaisiin miettiä mutta koko Suomessa ei ole ollut noin pahaa tilannetta koko Koronan aikana.

Yhä vieläkin ihmetyttää kun en tiedä yhtäkään ihmistä, joka olisi varmasti sairastanut koronan vaikka kokoajan on käyty töissä normaalisti yms.
Onko se sittenkin pelastanut siltä Koronalta, että on elänyt normaalisti eikä pelännyt sitä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Yhä vieläkin ihmetyttää kun en tiedä yhtäkään ihmistä, joka olisi varmasti sairastanut koronan vaikka kokoajan on käyty töissä normaalisti yms.
Onko se sittenkin pelastanut siltä Koronalta, että on elänyt normaalisti eikä pelännyt sitä.
Asut korvessa. Itse tiedän vaikka kuinka monta ja yhden joka on sairastanut kahdesti. Toki hän on sairaanhoitaja.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Asut korvessa. Itse tiedän vaikka kuinka monta ja yhden joka on sairastanut kahdesti. Toki hän on sairaanhoitaja.

Asun Helsingissä. Tiedän kaksi koronan sairastanutta, nämäkin viime vuoden keväältä, toinen Vaasasta ja toinen pääkaupunkiseudun ulkopuolelta Uudeltamaalta. 150 000 todettua tartuntaa ja 5 miljoonaa ihmistä niin ei kai se ihme ole, ettei läheskään kaikkien lähi- tai tuttavapiiriin ole tartuntoja osunut.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Jääkööt pyörimään tai ei nyt on aika elää.
Jos joku ei halua heittää maskia pois pelätköön mutta se ei ole elämistä.
On todella huolestuttavaa jos koko Suomen reilu 200 potilasta ja rapiat 30 tehohoitopotilasta tekevät isomman ongelman koko maan terveydenhuollolle kuin esimerkiksi kevät 2018 TAYS:ssa.
Tuollaisessa tilanteessa voisin sanoa, että niitä rajoituksia voitaisiin miettiä mutta koko Suomessa ei ole ollut noin pahaa tilannetta koko Koronan aikana.

Yhä vieläkin ihmetyttää kun en tiedä yhtäkään ihmistä, joka olisi varmasti sairastanut koronan vaikka kokoajan on käyty töissä normaalisti yms.
Onko se sittenkin pelastanut siltä Koronalta, että on elänyt normaalisti eikä pelännyt sitä.
Koronan täällä pyöriminen ei estä elämistä millään lailla. Ei ole estänyt enää pitkään aikaan. Maskin pitäminen ei myöskään estä elämistä eikä osoita pelkäämistä millään lailla, pitää sitä sitten mistä syystä haluaa.
Itse käytän edelleenkin tietyissä paikoissa maskia, mutta se ei millään tasolla kerro mistään pelkäämisistä.
Kuten sanottua, ne käyttää ketkä kokee sen tarpeelliseksi syystä tai toisesta, ja se ei sitten ole mitenkään muiden asia heitä siitä arvostella. Ei edes sinun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös