Onko Yhdysvallat tuttu maa? Yhdysvalloissa on hyvin marginaalinen perusterveydenhuolto, jonka ulkopuolella suurin osa kansasta on. Yhdysvalloissa käytännössä terveydenhuolto järjestetään melkein puhtaasti vakuutuksilla. Se, että esitit tämän, muttet näe niitä lukuisia ongelmia, jotka tuohon liittyy, on aika kornia. Ihmisillä on tarve edelleen tulevaisuudessakaan hoidattaa sairauksia, olivat ne itse aiheutettuja tai ei. Toinen on se, että luulen aika monen lääkärin kieltäytyvän rajaamasta, mihin itse aiheutetun raja vedetään.
Joka tapauksessa nämä nyt ovat ajatuksesi valuvikoja. Se, ettet ole tutustunut Yhdysvaltain vakuutuksiin perustuvaan terveydenhuoltoon kertoo myös sen, ettet oikeasti vielä tiedä, mitä ovat kalliit kustannukset. Yhdysvaltojen systeemi on paitsi tehoton myös suhteettoman kallis verrattuna eurooppalaiseen osittain verovaroin kustannettuun vaihtoehtoon. Tätä toki voi ajatella yksilön tai yhteiskunnan näkökulmasta, mutta yhteiskunnalle on todella tärkeää pitää yksilöt toimintakykyisinä, koska lopulta ihmiset tippuvat kuitenkin yhteiskunnan omaan verkostoon. Näin ollen yhteiskunnan etu on hoitaa yksilöitään, vaikka se maksaisi.